[Willem] "Bergetiger"

Willem Visser

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
Nu bezig met
Bouwgroep ’t Gooi, 1:16 Sdkfz 251, 1:16 en 1:35 sdkfz 250, 1:35 sdkfz 252, 1:35 Maus
Hoi Medebouwers,
Na een paar weken afwezigheid van de bouwtafel ga ik de hobby weer proberen op te pakken.

Ik ga mee doen met deze FOC met de Bergetiger.
Ja, ik weet het, ik ken de discussies: was het wel een “Berge”-tiger? Was het geen “ladungsleger” of wat dan ook? Die discussie laat ik graag aan anderen op andere plaatsen over, ik ga me er zeker niet aan wagen maar wil gewoon weer een kitje in elkaar plakken dat ik nog heb liggen en meedoen aan deze FOC.

Een klein stukje geschiedenis:
In November 1944 werd een Tiger I (mid productie) dicht bij Anzio in Italië beschadigd. Dit voertuig werd door de sPzAbt 508 ingrijpend gewijzigd: het kanon werd verwijderd en op de toren werd een kraan geïnstalleerd. Het voertuig werd eind mei 1944 door de eenheid achtergelaten en door de Britten veroverd.

De basis is de Italeri kit:

En dit moet hem gaan worden (let op de sleepinrichting op de boeg!).

Bronnen: ergens op het internet.

Alle andere deelnemers: succes!
Groet, Willem

Willem,

Leuk dat je mee doet.
Let Op! De zimmie van Italerie sluit niet aan op de achter kant van de toren.... 😈 😈 😈
Verder bouw deze wel lekker vlot...

Herman

Ha die Willem,

Heb deze ook nog in gedeeltelijk gebouwde en gespoten staat liggen. De reden dat ik vooralsnog niet doorga, is dat ik niet tevreden ben over de boeg.

De voorkant van deze Bergetiger is een crime. De boeg, de assen waar de aandrijfwielen opkomen, de afdekplaat boven de transmissie en het voorpantser (ik ken al de echte namen niet en hoop nu dat je begrijpt wat ik bedoel): de passing is ronduit waardeloos. Ik kreeg het in een middag passen, meten, lijmen, breken, schuren, plamuren, uithuilen en opnieuw beginnen niet voor elkaar om er een fatsoenlijk uitgelijnde voorkant van te maken. Mijn tip: zet eerst met van die oplosbare tijdelijke lijm de voorkant ik elkaar, dan zie je waar de problemen zich voordoen.

Wat betreft de Zimm aan de achterkant: die ervaring had ik ook. Maar dat kwam misschien ook omdat de toren over de lengte uit twee delen bestaat en die moeilijk sluiten wanneer het kanon er tussen zit 🙄 ...

Om heel eerlijk te zijn denk ik niet dat het een leuke kit is voor iemand die wat onbezorgde afleiding zoekt. Ik zal 'm morgen eens opsnorren en wat foto's maken, zie je gelijk waar de pijnpunten liggen.

Hoe dan ook: succes 😀 .

groeten, Richard.

Hoi Richard,
bedoel je deze delen? Aandrijfwielen zitten nog los....

Groet,
Willem

Ha die Willem,

Exact, die delen bedoel ik. maar het lijkt er op dat jij ze beter in elkaar hebt zitten dan ik 🙂 . Ik had vooral problemen met de passing op de aangewezen plaatsen:

willemstiger.jpg

groeten, Richard.

Hoi Richard,
het model past niet echt beter dan bij jou hoor 😀
Met jouw tip om eerst goed droog te passen kwam ik tot de conclusie dat het door jou ervaren probleem voorkomen kon worden door de twee stukken aan de zijkant iets naar binnen te laten vallen. Ik heb nu dus aan de voorzijde (erg in het oog vallende plek) geen probleem maar wel het probleem aan de zijkanten: (nog even wat plamuur wegwerken en glad schuren)

Ik ga er van uit dat deze twee plekken straks door de aandrijfwielen en de tracks niet meer goed zichtbaar zijn.......
Het past allemaal niet echt best en de toren aan de achterzijde ook niet, maar dat is wel te verhelpen met wat opvulmiddel.

We gaan door 8)
Groet,
Willem

Terug
Bovenaan