Wirbelwind Diorama, Bijna klaar update 10 mei

Hoi iedereen.

Ik zat al heel lang met een idee in mijn hoofd om een Wirbelwind in een maisveld weg te laten zinken.
maar mais maak je niet zo simpel en kopen wilde ik al helemaal niet want dat kost 11euro voor 4 gelijken plantjes en dan heb ik er een heel veld vol van nodig. 😱
Ik ben maar eens gaan spelen met wat Aluminiumfolie en het zag er wel aardig uit, en had nog een oude Wirbelwind staan, die ik een tijd geleden had gekregen in een doos vol oud spul.
img3020a.jpg

img3022q.jpg

De staat was niet zo best en hier en daar was een onderdeel weg.

Mijn excuses voor de waardeloze foto's ik ben weer eens te lui om mijn goede camera te pakken.

Maar nu ben ik al tijd bezig met deze dio, en wild ik hem toch even met jullie delen.
img3023c.jpg

img3025q.jpg

img3026h.jpg

img3031dx.jpg

img3030f.jpg

Plantjes maak ik, met wat takjes uit de tuin en aluminiumfolie.
img3033em.jpg

img3034h.jpg

img3035v.jpg

In begin lijkt het nog niet veel, maar als er 6 naast elkaar staan,ging het steeds meer op een maisveldje lijken.

Groeten,
Richard.

Re: Wirbelwind Diorama, Verdwaald in het mais!

Hallo Richard,

Plantjes komen heel overtuigend over 😀 Goed bedacht.
Wel wat werk zo'n heel veld, maar dan heb je ook wat !

Bouwgroeten, Wim

Hoi Richard,

Dat is zeer netjes gedaan.
Vergeet de plat gereden stengels niet.

Met wat voor verf heb je ze een kleurtje gegeven ?
Acryl of ?

Zeer benieuwd naar het eind resultaat 😀

Mvg Martin

Mooie maisplanten zeg ! Je bent lekker bézig ook 😀
En bedankt voor de uitleg Richard :idea:

Veel plezier 😀

Vrolijke groet (met een bak popcorn erbij) 😀
Peter

Hi Richard,

Mooi gemaakt, maar....maïs is een gewas dat in WO2 niet in Europa werd verbouwd, op Spanje na dan. Pas eind jaren 60 is dit gewas geïntroduceerd.

Grtn

Vincent

Bedankt voor jullie reactie´s

Martin Dijkstra zei:
Hoi Richard,

Met wat voor verf heb je ze een kleurtje gegeven ?
Acryl of ?

Martin, ik heb het geverfd met Acrylic van Tamiya

Vincent Thelosen zei:
Hi Richard,

Mooi gemaakt, maar....maïs is een gewas dat in WO2 niet in Europa werd verbouwd, op Spanje na dan. Pas eind jaren 60 is dit gewas geïntroduceerd.

Grtn

Vincent

Waar heb je deze info vandaan.

want ik vind alleen vage geschiedenis hier en daar over warme gebieden in Europa.

`Maïs is een graan dat inheems is in Midden- en Zuid-Amerika en werd 7000-10000 jaar geleden veredeld in Mexico. De grootte van de plant en kolf maakte maïs tot een betrekkelijk eenvoudig te telen graan waardoor het al gauw het basisvoedsel werd in Peru, Mexico, het Zuidwesten van de Verenigde Staten en semi-nomadische culturen in Noord- en Zuid-Amerika. Uiteindelijk heeft de ontdekkingsreiziger columbus maïs geïntroduceerd in Europa waar het al gauw in het zuidelijk deel van Europa, vanwege het warme klimaat, op grote schaal verbouwd werd.`

Zou kunnen dat het ergens in Frankrijk of Italië nog verbouwd werd.

Vond ook dit plaatje , wat verdacht veel lijkt op Mais.
MG34-cornfield-Caucasus-px800.jpg

😕: 😕:

B van santen zei:
Vond ook dit plaatje , wat verdacht veel lijkt op Mais.

Het lijkt verdacht veel op twee Duitse soldaten, zou ik zeggen 😉
en ze lopen door een zonnenbloemveld.

Wat zeggen de Duitsers hierover?

Mais in Europa
Bereits im Jahr 1525 wurden in Spanien die ersten Felder mit Mais bebaut, nachdem Christoph Kolumbus die Pflanze in der Karibik entdeckt und mit nach Europa brachte. Von dorther brachte er auch das Wort „Mays“. Dieses leitet sich von „mahiz“ ab, dem Wort für Mais in Taino, der Sprache der Arawak. Das älteste Belegexemplar für Mais findet sich im Herbar des Innocenzo Cibo aus dem Jahre 1532 und bereits 1543 sind Maispflanzen im Kräuterbuch von Leonhart Fuchs abgebildet. Der Maisanbau breitete sich jedoch zuerst im Osten des Mittelmeerraums aus. 1574 waren in der Türkei und am oberen Euphrat bereits Felder zu finden, auf denen Mais angebaut wurde. In Deutschland wurde Mais im 16. und 17. Jahrhundert nur in Gärten klimatisch begünstigter Regionen wie der Rheingegend oder Baden gepflegt. Erst nachdem es 1805 und 1806 auf Grund einer Pflanzenseuche zu großen Ausfällen in der Kartoffelernte kam, begann man Maissorten zu züchten, die für das etwas strengere mittel- und norddeutsche Klima geeignet waren. Auch wenn in dieser Zeit Rezepte publiziert wurden, wie Mais für Suppen, Pudding, Kuchen, Brei und als Kaffee-Ersatz verwendet werden kann, diente Mais überwiegend der Grünfuttergewinnung. Die Anbauflächen blieben jedoch im 19. Jahrhundert gering und betrugen in Deutschland weniger als ein Prozent. Lediglich in Baden war der Anbau von Mais etwas verbreiteter. Erst in den 1970er Jahren wurden den mitteleuropäischen Standortverhältnissen angepasste Sorten entwickelt, so dass sich der Maisanbau hier stark ausweitete.

Ofwel, maisvelden waren inderdaad ongebruikelijk in die periode, maar met 1% kans kan het natuurlijk wel. Mooi laten zo!! Ik vind het knap gemaakt...

Eric

Verschil zit hem in korrelmais en snijmais. Korrelmais wordt vanaf de jaren 30 in NL op gemengde bedrijven geteeld en snijmais pas vanaf de jaren 50.

bron: Handboek Snijmais december 2010, Wageningen UR

Hi,

Die foto toont zonnebloemen, waarschijnlijk een foto geschoten in de USSR waar die dingen volop te vinden waren. Hoe ik het weet van die maïs: ik kom uit een boerenfamilie vandaar. Maïs deed pas op grote schaal introductie in de jaren 70 in NW Europa. Gerst, rogge, tarwe en haver werden daarvoor vroeger vooral verbouwd op de akkers. Het ligt overigens wel voor de hand te denken dat ze 50 jaar terug ook maïs verbouwden omdat dit cultuurgewas zoveel te zien is tegenwoordig. De snelle opmars van maïs heeft ons landschap iig flink veranderd!

grtn

Vincent

Waar denk ik de grootste fout word gemaakt is dat mais pas in 1930 werd verbouwd in Europa, maar zins 1960 pas groots word verbouwd, daarvoor werd het maar op kleine gedeelte verbouwd voor persoonlijk verbruik, voor vee en pluimvee .

Heb besloten zins Dat ik een moestuin maak van het veld, omdat mais niet groots werd geproduceerd, en alleen maar voor persoonlijk gebruik werd verbouwd.

Nu zat ik aan de volgende figuren te denken voor op de diorama.

Dragon panzer crew achtung/jabo
DRA6191.jpg

Mijn vraag voor de uniform expert, kan dit uniform bij een wirbelwind bemanning

Re: Wirbelwind Diorama, update 13 maart

Heb er niet veel verstand van, maar als het Heer is wel. Hebben zwarte uniformen, maar weet niet of dit type hetzelfde is. Mogelijk moet je de broeken kaal maken.

t_503-10.jpg

bron: fcdn.valka.cz

Als je er een SS versie van wilt maken dan hebben ze volgens mij camo pakken aan.

Als het gaat puur om het plaatje kan je onderstaande info snel vergeten of puur ter info tot je nemen! Het getoonde voertuig is een voertuig van het 501'st.Schwere SS Panzer Batl. en de Wirbelwind is ingezet (geleverd tijdens de opbouw na Normandie) tijdens de BoB in december 1944. Je zou eigenlijk nog zimmerit nodig hebben op het voertuig! De JABO figuren zijn Wehrmacht figuren dus niet inzetbaar, tenzij je ze wat zaken gaat aanpassen aan de uniformen, in je setting. Een omgeving vol in het groen zou niet echt passen gezien de periode! Je zou ze historisch gezien nog mee kunnen nemen naar de operaties in en om Hongarije maar dat wat 1 grote modderpoel en sneeuwbende!!

Je doet je werk zo wie zo al meer recht door wat foto's te maken op een minder drukke omgeving!! Snap nog steeds niet waarom mensen foto's van hun mooie modelletjes maken met allerhande niet ter zake doende "troep" in de buurt van je model wat je op de foto wil zetten. Alles wat niets te maken heeft met je model leid af van wat je wil laten zien!! Potjes verf, pennen, het plaatselijke suffertje hoef ik niet te zien ik wil nl. je model zien!!!

Koop bij een plaatselijke paiperleverancier een groot stuk, bijv. blauw papier, waarop je je model kan neerzetten. Desnoods laat je het wat tegen een muur omhoog krullen en maak je je foto's! Wat goede verlichting en je hebt een mooie rustige fotoomgeving en vooral een omgeving die je model dat geeft wat het toekomt!!!

Je "sokkel" is beschadigd en is jammer!! Als je een setting gaat maken plak je keurig de randen af met bijv.schilerderstape zodat je niet bang hoeft te zijn voor beschadigingen!!

Gr.JW

Hoi JW

Bedankt voor de tips maar dit wist ik allemaal al 😀 Die mooie schilerderstape heeft de beschadigingen veroorzaakt met het er aftrekken van de Tape 😀 🙄

en als ik redelijk me best doe dan maak ik normaal zulke foto's 😉 Nu alleen geen zin in. 🤣

hpim7903.jpg

Ben even aan het zoeken geweest en volgens mij heeft de man rechtsboven het zelfde Uniform aan als de Dragon kit figuren Klopt dat??

5115217527_682ac01186_b.jpg

Heb wat fotos van hekje gemaakt, waar ik mee bezig ben geweest.
fotos heb ik gemaakt met me nieuwe camera dus ben aan uitvogelen hoe alles werkt.

dsc0092cp.jpg

dsc0085dj.jpg

Nog paar fotos van hoe de Wirbelwind er nu bij staat.

dsc0093q.jpg

dsc0097at.jpg

Ik weet nu ook welke figuurtje erbij komt te staan en dat is de oude man met de hark van MB
mb3567.jpg

Re: Wirbelwind Diorama, update 8 mei

Nog wat foto's van mijn kroppen sla
sla heb ik gemaakt van kleine stukje aluminiumfolie aan elkaar te lijmen.

dsc0100xz.jpg

dsc0101pf.jpg

dsc0131tu.jpg

dsc0137hr.jpg

Ik wil het beeld geven dat de kroppen beschadigd zijn en vertrapt.

Ha die Naamgenoot,

Net als Wim vind ik de setting goed geslaagd. Echter, één ding vind ik toch echt niet kunnen: de doeken... Het "Magic Sculpt-gevoel" spat er van af. Die op de Fender gaat nog wel, maar die naast het bestuurdersluik is niet mooi. Stel je in gedachten voor hoe die doek er uit zou zien wanneer 'ie niet deels over de rand zou liggen. Hij is dan niet bepaald recht(-hoekig), eerder rond.

Verder mis ik het luik van de schutter. Dat komt er nog op?

Tenslotte bedankt voor die hele mooie tip aangaande het maken van maïs. Heb 'm gelijk opgeslagen op de harde schijf 🙂 .

Nog even de laatste loodjes!

groeten, Richard.

Bedankt voor jullie reactie's

Het doek aan de voorkant van de tank vind ik ook niet helemaal 100% geslaagd wilde het een verweerde staat geven met scheuren maar dat is niet helemaal gelukt.
Ik denk dat ik hem misschien over niet ga doen of gewoon geheel weg haal.

Hier mijn volgende foto's met firguurtje

dsc0195u.jpg

dsc0197dlm.jpg

dsc0200nw.jpg

dsc0202if.jpg

dsc0204bz.jpg

dsc0209lk.jpg

dsc0212wj.jpg

dsc0215so.jpg

dsc0217dc.jpg

dsc0218n.jpg

dsc0219f.jpg

dsc0230k.jpg

dsc0232o.jpg

dsc0235wx.jpg

dsc0236se.jpg

Ha Richard,

Zoals gezegd, leuke setting! Zeker met het figuurtje maakt het zo het kleine leed zichtbaar. Weer eens wat anders dan allemaal lijken. Wel snap ik niet zo wat al die doeken her en der voor functie hebben, maar goed dat is detail.

Groeten en bedankt voor het laten zien,

Anne

PS: top ook van die mais how-to

Anne de Jong zei:
Ha Richard,

Zoals gezegd, leuke setting! Zeker met het figuurtje maakt het zo het kleine leed zichtbaar. Weer eens wat anders dan allemaal lijken. Wel snap ik niet zo wat al die doeken her en der voor functie hebben, maar goed dat is detail.

Groeten en bedankt voor het laten zien,

Anne

PS: top ook van die mais how-to

Hoi anne bedankt voor je reactie.

De doeken kwamen bij mij op zins ik veel panzerwreck foto's her en der bekijk en altijd op die foto's ligt het verspreid met doeken en dekens en andere zooi.

zins deze wirbelwind een grote open koepel heeft, heb ik besloten om her en der wat grote doeken neer te leggen.

Terug
Bovenaan