Mark Verploeg
Lid van de TWENOT
Hoi allemaal
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb
Vooral omdat ik nogal weinig AFV's gebouwd heb
Tenminste niet vanaf het begin ,wel een paar opknap projecten
Maar er was wel 1 kit bij die ik gemaakt heb
De Dragon Wittmann's command Tiger early production
Dit is de tank die gebruikt werd voor de foto shoot in Oekraine in 1944 toen de eenheid weer terug was aan het oostfront na hun uitstapje naar Italië
Voor zo ver ik heb kunnen vinden was deze tank niet van Wittmann zelf maar van zijn bevelhebber omdat Wittmann zijn Tiger op die dag onderhouden werd
Maar goed tot zo ver dus een kleine intro van het voertuig
Nu op naar het project zelf
Mijn idee was om dus een Tiger te bouwen met een winter camouflage
Ik heb in het verleden wel eens eerder winter voertuigen gemaakt en dat ging dan met de wel bekende "hairspray" methode
Deze keer wou ik het eens anders doen ,in plaats van een chipping medium en Tamiya XF-2 ben ik gegaan voor UMP's winter wash
Dit is een klei wash dus geen enamel/emaille
Een voordeel is dat deze wash een droge kalk achtige laag vormt net als de echte winter verf die ze vroeger gebruikte
De laag is ook vrij kwetsbaar dus al de chipping en vervaging kan met een natte of droge kwast gedaan worden
Dit is wel de eerste keer dat ik deze methode gebruikt heb maar ik ben er zelf wel tevreden mee
Het werkt makkelijk en je bent niet gebonden aan tijd zoals je met een chipping medium of haarlak wel bent omdat die producten hun werking verliezen
Maar het resultaat zie je vanzelf wel in de update van deze bouw
Vandaag wil ik de kit en het bouwen ervan laten zien en dan bewaar ik het verven en verweren voor de volgende keer
De kit

De box art
Ik heb deze kit via een duitse winkel dus is er wel wat censuur (wettelijk bepaald) maar ik heb wel een paar decals over om de verwijderde exemplaren te vervangen

Al de onderdelen uit de doos
Er zitten wat nieuwe gietramen in zoals de vernieuwde Feifel filters maar het meeste zul je ook in andere Tiger dozen van Dragon aantreffen
En zoals gebruikelijk hou je ook een berg onderdelen over
De figuren zijn wel een leuke toevoeging maar ik weet nog niet of die goed zijn of niet omdat ik die nog niet gemaakt heb
De bouw

Het bouwen van een Dragon Tiger 1 is op zich niet heel moeilijk
Alles past goed en ik vind dat de kit wel mooie details heeft direct uit de doos
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dingen te gaan upgraden of scratch builden maar ik heb zelf niet veel aanpassingen gedaan
Alleen de spatborden,uitlaat kappen en de opslag bak van de koepel zijn beschadigd
Verder heb ik alleen een antenne set van Aber gebruikt
De kit heeft geen antenne's en er zijn discussies of de S04 ze wel of niet heeft op de foto's van die dag
Maar ik vind het mooier staan dus heb ik ze er gewoon opgezet
En dat was het wel voor vandaag
De volgende keer gaat het verder met het verven en verweren
Groeten
Mark
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb
Vooral omdat ik nogal weinig AFV's gebouwd heb
Tenminste niet vanaf het begin ,wel een paar opknap projecten
Maar er was wel 1 kit bij die ik gemaakt heb
De Dragon Wittmann's command Tiger early production
Dit is de tank die gebruikt werd voor de foto shoot in Oekraine in 1944 toen de eenheid weer terug was aan het oostfront na hun uitstapje naar Italië
Voor zo ver ik heb kunnen vinden was deze tank niet van Wittmann zelf maar van zijn bevelhebber omdat Wittmann zijn Tiger op die dag onderhouden werd
Maar goed tot zo ver dus een kleine intro van het voertuig
Nu op naar het project zelf
Mijn idee was om dus een Tiger te bouwen met een winter camouflage
Ik heb in het verleden wel eens eerder winter voertuigen gemaakt en dat ging dan met de wel bekende "hairspray" methode
Deze keer wou ik het eens anders doen ,in plaats van een chipping medium en Tamiya XF-2 ben ik gegaan voor UMP's winter wash
Dit is een klei wash dus geen enamel/emaille
Een voordeel is dat deze wash een droge kalk achtige laag vormt net als de echte winter verf die ze vroeger gebruikte
De laag is ook vrij kwetsbaar dus al de chipping en vervaging kan met een natte of droge kwast gedaan worden
Dit is wel de eerste keer dat ik deze methode gebruikt heb maar ik ben er zelf wel tevreden mee
Het werkt makkelijk en je bent niet gebonden aan tijd zoals je met een chipping medium of haarlak wel bent omdat die producten hun werking verliezen
Maar het resultaat zie je vanzelf wel in de update van deze bouw
Vandaag wil ik de kit en het bouwen ervan laten zien en dan bewaar ik het verven en verweren voor de volgende keer
De kit

De box art
Ik heb deze kit via een duitse winkel dus is er wel wat censuur (wettelijk bepaald) maar ik heb wel een paar decals over om de verwijderde exemplaren te vervangen

Al de onderdelen uit de doos
Er zitten wat nieuwe gietramen in zoals de vernieuwde Feifel filters maar het meeste zul je ook in andere Tiger dozen van Dragon aantreffen
En zoals gebruikelijk hou je ook een berg onderdelen over
De figuren zijn wel een leuke toevoeging maar ik weet nog niet of die goed zijn of niet omdat ik die nog niet gemaakt heb
De bouw

Het bouwen van een Dragon Tiger 1 is op zich niet heel moeilijk
Alles past goed en ik vind dat de kit wel mooie details heeft direct uit de doos
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dingen te gaan upgraden of scratch builden maar ik heb zelf niet veel aanpassingen gedaan
Alleen de spatborden,uitlaat kappen en de opslag bak van de koepel zijn beschadigd
Verder heb ik alleen een antenne set van Aber gebruikt
De kit heeft geen antenne's en er zijn discussies of de S04 ze wel of niet heeft op de foto's van die dag
Maar ik vind het mooier staan dus heb ik ze er gewoon opgezet
En dat was het wel voor vandaag
De volgende keer gaat het verder met het verven en verweren
Groeten
Mark