wie kent deze sherman?

Marcel von Hobe

Erelid van de TWENOT
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Centurion AVLB, M76 Otter
Hallo allemaal,

Op oud videomateriaal kwam ik deze sherman tegen. Hij is gemonteerd tussen allerlei shots van engels materiaal. De kwaliteit is niet zo goed maar wat opvalt is dat hij geen kanon heeft maar wel een koepel. Het filmmateriaal is ergens rond Apeldoorn gedraaid bij de bevrijding. Heeft iemand een betere foto waarop te zien is wat dit is?

sherman2.jpg

sherman4.jpg

mvg
Marcel

Marcel,

Dit is volgens mij niet zon moeilijke. Hij heeft ook wel degelijk een kanon, maar deze steekt naar achteren. Zo te zien is het een Firefly (welke variant weet ik niet, maar het chassis lijkt me niet lang genoeg voor een Vc). Kijk maar naar de luiken op de toren. Deze staan erg ver naar voren, wat er op kan wijzen dat de koepel naar achter gedraaid is. Dat was normale transport modus voor een Firefly, die een travel lock linksachter op de romp had gemonteerd.
En na een derde blik op de foto meen ik een ronding bij de romp te ontwaren op de eerste foto, dus mijn gok is een Sherman Ic Hybrid

Groet, MartinD

geen gedraaid kanon

Dat was ik vergeten te vertellen, maar voor zover ik kan zien heeft hij niet het kanon naar achteren gedraaid. Verderop in het shot draait de camera iets en is dat net te zien. Hier heb ik geen duidelijke foto van. Alleen er een kanonhouder links achterop zit zou dit toch kunnen.
En waarom zouden ze in oorlogsgebied het kanon verdraaien. Niet echt handig als de kans bestaat beschoten te worden, maar ik kan me vergissen.

Als dit dan toch de firefly is: wat zit er midden achterop de koepel dat die donkere vlek moet veroorzaken?

mvg
Marcel

Marcel: ik denk ook dat hij z'n toren op 6 uur heeft staan. De donkere vlek zou schaduw kunnen zijn van een uitsteeksel op de kist achterop de toren.
Kijk eens naar de vorm van de luiken van TC en lader:
Aan de rechterkant (op de foto) is het luik halfrond, wat zou duiden op een gedeeld TC-luik.

dat ladersluik van roel is het commandanten luik want de toren staat inderdaad naar achteren gedraaid,dit was normaal voor Fireflies bij verplaatsingen buiten gevechtsgebieden.het ladersluik is heel duidelijk te zien wat het definitief een firefly maakt.Het bestuurdersluik is van het kleine type waardoor de Ic(hybrid) afvalt.Blijven over de Ic (compleet gelast) en de Vc.Jammer genoeg is de transmissie niet goed te onderscheiden,hoewel ik denk dat het een driedelige is gezien de schijnbaar scherpe eindreductie behuizing(uiterst links en rechts van het transmissie-huis).De periode van de opname zou wat meer licht kunnen bieden.Aan het begin van 1945 was de voorraad Vc's vrijwel uitgeput en bestond de Firefly-inventaris voornamelijk uit Ic en Ic hybrides.Het meerendeel van de Ic's had echter de gegoten transmissie,de bolle en de scherpe,waardoor ik het meest denk in de richting van een Vc.
groeten,bert

ik lees net het bericht van Roel nog even door en zie dat roel het ook over het tankcommandantenluik heeft,sorry ,roel.Maar goed duidelijk is dus dat -ie twee mangaten in de toren heeft en de koepel naar achter wijsthoewel dat meer zeven uur zal zijn,
nogmaals de groeten.

ik denk dat de tank van de Canadese 5e tankdivisie is,dat is de enige divisie met 3 tankbrigades in de buurt van Apeldoorn ,de 4de had maar twee brigades en zou dus nooit AoS 53 zonder witte balk hebben,alle andere Canadese tankeenheden waren onafhankelijke brigades en voeren dientengevoge de AoS met witte balk.Ik kom dan uit bij een Sherman Vc van 5th Canadian Armoured Division,5th armoured bde,9th regt.British Columbia Dragoons.Meer kan ik er niet van maken.
groeten,bert

bert lindeboom zei:
......Het bestuurdersluik is van het kleine type waardoor de Ic(hybrid) afvalt.Blijven over de Ic (compleet gelast) en de Vc.Jammer genoeg is de transmissie niet goed te onderscheiden,hoewel ik denk dat het een driedelige is gezien de schijnbaar scherpe eindreductie behuizing(uiterst links en rechts van het transmissie-huis).De periode van de opname zou wat meer licht kunnen bieden.Aan het begin van 1945 was de voorraad Vc's vrijwel uitgeput en bestond de Firefly-inventaris voornamelijk uit Ic en Ic hybrides.Het meerendeel van de Ic's had echter de gegoten transmissie,de bolle en de scherpe,waardoor ik het meest denk in de richting van een Vc.
groeten,bert

In denk ook aan een Vc gezien de positie van de (extra) opgezette zijbepansering.

Grz,

Sam.

ha sam,
ik zie het verband niet zo snel van die bepantsering,wel als je het vergelijkt met de Ic hybrid ,maar dan blijft de Ic nog steeds een mogelijkheid,wel is me opgevallen dat bij vrijwel elke M4A4 de voorste pantserplaat volledig rechthoekig is en dat je bij de M4 nog al eens ziet dat-ie iets meer naar voren zit met een klein schuin hoekje eruit.Of het echt een kenmerkend iets is weet ik niet maar 9 van de 10 M4's waar dit zo is zijn remanufactured M4's met direct-vision slots,terwijl de M4's met de uitstulpingen met de extra periscoop vaak de volledig rechthoekige hebben.Bij Firefiles zie je juist dat de tanks van rond D-Day van het type zijn met de extra periscoop maar vrijwel uitsluitend zonder extra platen,(ik heb er geen foto van gevonden,maar die duikt nu vast op),terwijl de later operationele Vc's direct vision slots hebben met extra platen,dit zijn zoals ik al wel eens eerder aangaf geen vanuit de fabriek afgeleverde tanks maar remanufactured M4A4's .Oorzaak daarvan is dat de britten veel M4A4's nodig hadden voor hun Firefly program maar dat die inmiddels uit produktie was.De M4A2 was niet geschikt voor ombouw en de M4 was in principe nog steeds standaard bij de amerikanen.
groeten,bert

Terug
Bovenaan