[WIP] 1/35 tamiya M113

N. Drent

Lid van de TWENOT
Ik knal d'r nog snel een oude dame in! Welke oude dame dan? Nou de M113! Ja deze blokkendoos:
800px-US_M113_in_Samarra_Iraq.jpg

Hoezo is 'tie oud dan? Volgens wiki is de M113 al in dienst sinds 1960. Het voertuigje is ouder dan mn ouders! 😱 Eigenlijk hoef ik denk ik weinig te vertellen over de M113, want iedereen herkent t ding wel gok ik zo. Maar 't voertuigje kan in totaal 13 menskes meenemen! 13, da's inclusief de bestuurder en de commadant. En dat voor een blok op 5 wieltjes met een lengte van net geen 5 meter, breedte van 2 meter 70 en een hoogte van 2 en een halve meter! Veul soldaatjes in zo'n klein voertuigje.

De M113 heeft vrij minimale bescherming, met een dikte van 1.2 cm tot 3.8. Om zichzelf te kunnen beschermen heeft de M113 als hoofdbewapening een .50:
640px-Cal50_Browning_2REI_2.jpg

En als dat niet genoeg is, raced de M113 er met net geen 70 km/h ervandoor. Of hij zwemt met 5.8 km/h weg. Altijd handig, zo'n amfibie :brouw:

En als je nog meer wilt lezen, check DIT linkje!

Op naar de kit! En daar zit al gelijk 't grootste probleem, omdat ik geen idee heb welke tamiya kit het is. Ik had een paar maanden geleden van iemand de sprues van deze kit gekregen, zonder bouwbeschrijving of decals. Tsja, wat moet je dan.. Eerst maar in elkaar zetten, want dat is leuk. Er was al een klein beginnetje gemaakt voor me, maarja. Toen ik hoorde dat deze GB waarschijnlijk een verlenging kreeg, dacht ik. Nu ga ik 'm afmaken.. alleen nog decals. Gelukkig hoorde Heico mijn gedachten, en kreeg ik de decals toegestuurd. Mooi, nu kan ik beginnen. Zo gezegd, zo gedaan. Heb alleen geen foto's meer van tijdens het bouwen.

De kit die ik denk dat het is:
tamiya_35135_us-m113-acav.jpg

De decals:
CIMG8975.jpg

Met de info erbij die Heico mij door whatsappte:B Company, 2nd Battalion, 7th Infantry Regiment, 1stBrigade, 3rd Infantry Division (Mechanized) Hindiyah, Southern Baghdad, April 2003.
Of te wel, hij mag meedoen!

Op naar de rest van de pics!
CIMG8967.jpg

CIMG8969.jpg

CIMG8970.jpg

CIMG8971.jpg

CIMG8972.jpg

CIMG8973.jpg

Tijd voor verf!
CIMG8985.jpg

CIMG8986.jpg

CIMG8987.jpg

CIMG8988.jpg

CIMG8989.jpg

Tijd voor details verven!
CIMG8993.jpg

CIMG8994.jpg

CIMG8995.jpg

En viezigheid!
CIMG8998.jpg

CIMG8999.jpg

CIMG9004.jpg

CIMG9005.jpg

CIMG9006.jpg

CIMG9007.jpg

CIMG9008.jpg

't lijkt allemaal vrij overdreven binnen... Is 't ook wel, maar als straks 't dak erop zit, valt het allemaal veul minder op. En ik ben bang dat als ik het nu al gelijk wat minder overdreven maak, alles strak helemaal niet meer opvalt. Dat komt omdat 't straks een donkere boel wordt daarbinnen. Was een beetje moeilijk om op de foto te krijgen, sorry 'bout that.

Nu de olieverf laten drogen :brouw:

He Nicky,

Dit is een klassieke en leuke kit !
Persoonlijk vind ik de bruine smurrie in het interieur echt jammer. 😕
Als je dit nog ongedaan kunt maken, zou ik dat doen.

groet Johannes

Hoi Nicki,

Zoals Johannes al zegt, weg met de smurrie. Aangezien het olieverf is en aannemend
dat je het gisteren ook hebt aangebracht zou je met white spirit nog behoorlijk wat
kunnen weghalen.

Het beste kan je het interieur inlijnen met donkere olieverf en wat modder/stof
op de vloer aanbrengen en ook heel subtiel met een potlood het anti-slip profiel
bewerken zodat je wat lichte slijtage hebt.

Tik gewoon in op Google "M113 interior" of iets vergelijkbaars, dan kom je zat tegen.

Neem bijvoorbeeld deze foto van een Vulcan, interior ligt vol met spullen maar ziet toch
nog redelijk schoon uit:

m163-vulcan_3.jpg

Hoop je voldoende te hebben geïnformeerd 😉

Groeten,
Marc

je loopt thuis toch ook niet door je eigen stront te kneuteren? das wat mijn ouweheer zegt in zo'n geval... leuk kitje, ziet er nog niet eens beroerd uit, en best wel veel opties om in te zetten, ik zal eens afwachten wat je er van maakt!

Ben het eens met voorgaande berichten, haal zo veel mogelijk weg en doe het alleen in moeilijke hoeken en uiterst subtiel.
De treadplate zal eerder slijten (dus kale plekken op de toppen, aan te brengen met bv een zilver-potlood), doe dit alleen waar veel loopbeweging is.
Later kan je het interieur beter opleuken met wat persoonlijke spullen.
Print een omslag van b.v. een Hustler of een Truck of Automagazine op schaal af. Leg deze half onder een tas of dergelijke. (let wel op het juiste tijdsbeeld, dus geen jaren '90 omslag als je onderwerp in de jaren '70 speelt)
Een kartonnen doos met waterflesjes of frisdrank, dekens, Foto's aan de wanden etc. maken het veel interessanter dan alléén vuil.

Willem

En de achterklep heeft GEEN interieur kleur aan de binnenzijde, maar is over het algemeen groen zoals de buitenkant en vaak van anti-slip voorzien.

Marc T.

Update!
Toch nog een poging gedaan tot het weghalen van de olieverf, en het is wel wat gelukt. Wegens camera doet uitermate teleurstellend kut, heb ik het idee dat ik weer wat foto's mis. Hoop dat het nog zichtbaar is op de foto's 🙂
Interieurtje is verder afgemaakt, en ik denk dat ik afgelopen weekeinde in totaal een stuk of 30 dooskes heb zitten vouwen als opvulling. Stuk of 10 daarna weer weggegooid want ik kon ze in een hogere resolutie printen 🤣
CIMG9380.jpg

CIMG9379.jpg

En toen, verf en decals! Vergeten foto's te maken tijdens het verven, dus nu moeten jullie het helaas doen met foto's van nadat de decals geplaatst waren. Er zit al een glanslaagje over voor de verwering straks.
CIMG9347.jpg

CIMG9371.jpg

CIMG9372.jpg

CIMG9373.jpg

CIMG9377.jpg

CIMG9378.jpg

CIMG9381.jpg

DJ kwam via whatsapp nog met de geniale ingeving van: 'als jij die boegplaat uitgeklapt hebt staan, komt er dan ook nog bagage op?" . Hmm, mja, da's n goeie. Dus ziehier, bagage! Ze staan nog in de basiskleur of ongeverfd:
CIMG9374.jpg

CIMG9375.jpg

fijne avond nog!
M113_Iraq_1st_Armored_Division.jpg

greetz, nicky!

[edit] sorry voor de PRUT kwaliteit foto's... hard aan een nieuwe camera toe [/edit]

Het oogt zeker een stuk beter zo, jemig wat een modelfanaten in die tijd zeg.
Zeker geduldige plakkers met al die Italeri en Tamiya dozen. (leuke afwisseling hoor)
Zorg er echter voor dat de bagage op de klep beter op elkaar aansluit, dus zachtere voorwerpen zoals duffelbags en rugzakken moeten het idee geven dat ze ingezakt zijn op het onderliggende.
Als dit gelukt is lijkt mij een span-net erover een mooie optie.

Willem

Helaasj pindakaas! Ik heb de einddatum niet gehaald omdat ik niet wilde gaan haasten en afraffelen. Afgelopen weekeind tussen het werken, uitslapen en feesten door wat verweerd. Ik heb een poging gedaan tot een filter, en moet zeggen dat ik het goed gelukt vind. Wellicht dat ik straks nog een kleine pinwash doe, wat is jullie mening daarover?

CIMG9389.jpg

CIMG9435.jpg

CIMG9436.jpg

CIMG9437.jpg

CIMG9439.jpg

CIMG9440.jpg

CIMG9443.jpg

CIMG9444.jpg

CIMG9446.jpg

En nu lekker de bagage verven, wieltjes verven, en de tracks verven!

Greetz, nicky

urban_fighter.jpg

Zeau, klaar!

Leuk tussendoortje om te maken, lekker recht toe recht aan. Opvulling vind ik zelf wel heel leuk gedaan, en de m4 (?) breekt het geheel in het interieur weer. Ikkuh vind 'm geslaagd!

DSC_0092.jpg

DSC_0090.jpg

DSC_0089.jpg

DSC_0088.jpg

DSC_0087.jpg

DSC_0086.jpg

DSC_0085.jpg

DSC_0084.jpg

DSC_0083.jpg

DSC_0082.jpg

DSC_0081.jpg

DSC_0080.jpg

DSC_0079.jpg

DSC_0078.jpg

DSC_0077.jpg

DSC_0075.jpg

DSC_0074.jpg

DSC_0073.jpg

DSC_0072.jpg

DSC_0065.jpg

DSC_0061.jpg

greetz!
DSC_0076.jpg

Nu wil ik er best wel IDF troepen bijmaken, maar 't is een amerikaan 😀 😀

Eens kijken of ik wat leuke figuurtjes kan vinden op internet, wil sowieso binnenkort wat meer figuren gaan schilderen, dus zou mooie oefening kunnen zijn.

n. drent zei:
... Nu wil ik er best wel IDF troepen bijmaken, maar 't is een amerikaan ...

Ik liet me wat misleiden door de kleur, en door de spaced-armor-variant bij je voorgaande posting ... 😳
Anyways, wat amerikaanse figuurtjes erbij zou het geheel niet misstaan !

Nicki, je laat een foto zien met je voertuig vol met olieverf en daarzit dan ook gelijk de "fout" waardoor je heel extreem de aanzet krijgt op je voertuig zoals je binnenin ook laat zien en waar je op gewezen bent door de andere kijkers. Eigenlijk kan je dit al niet eens een filter noemen want een filter bouw je op in vele dunne/transparante laagjes! Wat je nu laat zien is eigenlijk veel meer een kleur aanbrengen maar het resultaat is niet wat je wil bereiken. Sterker nog je doet eigenlijk 2 technieken met elkaar verwarren. Filter is heel dun aanbrengen dus van een kleurje, white spirit met olieverf (kleur na keuze wil ik bijna zeggen) of enamel en dit dun/transparant aanbrengen. Laat die 24 uur drogen en dan ga je weer verder. Mooie is door het dun aanbrengt je altijd zelf in controle blijft. Wat je nu doet is in 1x volgooien van je voertuig met 10'tallen kleurtjes maar de controle is er niet meer!! Dus neem voldoende tijd tussen je diverse filters, waarbij 24 uur wel een minimum is om aan te houden!!

Je kan bij wijze van beter 10 dunne filters aanbrengen en evt. spelen met kleuren van je filter en bijv.delen die veel zon pakken wat meer filter gegeven en kanten die weinig zon pakken wat minder filters geven. Beetje meespelen!

Fading is dunne dotjes/puntjes aanbrengen op de diverse kanten/bovenkanten van je voertuig die je vooraf met white spirit hebt vochtig gemaakt. Niet kletsnat maar vochtig. Breng je dotjes aan en laat even paar minuten intrekken en dan met een wat bredere kwast, beetje vochtig maken maar dus niet nat, en trek deze naar benenden toe zodat je als het ware een streep/versleten effect krijgt. Als ik je een tip mag geven wat boek aangaat dan zou ik deze aanschaffen. http://www.amazon.com/Painting-Guide-AFV-World-Modern/dp/2352503876. Geloof dat Rob Trommelen hem ook heeft maar kom even niet op de site van Rob. Dit boek neemt je stapsgewijs mee in de technieken. Maar dan nog is het zelf doen daarna het beste!

Gr.JW

Terug
Bovenaan