Wiking SS grenadier 1945 eindelijk klaar 24/05/2007

Hallo iedereen,

toen Taesung van Alpine me vroeg of ik zin had om hun nieuw 120mm figuur te schilderen moest ik geen twee keer nadenken. Ik krijg zo de kans om een prachtig figuur te schilderen weken voor het commercieel verkrijgbaar is. Het figuur is gesculpteerd door Pongsatorn. De stukken zijn luchtbellenvrij en passen perfect ineen.
Hierbij enkele foto's van wat ik tot hiertoe al heb geschilderd; zoals gewoonlijk weer met acryl en inkt. Oh ja, dit is mijn eerste 120mm figuur dat ik in acryl doe. Wel eefekes wennen

Alle commentaren zijn van harte welkom.

Vele groetjes,

Gino

progress2C.jpg

progress2B.jpg

progress2A.jpg

mooi figuur zo te zien! Heb altijd al een zwak gehad voor dit type uniform en ben benieuwd hoe je het konijnenbont hebt gedaan qua verfkleuren. Moet zeggen dat ik dit een van je betere gezichten tot zover vind die je met acrylverf hebt gedaan, het resultaat kon je ook al mooi zien bij je andere 2 Dragon figuren ook in dit type uniform.

JW

Netjes gedaan Gino,

Ik vind dat geruite wel leuk gedaan en hij heeft goede gezichtsuitdrukking.

Hoe heb je dat gedaan met die wangen zo samen met die huid, ik weet dat je dat met olie wel goed kan doen maar hoe doe jij dat met acriel of inkt?

Gr
Nick
Ps heb je het eigenlijk al binnen 😕:

Erg mooi Gino,

zowel het figuur als je schilderwerk.
Dat sjaaltje is idd een leuk detail, maar het bont en dat gezicht zien er top uit zover.
Ben er ook wel benieuwd naar hoe je dat bont hebt geschilderd.

grt

Robert

Gino: het schilderwerk tot nu toe: fantastisch, het figuur op zich vind ik minder, maar daar kunt u niets aan doen.
Ten eerste is het bont veel te grof, deze parkas hadden een lining van konijnenbont, zoals JW al schrijft, dan is dit veel te grof gesculpt, het lijkt wel een Hazewindhond.
Plus het feit dat konijnenbont natuurlijk in kleine lapjes werd aangeleverd en je vaak bonte kleurschakeringen zag omdat er voornamelijk tamme konijnen voor gebruikt werden.

Bovendien vind ik de overdreven nadruk die gelegd wordt op de SS kraagspiegel weer een echte commercieele misser, deze kragen zaten juist strak en niet zomaar bovenop de dikke bontjas. En bovendien deed de SS zeker in Rusland (Charkov praten we hier meestal over als het op deze parka's aankomt.) juist moeite om niet te nadrukkelijk met de uiterlijke versierselen te lopen showen.
De sfeer tussen SS en de rest van de wereld was op zijn zachtst gezegd wat "gespannen"

Nogmaal, geen kritiek, maar meer een observatie over het figuur. Het schilderwerk, van vooral het bont is fantastisch.

Prachtig zeg! Ik ga mee met Rob zijn punten over de realiteit van het sculp werk, maar dat is ff een historisch iets. Het figuur word er niet lelijker op, en je schilderwerk os echt top! De geblokte blouse, de bontkraag en de eerste camo op de capoushon (als je het zo schrijft) zijn erg gaaf! Ja en z'n koppie natuurlijk, maar dat is inmiddels vanzelf sprekend! 😀

mzzls

Wat Rob hiermee wil zeggen dat ze vanaf Kharkov gebruikt werden en vaak de naam meekrijgen van Kharkovparka. Je hebt gelijk dat ze in deze stijl pas op een later moment werden gebruikt.

JW

Overigens ben ik zeer benieuwd hou je de Italiaanse camo verder gaat maken, dat is typisch zo'n patroon waar ik me na diverse mislukte pogingen niet meer aan waag..
Duizend keer liever de moderne britse woodland, de WW2 parasmock etc..
Op zich ingewikkelder patronen, maar misschien wel juist door de simpele opzet van deze camo is deze zo verrektes moeilijk te schilderen. De eerste resultaten zien er in ieder geval al zeer goed uit..

Ik vind dat die kerel maar een rare gezichtuitdrukking heeft...
Op het schilderwerk valt niets aan te merken, zoals we gewoon zijn he 😉
Maar welke kleur gebruik jij voor die vest want dat is toch geen 'german fieldgrey' he? De verf is er te donker voor denk ik. Mogen we je geheim weten? 🙂

Hendrik

Gino, mijn comment heb je zaterdag al gehad eh.
Ik vind het een fantastisch figuur en jouw schilderwerk brengt dit meesterstukje nog meer naar voor. Het gezichtje is echt super!!! Tot de een van de volgende dagen voor een bezoekje eh 😉 (dan breng ik men tanker ook nog ff mee, ook al iets aan verder kunnen doen, maar toch... Alle hulp hieromtrent is nogaltijd welkom 😛)

dank

Hallo iedereen,

Alvast hartelijk bedankt voor de reakties.

Voor het konijnen bont ben ik begonnen met Tan Yellow. Het schaduwen is gedaan met eerst Raw Umber (Polycolour), dan German Camo blacl brown (vallejo), dan sepia inkt (va) en uiteindelijk met zwart.
Voor het oplichten heb ik bij de basiskleur steeds meer Pale Sand (va) bijgedaan om ten slotte puur pale sand voor de hoogste highlight. Sommige haartjes kregen nog een dun laagje Silvergrey (VA). Ik heb hier geen washe of drybrush gebruikt maar ieder haartje apart geschaduwd en opgelicht.

Hoi Nick,
Hoe heb je dat gedaan met die wangen zo samen met die huid, ik weet dat je dat met olie wel goed kan doen maar hoe doe jij dat met acriel of inkt?

Ik gebruik zowel acryl als inkt voor deze effekten. Het geheim? Héél goed verdunnen. Ik schilder hier meer met gekleurd water dan met verdunde verf. Het is makkelijker om met te erg verdunde verf er nog eens over te gaan dan met te dikke verf subtiele overgangen te creeeren.

Hoi Rob,
Ten eerste is het bont veel te grof, deze parkas hadden een lining van konijnenbont

In mijn documentatie komen zowel koninenvellekes als bont voor. Dikwijls zat het een aan de binnenkant van de jas terwijl er aan kap van dezelfde jas de andere soort wordt gebruikt. Konijnenvel zou ook heel erg leuk zijn, omdat je er dan wat een lappendekentje van kunt maken.

Hallo Erwin,
Dit wordt toch geen Kharkov figuur?

Inderdaad. Taesung zei dat het Duitsland 1945 zou moeten zijn.

Hoi Rob,
Overigens ben ik zeer benieuwd hou je de Italiaanse camo verder gaat maken, dat is typisch zo'n patroon waar ik me na diverse mislukte pogingen niet meer aan waag

Wel, het "geheim" volgens mij is een goed voorbeeld te hebben en dan na te schilderen wat je ziet. Ik begin met het groen, dan de gele vlekken en als laatste de bruine. Persoonlijk vind ik het niet moeilijker of makkelijker dan een andere camo die ik tot hiertoe geschilderd heb.

Hoi Hendrik,
Maar welke kleur gebruik jij voor die vest want dat is toch geen 'german fieldgrey' he?

Voor het groen van de jas meng ik de volgende kleuren : fieldgrey 5 delen, Russian Green : 1 deel en Yellow Green: een half deel.

Een update volgt binnenkort.

Vele groetjes,

Gino

Dit is zo goed...dat het godverdomme lekker is. Heerlijk schilderwerk.

Mijn complimenten Gino.

Groetjes,
Marcel

PS: Als je de jas toch al vuil maakt (einde en onderkant van de mouwen en onderkant jas)dan zou ik de handschoenen wel iets smerige maken. Je leunt eens ergens e.d. Een smaak ding... en ik kan het niet anders verwoorden.

camo en vuil

Hoi Hendrik,

Dit is de zogenaamde Italiaanse camo. Toen de Italiaanen besloten om niet meer met de Duitsers mee te vechten, kregen de Duitsers o.a. een groot deel stof in Italiaanse camo ter beschikking. Beter dan weg te gooien maakte ze er diverse kledingstukken uit. Naast deze parka's werden er ook pakken voor panzerbemanning uit gemaakt.

Hoi Hugo,

De handschoenen zijn ook vuil gemaakt hoor. Misschien niet zo goed zichtbaar op de foto's? Ik heb ze wel iets minder vuil gemaakt omdat de handen wel heel veel wrijving hebben met andere materialen. Ik ga er eens goed over denken voor ze nog vuilder te maken. Ik heb ook op de MP40 een beetje vuil gedaan. Vind je dit een goed idee of denk je dat een MP zo goed werd onderhouden dat er niks van vuil op kan zitten? Twijfels, twijfels.

Groetjes,

Gino

Hugo..???

D'r mag veel van me gezegd worden, maar zeggen dat ik op die ene Hugo lijk is op het randje van een belediging. 😉

Ik zag de lichte vlekken op de handschoenen wel maar met name de binnenkant van de linkerhand vind ik iets te schoon. Maar zoals ik al zei, da's meer een smaak kwestie dan een wetenschappelijk bewezen feit.
Ik zou het vuil op de MP niet overdrijven. Misschien aan de onderkant van het magazijn als het wapen ergens op gesteund werd. En volgens mij heb je dat al gedaan als ik het zo zie.

Groetjes van Marcel

Sorry

Hoi Marcel,

Sorry voor de naamwissel. Ik was een hele reeks mails en reacties aan het beantwoorden en zal wat snel geweest zijn. Nogmaals sorry voor deze persoonswissel, ik hoop dat het je geen identiteitscrisis bezorgd heeft? 😳

Groetjes,

Gino

Dag Gino!

Die ziet er fantastisch uit! De camouflage lijkt me 100% geslaagd, althans op de foto: het patroon en de kleuren zijn perfect, en je hebt er heel veel diepte in gekregen. Chapeau, want dit vind ik zelf één van de moeilijkste patronen om echt goed te krijgen!

Goed om te zien dat je weer in vorm bent, althans op schildergebied!
De groeten,

Marijn

Marcel Jussen zei:
Hugo..???

D'r mag veel van me gezegd worden, maar zeggen dat ik op die ene Hugo lijk is op het randje van een belediging. 😉

BLASFEMIE!!!

Maar het is je vergeven Gino 😉

Mooi camo-schilderwerk! Ik hoop deze binnenkort eens in het echt te zien.

Groeten en beterschap,
de enige echte

update 13/05/2007

Hallo iedereen,

Hierbij enkel foto's van hoe ver het figuur er momenteel uitziet.
Het links been moet nog een beetje highlights krijgen, dan de laarzen afwerken, op de base lijmen en het tweede kopke schilderen en hij is klaar.

progress4J.jpg

progress4E.jpg

progress4A.jpg

En nog een fotokke van het grondwerkske

ground.jpg

Vele groetjes,

Gino

Amai Gino HOly Mozes 😱 Dit is een waarlijk pareltje. Ik vind dit persoonlijk een van je mooiste werkjes. Erg mooi die munitietassen en die camobroek. Super !

groet frank

GVD!! Wat mooi!!!! SUPER..kan niets anders zeggen, wat een mooi figuur!!!
Broek-camo ook heel mooi geworden. En die modderige base!!
Die track afdruk in de modder...gaaf

Grt, Erwin

Hey Gino,

Zeer goed gedaan, zoals je mischien wel had kunnen verwachten dat we zouden reageren.
Heb je al een foto van het 2e koppetje, vraag me eigenlijk wel af hoe die er uitziet.
Ik vind je italian camo erg goed gelukt!
Ga je de broek ook nog iets vuiler maken, ik denk dat dat er beter uitziet aangezien zijn jas ook wel vuil is.

Ga zo door.
Wat word het volgend project?
Gr
Nick

Gino,

Een subliem figuur! Erg mooi om te zien zo. Zou een ietsje meer vuil op de linkerarm ook niet ten goede komen? Zijn handpalm is smerig, maar de arm die verdwijnt in de mouw is relatief schoon.

Ben benieuwd naar t eindresultaat.

Groeten, MartinD

PS De GI tankers zijn aangekomen, thanks!!!

Heel mooi figuur. Vind de foto echter niet zo geweldig, nogal overbelicht. En hierdoor kunnen we denk ik niet alle details zien die je erin gestopt hebt.

groeten Maarten

Knap werk Gino !!

De uitdrukking op het gezicht is sprekend.
Maar vooral het camouflage werk is erg realistisch.

Een kleine opmerking, het relief op de handschoenen
vind ik persoonlijk net even te sterk aanwezig qua belijning
en contrast, maar wellicht ben ik een beetje te kritisch.
Temeer omdat ik zelf niet eens tot de helft zou komen om
op dit niveau te presteren.

Nogmaals... klasse werk, !
Ik hoop je eens op een beurs te ontmoetten.

M.vr.groet,
Arian
🙂

hij is klaar

Hallo iedereen,

eerst en vooral wil ikiedereen danken om te reageren.

Zoals jullie op de bijgevoegde foto's kunnen zien is hij nu volledig klaar, inclusief het tweede kopke.

Hallo Arian,
Een kleine opmerking, het relief op de handschoenen
vind ik persoonlijk net even te sterk aanwezig qua belijning
en contrast, maar wellicht ben ik een beetje te kritisch

Dit is eigenlijk expres gedaan. Foto's van dit figuur moeten dienen voor op het doosje. De fabrikant wil dan dat alle details extra in de verf worden gezet, letterlijk en figuurlijk. Ik mocht ook geen modder aanbrengen door Mig pigmenten textuur te geven omdat dit dan weer detail wegsteekt. Als hij voor mijn eigen was geweest was er nog een ietsje meer modder aanwezig.

Hoi Maarten,

Vind de foto echter niet zo geweldig

Daar bak ik inderdaad nog niks van. Ik heb een beetje geëxperimenteerd, hopelijk is het nu beter?

Hoi Martin,
Zijn handpalm is smerig, maar de arm die verdwijnt in de mouw is relatief schoon.

Ook dit heb ik opzettelijk gedaan omdat de mouw van een jas is die onder de anorak zit dacht ik dat die niet zo vuil wordt dan de anorak zelf.

Hoi Nick,
Heb je al een foto van het 2e koppetje, vraag me eigenlijk wel af hoe die er uitziet.
Ik vind je italian camo erg goed gelukt!
Ga je de broek ook nog iets vuiler maken, ik denk dat dat er beter uitziet aangezien zijn jas ook wel vuil is.

Ga zo door.
Wat word het volgend project?

Het 2de kopke is klaar (zie foto's) en de broek is nog iets vuiler gemaakt, doch niet teveel voor de reden hierboven vermels.

Volgende projecten zijn: twee Britse para's voor een nieuw Italiaans merk (zodra ik toestemming heb post ik hier foto's van), dan een hopliet en een Gandamak figuur voor verzamelaars en Taesung (van Alpine) heeft gevraagd om in de toekomst nog 120mm figuren voor hem te schilderen. Verder probeer ik nog twee kinderen te sculpteren, maar daar ik nogal sukkel met de gezondheid gebruik ik de tijd die ik heb om mijn opdrachten af te werken en kom ik er niet aan toe iets voor mezelf te doen.

Groetjes,

Gino

panzer4.jpg

panzer2.jpg

panzer1.jpg

panzer3.jpg

Ha die Gino,

als ik Taesung was zou ik deze heeeeel rap uitbrengen. Mooi figuur en met zo'n boxart moet het wel goed verkopen.
ik ken al iemand die deze zal aanschaffen 8)

Ik vind met name de anorak erg goed gedaan qua highlights e.d.

grt
Robert

Rene:
Gino krijgt de poppe aan het dansen!
🙂

Gino,

Prachtig geworden! Juiste kleuren, juiste highlights die ik zeer goed vind bij dit figuur, en dat valt niet mee met zo'n broek.
Wel vind ik de wangen van het 2e kopje iets te rood, maar erg storend is het niet, slechts een smaak hé 😉 .

Ga zo door, ik vind het echt tof voor je dat je gevraagt word dit soort producten te maken voor grote merken. Hier dromen veel bouwers van denk ik. 😀

groetjes

Dank,

Hallo iedereen,

Eerst en vooral wil ik iedereen bedanken om te reageren.

Ook wil ik melden dat er meer foto's te zien zijn op volgende pagina : http://www.hfmodeling.com/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=1547

Hoi Boris,

Wel vind ik de wangen van het 2e ko...rend is het niet, slechts een smaak hé .

Zelf vind ik de stoppelbaard te zwaar en de overgang te ruw. Na zes keer opnieuw schilderen was dit het beste dat ik ervan kon maken 😳 Volgende keer hopelijk beter. Het kopke met de helm wordt het vaste kopke.

Groetjes,

Gino

Terug
Bovenaan