Wie kan mij helpen aan bouwtekeningen van de DAF YP 4442/444

Wouter Groenen

Lid van de TWENOT
Hallo mensen,

Ik ben helaas niet zo vaak meer op het forum te vinden, laatste jaar studie dus erg druk, maar dat betekend niet dat ik niet bezig ben met het bouwen.
Daarvoor zoek o.a. dus bouwtekeningen van de standaard landmachttruck, de DAF YP 4442 of 4440, het liefst met maten er bij. Wie o wie kan mij helpen of verwijzen?

Alvast bedankt,

Wouter

Of hele goede connecties met iemand bij defensie of het tekenarchief van de NVM raadplegen
De eerste suggestie: Zoek eens contact met Jim van Keeken, volgens was zijn vader onderhoudsmonteur in het groene wagenpark, misschien zou je dan foto's kunnen maken en vandaaruit een civiele bouwkit ombouwen, al zal je niet in de 1/35 terecht komen, maar misschien kan je de maatvoering van zo'n 1/24 overnemen.

2e suggestie: tja ook daar zal je, als je de tekening kan vinden, zal je je ook het ongeluk gaan rekenen
BertUS

dit vond ik op een site :

Naam: Wesley van Briemen
E-mail: w_van_briemen@hotmail.com
Reactie: Hallo iedereen. Ik ben Wes.ik ben 18 jaar.Soldaat eerste klas der Infanterie bij de Koninklijke Landmacht.Ik ben chauffeur op de Mercedes Benz 290 GD en de DAF viertonner(ya 4442).Ik heb het erg naar me zin achter het stuur en met nadruk in het terrein. ik vind het geweldig om te rijden in het terrein. Absoluut een uitdaging.

en wel hier :
http://gaf.zeelandnet.nl/gastboek/guests.html

misschien kun je hem mailen of iets degelijks ?

groetjes Frank

ik zou het eens kunnen vragen alleen ik heb geen scanner dus als ik kopiën laat maken dan kan ik e niet inscannen. maar dmkl heeft al dat soort dingen ik dacht dat er ook een andres bestond om dat soort dingen op te vragen. ik heb wel wat dingen gevonden op internet ik weet niet of je der wat aan hebt maar bij deze. gr jim

lengte:
7190 mm.
breedte:
2425 mm.
hoogte:
2790 mm.
massa:
6800 kg.
laadvermogen:
4000 kg.
motor:
6 cilinder diesel; 108 kW
bemanning:
2

ik vond trouwens op google deze link:

http://www.asam.co.uk/plmd.html

heeft ook iets te maken met modelbouw alleen wat?? lijstje wat er staat ziet er wel interessant uit als het om de schaal 1:35 gaat. gr jim

Wouter: als Stafmedewerker Arbo van het Combat Support Command kan ik je wellicht helpen met een 1TH van de YA 4442.
(De 1e echelons Technische Hanleiding, zeg maar het onderhoudsboekje voor de gebruiker.
Ik de SMOD (Sergeantmajoor Onderhouds Diagnosticus) van onze onderhoudsgroep eens aardig aankijken, wie weet heeft hij zo'n boekje in de mats.
Overigens: Het is de YA 4442. De letters YP zijn voorbehouden aan pantser(wiel)voertuigen zoals de YP 408.
Y = Militair
P= Pantser
A= Algemeen
B=Berging
Z=Zwaar
R=Rups
L= Les
YA is dus een militair algemeen voertuig
YAL militair algemeen voertuig, les (dubbele cabine)
YBZ is een militair bergingsvoertuig, zwaar
YP militair pantservoertuig
YPR militair pantervoertuig, rups

De YA 4440 was de 1e viertonner van DAF, 4 x 4, enkellucht achter, ingevoerd eind jaren '70.
De YA 4442 is de nieuwe versie hiervan met dubbellucht achter.

uhhh kijk uit bij het overnemen en tekeningen met name de schaalvoering uit TH
Ik heb ooit een Daf YA126 gescratch aan de hand van de foto's en tekeningen van de TH voor dat voertuig. Gelukkig had ik een 1/1 Daffie voor de deur staan en daar kon ik de juiste maten van overnemen. Dus als je de kans krijgt om ieg de hoofdmaten van de Daf kan opmeten dan heb je daarna wel veel help van de TH. Je kan dan verhoudingen bepalen dus kijk hoe dan ook Meneer van Essen heel lief aan (doe ik ook steeds voor advies voor mijn YP)
BertUS

Heren,

heel erg bedankt voor de reacties! Ja ik zag tot mijn schaamte ook dat het YA is en geen YP (ik zou het zelf moeten weten als ex-militair).

Roel bedankt voor je aanbod maar ik kreeg net een berichtje van R. Polderman dat ik van hem het TH van beide types kon overnemen, dus dat is dan niet meer nodig, alhoewel als je mogelijk nog andere typen TH's zou kunnen krijgen, dan hou ik me zeker aanbevolen.

Oke, gaat niet over de Daf 4442, maar wou 't toch ff vermelden

De Landmacht gaat nieuwe Scania trucks aanschaffen en de Dafjes zullen er dan uit gaan.
00742-20.JPG

MENEER! MENEER!!!
WE ZIJN HIER NIET BIJ MACDONALDS!!!

Been there, done that. Wees blij dat Roel nu een Burger is. Of ben je een "Local", Roel 😈

Nu de YPR's de dienst gaan verlaten zal er misschien wel een run op die TH's komen.
Hoe kom ik als NuKuBu aan zo'n boekje?
Of überhaupt aan gedrukt materiaal van Defensie?

Jaren geleden, toen ik als krap 18 jarige als Hulpadmeur bij 11 MrCie GG terecht kwam was ik erg geinteresseerd in de structuur van de compagnie. (toen begon de ellende...)
Wat ik wel verdacht vond waren al die mensen die Vacant heetten.
Zo hadden we een 3e mortier-peloton met een PC die Vacant heette, een SMOD die Vacant heette, ga zo maar door...
Het behalen van de rooie muts bleek toch een paar hersencellen af te hebben geknepen 😱
Waarom ik dit schrijf? Ik ben benieuwd of ik aan (inmiddels achterhaalde???) OTAS-sen kan komen... Mag best uit de Fossiele Prehistorische Tijd zijn (voor 1993).

Ik zag op de KTR beurs in Maarsseveen, th liggen va nde Leo berging en ook van de .50 browning, verder gedeeltes van de th van de M113. Dus ze zullen altijd wel weer opduikelen (jammer genoeg heb ik die van de YP nooit gevonden, behalve dan van de electrische installatie)
bertus

wat heb ik toch een gelukkie dat papa rupsmontuer is. ik heb zat th's en dl's van rupsvoertuigen evenals wielvoertuigen. van centurion tot leo 1 ik moet wel zeggen dat ik de oudere voertuigen dl's en th's heb, ik heb bv jammer genoeg nog geen th of dl van de leo 2. maar als je iemand bij defensie heb zitten dan ken het zo opvragen dmkl dacht ik. gr jim

nee dat helaas niet dat is net weer iets 'te' oud. ik heb wel van de laro en dat soort dingen maar geen yp 408 sorry! ik zou heel misschien wat dingen kunnen copieren want ik ken een monteur die voor museum delft alle voertuigen weer in de rijdende staat moet en doet maken die heeft wel de th's en de dl's als goed is want delft heeft ook de yp 408. instructiemodel staat ook daar bij die montuer. ik was er afgelopen dinsdag nog is het oude complex waar me vader eerst zat en heb daar wat foto's gemaakt van de ya 126, laro gwt, nekaf gwt, nekaf algemeen, daf ya 66, en de ongelovelijke grote v2 bom! gr jim

dan zou ik even een kijkje in de schuur moeten nemen als goed is lagen daar wel wat dl's en th's er van veel of de hef instalatie dacht ik, en hydraulic en pneumatic maar dat is in algemeen. gr jim

ik zou zo snel mogelijk eens ff zoeken ook ff bij mijn pa op het werk zijn kast uit pluisen daar staat ook heel wat in. ik heb nu even minder tijd omdat ik stage heb dus graag geduld 🙄

Jim

In navolging van de TH ben ik nu op zoek naar foto's van de Daf YA.. 4442. Met name interieurfoto's zijn erg schaars. Ik heb al zo'n beetje alle foto's op internet gevonden, dus daar kan ik niet zoveel meer mee. Mocht je nog wat leuke en goede (detail) foto's hebben, dan zou je mij een groot plezier doen 🙂 . Alvast bedankt weer

Groet, Wouter

Hallo,

Ik heb ook wel interesse naar tekeningen en foto's. Redelijk frustrerend is het feit dat ik momenteel op Vliegbasis Woensdrecht verblijf en elke dag langs tientallen van die trucks loop maar ik mag niet fotograferen op de basis.

Kan een keer ontheffing vragen maar vraag me af hoe ze zullen reageren als ik daar om vraag hahaha.

Martin

Terug
Bovenaan