Yb 626 vraag

Bas Slaats

Algemeen bestuurslid
Forumbeheerder
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Halftracks en alles wat zich rondom Tilburg heeft afgespeeld.
Vanuit Chris gevraagd op het Braille forum.

"Pending more thought about the Magirus Jupiter kit mentioned below, I have started on the Den Bels kit of the DAF YB 626 Takelwagen (Recovery truck). This contains three gas bottles on the back of the cab. I am sure that someone will be able to tell me suitable colours for these as I have absolutely no idea. I have heard that these are internationally agreed to indicate the contents. Please help!
Chris

Iemand die dit zo weet te vertellen?

Gr Bas

Ik weet uit diverse foto’s dat er twee licht blauwe op stonden (oxiderend - zuurstof). De derde weet ik niet

Laatst bewerkt:

Ik weet uit diverse foto’s dat er twee licht blauwe op stonden (oxiderend - zuurstof). De derde weet ik niet
Staat ongetwijfeld in 1 van de boeken die je hebt .Denk in die leerinstructies , naast zuurstof heb je een fles acyteleen ,inderdaad aangeduid met kastanjebruin (ral3009) ,zuurstof is tegenwoordig wit maar was blauw.

Laatst bewerkt:
Apart, een brandbaar formeer gas.
Op de waterstofplant waar ik 16 jaar gewerkt heb werd er of met zuivere stikstof, of met zuivere argon geformeerd. Het hele idee van formeergas is het voorkomen van ontbranding/oxidatie van de binnenkant van laswerk aan leidingen. Dus zuurstof en brandbare gassen er uitdrijven voor je gaat lassen.

Klopt allemaal. Ik heb het inmiddels nagevraagd bij ex takeldoos chauffeurs. De derde is acetyleen en is een (groene) fles zijn met een kastanjebruine hals of hele fles kastanjebruin (RAL3009) of grijze fles met kastanjebruinehals. 2 zuurstof flessen op 1 acetyleen fles dus.

Hmmmm, volgens mij is zo'n beetje alle kleur op dit voertuig flink verbleekt.
Gevalletje UV overdosis

Zuurstofflessen ken ik niet in donkerblauw, alleen maar in vaal lichtblauw, en met 2 flessen zuurstof op 1 fles acetyleen kun je best lang snijbranderen, de zuurstof gaat bij het snijden en stoken ongeveer....2x zo snel. Argon zullen ze niet snel aan boord hebben, ik zie namelijk geen mig/mag apparatuur, maar ook bvb geen elektrisch apparaat. Overigens zijn er ook nog spierwitte zuurstofflessen, die staan dan niet op het lijstje 🙂

Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan