Wie weet....

Eric Sikkema zei:
nummer 2 die ik ergens tegen kwam...

10957749_717194165065478_1892849691058984106_n.jpg
Deze foto kon ik vanochtend niet zien, maar het is een Suuritehotaisteluvalonheitin, wat iets betekent als „Krachtig Slagveldzoeklicht” — zie deze thread (wel een beetje naar beneden scrollen voorbij de seinlampen).

Het apparaat in de foto in je volgende bericht is een Minenräumpanzer III, zoals iedereen die iets van de Pz.Kpfz. III weet en naar de wielophanging hiervan kijkt waarschijnlijk wel had kunnen bedenken 🙂

Die Schwimmwagen ken ik niet, maar het lijkt me een (experimenteel?) sneeuwvoertuig, aangezien die extra-brede wielen met schoepen zorgen voor lage bodemdruk en goede tractie, en het voertuig in de bergen staat en er sneeuw ligt op de achtergrond …

Eric Sikkema zei:
kvond er weer één....

14474_607734942590150_1780331203_n.jpg

Tja Swimmwagen.....maar hoe verder ?
Die uitsteeksels op de wielen noemde men "Walzen" en waren inderdaad om het gewicht van de swimmwagen te verdelen over een groter oppervlak op zachte ondergrond zoals sneeuw of moerassige ondergrond.
Ze werden ook gebruikt als hulp voor de schroef bij het varen.

Deze dan:

Uma.png

(De tank, niet de auto — hoewel je die van mij ook mag benoemen als je weet wat het is 🙂)

Mogge Jakko,

In eerste instantie zou je natuurlijk zeggen "Abrams", maar ja, dan had je hem niet gepost. Dus... de loop is een L11 met een nep rookafzuiger, de toren ziet er, onder het voorpantser, net niet uit, en het ene wiel dat ik kan zien is te groot. Ik zeg Chieftain, misschien zelfs met Stillbrew, die als Abrams VISMOD dienst doet.

Groetjes,

Olaf

Olaf Kievit zei:
In eerste instantie zou je natuurlijk zeggen "Abrams", maar ja, dan had je hem niet gepost.
Hè, m’n plannen worden al gelijk doorzien … 🙂
Olaf Kievit zei:
Ik zeg Chieftain, misschien zelfs met Stillbrew, die als Abrams VISMOD dienst doet.
Dat denk ik inderdaad ook. Het plaatje komt uit een videoclip van Fall Out Boy waar ik vorige week toevallig middenin viel op één of andere MTV-zender, en ik dacht ook eerst dat het een M1 was. Aan het loopwerk is goed te zien dat het er geen is — bekijk de clip maar (met deze link begint hij net voor de tank in beeld komt).

Ik begon me ook af te vragen of het niet dezelfde tank is als in de film Courage Under Fire (die waarin Denzel Washington die uit moet zoeken of … hoe heet ze ook alweer … een onderscheiding moet krijgen voor acties in de Golfoorlog van 1991). Toen ik die zag viel me ook al snel op dat ze een verbouwde Chieftain als M1 Abrams gebruikten.

Je hebt gelijk, even zoeken laat duidelijk zien dat het in die film Centurions waren. Dat krijg je als je zo’n film vijftien jaar geleden of zo eens ene keer gezien hebt 🙂

Wasp..... met mijn beperkte kennis van geallieerd materieel

Wasp..... met mijn beperkte kennis van geallieerd materieel
Maar ik zie geen tanks voor de vlammenwerper.
Het lijkt een vrij gewone brencarrier maar met mijn beperkte kennis van WOII spul zie ik vast wat essentiële kenmerken van iets over het hoofd.

Gezien de afwezigheid van de linker wand gok ik op een scoutcarrier.

Groeten
Leon
Je ziet het als je het door hebt! Ik denk dat je gelijk hebt. De linker wand ontbreekt en de bren zit niet hoog op een standaard. Zou de foto dan genomen zijn in oefengebied in UK of in noorden van Frankrijk 39/40 (BEF)
1C86285B-56F8-42B6-9D17-C3FB856DDC0B.jpeg

Nee 🙂

ik zie geen tanks voor de vlammenwerper.
Precies, daarom is het zeker geen Wasp.

Het lijkt een vrij gewone brencarrier maar met mijn beperkte kennis van WOII spul zie ik vast wat essentiële kenmerken van iets over het hoofd.
Inderdaad 🙂 Het is ook geen Bren Carrier, maar wel familie daarvan:—

Gezien de afwezigheid van de linker wand gok ik op een scoutcarrier.
En dat is het wel 🙂 Zoals je zegt: wel een hoge rechterwand maar geen linkerwand, dat maakt het een Scout Carrier. De Bren Carrier had geen zijwand rechts maar wel een lage zijwand met aflopende achterrand links; en met een hoge zijwand aan allebei de kanten is het de latere Universal Carrier, die zo heet omdat hij alle voorgaande Carriers moest vervangen.

Leon is daarom nu aan de beurt!

Zou de foto dan genomen zijn in oefengebied in UK of in noorden van Frankrijk 39/40 (BEF)
Als ik het goed heb is het een BEF-voertuig op oefening in Noord-Frankrijk voordat de oorlog ook écht die kant op kwam.

Tjonge wat een leuke strandwagen! Lijkt op een soort doorontwikkelde Bedford uit de jaren vijftig/zestig. Maar dat is niet goed want het stuur zit dan aan verkeerde kant. Zal eerder iets Frans zijn vermoedelijk, beetje opgeblazen Renault Goelette.

Laatst bewerkt:
The Amerikanen Red Cross Clubmobile Donnut Dollies! Maar het type wagen …..😔?E986CE78-02E1-4859-B4A0-055BAAF3B62B.jpeg

Laatst bewerkt:
Tipje van de sluier, de dames heetten Anne Ellis Symmers en Eileen Taylor 😎🙃😜

Ford E83W met Donut bak installatie achterin

Ik had er gisteren eentje in gedachten voor het geval ik weer zou mogen, maar natuurlijk weet ik nu niet meer wat dat was …

Deze dan maar:

1686.jpeg

Ik twijfelde al vanwege de klinknagels, het lijkt erop dat je het bij het rechte eind hebt, Leon 👍.

Groeten, Jan

Het is inderdaad de Yeramba, en die koos ik deels omdat ik ergens hoopte op een antwoord als dat van Jan 😉 Leon is alweer …

Lijkt me een Japans model van oorsprong? Maar dan ben ik wel benieuwd naar de locatie....

Een proefterrein ergens in Amerika? Of op één of ander eiland in de Grote Oceaan, natuurlijk.

Vermoedelijk een inkoppertje maar ik vind deze zo intrigerend lelijk. Een combinatie van Darth Vader en Ku Klux Klan in voertuigvorm
E98108E7-87E5-4583-95EC-92153BA8F1F7.jpeg

Laatst bewerkt:
Is het zo lastig of is de 2023 januari dip nu al toegeslagen 🤔 ?
Hint: dit voertuig komt van een continent dat we vanuit onze hobby niet snel een hele prominente plek geven.

Het is de Venezuelaanse Tortuga uit 1934.

Niet dat mijn kennis zo ver reikt maar zoeken op foto's lukt me goed.
Ik doe daar liever niet aan, want voelt een beetje als vals spelen.

Vond er nog een leuk uitgebreider plaatje bij ook :

tortuga-venezuela-1934.png

Terug
Bovenaan