"Who's lost?"

In mijn speurtocht naar informatie over de M3A1 halftrack kwam ik deze tegen. Aangezien in meerdere halftracks heb liggen ga ik er hier ook een voor gebruiken om op de trailer te zetten. Sluit nog weer aan ook op de titel van het diorama. De tank en mercedes komen dan niet meer op de trailer, was daar toch niet echt over te spreken, omdat het niet loont om mee te nemen na een slag...

ytyyhbt_width_584.webp

Die grote veer achteraan, bij het spanwiel, hoort er trouwens niet op. Vroege halfracks hadden daar überhaupt geen veer, maar in 1942 werd door de 2nd Armored Division een enkele (veel dunnere) veer geïnstalleerd om de rupsband op spanning te houden en daarmee te voorkomen dat hij eraf liep. Dit ontwerp werd officieel gemaakt op 29 november 1942, en pas op 15 juli 1943 werd bevel uitgevaardigd tot het installeren van de dubbele (dikke) veer zoals op de tekening van de halftrack in Duitse dienst. Maar toen was de strijd in Noord-Afrika al voorbij.

Voor een Amerikaanse halftrack in Noord-Afrika is de enkele veer het waarschijnlijkst, maar die zit niet bij Dragon in de doos. Ik kan zo gauw geen foto vinden van een halftrack met de dunne veer geïnstalleerd, maar hier een foto uit de TM waar hij ge(de)monteerd wordt:

halftracksinglecoil.webp

Geen veer is denk ik ook mogelijk voor Noord-Afrika, zie daarvoor m’n onderwerp over de M2 halftrack van anderhalf jaar geleden.

Terug
Bovenaan