Wie weet....

nu heb ik een moeilijke gevonden! Om eerlijk te zijn ik weet zelf niet wat het is 😳
der stond gewoon blown up tank 😈 :

blown-up-tank.jpg

Heren, ga u gang!

Hendrik

Dat is een BMD-variant. Dat hij Russisch is kun je zien aan de waterjet achterin de romp, en dat geeft ook al aan dat het een licht voertuig is (MBT's zijn meestal niet amfibisch). De vijf loopwielen en vier terugloopwielen, samen met het spanwiel voor en aandrijfwiel achter wijzen ook op een BMD, en het type wiel met al die gaatjes is ook typisch voor dat voertuig.

Mijn antwoord dus: een opgeblazen BMD, waarvan het precieze type moeilijk te benoemen is omdat er geen toren o.i.d. op de foto te zien is (maar het is geen BTR-D of SO-120, want die hebben 6 loopwielen).

Hendrik Van De Slijke zei:
Heb jij daar een diploma in ofzo?? 🙂
Ik moet zeggen dat ik niet goed snap dat mensen ervan opkijken dat ik dit kan benoemen … het is gewoon een kwestie van een redelijke bibliotheek op dit gebied hebben, vooral een paar goede boeken over voertuigen in het algemeen, en daar in gelezen te hebben. Wanneer er dan zo'n foto langskomt kijk je naar de details, bedenk je bij welk voertuig ze horen, en als dat niet onmiddelijk een antwoord geeft vraag je je af waar het voertuig vandaan zou kunnen komen. Dan pak je er eventueel wat van die boeken bij en zoek je het op tot je het antwoord hebt, of je erachter komt dat je het niet kunt vinden 🙂

Die BMD is niet moeilijk om precies de redenen die ik in m'n antwoord noemde: de waterjet en z'n deksel zijn typisch Russisch, en dan hoef je alleen nog maar op zoek naar een Russisch voertuig met vijf van die typische wielen die zo duidelijk op de foto staan. Dus als ik niet uit m'n hoofd geweten had dat die wielen bij een BMD horen, had ik snel genoeg een foto in een boek of op het Internet gevonden waar ze op staan …

Bijvoorbeeld: onderstaande foto kostte me minder dan een minuut (ik heb op m'n horloge gekeken) om te vinden via Google Images.

CNV00028.JPG

(credits: http://tanxheaven.com/bmd-1/)

Goed, nog eentje van mij dan 🙂

Hier dan eentje die ik in elk geval niet zou weten, ware het niet dat ik de foto genomen zelf heb:

vraag7.jpg

Naar het zich laat aanzien zeker de Tsjechiëse PLdvK vz 53-59 gepansterd (wiel) luchtafweervoertuig op Tatra basis.

Hierbij eentje van mij.
(hoewel het meer een test is om te zien of het uploaden van foto's mij ook.lukt

Charioteer-24.jpg

Marc Tempels zei:
Naar het zich laat aanzien zeker de Tsjechiëse PLdvK vz 53-59 gepansterd (wiel) luchtafweervoertuig op Tatra basis.
Inderdaad, helemal goed 🙂
Marc Tempels zei:
http://i3.photobucket.com/albums/y87/Tempels/Charioteer-24.jpg
Ergens krijg ik het idee dat het een Charioteer is … 😉

Die andere foto is volgens mij de kijksleuf voor de bestuurder aan de zijkant van de romp van een Humber pantserwagen, maar 100% zeker weet ik dit niet.

Jakko, inderdaad;

de eerste foto is een Charioteer, maar dat was natuurlijk een weggevertje !

de tweede foto is van de Humber Mk.III pantserwagen uit de collectie van het Cavalerie Museum, maar de foto-titel in "eigenschappen" hielp je natuurlijk al enigzins op weg.

Bij toekomstige plaatsingen zal ik de bestandsnaam neutraal maken .

Gegroet, en tot in Goes (naar ik vermoed 😉 )

Marc Tempels

Marc Tempels zei:
de tweede foto is van de Humber Mk.III pantserwagen uit de collectie van het Cavalerie Museum, maar de foto-titel in "eigenschappen" hielp je natuurlijk al enigzins op weg.
"Eigenschappen"? Dat is een Windows-dinges, zeker? 😉 Maar inderdaad, dat er in de bestandsnaam "Amersfoort" zit hielp al op weg, want even kijken op www.cavaleriemuseum.nl beperkt de keuzes al heel erg. Daarna was het vooral een kwestie van een foto zoeken van een voertuig met schuine zijkanten aan de romp of toren waarin een kijksleuf met die vijf schroeven te zien was, en die ook in dat lijstje voorkwam …
Marc Tempels zei:
Bij toekomstige plaatsingen zal ik de bestandsnaam neutraal maken .
Daarom hebben m'n eigen opgaves ook de bestandsnaam "vraag" en een volgnummer 🙂
Marc Tempels zei:
Gegroet, en tot in Goes (naar ik vermoed 😉 )
Ik denk het wel — dat was ik nog vergeten door te geven, dus bij deze dan 🙂

Heren!
Ik volg deze toipic al enige tijd en in alle nederigheid: er is hier duidelijk heel veel kennis aanwezig. Complimenten aan u allen!

Greetz, Wim

(die zich er nog niet aan heeft gewaagd een gok te doen...)

Peter Vierhout zei:
Ik denk hier een AMX-PRI in te zien 🙄 😱 ?!?!?
Sneller geraden dan ik dacht 🙂 Het is inderdaad een AMX-PRI van de KL, tijdens een demonstratie op een open dag of zo, te Seedorf in 1967 of '68.

Jakko Westerbeke zei:
Peter Vierhout zei:
Ik denk hier een AMX-PRI in te zien 🙄 😱 ?!?!?
Sneller geraden dan ik dacht 🙂 Het is inderdaad een AMX-PRI van de KL, tijdens een demonstratie op een open dag of zo, te Seedorf in 1967 of '68.

Deze foto hangt in het Cavalerie museum. Samen met nog een paar ander foto's van ouwe Centurions en AMX-en.

Marcel

Marcel Jussen zei:
Deze foto hangt in het Cavalerie museum.
Dat zou ik heel vreemd vinden, want de foto hierboven is tijdens die open dag genomen door m'n vader, die toen in Seedorf gelegerd was … Ik heb hem rechtstreeks gescand van het origineel, en hij is onderdeel van een korte serie foto's met meer voertuigen die bij die demonstratie te zien waren.

Jakko Westerbeke zei:
Marcel Jussen zei:
Deze foto hangt in het Cavalerie museum.
Dat zou ik heel vreemd vinden, want de foto hierboven is tijdens die open dag genomen door m'n vader, die toen in Seedorf gelegerd was … Ik heb hem rechtstreeks gescand van het origineel, en hij is onderdeel van een korte serie foto's met meer voertuigen die bij die demonstratie te zien waren.

Ben je wel eens op een KL Open Dag geweest? Je vader zal die dag niet de enige zijn geweest met een camera in de aanslag. Of wel?

Ga maar eens kijken op de verdieping waar ook dat Leopard 1 'schietserie' diorama staat. Daar hangen een paar foto's op waarop zo'n AMX bijkans exact hetzelfde op staat. Ik heb een digitale kopie van deze foto en hij staat in m'n archief. Vandaar dat ik 'm herkende. En ik heb je pa echt niet aan z'n hoofd om een kopietje gezeurd. 😉

Ciao,
Marcello.

Niet om de zaak op te naaien of zo 😱 , maar ik kende deze foto nog niet. :x
Ik ken Jakko wel maar zijn fotoverzameling niet en in Amersfoort heb ik veel gezien maar deze specifieke foto is mij niet bijgebleven. 🙄

Gewoon simpel deduceren : de foto laat overduidelijk een APC zien, ik zie een boordschutter met daarachter een hoofd met baret (voertuigcommandant). De contouren van het voertuig volgen de lijnen van een AMX-PRI dus dat zal het dan wel zijn.

Niet echt iets om je druk over te maken 😉

Marcel Jussen zei:
Je vader zal die dag niet de enige zijn geweest met een camera in de aanslag.
Precies, daar doelde ik ook op: het zal niet exact dezelfde foto zijn, maar grote kans dat er iemand naast hem stond die ook wat foto's gemaakt heeft van dezelfde situatie (of van een vergelijkbare op een andere open dag — het is niet alsof er iets unieks op deze foto staat).

hmm volgens mij is die van JW een amfibievoertuig dat zijnen besten tijd heeft gehad...

en dat van Ron herken ik precies maar kan er geen naam op plakken.is dat niet zo een japans ding of zit ik heeeeeeeeeeelemaal verkeerd?? 😳

Hendrik

zelf gokte ik op een M3 onderstel, met daarop een neus van een 250 alte-version en de body lijkt daar ook op, maar dan lang gerekt...(zelffabrikaat?)

Die van Jan-Willem heb ik volgens mij al eens eerder ergens gezien, maar ik zou niet weten waar, laat staan hoe het ding heet 🙁 Als ik moet gokken zou ik gaan voor een Amerikaans experimenteel voertuig uit de jaren '70, maar ik houd een slag om de arm en zeg dat ik vermoed dat hij net zo goed uit de jaren '60 of '80 kan zijn, en Brits of zelfs Russisch is … 😕

Dat ding van Ron is duidelijk een Amerikaanse M2/M3/M5/M9 halftrack of variant daarvan die verbouwd is tot iets dat lijkt op een Duitse Sd.Kfz. 250/9, waarschijnlijk voor een film of TV-serie, maar voor hetzelfde geld voor een groep re-enactors die niet aan een OT-810 kon komen 😉

Dat ding van J-W is volgens mij Amerikaans, omdat die koepel verdacht veel lijkt op Cadillac-koepels uit de jaren 70 (?). Verder dan dat kom ik niet..
😕

Het probleem is dat ik zelf ook niet meer precies weet wat het is 🙂

Het is een prototype van AAI en het komt uit de collectie van Alan Cors in Manassas Virginia.

Het heeft een schroef van Archimedes als aandrijving om het door moerassig gebied te krijgen.

Dus het is iets uit de jaren 60/70 en komt uit de States.

AAI_proto.jpg

AAI_proto2.jpg

Als ieman nu wel een naam heeft hoor ik het graag 😉

FordAAIGurzik1.jpg

Na wat gespeur omdat m'n oog op het Ford logo op de zijkant van het vehikel viel, ben ik er eindelijk achtergekomen achter dat het de Vehicle, Scout, Reconnaissance, Armored, 6x6, Ford/AAI is uit 1972: http://www.warwheels.net/FordAAIindex.html

En dan is hier een makkelijkere:

vraag9.jpg

😛

Terug
Bovenaan