Wittmann's Befehlstiger early production S04

Mark Verploeg

Lid van de TWENOT
Hoi allemaal
Het is al weer een tijd geleden dat ik hier iets geplaatst heb
Vooral omdat ik nogal weinig AFV's gebouwd heb
Tenminste niet vanaf het begin ,wel een paar opknap projecten
Maar er was wel 1 kit bij die ik gemaakt heb
De Dragon Wittmann's command Tiger early production
Dit is de tank die gebruikt werd voor de foto shoot in Oekraine in 1944 toen de eenheid weer terug was aan het oostfront na hun uitstapje naar Italië
Voor zo ver ik heb kunnen vinden was deze tank niet van Wittmann zelf maar van zijn bevelhebber omdat Wittmann zijn Tiger op die dag onderhouden werd

Maar goed tot zo ver dus een kleine intro van het voertuig
Nu op naar het project zelf
Mijn idee was om dus een Tiger te bouwen met een winter camouflage
Ik heb in het verleden wel eens eerder winter voertuigen gemaakt en dat ging dan met de wel bekende "hairspray" methode
Deze keer wou ik het eens anders doen ,in plaats van een chipping medium en Tamiya XF-2 ben ik gegaan voor UMP's winter wash
Dit is een klei wash dus geen enamel/emaille
Een voordeel is dat deze wash een droge kalk achtige laag vormt net als de echte winter verf die ze vroeger gebruikte
De laag is ook vrij kwetsbaar dus al de chipping en vervaging kan met een natte of droge kwast gedaan worden
Dit is wel de eerste keer dat ik deze methode gebruikt heb maar ik ben er zelf wel tevreden mee
Het werkt makkelijk en je bent niet gebonden aan tijd zoals je met een chipping medium of haarlak wel bent omdat die producten hun werking verliezen
Maar het resultaat zie je vanzelf wel in de update van deze bouw
Vandaag wil ik de kit en het bouwen ervan laten zien en dan bewaar ik het verven en verweren voor de volgende keer

De kit

De box art
Ik heb deze kit via een duitse winkel dus is er wel wat censuur (wettelijk bepaald) maar ik heb wel een paar decals over om de verwijderde exemplaren te vervangen

Al de onderdelen uit de doos
Er zitten wat nieuwe gietramen in zoals de vernieuwde Feifel filters maar het meeste zul je ook in andere Tiger dozen van Dragon aantreffen
En zoals gebruikelijk hou je ook een berg onderdelen over
De figuren zijn wel een leuke toevoeging maar ik weet nog niet of die goed zijn of niet omdat ik die nog niet gemaakt heb

De bouw

Het bouwen van een Dragon Tiger 1 is op zich niet heel moeilijk
Alles past goed en ik vind dat de kit wel mooie details heeft direct uit de doos
Je kunt er natuurlijk voor kiezen om dingen te gaan upgraden of scratch builden maar ik heb zelf niet veel aanpassingen gedaan
Alleen de spatborden,uitlaat kappen en de opslag bak van de koepel zijn beschadigd
Verder heb ik alleen een antenne set van Aber gebruikt
De kit heeft geen antenne's en er zijn discussies of de S04 ze wel of niet heeft op de foto's van die dag
Maar ik vind het mooier staan dus heb ik ze er gewoon opgezet

En dat was het wel voor vandaag
De volgende keer gaat het verder met het verven en verweren
Groeten
Mark

Pepijn Heerkens zei:
Gaaf! Deze ligt bij mij ook op de plank te wachten, dus deze ga ik zeker volgen!
Hij is wel leuk om te bouwen
Maar dit is verre van mijn eerste Tiger dus wist ik al wel wat ik kon verwachten wat betreft het bouwen
Maar ze zijn zeker de moeite waard

Hi Mark,

Ziet er al goed uit! Normaliter ben ik niet zo van Dragon. De kits zijn vaak overengineered om maar eens een mooi Nederlands woord te gebruiken. 🤣 Maar deze kit ziet er goed uit, compleet en prettig te bouwen wat je aangeeft. Je hoeft weinig meer te kopen om een gedetailleerd model te krijgen. De kit lijkt me beter dan de kits van Tamiya, al is deze kit wel een stuk prijziger, rond de € 70 wat ik zo zie. Wat is jouw oordeel?

Ik zou de gereedschapsklemmen nog wel vervangen door bijvoorbeeld Aber PE, deze zien er nu wat te dik uit. Verder zou ik de Staukast voorzien van nog meer butsen, vooral op de hoeken. In ieder geval eentje om te volgen 😀

Mvg,

Vincent

Dank je Vincent
Als kit vind ik hem wel goed maar de prijs kan inderdaad een punt zijn
Ik heb een behoorlijke partij Dragon Tigers en de meeste waren rond de 50 euro per stuk
Alleen die Cyber Hobby white box exemplaren zijn duurder maar ook voor deze kit heb ik 50 euro betaald tijdens de SMC had de Sockelshop hem in de aanbieding
Je mist dan wel de embleemen van de eenheid maar die kan ik wel vervangen
Dat was ook de prijs die ik bereid ben om voor een dergelijke kit te betalen aangezien ik van te voren al wel weet wat ik kan verwachten
En de huidige prijzen die Dragon rekent slaan ook nergens meer op
Zelfs 80 euro voor een Panzer IV dus mijn voorkeur begint wel af te nemen
Al zijn ze in mijn beleving veel beter dan een Tamiya maar dat komt ook omdat ik een Tamiya te snel kan bouwen of er te veel aan wil doen in de vorm van after market spullen

Wat betreft de bouw wou ik hem zo uit de doos houden
Alleen al omdat ik de laatste tijd heel veel met pe heb gedaan en weer eens iets makkelijkers wou
De schade wou ik niet te veel doen ,mede omdat ik in het verleden complete onderdelen kapot gemaakt zodat ik er niks meer aan had
Ik vind licht schade vaak iets mooier staan
Maar de klemmen zijn niet veel groter dan photo etch exemplaren
Wel iets dikker maar niet veel
Het handgreepje om ze te openen is wel wat aan de dikke kant
Maar in alle eerlijkheid is deze al af

Groeten

Hi Mark,

Ja grote voordeel is dat de Dragon kits doorgaans compleet zijn. Ze zijn wel duurder, maar ze kunnen alsnog voordeliger zijn in totaliteit. € 50 is netjes ja. € 80 voor een kit is inderdaad fors. Qua bouw vind ik ze minder fijn dan Tamiya, maar ja die kits hebben doorgaans wel after market spul nodig.

Mvg

Vincent

Vincent Thelosen zei:
Hi Mark,

Ja grote voordeel is dat de Dragon kits doorgaans compleet zijn. Ze zijn wel duurder, maar ze kunnen alsnog voordeliger zijn in totaliteit. € 50 is netjes ja. € 80 voor een kit is inderdaad fors. Qua bouw vind ik ze minder fijn dan Tamiya, maar ja die kits hebben doorgaans wel after market spul nodig.

Mvg

Vincent
Ik heb wel een Tamiya Tiger liggen de DAK versie
Maar die is met al de after market die ik heb fors duurder dan een Dragon geworden (alles van Voyager en Friul rupsen)
Ze bouwen wel makkelijker dan Dragon maar in de regel vind ik die wel leuker
Al heb ik meer met hun oudere kits uit de periode 2003 tot 2006
Toen waren ze niet met die smart kit onzin bezig die vaak onnodig duur zijn en minder bieden dan die oude kits

Nou Mark, de stapel plastic is in ieder geval tot een keurige Tiger verworden 😀

Ben benieuwd naar de verfbeurt...

groeten 😉

Mark Verploeg zei:
Pepijn Heerkens zei:
Gaaf! Deze ligt bij mij ook op de plank te wachten, dus deze ga ik zeker volgen!
Hij is wel leuk om te bouwen
Maar dit is verre van mijn eerste Tiger dus wist ik al wel wat ik kon verwachten wat betreft het bouwen
Maar ze zijn zeker de moeite waard

Ik moet mijn eerste nog bouwen. Zijn deze nu makkelijk om mee te beginnen na wat Tamiya ervaring?

Kan ik niet echt zeggen
Ik vind ze niet erg uitdagend maar ik bouw al vrij lang Dragon en heb eigenlijk bijna nooit Tamiya
Maar deze kit is niet heel moeilijk om te bouwen

Dank je Paul
De schade aan de spatborden is met een tang gedaan
Die aan de opbergkast heb ik eerst met een beitel gedaan
Gewoon uithollen en dan met de achterkant het dunne plastic in drukken
De dremel probeer ik altijd te vermijden omdat ik nog al eens uitschiet met dat ding
Maar ik doe meestal ook niet veel in de zin van schade

Hi Mark,

Ik heb deze variant ook gebouwd, ook met de geleverde crew. Een mooi voertuig! Ik heb destijds wat vragen gepost over de S04 en off-line met Davis Byrden gespard over de aanpassingen aan de buitenzijde en binnenzijde. Zo moet je enkele wielen er af laten, zijn er wat andere kleine dingen en als je de luiken open wilt hebben kan je vrij makkelijk wat interieur scratchen zoals een radio in de koepel (Befehlstiger) en wat andere dingetjes. Zie oa hier voor het oude Twenot topic en hier.

Groeten, Eric

Bedankt voor de tips
Ik heb er wel aan gedacht om er een interieur in te zetten maar heb het niet gedaan
Vooral omdat ik de meeste onderdelen zoals een radio niet meer heb liggen en omdat ik het een keer simpel wou houden
De meeste dingen die ik de laatste tijd bouw hebben wel after market spullen ,vind ik op zich wel leuk maar niet iedere keer
Dus heb ik dat een keer achter wege gelaten
Plus deze Tiger is al af
Na deze Tiger zet ik nog een King Tiger online van Zvezda en die heb ik wel flink onder handen genomen

Goede dag
Nou dan zullen we ook maar eens verder gaan met dit bouwverslag
Dus voor vandaag alleen maar verven en verweren

Na de primer heb ik de tank een basis kleurtje gegeven
Ik gebruik een mix van de Aqueous kleuren Dark yellow en Sail color

Daarna kwam het overige verfwerk

Vanaf de achterkant
De uitlaten sla ik altijd over ,die komen later wel als ik de rest van de roest ga doen net voor dat de laatste delen er op gaan

Toen was het tijd voor 2 laagjes Aqua gloss

Wat weer gevolgt werd door de winter wash
Dit is een klei wash van UMP dus is het een water gedragen wash die vrij snel droogt
Ik gok ongeveer 30 minuten en toen kwam de 2e laag
Hij dekt niet gelijk heel mooi dus heb je wel een paar lagen nodig

Na het drogen begon het leuke deel
De wash droogt op als een soort kalk laag dus nogal stoffig
Maar het is ook een kwetsbare laag dus kun je er heel makkelijk beschadigingen ,krassen en versleten/dunne plekken in maken
Ik heb maar 2 verschillende kwasten gebruikt om dit te doen
Gewoon over een plek gaan vegen en de beschadiging komt vanzelf
En je hebt best veel controle over hoeveel je weg haalt
Veel meer dan bij de haarlak methode ,ook omdat je niet in eens de hele laag weg haalt

Hier is de slijtage al iets beter te zien

Wat verder naar beneden is de slijtage ook erger

Aan de achterkant
De 4 doppen heb ik vrij kaal gemaakt omdat dit toch veel gebruikte dingen zijn

De wielen

En toen kwam de roest voor de uitlaten
Ik gebruik vaak 2 kleuren van Ammo
Een donkere en wat lichtere roest kleur die ik met een sponsje aanbreng

De sleepkabels kregen een laagje roestwash om ze er wat ouder uit te laten zien

Na de wash voor de details ben ik begonnen met het laatste beetje in elkaar te zetten

Ook de kappen van de uitlaten niet vergeten

De rupsen werden aan de wielen gelijmt

Voor de reserve schakels heb ik een paar Friul stukken gebruikt die ik nog had liggen
Die zijn schoon gemaakt en in de burnishing vloeistog gelegt om even te weken
Dit is dan het resultaat na een badje in het water om het roesten weer te stoppen

En dan de koepel nog op zijn plek zetten

En nog wat sneeuw er op
Ik heb dit vrij simpel gedaan
Gewoon wat haarlak op de rupsen spuiten en dan maag/reinigings zout (natrium bi-carbonaat van de drogist) er op strooien
Als je het lichtjes met een oude kwast aan drukt krijg je het effect van samen gedrukte sneeuw op de rupsen
En dan de randjes even afvegen

En toen vond ik dat hij af was
Dus nu alleen nog wat goede foto's en dan zit dit verslag er weer op

En dat was het dan voor dit project
Op het moment ben ik bezig met de T-62 van Trumpeter en langzaam maar zeker ben ik begonnen met het schoonmaken van de onderdelen van een resin kit maar dat word een echte lange termijns bouw maar die komt ook zeker hier terecht wanneer het echt gaat beginnen
Tot de volgende keer
Groeten
Mark

Mark,

Mooie klus. Als het mag, een paar opmerkingen (weet niet of ik de nummers vd vele foto’s goed heb).

Foto 1: Je gebruikt dus veelal Tamiya verf. Ben ik best nieuwsgierig naar. Schijnt goed te spuiten, moeilijk te kwasten? O, en je houdt van Tigers. Gok ik.

Foto 2: Mooie tint geel.

Foto 7 (close up toren): de beugel voor de rookgranaten zweeft een beetje.

Foto 8: de haak voor de sleepkabel ook.

Foto 9 (kist achterop): misschien e.e.a. nog wat inlijnen? Voor extra schaduw? Bijv kist zelf, brandblusser, de ‘doppen’ die je noemt...
En de blikschade is oké, maar waarschijnlijk zou in het midden van de deuken de gele verf wegspatten, waardoor je menie of metaal zou zien.

Foto 11: wederom; mooie vloot aan Tigers, daar.

Foto 14: blikschade uitlaatkappen; hetzelfde als bij foto 9.

Foto 16: de randen vd decal -het nummer’4’- nog wat wegwerken?

Verder lijken de diverse sleeppkabels erg eh... bruin. Dat leidt best af, aangezien het dezelfde tint lijkt als die van de spade, etc. Is donker staal geen betere optie? En omdat je het wit erop gedrybrusht hebt, zit de verf precies waar hij er het eerst af zou slijten. Lijkt mij. ’t Is maar een idee.

En verder vind ik het een mooie kit. En schijnbaar in hoog tempo gebouwd en geverfd!
Kun je trots op zijn.

Groeten

Dank je
Het tempo lag eigenlijk best laag
Ik ben in oktober begonnen en had hem eind april af
Wat betreft de zwevende delen heb je gelijk
Die hebben een tikje gehad en kwamen los te zitten ,is weer gemaakt
Moest wel even kijken wat je bedoelde maar het kwartje is gevallen
Op de hele witte na waren de King Tigers opknappers die ik een paar jaar geleden gebouwd heb
Inmiddels zijn we wat verder in de zin van gereeedschappen en apperatuur dus was het wel tijd voor een nieuw kleurtje
Maar de grotere duitse tanks behoren wel tot mijn favorieten

Terug
Bovenaan