Af! "What if" TPz1 Fuchs 8x8 in Nederlandse dienst.

Dit model is af!

Arne Ρоirοt

Penningmeester
TWENOT-bestuurslid
Lid van de TWENOT
Interesses
Nederlandse pantservoertuigen, van oud tot jong
Schalen
  1. 1:35
DF2E44D5-B184-43F4-B9E1-E703142DDCC8.webp

FZtFAleX0AE_IDo.webp

Eerst maar even een introductie van wat ik ga bouwen. Het is een beetje lang verhaal, maar dan zijn we gelijk op vlieghoogte.

Gevechtsvoertuig TPz 1 Fuchs 8x8 (Duitsland)

Bron: Ryabov Kirill Armored troop carrier TPz 1 Fuchs 8x8 (Germany) (topwar.ru)

In de late jaren zeventig begon de Duitse defensie-industrie met de massaproductie van de nieuwste gepantserde wielvoertuigen, de Fuchs. De Bundeswehr was de eerste afnemer van deze technologie en al snel volgden de eerste exportcontracten. Echter, niet alle buitenlandse legers wilden de voertuigen in hun oorspronkelijke vorm aanschaffen. Zo werd er op verzoek van Nederland een aangepaste BTR TPz 1 Fuchs 8x8 gecreëerd.

In zijn oorspronkelijke vorm was de Fuchs, een gepantserd wielvoertuig ontworpen voor het vervoeren van soldaten en wapens. Ook werden op basis van het chassis, dat grote vracht- en passagierscapaciteit had, speciale versies gecreëerd, zoals verkennings-, medische en commandovoertuigen. De nieuwe technologie wekte de interesse van zowel de Duitse als buitenlandse legers, wat resulteerde in de bouw van meer dan 1.700 gepantserde voertuigen in verschillende uitvoeringen voor 12 legers wereldwijd.

Begin jaren tachtig toonde de Nederlandse strijdkrachten grote interesse in de nieuwste Duitse "Fuchs". Ze gingen echter niet meteen een contract aan voor de levering van bestaande voertuigen. Op basis van hun eigen eisen vroegen de Nederlandse militairen om een aangepaste versie van het gepantserde personeelsvoertuig, met een andere romp- en chassisconstructie. Deze aanpassingen zorgden ervoor dat het aantal vervoerde parachutisten toenam en de capaciteit groter werd. De verbetering in kenmerken werd voorgesteld om vooral de vuurkracht te vergroten.

38834234764_c5e8813416_b.webp

Het uiteindelijke voertuig met de gewenste kenmerken zou op korte termijn in dienst moeten worden genomen en de bestaande YP-408 moeten vervangen. Het is vermeldenswaardig dat de Nederlandse ontwerpers parallel hun eigen project van een nieuw gepantserd personeelsvoertuig op rupsbanden ontwikkelden, zoals de YPR-756. Zo behield het leger de mogelijkheid om de benodigde uitrusting te verkrijgen, zelfs als een van de projecten zou mislukken.

Als reactie op de eisen van een potentiële klant begon het Duitse ontwikkelingsbedrijf aan de creatie van een nieuwe versie van het gepantserde personeelsvoertuig. Volgens berichten kreeg de speciale versie voor Nederland de werknaam Transportpanzer 1 Fuchs 8x8. Dit verwees naar het oorspronkelijke model, maar gaf tegelijkertijd de essentie van de aangebrachte wijzigingen weer.

Om aan de eisen van de klant te voldoen, voorzag het nieuwe project in een kleine aanpassing van de romp met een "verlenging" van het chassis en overeenkomstige wijzigingen in de transmissie. Zo moesten voor de veelbelovende BTR enkele nieuwe onderdelen worden gemaakt, terwijl andere zonder wijziging van het bestaande model konden worden overgenomen. Het nieuwe achtwielige voertuig was in feite een basis-Fuchs, aangevuld met een achterste sectie met een vierde wielas.

De romp voor de TPz Fuchs 8x8 behield het al bekende ontwerp en de herkenbare vorm. Het werd voorgesteld om het te lassen uit relatief dunne pantserplaten, die alleen bescherming boden tegen kogels en granaatscherven. Het voorste deel van de romp fungeerde als bestuurderscompartiment. Direct daarachter bevond zich aan de linkerkant nog steeds de motorruimte. Een groot deel van de transmissieonderdelen was echter onder de bewoonbare compartimenten geplaatst. Het hele achterste deel van de romp was een groot bewoond volume dat bedoeld was voor het plaatsen van wapens en troepen.

De vorm van de romp bleef in grote lijnen hetzelfde. Het voorste gedeelte was opgebouwd uit verschillende vlakke platen die onder verschillende hoeken ten opzichte van elkaar waren geplaatst. De voorkant zelf bestond uit drie delen, naast dewelke de wangplaten onder een hoek ten opzichte van de lengteas waren gemonteerd. De schuine bovenste voorplaat had een grote opening voor de installatie van kogelvrij glas. In de wangplaten waren deuren aangebracht die naar voren openden en voorzien waren van eigen ramen. Alle ramen in het bestuurderscompartiment waren uitgerust met opklapbare pantserafdekkingen met kijkgaten.
EEQK_NlU4AEicRF.webp
De centrale en achterste delen van de pantserromp hadden dezelfde doorsnede over de gehele lengte. Het horizontale dak was verbonden met twee zijplaten die naar binnen hellen. Daaronder bevonden zich horizontale elementen. Het onderste deel van de romp had een complexe vorm met verschillende grote wielkasten. De derde en vierde wielen aan elke zijde waren in één gemeenschappelijk "compartiment" geplaatst. Een verticale achter plaat beschermde de inzittenden tegen aanvallen van achteren.

Tijdens de ontwikkeling van het nieuwe project "kopieerden" de Duitse ingenieurs het achterste gedeelte van de originele romp en plaatsten deze aan de achterzijde van het voertuig, waardoor het gewenste interne volume werd gecreëerd. Ook veranderde de positie van het wapensysteem: door de verlenging van de romp werd de toren van het achterste naar het centrale deel van het dak verplaatst.

In de basisversie was de Fuchs uitgerust met een MTU 6V 199 TE20 V6 turbodieselmotor met 456 pk. Volgens sommige berichten werd in het TPz Fuchs 8x8-project dezelfde motor gebruikt. De bestaande transmissie, gebaseerd op een ZF 6HP 602 automatische versnellingsbak met zes versnellingen vooruit en één achteruit, werd aangepast aan het veranderde chassis. De aandrijving werd uitgebreid met een nieuwe achterste as en er werd een tandwiel bewaard voor de aandrijving van een paar schroeven voor beweging door water.
b28e4f53429a4bfbc40f7bcff0637b01ffcf9f98d981bb84b083e28f0cae3654.webp

Na aanpassing had het onderstel vier assen met grote wielen. De voorste twee wielen aan elke kant waren verbonden met de besturingssystemen. Het voertuig was uitgerust met systemen om door water te bewegen, met een paar schroeven achter de vierde as.

Het belangrijkste doel van de Fuchs was het vervoer van troepen. Het achtwielige ontwerp verhoogde het potentieel in dit opzicht, met ruimte voor maximaal 16 soldaten en een bemanning van twee of drie personen.

Zoals voorheen moesten de bestuurder en commandant zich in het voorcompartiment bevinden, met toegang via zijdeuren. In de passagiersruimte achterin konden maximaal 16 parachutisten plaatsnemen op stoelen langs de zijden. Deze soldaten konden het voertuig verlaten via een achterdeur, of door vier luiken in het dak. Het voertuig bood de mogelijkheid om door middel van kogelvrije ramen de omgeving te observeren en vanuit de gepantserde veiligheid te vuren.

De Nederlandse legerleiding wilde dat het nieuwe type gepantserd voertuig uitgerust zou worden met een toren van de YPR-765-gevechtsvoertuigen, voorzien van een 25 mm Oerlikon KBA-B02 automatische kanon en een machinegeweer. Dit leverde een aanzienlijke verhoging van de vuurkracht op ten opzichte van eerdere voertuigen.

Tijdens de tests, uitgevoerd door zowel Nederland als Duitsland, bleek echter dat de YPR-765 rupsvoertuigen geschikter waren voor de behoeften van het Nederlandse leger. Ondanks het succes van de TPz 1 Fuchs in andere landen, werd de achtwielige versie niet gekozen door Nederland. Het enige prototype van de TPz 1 Fuchs 8x8 werd na de tests ontmanteld en opgeslagen. Hierdoor bleef Nederland trouw aan hun eigen ontwikkelde rupsvoertuigen, terwijl de Fuchs 8x8 een voetnoot in de geschiedenis werd.

Gefeliciteerd, je hebt het eind gehaald.
hierna begint de beschrijving van het bouwproces.
🙂

Fuchs 8x8.webp

Het begon met wat knippen en plakken van tekeningen van de normale Fuchs, en het vergelijken met de foto's. Ik kon geen afmetingen vinden van het prototype. Zo op het oog kwam ik uit op een verlenging van precies 4,0 centimeter, dus zeg maar 1,4 meter.
De positie van de toren moest ook op het oog geschat worden. Toen deze tekening eenmaal klaar was, bleek dat het geheel het formaat van de Boxer benadert, maar met kleinere wielen. Toch een lel van een ding dus.
En geïnspireerd door het bouwverslag van de "what if" dubbelloops Leopard 2, leek het mij leuk om mijn eigen “what if” project te maken.

Men neme twee dozen van een Fuchs, één van een YPR765 (laat model), twee setjes resin wielen, een etch setje van de Fuchs en één van de YPR765, en je kunt een Fuchs 8x8 van de Landmacht uit circa 2005 maken.
De transfers met de onderdeelsaanduiding zijn al klaar: het wordt er een van 45 Painfbat (wiel), Regiment Infanterie Oranje Gelderland.

SOB-20190625-Martin-Bos-1644-800x445.webp

Laatst bewerkt:
Dit wordt leuk! Hij gaat dus in de 3 kleurenuitvoering verschijnen. Ook stouwhekken aan de zijkant ?

Het zou inderdaad leuk zijn om er een "late version" van te maken.
Drie-kleuren patroon, bergruimte achterop, laat-type banden, van die opberg dingetjes aan de toren voor de slaapmatjes, draadvanger, en natuurlijk de "roterende flensmoeren"

Het mooiste zou natuurlijk een Afghanistan-versie zijn. Met alle zooi die ik op de YPR heb "gemeubeld".
Maar ik denk dat ik daar te lui voor ben deze ronde. herhaling = saai.
Verder kan alles dit keer!

Laatst bewerkt:
Ik weet niet of men een voertuig als dit eventueel mee genomen zou hebben op missie in Mali, maar allicht kun je dan wel je eigen draai er weer aan geven? In t wit met VN logo's zou hem niet misstaan, misschien op een nederlandse straat met een fotograaf en een militair in zijn of wss haar gnappe pak als kennismakingsfoto in bvb de checkpoint... onder het mom van het oog wil ook wat?

Hé, je gaat er nu dus echt beginnen aan de ombouw van mijn model 😉 Ik zal proberen te helpen met de afmetingen …

Op de 6×6 zijn de wielbasissen 1,75 m en 2,05 m volgens Jane’s Armour and Artillery 1985–86, oftewel 3,80 m tussen voor- en achteras. Eens even aan de slag met Photoshop om ten eerste het zijaanzicht horizontaal te zetten en dan te meten wat de afstand is tussen assen 3 en 4. Dat komt uit op 1,42 m, oftewel in 1:35, 40,5 mm — volgens mij heb je goed gemeten 🙂

Het middelpunt van de torenring lijkt op iets van 2,9 meter achter de voorste rand van het horizontale dak te liggen, d.w.z. 83 mm in 1:35.

O, trouwens, in de genoemde Jane’s staat op bladzijde 298 het volgende over deze uitvoering:
In early 1981 an 8 × 8 version of the Transportpanzer was designed and built in five weeks to meet the requirements of the Royal Netherlands Army. This has an additional axle and is fitted with an FMC turret armed with a 25 mm Oerlikon cannon, the turret being the same as that fitted to the FMC-designed AIFVs of the Dutch Army. This model weights 17 200 kg and can carry 13 fully equipped troops in addition to its crew of two. The prototype has the usual two doors of at the rear but the company is recommending a ramp at the rear similar to the one fitted to APCs such as the M113.
(Op de bladzijde ervoor staat een foto, maar dat is dezelfde als helemaal bovenaan dit onderwerp.)

Waarom ik dit aanhaal is vooral vanwege de zin over de achterklep, want als de fabrikant dit aanraadde is er de vraag voor welke Nederland gekozen zou hebben.

de zin over de achterklep, want als de fabrikant dit aanraadde is er de vraag voor welke Nederland gekozen zou hebben.
Nou Jakko, in mijn "what-if" heeft de Landmacht zeker gekozen voor de klep.
Wat een leuke optie. 👍

De standaard Fuchs-deuren hebben so-wie-so weinig profiel. Dus dit is een leuke twist. Ik ben gelijk naar de hobbyzolder geslopen.
En jawel hoor, daar lag nog een M113 klep & achterkant. Ik was blij verrast toen ik ontdekte dat het prachtig ging passen.
Dus zager-de-zaag en plaker-de-plak. Toen nog even schuren en
Pizza!

IMG_5576.webp

Laatst bewerkt:
Dat past wel héél netjes. Ik vraag me daarom af of de KL wel die klep gekozen zou hebben — en niet eentje die vanaf nul ontwikkeld moest worden en daardoor veel meer kinderziektes had dan die van de M113 😉

Ik begrijp de opmerking van @Timo de Porto wel, want de Fuchs heeft in Nederland een kleine rol. Hij is enkel bij de NBC- en de EOV-Cien ingedeeld. Modelbouw technisch is hij niet zo spannend en dan kan je snel denken dat het voertuig geringe potentie heeft.
Maar voor de Duitsers is hij erg belangrijk. Hij is doorontwikkeld, verbijzonderd en in grote getale uitgezonden geweest.

Om die reden heeft MAD-Modellbau een hele serie versies en upgrades uitgebracht. Ik vond er kits en onderdelen voor een 1A4, 1A7, 1A7A2, 1A7A3 en een 1A8. Dat was gisteravond weer even fijn shoppen. Want hoe leuk is deze Duitse Drahtschneider? Daar zou de KL tijdens uitzendingen ook vast voor gekozen hebben. Verder zitten er nu o.a. resin banden op de post, samen met SAT-COM antennes en (speciaal voor Walther) Staukorbe.

2496184814.webp

De romp begint vorm te krijgen. Het was even puzzelen waar de snedes moesten komen, maar ik ben er uit.
Links van de rode lijn is de ene, en rechts het langere stuk van de ander.

IMG_5572.webp

IMG_5573.webp

Bovenop is (links) het deel met het ronde luik vervallen, én er moest rechts 4 cm bij. Daarom zit daar nu een groot stuk Evergreen.
De voor- en achterkant van de bovenzijde zitten nog niet aan elkaar. Ik moet ze straks wat in positie houden tijdens het verlijmen, om de naadjes te minimaliseren. Daar ga ik iets op verzinnen. Ik ga niet de hele avond met dat ding in mijn handen zitten. 😕

IMG_5575.webp

Want hoe leuk is deze Duitse Drahtschneider?
Dat is wel de Duitste draadsnijder die je kunt bedenken … Wat is erop tegen om middenop de neus, of op allebei de hoeken van de neus, gewoon een strip met snijders erin aan te brengen? Nee, we maken hem uit gebogen buis om elke mogelijke draad naar de ene snijder op dakhoogte te brengen 🙂

Mja, dat zou voor ons nederlanders ook niet zo gek bedacht zijn jakko, duitsers staan erom bekend, maar nederlanders maken het daadwerkelijk zinloos ingewikkeld...

Arne, ik ken het ding niet verder, en weet er ook niks vanaf, geen doel, geen belangen of wat ook, maar ik kan me wel voorstellen dat ie er "spannend" uitziet als ie af is, en dat ie wel wat presentatie info nodig kan hebben. T is een what if, maar het zo zo gewerkt kunnen hebben.

Het is een KL what-if. Een voertuig voor speciale opdrachten waarbij wat meer troepen snel verplaatst moesten worden met hoop materiaal (pantsergenie?) vermoedelijk dus gewoon ingezet naast de YPR, de speciale Fuchs die we nu nog steeds hebben en de Patria uit het begin van dit millennium. Inmiddels circa 2012 uitgefaseerd en vervangen door de Boxer. Het is dan logisch dat je het soort draadsnijder zult aantreffen zoals op de Patria zat (en in feite ook op de Boxer) waardoor ze er op een vreselijke manier als een eenhoorn uitzien. De draad wordt direct naar beneden toe gedwongen. In Nederland zijn de draadsnijders vrij simpel. Die Duitse is te sophisticated en op geen enkel ander KL voertuig voorkomend. Draadsnijders verschenen pas vanaf de Balkan inzet. Als al de draadsnijders vanaf de jaren negentig bij de KL vrij simpel uitzien….waarom hier dan zo’n ingewikkelde Duitse? Keep it simple!

Het uiteindelijke voertuig met de gewenste kenmerken zou op korte termijn in dienst moeten worden genomen en de bestaande YP-408 moeten vervangen. Het is vermeldenswaardig dat de Nederlandse ontwerpers parallel hun eigen project van een nieuw gepantserd personeelsvoertuig op rupsbanden ontwikkelden, zoals de YPR-756. Zo behield het leger de mogelijkheid om de benodigde uitrusting te verkrijgen, zelfs als een van de projecten zou mislukken.
Volgens het openingsartikel was de 8x8 het alternatief, voor het geval de 765 zou mislukken.
Dit voertuig zou dan mogelijkerwijs alle rollen van de 765 hebben opgepakt.

Volgens het openingsartikel was de 8x8 het alternatief, voor het geval de 765 zou mislukken.
Dit voertuig zou dan mogelijkerwijs alle rollen van de 765 hebben opgepakt.
Nadat de keuze was gevallen op dit voertuig ten koste van de YPR 765 (discussies tot in de Tweede Kamer vanwege de steekpenning affaire rond dit voertuig van toenmalige minister van Defensie Poirot) werd met de instroom gestopt na de eerste batch. Het voertuig bleek te onhandig lang wat ten koste van wendbaarheid en rijvaardigheid ging. Toen werd alsnog besloten de YPR aan te gaan schaffen die dus pas in de jaren tachtig kwam en goed beviel. De 8x8 Fuchs werd gereserveerd binnen de pantserinfanterie bataljons en de pantsergenie compagnieën voor gepantserde vervoer van materiaal inclusief manschappen waarbij de 25 mm voldoende vuurkracht gaf tot in de voorste linies. Ook werden er ingericht als PRCO vanwege de ruimte voor (kaarten)tafels en communicatie apparatuur (zoals je begrijpt zit ik nu what-if onzin uit te kramen).

zoals je begrijpt zit ik nu what-if onzin uit te kramen
Onzin zou ik het niet noemen, het klinkt geloofwaardig en dat is vaak wat je nodig hebt om zo’n model te verantwoorden, voor jezelf of voor anderen: Waarom zouden ze dit voertuig gekozen hebben in plaats van wat er in het echt gebruikt werd (of in plaats van helemaal niks)? Als je met geloofwaardige redenen aan kunt komen die je ook enigszins historisch kunt onderbouwen, heb je een veel betere basis om beslissingen over je model te nemen, waardoor het geloofwaardiger zal worden dan door er gewoon iets op te plakken dat er leuk uitziet.

te onhandig lang
De werkelijke gang van zaken was, dat -naar aanleiding van de goede ervaringen- hieruit later de BOXER is doorontwikkeld.
(Maar met de snel afneembare drahtschneider 2.0 én de zelfroterende flensmoeren.

IMG_2849.webp

Gaaf, man!
Maarreh.... heb jij niet straks een YPR-romp over dan??

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je veel YPR’s bouwt houd je 25mm torens over. Net andersom dus.

Laatst bewerkt door een moderator:
De werkelijke gang van zaken was, dat -naar aanleiding van de goede ervaringen- hieruit later de BOXER is doorontwikkeld.
(Maar met de snel afneembare drahtschneider 2.0 én de zelfroterende flensmoeren.

Bekijk bijlage 41800
Ahhhh zit dat zo …. Maar net als de 8x8 Fuchs is de Boxer toch meer geschikt voor de speciale klusjes en toch iets minder het snelle pantserinfanteriewerk …waar als vervanging van de YPR de CV90 (en ook Fenneks) instroomde. Men had immers van de 8x8 Fuchs geleerd dat het goed was om naast het snelle kleinere en wendbaardere materieel ook wat krachtpatsers voor bepaalde klussen te hebben… en zo valt alles op zijn plek (en is het eigenlijk heel vreemd dat er geen batch met 8x8 Fuchs is gekomen…red.). Tja …en die drahtschneider 2.0 en zelfroterende flensmoeren was leuk bij de midlife update (goede Duitse acquisitie) maar kon gezien de ervaring met dit dure spul op de 8x8 Fuchs naar goed NL gebruik toch ook goedkoper…wat we dus zien bij Boxer (en Patria). Het Duitse systeem is dus toegepast op de 8x8 Fuchs maar daar is het bij gebleven. De bijnaam van deze draadsnijder bij de KL ben ik vergeten …

Laatst bewerkt:
heb jij niet straks een YPR-romp over dan
@Ron van Wiggen, Deels. Bij het bouwen van de YPR765-ERA had ik aanankelijk de oude doos. Maar ik kwam er snel achter dat ik diverse ondedelen van de latere (SFOR)-kit nodig had.
Toen ik besloot om de YPR765-ERA alsnog te voorzien van een open achterklep, moest de zaag in het model en had ik die onderdelen nodig van de andere YPR. Er is dus 3/4 van de rom overgebleven.

LVL

leuk-voor-later

Een MOWAG Piranha 8×8. En laat ik nu een Italeri LAV-AD (de luchtafweeruitvoering van de Amerikaanse versie van de Piranha) overhebben van de IDF M247 die ik een tijdje terug gebouwd heb, en ook een YPR-toren van AFV Club … Ik denk ineens dat ik daar wel iets van kan maken 🙂

Nu ik nog eens naar die foto’s kijk met dat model in m’n achterhoofd, is het wel frappant hoe topzwaar de Piranha er inderdaad uitziet met de YPR-toren, terwijl precies dezelfde toren op de Fuchs eerder de indruk geeft dat het een mitrailleurkoepeltje is dan eentje met een 25 mm kanon. Maar daar moet ik ook bij zeggen dat de LAV-25 die ik laaaaaang geleden gebouwd heb, toen ook al op me overkwam als eigenlijk best een klein voertuig. Toch is hij ongeveer even groot als een YP 408, misschien dat het aan die veel kleinere wielen ligt.

Mooie foto. Ik wist niet dat ze ook een pri toren op de MOWAG hadden gezet. België heeft de MOWAG Piranha wel genomen maar maar dan niet met pri toren (die kwam op de AIFV). Er zit iets niet goed in de verhoudingen bij dat voertuig zo. De kleine wielen zouden het inderdaad wel eens kunnen zijn. Maar ook dat de toren uitsteekt over de schuine zijkanten, wat heel vreemd oogt.
Zo zie je trouwens wel goed wat een bakbeest die 8x8 Fuchs is.

De kentekenplaat van de Piranha viel me ineens op in de foto van de achterkanten van de voertuigen, en inderdaad: die is terug te vinden in Wiel en Rups: de KL heeft precies één Piranha „m/EWS” gehad, KZ-99-40, tijdelijk voor beproeving (datzelfde geldt voor de 8×8 Fuchs, KZ-99-41). Dat met grote witte letters de naam op de zijkant staat, geeft goed aan dat hij zo van de fabrikant kwam, met alleen aanpassingen om de toren erop te zetten, dat deden ze graag bij MOWAG:

Piranha-I-Image-5.jpg

Piranha-I-6x6-Image-1.jpg

We gaan zien dat de 8x8 ongeveer net zo groot wordt als de Boxer. De wielen zijn wat kleiner, dat wél, maar het zijn beiden enorme dingen.

Eén ding wat ik me wel afvraag is waarom er een tandwielkast achterop de achterste as zit:

Tandwielkast.webp

Die dient toch om de aandrijfas naar de volgende as aan te drijven? Of zat er op de 6×6 ook eentje helemaal achterop?

Of zat er op de 6×6 ook eentje helemaal achterop?
Yep!
De hele oorspronkelijke achteras is nogmaals als nummer 4 geplaatst.
Tekeningen gecontroleerd... Zo staat het er echt.
En nu komt er vast een deskundige die weet wat dit is, of waarom het zo is.

Ik heb de foto van deze site wat geupscaled (???) en dan zie ik toch nog die "dinges" op de achteras.
(kon het origineel nergens vinden)

1000043035_LE_auto_x2.webp

en deze 6x6

Laatst bewerkt:
Het is ook wel zo makkelijk als je maar 2 soorten assen gebruikt ipv 3 of 4, scheelt behoorlijk in de reserveonderdelenbak

Ik zou ook denken dat as 2,3 en 4 gelijk zijn. 4e met afdekplaatje uitrusten waardoor doorverbinding afgesloten is. Alle sub onderdelen zijn dan gelijk.

Ik zou ook denken dat as 2,3 en 4 gelijk z
Nu ik beter kijk .... Inderdaad!
2 = 3 maar dan gespiegeld
2 is "doorgelust" om 1 aan te drijven.
Dus nu denk ik dat ik de aandrijving van 4 alsnog verander en aftak van 3.
En dan zit er inderdaad een ding op 4 dat geen nut heeft, tot het moment dat iemand een 10 x 10 bestelt 🙂

als je goed kijkt zie je dat de aandrijfassen boven de assen doorlopen, en die eindigd dus niet als bij bvb een Dana as in het differentieel, maar in een extra overbrenging, waarna ie in de diff verdwijnt. Toch wel 3 soorten assen op dit model. De voorste 2, sturende assen lijken identiek maar omdat het huis is omgedraaid zijn er detail verschillen, dus net niet hetzelfde, maar de achterste dan gelukkig weer wel. Hel voor de monteur in ieder geval

Een MOWAG Piranha 8×8. En laat ik nu een Italeri LAV-AD (de luchtafweeruitvoering van de Amerikaanse versie van de Piranha) overhebben van de IDF M247 die ik een tijdje terug gebouwd heb, en ook een YPR-toren van AFV Club … Ik denk ineens dat ik daar wel iets van kan maken 🙂
Gisteren op de TWENOT meeting in Galder had Kees Blijleven weer wat modellen uit z'n collectie meegenomen......waaronder die 8-wielige Piranha met Oerlikon torentje!

Laat Kees maar schuiven.
Die is te bescheiden om er veel reclame over te maken, maar die heeft de gekste modellen gebouwd.
Let op: straks heeft ie ook al een Fuchs 8x8 in de kast staan. 😉

Laatst bewerkt:
Hij begint er ineens veel meer „af” uit te zien.

Ik bedenk nu net wel: zou de 8×8 geen drie dakluiken gekregen hebben? Er lijkt me ruimte om er nog eentje te doen, linksachter de toren.

Terug
Bovenaan