Af! "What if" TPz1 Fuchs 8x8 in Nederlandse dienst.

Dit model is af!
Zaten de luiken die ik uitgesneden had, nog in de doos?

Kijk, makkelijk genoeg ruimte daarvoor, en ik vind het er gelijk bruikbaarder en aannemelijker uitzien dan zonder dat extra luik.

Wat is in het origineel de toepassing van zo een luik, want 2 linkaf en 1 rechtsaf lijkt me zo onlogisch, a-symmetrisch zonder ontzettend logische, aanwijsbare reden. Tuurlijk, er zijn meer dingen nog veel meer onlogisch, maar ik probeer de functionaliteit te bedenken, ik zou zelf bvb een dwars opend luik verwachten om iets aan het kanon te kunnen rommelen, hoewel ook dat onlogisch lijkt, het is tenslotte geen voorlader, en als munitieluik zit hij vermoedelijk verkeerdom. Hij er niet zit krijg je ook nooit een hengst van de loop, maar zou het bvb mogelijk zijn het achterdek zo aan te passen dat er een positie is die enkel naar achteren kan schieten?

Die luiken zijn er in de normale Fuchs voor de passagiers, om op te staan en bijvoorbeeld te observeren of hun wapens te kunnen gebruiken. Met zoveel dakruimte als op deze uitvoering, en dus ook zoveel man binnenin, lijkt het me dat je meer dan alleen die achterste twee luiken zou willen hebben.

Dat zou ik ook doen, maar waarom in deze opstelling, waarom 2 links en 1 rechts? Ik snap dat het een hele operatie is om de bestaande luiken 1/3e te verlengen, maar dat maakt t in mijn ogen wel logischer, t is denk ik niet zo dat je vaker naar links moet schieten als naar rechts

Als ik naar al de foto’s kijk die er van de 8x8 kijk, zie ik aanwijzingen voor de twee achterluiken (wellicht zelfs anders georiënteerd omdat ik aan de linkerzijde de scharniering van beide luiken zie. Een derde luik kan ik niet direct ontdekken. Wel een “bobbel” op die plek.

Nog eens goed gesnuffeld in de schoenendoos naar foto's en jawel hoor ...
Maar dit is ook niet de versie die de KL gekocht heeft 😉
Die had geen deuren maar een klep.

36193650004_e8353cf532_b.webp

Nog eens goed gesnuffeld in de schoenendoos naar foto's en jawel hoor ...
Maar dit is ook niet de versie die de KL gekocht heeft 😉
Die had geen deuren maar een klep.
….en gewoon drie luiken omdat dit handiger was dan twee. Er zat namelijk nog geen airco in dit voertuig. In de zomer waren drie luiken aangenamer dan twee luiken helemaal van achteren. Aangezien de Vereniging van Dienstplichtige Militairen (VVDM) opkwam voor de belangen van bijna hitte bevangen soldaten in de zomer (een BHBSZ’er) wisten ze deze aanpassing met een derde luik te bewerkstelligen. Heel wat jaargangen militairen zijn hun hier dankbaar voor geweest.
IMG_5330.webp

Laatst bewerkt door een moderator:
De VVDM ben ik ook nog eens 14 maanden lid van geweest...😄

De pakketbezorger is langs geweest en de bestelling bij MAD-modellbau.de is bezorgd.
Dus na enig wachten en prutsen aan de enquête, kon ik weer verder.
Volgens mij is alles op bestelling geprint. Het duurde namelijk even.
Een handleiding ontbreekt en sommige dingen zijn extra/ dubbel en soms had ik geen idee wat wat is.
Het ging mij vooral om de wielen, maar de "buitenboord-beugel" en de SAT-com kon ik niet laten liggen.
En speciaal voor @Walter Jonkers de opbergrekken besteld natuurlijk.

Hoewel het basismodel van dubieuze, achterhaalde kwaliteit is, valt er met de nodige liefde en een 3D-printer nog best wat van te maken, getuigen deze foto's van bouwers op de site van MAD. De foto's waren zó inspirerend, dat ik besloten heb om het model later toch verder aan te kleden met wat er zo al niet voor handen is. En hoewel ik hem eerst ( want IFOR) olijfgroen had willen maken, heb ik toch maar een paintmask van een BTR besteld. Hij wordt dus so-wie-so in drie kleurten uitgevoerd straks, misschien in het GE-patroon.

Ik heb de buitenboordbeugel er nu losjes aan vast "gemeubeld" met ook een stukje krimpkous, want natuurlijk rete nieuwsgierig hoe dat er uit ziet.
Maar hij gaar weer in het bakje, en dan (als allerlaatste) er op. Daarna één keer mee naar een beurs en dan in de vitrinekast, voor de eeuwigheid.

IMG_2907.webp

IMG_2904.webp

IMG_2905.webp

Laatst bewerkt:
Wat doe jij als je een extra uur in de nacht krijgt?
Een stom klusje.

De tekening is op schaal 1:35 gemaakt. De schuine kanten zijn 1,4 x opgerekt in de hoogte, zodat de afmeting 1:1 klopt met het model.
Straks kan ik het maskeertape hier op plakken, uitsnijden en hopla.
Groen wordt groen (als eerste afplakken) Oranje wordt bruin (tweede afplakken)
en de rest (wit op de tekenimng) wordt zwart.

Hopen op lekker weer morgen!
De basiskleur (bronsgroen) vergt veel verf. Vorige keer dacht ik dat ik netjes gewekt had.
Tot ik meters verderop een witte doek met thinner over de plank haalde. 😱 Die fijne nevel heb ik dus ook zitten inademen.
Dus hopelijk morgen de eerste ronde buitenspelen met de airbrush.

IMG_2913.webp

IMG_2925.webp
En het weekend is nog niet voorbij!
Weinig klusjes zijn zo stom en tijdrovend als het afplakken van een camouflage schema.
(Ik snap @Jakko Westerbeke wel met de RAL6014.)
Het uitpakken daar in tegen, gaat weer snel en is leuk.
Meestal.
Als het goed is gegaan.

Ziet er goed uit.
Ik ben altijd nogal wat benauwd bij het uitpakken. Niet zo zeer of het resultaat er goed uit ziet, maar meer dat er geen onderdelen met de tape mee los komen.

Die ziet er goed uit 🙂

Wat mijn keuze voor simpel legergroen betreft: ik ben veel meer van de Koude Oorlog dan de tijd daarna met de driekleurencamouflage. Ik vind dat groen/zwart/bruin ook helemaal niet zo aantrekkelijk voor een model.

En nog eentje uit de oude doos rubriek Vraag & Aanbod in DE TANK nr. 99:

YP 408 met YPR-toren.webp

Met de kennis die we hebben dankzij Arne’s Fuchs 8×8, mijn Piranha PWI en Walters Marder 1(NL) denk ik niet dat dit fysiek mogelijk was. Misschien dat @Marc Tempels hem in z’n herinnering door elkaar gehaald heeft met één van de andere twee achtwielers?

En nog eentje uit de oude doos rubriek Vraag & Aanbod in DE TANK nr. 99:

Bekijk bijlage 43544

Met de kennis die we hebben dankzij Arne’s Fuchs 8×8, mijn Piranha PWI en Walters Marder 1(NL) denk ik niet dat dit fysiek mogelijk was. Misschien dat @Marc Tempels hem in z’n herinnering door elkaar gehaald heeft met één van de andere twee achtwielers?
Ziet er niet eens zo vreemd uit. Past eigenlijk wel.
Vraag is of het chassis het aan kan.

Ik dacht gekscherend, zie mijn eerdere bericht, dat het wel leuk zoun zijn om een YP met een PRI toren te zien.
Schijnbaar zijn er daar dus plannen voor geweest.

Intressant! Ik ben heel benieuwd of hier meer over te vertellen is.
Misschien dat Marc een melding ontvangt van de @-melding die ik deed, en wellicht ons meer kan vertellen over wat hij indertijd uitgevonden heeft?

Vraag is of het chassis het aan kan.
Ik denk, zonder te meten, dat het binnenwerk van de toren te hoog is voor een YP 408.

Ik denk dat de foto bij bericht #26 van @Barry Ypenburg de oorzaak is van deze legende van dit monster van Loch Ness. “Zo rond 1980” sluit aan bij de periode van de Fuchs 8x8.

Ik heb de 408 en de toren naast elkaar gehouden, en denk dat het niet ging passen.

Maar
What iff …

Alles kan. Ik zie graag die combi verschijnen op dit forum.

Laatst bewerkt:
Ik kan mij een YP408 met 25mm toren YPR nauwelijks voorstellen. De YP heeft schuin aflopende zijkanten waardoor vloer oppervlak beperkt is. De toren zou dus precies gecentreerd moeten zitten wil het binnenwerk passen (afgezien van de benodigde hoogte). De toren komt dan dus helemaal achter de chauffeur. De toren op de tekening staat dus sowieso te ver naar voren want daar past de chauffeur nu niet meer. In de YP408 zit de schutter vrijwel naast de chauffeur wat ruimtewinst gaf. Doordat de toren met binnenwerk achter de chauffeur zou moeten (die volledig geïsoleerd zou komen te zitten) is er nagenoeg geen plek meer voor manschappen over, en wat heb je er dan aan? Bovendien was de terreinvaardigheid niet best terwijl hij mee zou moeten kunnen met Leopard tanks (lukte al nauwelijks) en dan ook met z’n 25 mm het ondersteunend gevecht aangaan terwijl hij weinig man meer kon meenemen (hooguit 6 met veel geprop). Je moet veel what-if fantasie hebben om daar iets geloofwaardigs van te maken.

Laatst bewerkt:
Walters redenering waarom dit niet gaat werken is ook waar ik aan zat te denken, maar voor hetzelfde geld is er natuurlijk wel echt een voorstel voor geweest door de RDM.

Vaak zijn zulke lui ook wel even bezig met zulke projecten, volgens mij heb ik de Duitse versie eerder zien langs komen, Kan zijn dat de ontwerper de creatie van Arne al eens had gezien, misschien gedeeld op een Duitse site.
Het voertuig is natuurlijk geen groot geheim. Erg schaars qua foto's en informatie, maar zeker niet onvindbaar.
En, dit model is echt ontworpen voor 1/160, 1/144, 1/120, 1/100, 1/87 en vooral 1/72.
Natuurlijk is alles groter te maken, zodat het 1/35 word, maar daar is het te grof voor om er een prijs mee te winnen.
Dit lijkt mij pure toeval.
PS, deze 3D versie heeft geen achterklep, maar achter deuren.

Hij lijkt mij gewoon gebaseerd op de foto’s van het prototype, maar met de toren overgenomen van de AIFV van AFV Club of zo.

De FUCHS bij SFOR.

Eindelijk weer wat gebouwd, zo na ruim een maand drukte met andere dingen.
Deze FUCHS heeft als upgrade ondermeer korven gekregen, en die vragen er om om aangekleed te worden met accesoires.
Hiervoor heb ik een setting in gedachte van een FUCHS 8x8 bij SFOR, zo na de eeuwwisseling.
In de laatste rotaties werden daar namelijk YPR's gebruikt die voorzien waren van het camouflagepatroon, net als mijn FUCHS.

Stabilisation Force (SFOR) [21 december 1996 - 2 december 2004]
De hoofdmoot van de Nederlandse bijdrage aan IFOR en SFOR bestond uit een gemechaniseerd infanteriebataljon (ongeveer 850 militairen).
Het bataljon controleerde de naleving van het Dayton-akkoord met patrouilles en (mobiele) controleposten.

De taken verschoven steeds meer naar niet-militaire opdrachten. Het bataljon hield zich in toenemende mate bezig met het verzekeren van het vrije verkeer van personen en de terugkeer van vluchtelingen. De checkpoints dienden om de aftocht van alle militairen van de voormalige strijdende partijen en hun wapens uit de Zone of Separation te bewaken. Het Nederlandse bataljon was daarnaast verantwoordelijk voor het markeren en ruimen van mijnen. Daarnaast hielpen de Nederlanders met het localiseren van oorlogsmisdadigers en ondersteunde zij organisaties zoals de United Nations International Police Task Force (UNIPTF), het Internationaal Tribunaal en de United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR).

In deze setting kan het voertuig verantwoord, iets worden aangekleed niet-militaire accesoires in de korven op de buitenkant.
Ik denk hierbij aan civiele koelboxen, -gasfles, waarschuwingsborden en pylonen voor bij een checkpoint. Ook komt er een oranje, kevlar sleepkabel voorop de neus.

Dit weekend vooral de camouflage afgemaakt en veel klein spul voorbereid: spiegels vervangen door het KL-type, moderne kisten, camouflagenet, gereedschap, kabeltjes aan de rookgranaatwerper etc. Omdat er geen open ruimte meer is op zijkanten, krijgt het voertuig straks niet de bekende witte letters, maar het blauw-witte SFOR-logo op de deur.

IMG_3001.webp

Laatst bewerkt:
Netjes zo 🙂 Nu toch eens zien of ik die van mij ook snel af kan maken …

Net als je denkt dat je alle varianten gezien hebt ...

Struikel je op de allerlaatste pagina 557 van "Wiel en Rups", over deze foto van een M113A1 met het 'Enclosed Weapon System',
begin jaren tachtig genomen op de Constant Rebeque-kazerne in Eindhoven.

IMG_27122024204819.webp

Net als je denkt dat je alle varianten gezien hebt ...

Struikel je op de allerlaatste pagina 557 van "Wiel en Rups", over deze foto van een M113A1 met het 'Enclosed Weapon System',
begin jaren tachtig genomen op de Constant Rebeque-kazerne in Eindhoven.

Bekijk bijlage 44455
Moet je die foto eens goed bekijken bij de YPR toren. Volgens mij is dit gephotoshopt. De toren lijkt ook deels op de roosters te staan.

Ben wel benieuwd naar het verhaal er achter. De doorontwikkeling van de M113 was immers al bezig en de YPR was al ontworpen en aan het instromen (gezien de YA4440 die op de foto zijn te zien). Dus waarom dan slecht bepantserde M113’s met 25mm uitrusten terwijl ze niet geschikt zijn voor het ondersteunend gevecht.
Maar nog even die foto: de loop van de 25mm rechts lijkt niet helemaal compleet, toren lijkt bovenop het opgerolde rooster afdekzeil te staan en de beugel boven het optisch apparaat op de toren lijkt niet goed uitgesneden. De M113 is lager dan de YPR die een iets verhoogde opbouw bij de toren heeft zodat deze in het voertuig past (hier heeft Jakko bij de what-if voertuigen aantal keer op gewezen).
Maar vermoedelijk is het toch echt zo. Foto zou namelijk uit collectie DAF komen volgens de bronvermelding en een bronverwijzing in een dergelijk boek is uiteraard serieus lijkt mij.
Dus ….wie gaat de 4e what-if bouwen?

Ik denk dat de toren over de roosters valt omdat hij op de plek van het commandantsluik zit, en daardoor verder naar voren steekt dan hij zou moeten. Op dit voertuig kan het motordek niet opengemaakt worden, dat scharniert naar achter — maar als het bedoeld is als proef, dan is dat geen probleem, natuurlijk.

Zouden ze gedacht hebben dat als de YP408 en AMX er toch uitgingen en de YPR instroomden de M113, als YPR-familie, ook maar om te bouwen (hoewel ze die dan beter als PRCO hadden kunnen gaan gebruiken zodat meer YPR’s met 25mm toren uitgerust konden worden). In Wiel en Rups wordt er niets over vermeld trouwens.

Ikzelf denk geen bewerkte foto. Er zijn teveel details op de achter grond die niet "wegvallen" op de foto. Let op de beugel boven de periscoop. De lijnen van de YAL4440 op de achtergrond lopen goed door (o.a. reservewiel). Ik zou verwachten dat op dit soort punten het zichtbaar zou moeten zijn dat het photoshop is. Ook in de openingen (ik weet niet wat de technische naam hiervan is) op de monding van de loop is de kleur van de betonplaten te zien.

Als het de bedoeling zou zijn om een foto te bewerken van een M113 met PRI toren dan had ik een foto verwacht van de de zijkant en met zo min mogelijk verstoringen op de achtergrond.

Daarnaast lijkt het mij te toevallig om een foto van een PRI toren en een foto van een M113 te vinden die precies vanuit dezelfde hoek zijn gemaakt en zo samengevoegd kunnen worden.

1000050165.webp

De toren lijkt niet recht op het dek te staan en bovendien zal vrij draaien in deze vorm niet kunnen. Het “ding” dat ik rood omkaderd heb aangegeven zit nu al volledig tegen het rooster. De toren is ook net wat scherper dan de rest van de foto (zie je in boek vooral). Maar ook wat Alex aangeeft: waar zit de schaduw van de loop. De zon staat hoog op deze foto dus die schaduw moet er gewoon zijn.
Ik denk dat het een grapje van de auteur is. Wie zet er anders een zogenaamde nagekomen foto op de laatste bladzijde. Oorspronkelijke foto zal wel van DAF komen maar de toevoeging ……..IMG_6979.webp

Geen schaduw van de loop op de voorkant? Lijkt mij inderdaad ook een bewerkte foto
Dat zat ik ook al te denken: als je de schaduw van de spiegel bekijkt, dan móét de loop ook een schaduw geven op de voorplaat. In de uitvergroting van Walter, hierboven, kun je zien dat de toren ietsje meer van bovenaf gefotografeerd is dan de romp, vooral net naast het bestuurdersluik. Volgens mij is dit inderdaad een bewerkte foto om te laten zien hoe een M113 met YPR-toren eruit zou kunnen zien, in plaats van een echt proefvoertuig.

Zo, het opbouwen zit er op.
In de kerstvakantie heb ik niet de snelheid kunnen maken die ik gehoopt had.
Maar met stug doorbijten komt het project af.
Ik ben er voor mijzelf al weken klaar mee. Het “oh, zó gaat ie er dus uitzien”- moment ligt al tijden achter me.
Daarna wordt het routine. En de volgende projecten liggen al klaar.

Deze Fuchs van 45-Painfbat (wiel) is uitgevoerd zoals tijdens SFOR 15 in 2004. Tijdens deze missie werden veel politionele taken vervuld: verkeerscontroles, wapens innemen, oorlogsmisdadigers opsporen.
Je vindt daarom ook civiele bepakking in de rekken.

Er liggen nog veel fijne onderdeeltjes klaar die er straks op komen.
Nu eerst de matte lak een weekje laten uitharden. Dan de wash, die het nieuwe er een beetje vanaf gaat halen.
En daarna wordt het pas écht een bijzonder voertuig, met o.a. die buitenboordbeugel.

IMG_1832.webp
IMG_1833.webpIMG_1835.webpIMG_1837.webpIMG_1838.webp

En is het nou écht zo onvoorstelbaar deze “What-iff”?

Als je hem naast de huidige Boxer zet, lijken het wel broertjes!

IMG_1842.webp

Laatst bewerkt:
Heel voorstelbaar en geloofwaardig!

Terug
Bovenaan