Wespe

Kocht hem 10 jaar geleden, de Wespe van Tamiya en zette hem netjes in elkaar.

Hij ligt nu netjes gevierendeeld in een bakje met Muscle.
Het onderstaande plan van Aber ziet er erg geloofwaardig uit.
Ik kocht het setje ooit met de gedachte het werkelijk in te gaan zetten.
Ik ben benieuwd of ik de kwelling vol ga houden en of er iets aan het raampje blijft hangen uiteindelijk.

Scannen0004.jpg

Scannen0003.jpg

Vind het overigens een super voertuig.
Er gaan ook twee mannetjes bij die de indruk wekken het erg koud te hebben.

Denk eraan deze Wespe ook te plaatsen in een diorama, tezamen met mijn Tiger.
Het is dan een Afrikasetting. Nog eens wat foto's vinden.

maar goed, dit is dus de input van Aber.

wish me luck.
Na de Tiger begin ik eraan.

Wespe's in Afrika is een hoax.
Dus niet aan beginnen.

Wel aan beginnen: die Aber set, maar gewoon je gezonde verstand gebruiken en een mooie mix maken van kit onderdelen en Aber onderdelen.
En je hebt PB
🙂
Rob

tja Rob,

als ik al naar de radio kijk...

Zal wel de munitierekken aanpakken omdat dat ook iets toevoegt.
Valt me op dat granaten met losse kardoezen gebruikt werden ipv complete huls/granaat?
In die zin echt iets artilleriesk.

misschien eens kijken voor munitiesetje van deze.

dacht het even dat de Wespe ook in Afrika zat.

Hi René,

Ik vind de Wespe een van de gaafste Duitse AFVs. Heb hem zelf dan ook jaren terug gebouwd, met min of meer dezelfde ingrediënten. Ik had alleen nog MK tracks, dat lijkt me ook geen overbodige luxe. Verder sluit ik me aan op wat Rob zegt. Die Aber PE moet je inderdaad met gezond verstand gebruiken, want als je het mij vraag voegt doorgaans de helft van zo'n set weinig toe. Ik zie het zelf iig niet als doel een hele set op te maken, ik kijk ook altijd wat bruikbaar is en wat niet. Dat geldt in dit geval zeker voor de PE voor de munitierekken. Let er op dat het de grote delen met de gaten waar de munitie in zit wat dieper in de kisten liggen, dus niet erop plakken en klaar is kees. Heb ik wel gedaan, vandaar dat ik je alvast waarschuw 😉 Succes en ben benieuwd wat je ervan gaat maken!

Grtn,

Vincent

ja dank je , Martin.

Ben hard aan het zoeken naar losse tracks.

Vind alleen de friuls voor de Panzer II.
Kent iemand een alternatief?

Vind het toch wel fijn om de tracks wat te kunnen laten doorbuigen.

René

Ik denk dat de Friuls de beste optie zijn, want het zijn immers stalen tracks en dan hangen ze ook meteen lekker door.

Leuk onderwerp, heb je al foto's.

Waren de oorspronkelijke tracks zo slecht? Ik heb er nooit zo'n moeite mee, heb me 1x aan Fruils begeven en moet zeggen dat me het niet echt beviel, maar goed daar zullen anderen anders over denken 😉

Succes!

De tracks zijn twee laffe stugge lapjes Johanna.
Je kan er onmogelijk een lekkere soepele doorgezakte track mee maken.
Dat is zonde want dat geeft dit modelletje meer cachet.

Op de foto van de friuls viel me op dat er meer detail in zat dan de bijgeleverde tracks.

Héeel misschien ga ik trackjes afgieten maar daar beraad ik me nog over.

foto's komen gauw.
De Wespe is uit de muscle en is mooi egaal zo.

groeten,

René

Hm, kek bakkie René. Nu je weet dat dit soort wespen zich niet in de Sahara manifesteren of zich gemanifesteerd hebben, heb je vast al een ander scenario in gedachten. Ga je ons van die ideeën nog deelgenoot maken of blijft het vooralsnog bij nog ongevormd embryonaal gedachtengoed?
En trouwens, nu een symbiotische éénwording van wesp en tijger in de woestenij van noordelijk Afrika weliswaar hard en meedogenloos, maar wel vakkundig en doeltreffend is getorpedeerd, welk lot is nu de tijger beschoren? Voor mijn geestesoog verschijnt ineens een hele generatie tamagotchi's -of hoe die kleine wondertjes van elecronisch vernuft ook maar heetten-, piepend en zieltogend schuilgaand tussen ander afgedankt, verwaarloosd speelgoed, achteloos in de steek gelaten door mijn slechts kort tevoor nog teder bemoederende dochters...

De Tiger blijft zijn Wuste trouw, de Wespe zou weleens aan metaforen ten prooi kunnen vallen op zijn eigen grond.
Denk aan een wespennest in de bocage, een korfje dat per ongeluk in een boom aangetikt werd en zich al zoemend en zwermend verspreidt over de mannen.

De Tijger en de Wesp krijgen evenveel aandacht.
Heb geen haast maar plan alvast wat zo.

Maître,

bonsoir

René

Friuls zijn binnen.

begrijp ik het goed, je knipt korte staafjes van de draad die bijgeleverd is, je houdt ze met wat lijm op hun plaats in de schakel en vijlt het resterende draad af?

ze zien er in elk geval mooi uit.

ik prik de draadjes met een tangetje door de schakeltjes, knip ze af bij de schakel, en dan is het goed, niets vijlen of lijmen, primer erop en klaar!

zo heb ik het bij m'n T34 gedaan ook, ging prima, en omdat de draad iets klemt gaat ie niet los.

als je de draad er slecht door krijgt, dan is het wel een kwestie van uitboren, en kort afknippen, eventueel als laatste dan nog een drupje secondenlijm erop!

timo

Ouderwetsch mooi Tamiya voertuig.

De handvat van de krik lijkt echter wat schuin op de kap te liggen? Als je wil kan ik je wat foto's sturen van een gepimpte Wespe, met een kleine moeite voorzie je de binnenwanden van allerlei leuke asseccoires, zoals wat MG munitiekisten in de rekken, een MG zelf, radioantenne... en van een paar stripjes metaal/PE een paar klemmetjes om het reservewiel in het gereel te houden!

Eric

René,

kijk uit wat je doet met die Friuls. Moeilijk is het niet, maar je moet ff het trucje weten. Ik heb voor mijn T34 ooit het volgende gepost over Friuls.

Gaatjes goed doorboren, maar uiteraard niet helemaal door en door
2drilltrack2.jpg

of wel, afhankelijk van de link 🙂
2drilltrack1.jpg

Links passen en lengte draad liefst redelijk nauwkeurig afmeten en vervolgens de draad op maat maken:
2cuttingwire.jpg

Zijn ze toch nog te lang, is het verstandig om ze direct op de juste lengte te maken. In dit geval waren ze dus toch te lang.
2cutoffwiretrack.jpg

Pin op zijn plaats duwen en een drupje secondlijm op één uiteinde laten vallen om het draadje op zijn plek te houden.
2gluetracks.jpg

En zie, ze bewegen (met wat fantasie dan toch 😀 )
2flextrack.jpg

Je kunt overigens ook wat dikkere draad dan de meegeleverde gebruiken. Die meegeleverde draad is weliswaar prima, en voert gemakkelijk door. Maar deze laat ook een groot gat achter zie foto hierboven, en dat klopt dus eigenlijk niet helemaal. Detail, maar misschien een overweging waard.

In deze foto's zijn de draadjes na het lijmen dus te lang. ALs je daarna gaat vijlen heb je best kans dat ze weer los raken, vandaar dus eerst opmaat maken en dan pas lijmen. Ik lijm elke draad, altijd. In tegenstelling tot Timo valt er namelijk altijd wel een draadje uit. Meestal op het meest ongelukkige moment natuurlijk.
Ik maak altijd een malletje van Evergreen strips. Daarin leg ik een rijtje links om er vervolgens de draadjes in te steken en de boel te lijmen.

En mocht je nog twijfelen: meenemen die hap op 28 maart en we gaan even samen een half uurtje Friul tracks klussen.
En houd er rekening mee dat Friul er altijd extra tracks bij doet, dus ga niet als een dolle tracks aan elkaar plakken 🙂

Robert

Hey Robert,

duidelijk.

De draad wordt ook van éen kant ingevoerd zodat die invoer aan de binnenkant van de tracks komt waar je er niks meer van ziet.

DSCF0234.jpg

maar wat een gepiel 😱

thanks,

René

Hoi René

Ik boor eerst de gaatjes even uit met een 0,5 mm boor, stop dan de draad er in. Dat knip ik af op een halve centimeter langer dan nodig is en buig het dan om. Meestal maak ik zo een serie van 10 of 20 schakels achter elkaar. Dan knip ik de draadjes af onder de bocht die je gemaakt hebt bij het ombuigen. Dan weet je zeker dat ze de goede lengte hebben. Daarna zet ik het rijtje schakels op zijn kant en breng met een speld een minieme hoeveelheid superlijm aan op het draadeinde.
Hopelijk is het allemaal een beetje duidelijk voor je.

Groet

Jos

mijn methode heb ik getest met panzer 3/4 rupsjes en T34 rupsen, zitten allebei nog prima, al heb ik van de panzer 3/4 rupsen wel alles nog vastgelijmd, want, zoals Robert aangeeft, de gaten die je over houdt zijn aanzienlijk, en bij een panzer 4 zie je dat veel te veel.

ik prefereer Friuls in ieder geval hoe dan ook TOV de uber breekbare modelkasten tracks, om het over masterclub nog maar niet te hebben, die hebben per track 2 pinnen die je moet doorboren in behoorlijk breekbaar resin, niet goed voor de inspiratie... Wel verdomd mooi overigens, ik weet niet of het ook daadwerkelijk hoort, maar bij de t34 tracks is de binnenkant van de tand zelfs een heel deel hol. EN ze kosten 14 euro oid voor een setje bij JW de boer, isooknietveeltoch?

Rene Duret zei:
De draad wordt ook van éen kant ingevoerd zodat die invoer aan de binnenkant van de tracks komt waar je er niks meer van ziet.
Ik denk dat dat maar voor een kant van het voertuig geldt.
De andere kant zal wel opening hebben, aangezien de meeste rupsen van Friul niet 'handed' zijn.

Groet, MartinD

Ik heb deze zelfde tracks ook onder een Wespe gemonteerd en ik boor mijn fruils nooit uit.
Veel te veel onnodig werk.
Wat je nodig hebt zijn een platbek tangetje en een goede kniptang.

Neem een stukje draad van ca 10 cm en voer 1 kant met de platbektang in de schakels. Doe dit door de draad ca 1mm van de schakel met de platbektang te pakken en het draadje met wat kracht door te duwen. Als je zeker weet dat het helemaal op zijn plek zit knip je het draadje kort af, eventueel kan je fixeren met wat gel superlijm.

Zo heb ik altijd al mijn Fruils gedaan en er nooit problemen mee gehad.

Je kunt de draad in de tracks ook vastzetten door een klein drupje witte hobbylijm op het gaatje te droppen. Dat is ook goed zat en stukken goedkoper dan secondelijm.

Robert Crombeecke zei:
klein drupje witte hobbylijm op het gaatje te droppen. Dat is ook goed zat en stukken goedkoper dan secondelijm.

Is dat ook al een criterium? Scheelt toch zeker € 0,10 op een model 🙄

Robert

Het blijven ook echte hollanders 🤣 🤣

Vanwege de kracht (en ook het gewicht van deze tracks) die er toch vaak vrijkomt bij het plaatsen van de friuls zou ik ook voor secondenlijm kiezen.

JW

Als mede Hollander zit ik wel stevig te denken om de onderkant van het voertuig gedeeltelijk te ontzien van friuls en daar over te gaan op de plastic lap.
Komt in de grond te staan en hou ik twee lapjes friuls over om....om...

..weet ik het.

Hoi Rene,

Ik zou het gewoon afwerken dan weet je zeker dat het straks in het diorama mooi aansluit.Je hebt toch niet voldoende om het voor een volgend voertuig te gebruiken.Nog even doorzetten en je hebt ze helemaal klaar 😉

Gr,

Roger

Te slappe tracks lopen eraf, dus daar hield je wel rekening mee als bemanning.... niks zo vervelend als een afgelopen track als er een horde russen voor je neus staat 😛
Jan 🙂

Terug
Bovenaan