woestijn dio

hallo luitjes,

mijn eerste diorama. Ik wil het de titel lost in the desert geven. Er moet nog een palmboom opgesteld worden en er moet nog een landkaart op de tank komen te liggen. Ook het figuren schilderen was voor mij de eerste keer. Dus eingelijk wil ik ook even wat commentaar van jullie horen, zodat ik weer wat kan leren.

Verder zou ik willen weten hoe ik de zandstructuur krijg en in welke kleur(en) dit dan gespoten moet worden. Ik gebruik vallejo verf.

Nou nog even uitzoeken hoe ik de foto erbij geplaatst krijg. 😕

Bijlagen

• 2010_07090017.JPG
    2010_07090017.JPG
    184 KB · Weergaven: 2.132
Hoi Berry, leuk hoor. Zandstructuur kun je bijvoorbeeld krijgen door schelpenzand te strooien (grote pot bij de Action in wit voor zeer weinig).
Strooi dit dan op witte houtlijm die al wat op kleur is eventueel. Hierdoor voorkom je witte plekken als er ooit wat zand af gaat.
Ik zou dan erg dun spuiten met de verf anders worden het dikke korrels.

gr John.

berry eggenhuis zei:
dank voor je commentaar john, heb je een advies voor mij wat betreft de kleur van het zand en dan het liefst in valleo air.

gr. berry

Gewoon even naar de bouwmarkt (praxis, gamma of karwei...) en daar een flesje Mixol of Stilleven kopen, da's consentraat om zelf verf te kleuren.
Dit kun je ook door je gips, zand, houtlijmmengsels doen.

Flesjes kosten niet veel.

Rico

Hallo Berry,

Ook ik ben kort geleden aan de dio's geraakt, eigenlijk om al mijn kits een betere plaats te geven dan op een rijtje in de kast.
Heb ook 2 woestijn dio's gedaan, kijk eens naar item "grote diorama's".

Nu wil ik niet beweren dat ik de beste ben, verre van dat, maar toch een paar tips.

Er is geen "standaard" woestijn. Een woestijn heeft vele en sterk verschillende landschappen, google maar eens wat.
Dus ook kleuren en ondergrond varieeren sterk.

Maar in het algemeen komen voorgaande tips goed in de richting: vloeibaar mengsel van water, houtlijm, gips, zilverzand(uit de speeltuin zandbak !) en kleurstof van de Gamma geeft al een goede ondergrond, zeker op een plaat polystyreen.

Gebruik voor de gips geen sneldrogende modelleergips, je hebt geen tijd om te corrigeren. Gewone roodband voldoet.
Schilder er dan lekker losjes overheen met sterk verdunde verf in diverse tinten geel, grijs en bruin.

Ziet al heel aardig uit dan.

Succes, Wim

even wat nieuwe foto`s uit andere hoeken. graag jullie commentaar.

2010_07090023.JPG

2010_07090024.JPG

een staafje fiberglas afbreken gaf dit resultaat, leek mij wel goed als een afgebroken paal met wat schilder effecten die nog moeten volgen

2010_07090029.JPG

Yo Berry,

Ziet er goed uit! Onlangs maakte ik ook een woestijn dio. Voor het zand gebruikte ik gips..een laagje gips uitsmeren en dan in de nog natte gips wat fijn duinzand strooien, het teveel blaas je nadien weer weg. Vervolgens kun je alles in enkele lichte aardekleuren schilderen, mss eerst de donkerste om wat aan het diepte effect te werken.

Kijk mss even op mijn blog en dan de gallery aanklikken zo heb je al een idee hoe ik het deed.

Mooi werk tot dusver.

Grt Nico 😀

Hoi Berry,

Foto's zien er zo een stuk beter uit dan via MSN! 😉

Ik zou gewoon een zootje kleuren bestellen van Vallejo. Gewoon beginnen, en mengen op het oog.
Zoek eens op internet naar foto's van de woestijn in Noord-Afrika. Die kun je dan gebruiken als kleurreferentie.

Groet, MartinD

bedankt voor al jullie reacties, erg opbouwend. Ik zal proberen hier regelmatig een update te doen. zodat iedereen er iets van kan zeggen. Ik zit nog een beetje naar de juiste materialen te kijken voor wat extra opvulling. Dit diorama is nog lang niet af, dus ik heb nog wel het een en ander te doen.

Het volgend projectje wordt een vliegtuig. Ik heb nog geen ervaring met vliegtuigen. De kit ligt al een jaar onaangebroken in de kast. dus het wort tijd dat hij uit de kast komt. Jullie hebben tegen die tijd ook weer goede adviezen voor mij. 😀

berry eggenhuis zei:
Het volgend projectje wordt een vliegtuig. Ik heb nog geen ervaring met vliegtuigen. De kit ligt al een jaar onaangebroken in de kast. dus het wort tijd dat hij uit de kast komt. Jullie hebben tegen die tijd ook weer goede adviezen voor mij. 😀

Tja, dan toch maar als eerste,
tip voor de vl**gtuigbouwer alhier,

voor het openen van je doos, aanmaakblokjes kopen,
leg deze op, in en onder je doos.
Steek ze aan.
Kijk vol genot naar het zich voor je beginnend klein inferno,
en denk bij jezelf: "dat zouden meer mensen moeten doen..."

ga je schamen in een hoekje...

Rico
😉

foei, rico! 😱
durf te wedden dat jij in je jongere jaren wel eens een vleugelding inmekaar hebt geplakt 😉

berry let maar eventjes niet op rico, 😛
mischien dat iemant anders het beter uit kan leggen.

Zolang dat vliegding in een diorama verwerkt wordt, en de bemanning van de M16 halftrack glunderend telt hoeveel gaten zij in de romp hebben weten te maken ...
tsja, dan is nog nét acceptabel denk ik 8) ...

Ik zou dat dio toch maar op Modelbrouwers laten Berry. Twenot is echt alleen voor militaire voertuigen.

Groet, MD

even een kleine update. om de ruimte links voorin wat op te vullen is dit mijn idee. Waarbij ik het vat w.s. op zijn kant leg en er iets van afzaag en schuin omhoog leg waardoor hij iets verzonken in het zandbed ligt en hij door de tijd is ondergestoven onder het zand.
2010_07150008.JPG

2010_07150009.JPG

2010_07150010.JPG

🙂

Als je woestijn of een strand wilt maken kun je ook een beetje landbouw kalk korrels oplossen met wat water en dit dan uitstrijken op de ondergrond. heb dit toegepast bij mijn Utah beach diorama cleaning up the bridgehead werkt perfect en de hechting is prima. is met pastel krijt (met schuurpapier afschuren van het krijtje) te mixen voor andere kleuren en schaduwen.http://picasaweb.google.nl/jocorienhendriks/UpdateUtah?feat=directlink
Veel plezier Jo

heeft iemand enig ide welke kleuren de duitse jerry cans hadden in de woestijn? ik heb mijn vat schuin afgezaagd om hem enigzins te laten verzinken in het zand. die verweer ik tot een roestige massa (al hoewel ik niet weet of er in de woestijn waar het niet tot nauwelijks regent uberhaupt iets wegroest?).

dus zoals altijd is alle feedback welkom.

het roest wel degelijk, de lucht is altijd wel iets vochtig en ook lucht reageert met metaal. plus natuurlijk dat er een heleboel zand en af en toe ook nog wel eens een stevig windje in een woestijn aanwezig is.
de kleur voor de jerrycan is trouwens geel. (wat ook op de tanks zit)

groeten erik.

Hier een stukje van een ander forum:

The German Armed Forces (Wehrmacht) used primarily three colors on all of their equipment: Ordnance Tan, Ordnance Blue and Ordnance Green. Red Oxide Primer was used prior to painting. All three colors were used by the Luftwaffe, Heers and SS - meaning Ordnance Blue does not necessarily mean that it was used by the Luftwaffe. Many Ordnance Tan painted items are generally associated with the North African campaign, but this is not true. Ordnance Tan was used until the end of the War, throughout Europe and the Mediterranean. If the can was mounted to a vehicle - it may have been painted the same color as the vehicle (camouflage...white...brown....whatever).

Wat voorbeelden wat wel in het plaatje past, maar hoeft dus niet noodzakelijk geel te zijn..

ABV607.JPG

German_Wasser_Can_001.jpg

German_Wasser_Can_002.jpg

image.php

ik heb mijn olievaten zover gereed en in de roest gezet. Hier even een update. En zoals altijd is commentaar weer van harte welkom. 😀

2010_07180006.JPG

2010_07180005.JPG

2010_07180010.JPG

2010_07180011.JPG

dit was overigens mijn eerste poging om serieus met pigmenten te werken.

De vaten had je denk ik beter een kleur met een roestwaas er op kunnen geven, dus niet geheel roodverroest. Nu springt de kleur er wel heel erg uit. De jerrycans en de paal vind ik zo wel leuk.

johannes winius zei:
De vaten had je denk ik beter een kleur met een roestwaas er op kunnen geven, dus niet geheel roodverroest. Nu springt de kleur er wel heel erg uit. De jerrycans en de paal vind ik zo wel leuk.
Daar ben ik het mee eens; door de lage luchtvochtigheid en het constante 'zandstralen' is dat een ongeloofwaardig roestpatroon voor een woestijn. Een hele donkere roestwaas zou naar mijn idee beter zijn. Jerrycans en palen zijn wel OK denk ik.

Grtn 😉

David

gisteren een dagje Nijverdal gedaan, zie topic Martin Dogger. Weer vele tips gekregen. Ik ga de fortificatie nu verder opbouwen uit de grond met andere materialen zodat het beter te zien is wat het voor moet stellen. Overigens een perfecte dag gistere. Martin en Manuel bedankt.

3233175102_419fa34262.jpg

resultaat van google "rust in the desert",
d'r staan mooie plaatjes tussen by the way.

De struktuur had iets minder grof gemogen, maar de kleur kan alle kanten op.

Rico

Heb gister je dio in het echt gezien
En je bent zeker goed op weg.
Aan je figuren niks meer doen, alleen nog de ruine afmaken en de vaten en jerrycans vastplakken.
Dan heb je een mooi dio gemaakt, en zal ik er verder niks meer aan doen.

Groetjes Manuel

hier maar weer even een update. Ik was niet tevreden over de fortificatie en heb er dus maar op advies van Martin en Manuel een muur van proberen te maken. Ik heb getracht er met geklieder en gepruts een pilaar bij te maken en zie hier het resultaat. Het ziet er allemaal niet zo mooi uit als de kant en klare modellen uit de shop maar het was een probeer stukje. Nu ben ik nog aan het wachten op wat kleine toebehoren om het model wat op te pimpen. Verder zullen de zuilen en de muur nog de verf beurten krijgen.
Uiteraard is al het commentaar weer welkom.

2010_07260008.JPG

2010_07260009.JPG

2010_07260010.JPG

🙁 🙂 😀

vind de ruine al een stuk verbeterd
Het lijkt nu inderdaad op een stuk van een vervallen muur.
En de pilaar ziet er in mijn ogen overtuigend uit.
Nu alleen nog proberen de kleuren in elkaar te laten lopen, en het duidelijke verval weer te geven.

groetjes Manuel

hoi luitjes,

ik ben aan het schilderen geaan.ik ben er nog niet tevreden over. Het kan allemaal net wat beter vind ik. De pilaar moet over, ik vind hem te grijs. Ook ben ik nog aan het wachten op wat deco materiaal. Het moet een woestijn dio worden, maar door die pilaar lijkt het een andere dio te worden. Ik heb wel op internet gezien dat ook b.v. in tunesie wat pilaren werk te zien is.

uiteraard graag weer jullie comentaar.

2010_07270012.jpg

2010_07270016.jpg

2010_07270008.jpg

🙁 🙂 😀

Hoi Berry,

ik vind de woestijnbodem nogal vlak overkomen, als het los zand zou zijn zou ik wat meer golf- en duinvorming verwachten, er liggen hier en daar wel wat stenen, maar een paar meer, en dan willkeuriger verspreid en variërend in grootte, zouden misschien wel de boel een beetje breken. Misschien zou het ook een interessanter geheel worden als de ondergrrond wat meer geaccidenteerd zou zijn. En, vind ik, de mannetjes zowel als de tank lijken op het zand te staan, alsof ze op het ijs staan.
Wat de pilaar betreft: probeer door met kleur te werken deze wat meer te integreren in het geheel, door okers en andere aardtinten aan te wenden zou je de pilaar wat meer naar de rest kunnen trekken: mannetjes oker, tank zandkleurig, zand okerachtig, jerrycans zandkleur, olievaten oranjebruin... en die pilaar, als een zwart schaap in een overigens witte kudde, in z'n eentje wit-grijs... of je moet bewust een accent willen zetten, in dat geval zou er ook een reden moeten zijn om de aandacht op de pilaar te vestigen, probeer er eens een marmertechniek met olieverf op los te laten, en dan egyptisch marmer of iets met blauw of zo (blauw en oranje zijn komplementaire kleuren.
Overigens vind ik het dio zeker de moeite waard om te bekijken, anders zou ik je draadje ook niet gevolgd hebben. Vat mijn gemekker dus niet op als afkrakerij, maar als een poging om je misschien wel een tip aan de hand te doen. Ik heb ook de wijsheid niet in pacht.

K.

Kanne

Kanne Berends zei:
Hoi Berry,

ik vind de woestijnbodem nogal vlak overkomen, als het los zand zou zijn zou ik wat meer golf- en duinvorming verwachten, er liggen hier en daar wel wat stenen, maar een paar meer, en dan willkeuriger verspreid en variërend in grootte, zouden misschien wel de boel een beetje breken. Misschien zou het ook een interessanter geheel worden als de ondergrrond wat meer geaccidenteerd zou zijn. En, vind ik, de mannetjes zowel als de tank lijken op het zand te staan, alsof ze op het ijs staan.

Ik heb voor de ondergrond modelmasse gebruikt van Heki, wat had ik beter kunnen gebruiken? En hoe krijg ik mijn poppetjes en tank iets weggezakt in het zand.

Wat de pilaar betreft: probeer door met kleur te werken deze wat meer te integreren in het geheel, door okers en andere aardtinten aan te wenden zou je de pilaar wat meer naar de rest kunnen trekken: mannetjes oker, tank zandkleurig, zand okerachtig, jerrycans zandkleur, olievaten oranjebruin... en die pilaar, als een zwart schaap in een overigens witte kudde, in z'n eentje wit-grijs... of je moet bewust een accent willen zetten, in dat geval zou er ook een reden moeten zijn om de aandacht op de pilaar te vestigen, probeer er eens een marmertechniek met olieverf op los te laten, en dan egyptisch marmer of iets met blauw of zo (blauw en oranje zijn komplementaire kleuren.

Ik blijf het inkleuren lastig vinden inmiddels de pilaar in buff kleur gezet maar ook dat is niet naar mijn zin. Hierdoor steekt het muurtje weer heel erg af. pfffffffffffffffffff :x . De pilaar had ik achteraf beter kunnen boetseren uit boetserklei waardoor ik er wat meer vorm aan had kunnen geven. ik ben aan het wachten op een africa corps filterset. Ik hoop het hiermee wat naar elkaar toe te kunnen trekken. Verder gebruik ik valejoverf en hierbij merk ik dat de kleuren erg afwijken van het plaatje wat erbij getoond wordt. Ik bestel meestal via internet maar hoe ondervangen jullie deze kleurverschillen.

Overigens vind ik het dio zeker de moeite waard om te bekijken, anders zou ik je draadje ook niet gevolgd hebben. Vat mijn gemekker dus niet op als afkrakerij, maar als een poging om je misschien wel een tip aan de hand te doen. Ik heb ook de wijsheid niet in pacht.

K.

Kanne

Hallo Berry,

Gezien de moeite die je eraan besteedt, zal het uiteindelijk zeker prachtig worden.
Klein puntje, maar misschien heb ik het wel mis.
Ik denk dat in de woestijn weinig rode bakstenen te vinden zijn, daarvoor heb je bepaalde klei, bakkerij en een rivier in de buurt nodig ?
Ik ben er zelf geweest, oude ruines zijn meestal grote blokken, de huisjes hout of steenbrokken met pleister erover.

Niet onmogelijk, maar ook niet voor de hand liggend.

Groeten, Wim

Hoi Berry,
daar heeft Wim wel gelijk: je gaat er echt voor 😀
Wat betreft dat Heki-spul, ik denk dat daar op zich niks mee mis is, eerder had je, toen de massa nog vormbaar was, de tank en de mannetjes erin moeten laten wegzakken - lees in drukken. Misschien een laagje erover heen zetten? Maar misschien moet je ook niet alles tegelijk willen. Als je nu eens begint met de pilaar, en deze samen met de resten van het muurtje bij het geheel probeert te trekken. Ik zou je willen aanraden verschillende aard-tinten te gebruiken, meer of minder met elkaar vermengd (hang maar eens een beetje de kunstschilder uit) en hier en daar een schaduw- of lichtaccent. Bakstenen vind je in de woestijn inderdaad weinig, zoals Wim ook al opmerkt, ze moeten van ver worden aangevoerd en dat maakt(e) ze duur. Vaak werden "stenen" gebruikt: van modder, al dan niet vermengd met stro en in de zon "gebakken". Weer aardkleuren dus. De pilaar zou gemaakt kunnen zijn van gehouwen kalkzandsteen - ook weer okers.

Wat die Vallejonummers aangaat, ik ken dat probleem. Een hulpmiddel om de juiste kleuren te vinden is het gebruiken van kleur/verf conversietabellen, die zijn er genoeg op internet te vinden, o.a. bij Vallejo zelf. Dan kun je de Vallejo-kleuren vergelijken met wel bekende nummers van bijv. Humbrol, Revell, Tamiya etc.

Succes, ik volg je verhaal met belangstelling!

Kanne

Ik heb weer even wat verder gepruts. Ik probeer het dio een beetje af te ronden en wederom weer veel van dit dio geleerd. Ik doe er nog wel wat kleine dingen aan en wellicht een palm planten. Toch wil ik nog even jullie commentaar vragen zolang mijn draadje loopt.

2010_07290016.jpg

th_2010_07290017.jpg

2010_07290015.jpg

2010_07290012.jpg

2010_07290011.jpg

2010_07290023.jpg

2010_07290021.jpg

2010_07290020.jpg

🙁 🙂 😀

Hoi Berry,

Zoals eerder al gezegd, een geslaagd diorama.
Misschien kun je de airbrush nog ter hand nemen, en met de basiskleur van je woestijn een stoflaagje aanbrengen.
De overgang tussen de vaten, jerrycans en het muurtje is nu nogal abrupt.

AUB meenemen, mocht je naar een bouwavond in Zutphen komen!

Groet. MartinD

Precies Berry, je bent op de goeie weg! Lekker beetje blenden nog, dan lijkt het helemaal niet verkeerd!
Mooi gedaan met dat bosje gras! Misschien subtiel herhalen bij de restanten van de muur/pilaar.

Kanne

Terug
Bovenaan