Wiesel 1 TOW en Wiesel 1 mk20A1

Hallo allemaal,

De grote vrachtauto even aan de kant, en even wat anders.

Ik ben begonnen aan de Wiesel 1 TOW van AFV, mooie kit erg klein maar des te uitdagender.
Tijdens de bouw al besloten dat ik alle luiken open ga doen, en toen kwam het gevoel, ik ga er iets van interieur in bouwen.

Dus hierbij de eerste foto's.
DSC01231.jpg

DSC01230.jpg

DSC01234.jpg

DSC01233.jpg

DSC01232.jpg

De opzet is om hem in de KFOR uitvoering te bouwen en te spuiten, dit omdat ik met deze dingen heb samengewerkt in Kosovo.

Alle tips zijn welkom.

Groeten Eric

Re: Wiesel 1 TOW

Maar als je nog steeds vakantie hebt, en dus tijd om te bouwen, wordt er ook gebouwd.

Hier nog wat foto's van het resultaat van gisteravond en vanmiddag.

DSC01235.jpg

DSC01236.jpg

DSC01237.jpg

DSC01238.jpg

DSC01239.jpg

DSC01240.jpg

DSC01241.jpg

DSC01242.jpg

Groeten Eric

Re: Wiesel 1 TOW

@Geert: wij zijn gewoon allemaal stil van bewondering, vandaar die leuke reacties !
Net als jij, als Willeke jou wat vraagt 🤣

En weer wat verder met de TOW, die ondertussen klaar is voor de spuit.
Daarnaast had ik vrij vlot de mk 20A1 binnen dus die ga ik er bij bouwen en samen op een plankje zetten. (is niet zo'n groot plankje 🤣 ).

DSC01243.jpg

DSC01244.jpg

DSC01245.jpg

DSC01246.jpg

DSC01247.jpg

DSC01248.jpg

En dan de mk20A1
vehculo-ligero-alemn-wiesel-mk20-afv-club-35s03-1.jpg

Groeten Eric

Hoi Eric,

Zo op de foto lijkt het een stuk groter dan het model wat ik gisteravond zag 😉 Details zijn mooi en het verdient een mooie verflaag, wat vast goed gaat komen.
Ga je het tweede model ook zo detailleren?
Gr Johanna

J.Prummel zei:
Hoi Eric,

Zo op de foto lijkt het een stuk groter dan het model wat ik gisteravond zag 😉 Details zijn mooi en het verdient een mooie verflaag, wat vast goed gaat komen.
Ga je het tweede model ook zo detailleren?
Gr Johanna

Zeker klein, en de mk20 ga ik niet zo detaileren, puur omdat je vrijwel niets van de binnenkant ziet.

Groeten Eric

Ha die Eric,

Ik neem aan dat de 😉 bij
Brothers in Arms.. (leuke tekst voor een ondergrondje 😉 ).
betrekking heeft op mijn dio-idee ?

Hoewel ik zeker van plan ben om dit idee af te maken (steek er naast "Ursula" zo'n vijf uur per week in) staat het je vrij om de titel te gebruiken: we leven tenslotte in een vrij land 🙂 . Het zou wat anders zijn geweest indien je ook twee Grants zou hebben gebouwd.

Wat betreft de Wiesels: ik ben niet zo'n fan van modern, maar bouwtechnisch ziet het er OK uit. Wel vind ik de modellen een hoog speelgoedgehalte hebben. Daarom hoop ik gauw foto's te zien van je airbrushwerk. Eerdere modellen van jou maken dat ik toch wel zekere verwachtingen heb 😉 ...

groeten, Richard.

Ola,

Hoog speelgoedgehalte?????????????
Deze Wieseltjes zijn dan wel wat jaartjes oud maar ze zijn van een zeer goede/hoge kwaliteit!!!
Ik heb ze ook gebouwd en ze zijn erg scherp van detail en maatvoering.
Je had het ook niet kunnen weten Richard want je bent tenslotte geen fan van moderne voertuigen 😀

Ik vind ze zeer netjes gebouwd want het is geen makkelijk kitje om te bouwen al zijn ze zo klein.

Gr Nick 😉

Schitterende karretjes. Netjes gebouwd en gedetailleerd. KFOR Fallschirmjäger reden ermee, Duitser kan haast niet... de naam wezel lijkt me als snel, mobiel voertuigje passend 😉

Meer heb je toch niet nodig om een TOW of 20mm snelvuurkanon op te zetten? Die patronenband die je ziet lopen maakt het extra fraai.
Zet je er tzt nog wat Fallschirmjäger erbij om de grootte aan te geven?

Erich

Wouter,

Mijn dank voor de tip... de Duitsers die met ons mee waren hadden de G36 al, maar die heb ik genoeg op voorraad.

Maar als je onderstaande set bedoelt dan is dit echt te oud.. ik moet de stippeltjes al hebben zal ik maar zeggen.

s_MLA_v_F_f_144320095_3023.jpg

Groeten Eric

En dan eindelijk weer een stukje verder..

Er zit wat verf op.
Binnenkort verder met de verwering en decals, dan gaat de boel echt vorm krijgen.
Mijn excuses voor de slechte foto's, maar dit was even snel tussendoor.

DSC01272.jpg

DSC01273.jpg

DSC01274.jpg

DSC01275.jpg

Groeten Eric

Hoi Eric,

heb je een tweeeige tweeling geproduceerd 😉 🤣 De verf zit er netjes op, het lijkt wat donker, maar dat kunnen de foto's ook zijn. Met een stuk verwering kun je de kleuren nog wat meer tot leven brengen. Ben benieuwd!
Veel plezier.
Gr Johanna

En weer een update.

Tijdens het knoeien met verf en na het vinden van een concord boekje die ik nog op zolder had liggen (vol met Wiesel foto's) heb ik besloten om iets met camo netten te doen.
Ook heb ik een Black dog set met Bundeswehr uitrusting besteld en ga ik de Wiesels helemaal vol hangen met bepakking.

Het Black dog setje.
T35055-1.jpg

Eerst het kunstje met de gaasjes en houtlijm.

DSC01277.jpg

DSC01278.jpg

En dan nog iets met gedroogde peterselie erover, om wat structuur in het net te krijgen.

DSC01279.jpg

Ik ben alleen nog niet helemaal uit de setting, ik heb onderstaande figuren erbij.... dus meedenken is gewenst 🤣
GF3504.jpg

GF3505.jpg

Groeten Eric

Netje + loof = altijd goed 😉

Maar ik vind het hier een beetje overkill voor twee van zulke juweeltjes; wel een heel groot net over beide voertuigen. Wellicht kan je het bij de een nog oprollen, en/of wat minder dominant? En dan wat touwen om de ophanging te laten zien.

De blaadjes ogen wat grof en groot. Wellicht kun je hier wat theeblaadjes gebruiken? Heb ik eens geprobeerd op een loop:

leopard01.jpg

en oogt net wat subtieler, zeker bij zo'n klein voertuig...

Groeten,

Erica

Ha die Eric,

Dat van die theeblaadjes is een goed idee... gaan we proberen.
Ondertussen heb ik een hoop foto's (laatst in een boekje gevonden dus) waarop die Wiesel helemaal zit ingepakt, vervolgens allemaal uitrusting erop. Je kunt dan bijna niet meer zien wat voor karretje het is.. maar ik ga eens nadenken wat te doen.

Groeten Eric

ha Eric,
in 1 van de concordboeken over de oefening Certain Shield staat een heel inspirerende foto van een weisel 1 in de berm van de weg,zwaar gecamoufleerd,kan hem wel scannen en naar je toe sturen evt.,
groeten,bert

bert lindeboom zei:
ha Eric,
in 1 van de concordboeken over de oefening Certain Shield staat een heel inspirerende foto van een weisel 1 in de berm van de weg,zwaar gecamoufleerd,kan hem wel scannen en naar je toe sturen evt.,
groeten,bert

Bert,

Dat is altijd goed... Ik wil ze wel in een KFOR setting plaatsen..

Groeten Eric

Hi!

als ik ook even wat opbouwende kritiek mag plaatsen, 😉
die netten die je gebruikt, dat is wel erg grof materiaal, is dat verband gaas of zo?

Daar moet je wel iets anders voor gebruiken, ik heb zo even geen idee, maar daar moet iemand op het forum wel een suggestie voor hebben?

Wat je zou kunnen doen is gewoon een laagje verband, welke je nu hebt gebruikt, gebruiken ipv meerdere lagen. Dan met water verdunde houtlijm natmaken en draperen over de Wiesel, dan neemt het "camo-net" de vorm aan van het voertuig en geeft het wat "zwaarte" .

Verder mooi gebouwd en geverfd!

Grtz,

Rob.

Rob Westerman zei:
Wat je zou kunnen doen is gewoon een laagje verband, welke je nu hebt gebruikt, gebruiken ipv meerdere lagen. Dan met water verdunde houtlijm natmaken en draperen over de Wiesel, dan neemt het "camo-net" de vorm aan van het voertuig en geeft het wat "zwaarte" .

Verder mooi gebouwd en geverfd!

Grtz,

Rob.

Dat is dan ook exact de manier waarop ik het doe, alleen nu is het dubbel geslagen.

Groeten Eric

En daar zijn de eindfoto's van de Wieseltjes (met de hele setting ben ik nog lang niet klaar).

Ondertussen wel een aantal versperringen van Black dog besteld, dus zal wel iets van een roadblock gaan worden.
1-3.jpg

2-3.jpg

3-2.jpg

Maar dan de Wiesels.

Eerst de TOW versie, ik heb een poging gedaan om het interieur ook te fotograferen.
DSCF3001.jpg

DSCF3002.jpg

DSCF3003.jpg

DSCF3004.jpg

DSCF3005.jpg

DSCF3006.jpg

DSCF3007.jpg

DSCF3008.jpg

DSCF3009.jpg

En dan de MK20
DSCF3010.jpg

DSCF3011.jpg

DSCF3012.jpg

DSCF3013.jpg

DSCF3014.jpg

Groeten Eric

Ze zien er echt prachtig uit, Eric. Ik vind niet alleen de modellen heel geslaagd maar ook het voertuig zelf erg mooi. Ze hebben zelfs iets schattigs... Mij is alleen niet duidelijk wat je met de figuren wilt gaan doen. Weet je al iets meer?

Hoi Eric,

Je hebt 2 leuke modellen gemaakt :!: 🙂

Wat betreft je TOW-versie :
Persoonlijk vind ik de handgeschilderde letters KFOR niet passen. Het wordt in ieder geval redelijk lastig om dit nog met decals te vervangen denk ik ?
Eric de Graaf zei:

Zie je nog gelegenheid om de trax aan de linkerkant te 'draaien' dat het bevestigingspunt (zichtbaar op foto, direct achter de return-roller) onder een loopwiel terechtkomt ?

Dan had ik persoonlijk de TOW zelf nog voorzien van een donkere wash, om de details wat beter zichtbaar te maken.

groet Frank

Even in de verdediging.... 😀

Wat betreft de letters, die zijn er in het begin van KFOR (1999) ook zelf op geschilderd, dus je kunt allerhande vormen en maten krijgen. Ik heb daar foto's van maar helaas niet digitaal, allemaal nog met het ouderwetse rolletje...

Groeten Eric

In de verdediging lijkt me zeker niet nodig ; ik heb zelf totaal geen verstand van modern duits ten tijde van KFOR-acties :!:
Ik was in de veronderstelling dat zulke tags altijd netjes fabrieksmatig werden aangebracht ...

Johannes Haspels zei:
In de verdediging lijkt me zeker niet nodig ; ik heb zelf totaal geen verstand van modern duits ten tijde van KFOR-acties :!:
Ik was in de veronderstelling dat zulke tags altijd netjes fabrieksmatig werden aangebracht ...

Was ook een beetje gekheid, maar op het moment dat wij (lees de Duitsers en de Nederlanders) in Macedonie druk aan het wachten waren tot Milosevic de handtekening zou zetten waardoor we Kosovo in konden, kwam deze ondertekening uiteindelijk toch nog onverwacht. Hierdoor moest er geimproviseerd worden en hebben we het er zelf op geschilderd, later is er door creatievelingen onder ons en de Duitsers mallen gemaakt, maar eerst zeker niet.

Maar ik neem je niets kwalijk hoor 🤣

Groeten Eric

Dank Eric !
Ik denk nu te begrijpen dat jullie vóór die KFOR-signatuur onder een andere 'organisatie-vorm' opereerden ?
Wat waren de implicaties voor jullie troepen na die aanbrenging ? Minder of meer bewegingsvrijheden ? Meer logistiek ? Sneller mogen ingrijpen met meer of minder middelen ?

groet Frank

Voordat we Kosovo in mochten zaten we eigenlijk in een soort grensverdediging in Macedonie, mochten de Serven de intentie hebben om ook Macedonie er bij te pakken dan kregen ze met ons (artillerie) en de Duitsers te maken. We waren toen nog geen KFOR, want officieel bestond Kosovo Force nog niet omdat Milosevic nog geen accoord had gegeven. In Macedonie waren we nog geen vredesmacht en waren er geen strijdende partijen. Dus nadat we KFOR werden, kregen we in Kosovo te maken met strijdende partijen en vielen we onder de rules of engagement van die desebetreffende NATO missie. Wat niet per definitie meer of minder bevoegdheden gaf, maar nu officieel onder een NATO missie bepaalde zaken mocht uitvoeren (bijv huiszoekingen, mensen aanhouden, wapens in beslag nemen enz.. enz..).

Klinkt warrig maar hoop dat je het begrijpt.

Groeten Eric

Terug
Bovenaan