Arne Ρоirοt
Lid van de TWENOT
- Interesses
- Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
- Schalen
- 1:35
In 1994 heb ik een model gebouwd van de YP-408. Er was nauwelijks resin en aftermarkt in die dagen.
Dus ik heb het voertuig geheel opgemeten, uitgetekend en gescratched.
Ik heb twee artikelen voor DE TANK geschreven over het bouwproces destijds : De YP-408 voor Scratchbuilders.
In de eerste foto's zie dat ik een 'bokje' heb gemaakt, om de wielen goed te positioneren.
Toen die stonden (recht, goede breedte en onderlinge afstand) heb ik daar de romp op geplaatst. Door de zijaanzichten kon ik controleren of de romp horizontaal en op de juiste hoogte op de wielen kwam te staan.
Op foto 2 zijn eerst de assen geplaatst. Daaromheen kwamen buisjes, waar de romp aan gelijmd is. (foto 3)
De halve assen zitten vast in de wielen, zodat die los konden blijven van de romp, terwijl de aandrijving werd opgebouwd rond de buisjes (foto 6).
In mijn eigen artikel lees ik net: "Van mijn militaire tandarts heb ik hiervoor een tweecomponenten rubber gekregen dat over de houdbaarheidsdatum ging. (L-catalist en L-Base van het merk Provil) Dit is het soort rubber waarin je moet happen voor het aanmeten van een kunstgebit."
Dat was een mooi geschenk. Een setje tubes kost nu € 90,- maar ze zijn nog steeds niet op.
Ik gebruik het nog regelmatig en het werkt, ook 27 jaar na de houdbaarheidsdatum, nog prima!
Dus ik heb het voertuig geheel opgemeten, uitgetekend en gescratched.
Ik heb twee artikelen voor DE TANK geschreven over het bouwproces destijds : De YP-408 voor Scratchbuilders.
In de eerste foto's zie dat ik een 'bokje' heb gemaakt, om de wielen goed te positioneren.
Toen die stonden (recht, goede breedte en onderlinge afstand) heb ik daar de romp op geplaatst. Door de zijaanzichten kon ik controleren of de romp horizontaal en op de juiste hoogte op de wielen kwam te staan.
Op foto 2 zijn eerst de assen geplaatst. Daaromheen kwamen buisjes, waar de romp aan gelijmd is. (foto 3)
De halve assen zitten vast in de wielen, zodat die los konden blijven van de romp, terwijl de aandrijving werd opgebouwd rond de buisjes (foto 6).
In mijn eigen artikel lees ik net: "Van mijn militaire tandarts heb ik hiervoor een tweecomponenten rubber gekregen dat over de houdbaarheidsdatum ging. (L-catalist en L-Base van het merk Provil) Dit is het soort rubber waarin je moet happen voor het aanmeten van een kunstgebit."
Dat was een mooi geschenk. Een setje tubes kost nu € 90,- maar ze zijn nog steeds niet op.
Ik gebruik het nog regelmatig en het werkt, ook 27 jaar na de houdbaarheidsdatum, nog prima!
Bijlagen
-
Foto_20210509_0002.jpg107,4 KB · Weergaven: 18
-
Foto_20210509_0003.jpg106,1 KB · Weergaven: 16
-
Foto_20210509_0004.jpg83,5 KB · Weergaven: 16
-
Foto_20210509_0005.jpg97 KB · Weergaven: 15
-
Foto_20210509_0007.jpg100,2 KB · Weergaven: 15
-
Foto_20210509_0006.jpg93,1 KB · Weergaven: 15
-
Foto_20210509_0008.jpg86,4 KB · Weergaven: 15
-
Foto_20210509_0009.jpg79,1 KB · Weergaven: 17
-
Foto_20210509_0010.jpg96,2 KB · Weergaven: 17
-
Foto_20210509_0011.jpg85,9 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt: