WIP: Up-armoured Easy Eight [04-08-08]

Martin Dogger

Lid van de TWENOT
Amoi,

Hier nog een iets ouder modelletje dat ik ff snel op de foto heb gezet. De bouwfase is al een tijdje afgerond, maar verven gaat nog wel ff duren denk ik. Op de foto's heb ik al wat gietnaadjes kunnen ontdekken (op de verwachte plekken overigens), dus die gaan we nog weghalen. Jammer dat Dragon zoveel tijd stopt in marketing en advertenties, en nog steeds de oude gietmal van Italeri gebruikt voor de OVM gereedschappen 🙁 Dat is mijn grootste minpunt voor deze kit. Verder past het allemaal erg netjes in elkaar.

Extraatjes komen van de Eduard PE set. Deze is overigens voor de oude DML Sherman. Daarom heb ik heel wat onderdelen niet gebruikt. De loop is armorscale. Erg mooi gemaakt, met de rifling in de loop en een mondingsrem die je erop kunt schroeven. De antenne basis is ook armorscale.

En om eens wat dingen uit te proberen, heb ik acryl textuur gel op de onderromp gesmeerd. Dit spul is van Winsor & Newton, en heb ik gekocht bij een galerie. De suspensieeenheden zijn nog los, omdat ik eerst de onderromp compleet geverfd wil hebben. Kwestie van een poging tot het hanteren van de 7 P's 8) Nu ook hopen dat het wat wordt 🙂 🙄

Cheers, MartinD ➡️

Martin Dogger zei:
Ook nog op- of aanmerkingen op het model? 8)

Jazeker de hypotheker...

Oh nee, da's weer wat anders... 😉

Back to the topic, ik neem aan dat je die gel voor de chippings hebt gebruikt ?
Het resultaat is in ieder geval niet slecht.
Verder valt er weinig te zeggen omdat je foto's te blauwig zijn,
blauwe achtergrond en een lichtblauw model...

Het grijs van je primer mengt zich mooi met je achtergrond. 8)

In ieder geval succes met de verdere afwerking van dit project,

Rico

R. Goorts zei:
Back to the topic, ik neem aan dat je die gel voor de chippings hebt gebruikt ?
Het resultaat is in ieder geval niet slecht.
Verder valt er weinig te zeggen omdat je foto's te blauwig zijn,
blauwe achtergrond en een lichtblauw model...

Het grijs van je primer mengt zich mooi met je achtergrond. 8)
@ Rico,
De gel is bedoeld als onderlaag voor modder en rotzooi. Ik heb dat een paar keer gezien in bladen en op internet.
Enne, primer? Er zit nog niks op hoor 😈 De foto's zijn nogal blauwig ja. Ik heb ze buiten gemaakt, met de witbalans op automatisch. Ook met de WB op bewolkt werden de foto's blauwig 😕 ...

@ Geert-Jan,
Dank je wel!!!

Hoi Martin ,

Ziet er goed uit voor het begin.Bouw je 'm volgens een foto?
Ik dacht nml dat de meeste uparmoured shermies ook wat extra ijzer aan de zijkant v/d koepel hadden geplakt.Net achter het gunshield.
succes met het vervolg.

cheers, Tom

tom de kruijff zei:
Hoi Martin ,

Ziet er goed uit voor het begin.Bouw je 'm volgens een foto?
Ik dacht nml dat de meeste uparmoured shermies ook wat extra ijzer aan de zijkant v/d koepel hadden geplakt.Net achter het gunshield.
succes met het vervolg.

cheers, Tom
Nee, ik bouw niet volgens foto. Maar ik heb wel foto's van Shermans met alleen de boegplaat als extra pantser. Ik zal er eens een paar inscannen.

Idee voor afwerking is ook fantasie. OD voor de romp, OD met whitewash voor de extrapantserplaat, en dark yellow voor de onderste plaat.

Cheers, MartinD

Martin;

Ik heb er even ééntje door photoshop gehaald voor de kleurpuristen onder ons.......
Ik weet helaas niet hoe je de blauwe zweem moet voorkomen.
Hangt heel erg van de camera en de omstandigheden af.
Ziet er goed uit trouwens, als ik ooit mijn huidige projecten afkrijg wil ik ook eens zo'n variant bouwen.

dmlm4a3e8aangepast.jpg

Cheers,
Victor

victorwolfsbergen zei:
Martin;

Ik heb er even ééntje door photoshop gehaald voor de kleurpuristen onder ons.......
Ik weet helaas niet hoe je de blauwe zweem moet voorkomen.
Hangt heel erg van de camera en de omstandigheden af.
Ziet er goed uit trouwens, als ik ooit mijn huidige projecten afkrijg wil ik ook eens zo'n variant bouwen.

dmlm4a3e8aangepast.jpg

Cheers,
Victor
Dank je wel! Daar ga ik volgende keer maar eens mee spelen. De camera die ik heb is niet zo'n heel goed toestel. Kleine 3.2 megapixel van Fuji.

Groet, M

Dag allemaal,

Ik weet het, weer een ander model waar ik mee aan de gang ga. Maar ik kan me zelf er niet toe zetten om modellen één voor één afwerken.
Aan de andere kant, dit is geen nieuwe kit die ik start, maar een voortgang ten einde een model af te ronden. Grondwerkje voor de Sherman dus. En de mensen van de BouwGroep Zutphen kunnen beamen dat er ondertussen ook verf op de Sherman zelf zit. Ik ga als een speer 🙂

Een kleine SBSje

( 1 ) Piepschuimplaat, broodmes, liniaal, stift en lijstje. De beginmaterialen
( 2 ) Piepschuim op maat gesneden en proberen of het goed past
( 3 ) Lijstje aflakken

( 4 ) Piepschuim wordt verlijmd met houtlijm.
( 5 ) Lijstje is afgeplakt. Een andere Sherman wordt gebruikt om het grondwerk te testen voor de breedte.
( 6 ) Voor de eerste afwerking, en om het piepschuim te verstevigen, smeer ik er acryl pasta op.

( 7 ) De randen werk ik af met plastic kaart.
( 8 ) Het plastic wordt af getekend, en de randen heb ik ingeboord. Daarna kan ik het plastic doormidden breken. Leuke bezigheidstherapie
( 9 ) De lange kanten zijn met dikker materiaal gedaan (1,2mm) dan de korte kanten. Ik heb satéprikkers gebruikt om het plastic tegen de rand van het lijste te drukken. Opnieuw verlijmd met houtlijm.

Het resultaat tot nu toe. Er komt nog een laag allesvuller overheen, maar dat moet even wachten tot ik de rupsbanden om de Sherman heb liggen.

Comments are welcome!!!
Cheers, MartinD

Hoi Martin,

Aardige SBS, maar wel veel werk volgens mij. Ik gebruik Allesvuller van een huismerk van DHZ en dat werkt lekker en erg gemakkelijk.
Maar goed, ieder zijn ding 🙂

Maar iets anders: waarom plaats van die kleine foto's? Ik vind dat heen en weer geklik niet altijd prettig en het neemt de aandacht van de begeleidende tekst weg. T'is maar een vraag, geen verwijt of zo 😉

Succes
Gr, Johanna

Goed bezig Martin.
Ben nu wel heel benieuwd of je deze wel afmaakt.
Ik weet het, het is moeilijk om een model te bouwen, maar het is te doen.

Ga zo door en hou ons op de hoogte.

Peter.

@Johanna: de fotos plaats ik thumbnails omdat imageshack dat vraagt. En ik vind dit ook wel iets overzichtelijker.
En waarom vind je het veel werk? OK, de acrylgel is niet persé nodig. Maar verder valt het wel mee. Bovendien zorgt dit piepschuim voor een lager gewicht, en hoef ik niet zo'n dikke laag allesvuller te smeren.

@Peter: deze gaat echt afgemaakt worden hoor. De tracks liggen er inmiddels, dus de spuit kan erover heen. En dan rustig verder werken ,,,

Groeten, MartinD

Martin,

goed bezig tot dusver.
Gratis tip: Voordat je die allesvuller erop smeert.....loop ff naar de Praxis en koop een flesje van die vloeibare latexpigmenten (om witte latex te kleuren). Er zitten een aantal kleuren bij die een goede basis zijn voor je grondwerk. Ik weet het merk zo niet, maar de flesjes zijn van het formaat Vallejo, met een spits dopje erop.
Als je de allesvuller er van tevoren mee kleurt zit je achteraf niet zo te klooien om lichte plekjes in de ondergrond weg te werken.
Gewone poederpigmenten uit de kunstschildersbenodigdhedenwinkel ( 😉 ) zijn natuurlijk ook bruikbaar. net als die van MIG, maar da kost wa meer 😀

En de bekende Hema-muurvuller is prima geschikt, en goedkoop voor grondwerk.
Maar ik ben ook wel eens benieuwd naar het effect van die WN Black Lava Acrylic Gel

grt
Robert

Robert,

Bedankt voor de complimenten. En voor de tips. Geen Praxis in de buurt helaas, dus ik ga ff kijken of ik dit ook bij de Gamma of Formido kan vinden.
Robert Crombeecke zei:
En de bekende Hema-muurvuller is prima geschikt, en goedkoop voor grondwerk.
Dat weet ik, maar de plaatselijke Hema heeft dat niet meer in het assortiment 😈 ...

Tzjiers, MartinD

Updeetje:

Ik heb even lekker verder gewerkt aan de ondergrond. Wat is er allemaal gebeurd: allesvuller van Pattex, gekleurd met vloeibare pigmenten. Dit kwam in een flesje van een halve liter. De hoeveelheid kleuren was niet al te groot, maar ik heb de kleur Bruin meegenomen. Het leek in eerste instantie nogal licht op te drogen, maar dat viel later enorm mee. Vervolgens met goedkope palletmessen (van Kruidvat) het spul erop smeren, en dan maar laten drogen:

En als je dan een beetje rustig doorwerkt, wat oefent en prutst met de airbrush, een paar ideetjes ten uitvoer brengt, spiekt op het forum en je laat inspireren door mensen als Peter, Roy en Dominique ... dan komt er zoiets uit.

ondergrond12wi9.jpg

Het is nog niet klaar, maar de ondergrond zit op toch zeker 95%. Aan pruttel zit er Heki Decovlies, borstelharen van Berka, verschillende Silvo kruiden (dille, peterselie en oregano), een aantal berkenblaadjes van Plusmodel, en een stukje zouthout als boomstammetje. Een gedeelte van het gras heeft al wat bijkleuring gekregen met de airbrush, maar dat wordt nog verbeterd.

En dan natuurlijk ff kijken hoe het staat met het voertuig erop:

dmlm4a3e86oe3.jpg

Niet eens zo heel verkeerd, toch?
Voertuig is nog niet geweatherd, buiten wat preshading en een laag Vallejo Dark Earth over het onderstel.

Commentaar en opbouwende kritieken zijn van harte welkom!

Groeten, MartinD

He Martin,vandaar kijk even in het fotoalbum!
Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit,in tegendeel ik vindt dit een erg mooi ondergrondje zo met de Easy 8 erop!
Mooi,erg mooi!
Maak maar snel af,ook niet overhaasten 😉 !
Dit wordt een erg mooi diorama,zoals Jeroen zei de kleuren zijn mooi naturel,ik vindt het mooi in balans hoe je het gras en de blaadjes enzo geplaatst hebt.

Grtz Jelle.

Hoi Martin,

Ziet er goed uit. Mooi hoogteverschil.
Misschien kun je de lichte plukken (borstelharen?) wat meer verschillende tinten geven bijv. verschillende groenige tinten, verschillende lichtbruine bruin/beigetinten (kijk om deze tijd maar eens naar buiten)
Dan blend het wat meer in de ondergrond en krijg je wat meer de (beginnende) herfstsfeer, tenminste dat lijk je te willen bereiken.

Succes!

groet,
RJ

Op mij komt het ook erg natuurlijk over, erg mooi gedaan !
Kunnen we binnenkort ook nog wat detailfotos van de Easy Eight verwachten ? Ook die ziet er vanuit de verte erg mooi uit. Staat beter ook trouwens, de fotos direct aan het bericht gelinkt. 😉

Cheers,
Victor

Bedankt voor alle positieve commentaren!

Jeroen: ja deze neem ik morgen mee

Jelle: overhaasten doe ik niet meer 8)

Robert Jan: ik ben inderdaad nog van plan om alles iets meer te laten blenden. Dat gaat wel goed komen

Staf: dank je voor het compliment!

Victor: ja, foto's van E8 volgen nog. Eerst moet daar alles in de basislaag staan, want het onderstel kan nog wel wat gebruiken 😉

Hugo: dank je voor het compliment

Beste martin
Ik vind het echt een heel mooi ondergrondje ( ben er eigenlijk een beetje jaloers op 😳 ). Ik heb wel opmerking over de Easy Eight er zit ad on armour op van aan de cammo te zien een twee andere tanks ( een andere sherman en een panther?) deze werden bij mijn weten met een snijbrander uitgesneden uit de "spare" tanks en gezien de orginele cammo er nog op zit zou je dan ook de schroeiplekken aan de zijkanten moeten zien en die mis ik nog. Misschien zijn ze gewoon niet op de foto te zien en in dat geval heb ik niet gezegt maar het leek mij wel een leuk detail om toe te voegen.
groetjes stijn

@Maarten: thank you!

@Stijn: ja, de voorste plaat is van een Panther, en de bovenplaat van een andere M4A3. De plekken voor de snijbrander wil ik nog toevoegen, maar ik ben nog een beetje huiverig om daar mee bezig te gaan. Heb namelijk nog geen idee hoe dat er uit zou zien. Maar daar heb ik nog voor.

@Roy: thanks! De zijkanten heb ik overigens afgewerkt met plakfolie van de bouwmarkt. Het komt van een grote rol, merk Decofix. Er zit meer dan genoeg op voor een stuk of tien, vijftien van dit formaat modellen, en is te koop in verschillende kleuren.

Hoi Martin,

Ziet er goed uit allemaal.
Ondergrondje mag er zeker zijn.
Die verschillende kleuren van de armorplate is ook een leuk detail.

Dit is toch die Thunderbolt, toch?
Ik wil deze kit ook gaan bouwen, moet hem nog kopen maar het idee is er.
Is deze kit zo uit de doos te bouwen of moet ik nog met een hoop dingen rekening houden? Ik bedoel verbouwen, veranderen enz...

Groeten, Peter

Peter,

Bedankt voor de complimenten! Doet je toch altijd goed als een paar van de betere bouwers op het net je werk weten te waarderen 😀 😀
peter stoof zei:
Is deze kit zo uit de doos te bouwen of moet ik nog met een hoop dingen rekening houden? Ik bedoel verbouwen, veranderen enz...
Wat betreft de kit, die is gewoon uit de doos te bouwen. Na de recentere Sherman III en M4A2 kits is dit de beste DML Sherman.

De enige minpunten vind ik de gereedschappen, en de wielophanging. De gereedschappen hadden wel iets steviger en robuuster gemogen, maar dat is een persoonlijke mening. Voor OOB zijn ze goed bruikbaar (wat niet gezegd kan worden van oudere DML gereedschapjes 😕). De wielophanging is nogal pietepeuterig, en dat komt door de veer die erin zit om alles werkend te maken. Gewoon wegmikken die veer, heeft geen constructieve waarde maar zorgt wel voor een lastige bouw.

Als je meer info nodig hebt ... je weet me wel te vinden 😉

Groeten, MartinD

O.K. Martin, bedankt voor je info.
En wat mijn reaktie betreft, graag gedaan, het ziet er toch allemaal goed uit, of niet.

Groeten, Peter. Ik laat het weten als ik ga beginnen.

Deze stond verder verstopt in het album dan ik gedacht had 😳 ...
Maar goed, hij moet toch ooit een keer af, dus ook hier heb ik mee zitten prutsen en kliederen. Wash is iets te grof, ik weet het. Maar ik was er al mee begonnen voor de Sherman 105 en de Jeep. Er zit naar mijn mening toch wel wat progressie in 😉

Nu nog de Legend stowage afmaken, de koepel weatheren en dan is ook deze klaar!!! 8)
dml_m4a3e8_7.jpg

dml_m4a3e8_78.jpg

Terug
Bovenaan