[WIP] M20 diorama "Jumping Jerries" [30/05]

Re: [WIP] M20 diorama "What have you done to my stable?" [04

Pelle Couwenhoven zei:
... Het M41 jasje is die van de squad leader, toch?

De M41 was tot december 1943 de standaard jas voor alle US-infantry.
Het rangverschil kwam tot uiting in de strepen op de mouw en/of de al dan niet aanwezige pistolbelt / Thompson.

M-41 :
jacket_field_m41_01.jpg

images

M-43 :
full10239985_a.jpg

WWII-_US_Field_jacket_M43.jpg

groet

Ha Frank, bedankt. Ik bedoelde het uniform van mijn squadleader, niet alle Amerikaanse squadleaders in WWII. 😉 De foto's zijn heel ophelderend, waarvoor dank, als ik de foto van de M41 zie klopt mijn kleur toch wel redelijk?

Greetz

Mijn antwoord leek inderdaad nogal te willen inspelen op de mogelijkheid dat jij bedoelde dat de M41 typisch voor hogere rangen zou zijn, maar je refereerde gewoon naar je eigen afbeelding. I got that. 🙂 ... Ik wilde gewoon wat neutrale info spuien.

De jaskleur van de staande rug-garand-figuur had ik zelf wat lichter/olijviger genomen.
Daarnaast had ik de broek van de armstrekkende figuur wat meer richting lichtbruin gemaakt, maar uiteindelijk is dat ook maar detailgezeur ...
je gaat prima met je figuren en je maakt onderscheid in de details per figuur, dus je gaat helemaal goed !

Nogmaals : overweeg vooral de aanschaf van de US Collectors Guide ...

4185-065-055_240x350.jpg

groet

Re: [WIP] M20 diorama "Give it up, Krauts!" [12/05]

*Blaast al het stof even weg*...

Hallo Leute! Deze stond al helemaal op pagina 3... Dus ik haal hem maar weer even tevoorschijn, en niet voor niks hoor! Ik ga een nieuw diorama maken voor de M20, want ik had wat moeilijkheden met de S&T kopieën van Unicorn Models, wat hele slechte kopieën waren... De meeste figuren waardeloos, de schuur niet helemaal correct... Kortom, ik had niet al te veel zin om eraan verder te gaan. Maar een paar dagen geleden besloot ik dat ik de M20 nog wel een mooi diorama wilde geven en daarom deze doorstart!

Het idee van het diorama is drastisch veranderd. Er zit nu veel meer hoogte in, en het verhaal heeft ook een hele andere wending gekregen...

Ik heb geen specifieke tijd bedacht voor dit diorama, in ieder geval zomer '44 of zomer '45, maar de kijker mag bepalen welke en in welk deel van Europa. Ik dacht ergens in de buurt van de Rijn, maar ik ga er geen sticker op plakken. 😉
Een groep Amerikanen hebben met hun M20 de Duitse linies doorbroken en nemen nu vier (of vijf, of drie, ik kijk nog even, het moet niet té druk worden...) Duitsers gevangen die in een kuil met stutting en een MG zitten. Voor de Duitsers ga ik dit setje gebruiken, en ik baseer de kuil met de MG ook op de boxart van deze doos;

...maar nét iets anders, ik ga de boxart niet precies volgen, mijn kuil wordt wat smaller en rond.

Voor de Amerikanen, die her en der over de scene verspreid gaan worden, ga ik deze twee setjes gebruiken. Ik ga natuurlijk niet alle figuren gebruiken, dan wordt het wel érg vol 🤣

Ik weet het, MiniArt heeft dikwijls niet de beste figuren, maar de reviews van dit kitje op het internet die ik heb gelezen waren heel positief en de poses zien er ook erg goed uit. 🙂

Ook was mijn werkplek een PUINHOOP, en dat is niet overdreven... 😳 😳 😳 😳

Dus die heb ik ook maar meteen even opgeruimd; 😀

Dan het diorama zelf. De opbouw ging als volgt, met twee verschillende diktes blauw foam en eierdoosjes;

En toen begon ik de eerste laag gips te gieten, en daarbij dacht ik er wel aan om met een papieren koker de plek voor het MG gat af te schermen;

En het eindresultaat van het gips gieten en een klein beetje opschuren zag er zo uit;

Nog heel veel te doen, maar we hebben weer een begin! 😀 😀 Over de titel aarzel ik nog, ik wil eigenlijk iets originelers...

Greetz

Ha die Pelle,

Over het diorama ga ik nog niet veel zeggen. Wel wil je figuren even onder de aandacht brengen:

- Bij het setje Duitsers is het embleem van het Georgische Legioen op de mouw meegegoten. Wil je er "normale" Duitsers van maken dan zal je die moeten verwijderen. Hetzelfde geld voor de Amerikanen. Die heb ik al wat langer geleden gebouwd (2008) maar ik meen me te herinneren dat zij hun strepen ook (te dik) op de mouw meegegoten hadden.

Succes in ieder geval met de doorstart!

groeten, Richard.

Leuk Pelle !

Titel ? hardop denken kan helpen, ok, daar gaan we dan....
Hunting the Huns. Jumping Jerry's, Jumpy Jerry's, the End is Here, Capturing Krauts, Catching Krauts,
Nów the Krauts are Sauer, Uncle Sam says Hi, Ein böses Erwachen (Rude Awakening), enz. en nou jullie....

have some fun!

met zuurkool klaargemaakt groetje 😉

Hey Pelle,

Leuk idee en de basis tot nu toe ziet er al erg aardig uit!

Wat betreft een titel vind ik "Uncle Sam says Hi" en "Jumping Jerry's " van Peter wel erg leuke titels.

Ik ben benieuwd naar meer 🙂 !

Groetjes,

Maarten

Bedankt voor de reacties!

@Richard; Bedankt voor de heads-up! Ik zal het embleem van "Ze Germanss" even wegkrassen met een scalpeltje, en de strepen van de Amerikanen even wat uitdunnen.

@Peter; Daar zitten heel wat winners tussen! Zoals Maarten ook al zegt, Jumping Jerries is erg leuk! 😀 😀 Dat wordt 'em dan denk ik. (Is het trouwens Jerry's of Jerries? Engelse zelfstandige naamwoorden die in het enkelvoud op een -y eindigen gaan in het meervoud toch op -ies ? Baby, babies; party, parties? )

@Maarten; thanks, en zoals hierboven al genoemd, Jumping Jerrie/y's is ook mijn favoriet 😉

Greetz

Pelle je hebt gelijk mien jong, "Jerry" wordt in meervoud "Jerries".

toedels 😉

Re: [WIP] M20 diorama "Jumping Jerries" [12/05]

Dan is dat ook weer opgehelderd en de titel staat dan ook vast; Jumping Jerries! Ik vind 'm leuk. 😀

Neue oepdeet. De figuren zijn een paar dagen geleden binnengekomen met de pakketdienst, het setje met de jumpende jerries laat echter nog even op zich wachten omdat de man van Modelbouwverf.nl die niet op voorraad had. Hij gaat de set voor me bestellen, maar het duurt even wat langer. De Amerikanen zijn wel binnen!
Ik heb sommige figuren geconverteerd naar een pose die me wat meer aanstond en die wat beter bij de situatie past. Ik wilde graag een figuur met een Thompson, en wie weet gooi ik ook nog een BAR-gunner in dit diorama. Tot nu toe heb ik deze figuren&setting, ik moet ze nog wel helemaal aankleden met patroontasjes etc etc. en bijwerken met putty maar de ruwe "schets" is er. 😉

O ja, nog even over de setjes; het zijn beiden prima setjes. Vooral het MiniArtsetje verraste me omdat ik al eens een MiniArtdoosje had gekocht met Russische infanteristen die dusdanig slecht was dat ik hem niet kon/wilde gebruiken. Maar dit is een prima setje, mooie details, leuke poses en niet al te veel flash. De koppies zijn echter niet te vergelijken met de huidige standaard en gaan vervangen worden door Hornets/Dragons
De Dragon set is een hele fijne set en de figuren hebben mooie poses en scherpe details. De riemen en patroonbanden liggen er mooi op en gaan met een washje en/of scherpe accenten er heel mooi uitstaan, als het goed is. Er zit wel veel flash op de figuren. De hoofdjes zijn ook niet ge-we-ldig (allemaal een beetje hetzelfde, allemaal dezelfde, stoïcijnse uitdrukking met een wrange mond) en die ga ik met Hornets of andere, betere Dragonhoofdjes vervangen.
Er moet wel het een en ander bijgewerkt worden met putty. 🙂

Hier de foto's!

De twee figuren die een conversie hebben ondergaan (de foto's zijn wat donker vanwege schemering)

Bij deze ontbreekt bijna de gehele pols omdat ik hem per sé in deze houding wilde hebben en ik geen geschikt handje in mijn spare-box had. Dat gaat dus opgevuld worden met putty, mind the gap :!:

Comments zeer welkom!

Greetz

Hoi Pelle 🙂 't wordt al leuker...

Je gaat coverteren zei je. Komt er meer actie in die Yankees ? After all... whó is jumpy ? 🙄
Ze hoeven niet op scherp te staan ofzo, maar hier&nu zien ze er (behalve de geknielde schutter)
er beetje te relaxed uit naar mijn idee over jumping jerries....
shoot_zps6121766c.gif

deej net een Googlium met "jumping +jerries" (images) : leuk, zie je al je topicplaatjes bij mekaar staan,
maar kreeg vanwege andere plaatjes ook een nieuw titel idee : "Tom and Jerry.." moet je alleen de amerikanen even converteren naar britten.. 🤣
Je kunt ook (als je ami's een assault squad zijn), de meeste G.I.'s voorzien van een Thompson machinepistool. Dan noem je het "Thompson & Jerry.."

Doe ermee zoals u belieft..
Groet'n 😉

Ha Peter, bedankt voor je reactie!
peter van dijk zei:
Je gaat coverteren zei je. Komt er meer actie in die Yankees ? After all... whó is jumpy ?

Ik zat eerder te denken aan "jumping jerries" in de zin dat ze verschrikt overeind springen, al zeggend; "Nicht schießen, nicht schießen!" terwijl ze angstig hun wapenen hebben weggegooid. Dan hoef je ze natuurlijk niet (of, dat neem ik tenminste aan) strak onder schot te houden. Als ze ongewapend zijn en twee van je mannen (er staat er ook één met een Garand achter die met de Thompson, in rustige houding maar wel met zijn geweer op de Jerries gericht) ze onder schot hebben, hoef je je denk ik niet druk te maken. Bovendien staan ze in een kuil en kunnen ze geen kant op. En dan staan er ook nog eens een aantal mannen bovenaan op de weg die er nu rustig bij staan, maar bij het minste geringste hun geweren paraat kunnen hebben.
En als Die verdammte Nazi's zich uit zichzelf hebben overgegeven is er nog minder reden voor paniek.

Ik weet niet of dit klopt, t'is hoe ik ertegenaan kijk, maar ik wordt graag verbeterd 🙂
peter van dijk zei:
moet je alleen de amerikanen even converteren naar britten..

Een beetje té veel werk 🤣 Leuk als je Calvin Tan of Young heet, maar niets voor mij 🙂 🙂
peter van dijk zei:
Je kunt ook (als je ami's een assault squad zijn), de meeste G.I.'s voorzien van een Thompson machinepistool. Dan noem je het "Thompson & Jerry.."

Die is ook wel leuk, hoewel ik het denk ik hierbij houdt... Anders moet ik wéér heel veel gaan veranderen, de geweren zitten al aan de handen vastgelijmd en bovendien heb ik niet genoeg magazijnpouches voor Thompsons geloof ik... Wordt me toch iets te veel werk 😉

Greetzzzz

Pelle:
Ik zat eerder te denken aan "jumping jerries" in de zin dat ze verschrikt overeind springen, al zeggend; "Nicht schießen, nicht schießen!" terwijl ze angstig hun wapenen hebben weggegooid[...
..]En als Die verdammte Nazi's zich uit zichzelf hebben overgegeven is er nog minder reden voor paniek.

Ik weet niet of dit klopt, t'is hoe ik ertegenaan kijk, maar ik wordt graag verbeterd 🙂
Nix verkeerd mee toch ? Ik zat gewoon even vanuit andere insteek te fantaseren.

Jouw verhaal is de wat meer relaxte versie, en de éérste gedachte bij het idee "Jumping Jerries" wás ook dat van nerveuze moegestreden
germanen die zich maar al te graag overgeven (Of zijn ze bang ? Vind ik dan nodig om te zeggen ivm je koppieskeuze).

over Tom&Jerry:
ik het denk ik hierbij houdt... Anders moet ik wéér heel veel gaan veranderen
by all means... ik denk soms onbeschaamd hardop 😉

mazzels !

Terug
Bovenaan