Af! Wespe in het groen

Dit model is af!

Jan Coen Wijnstok

Lid van de TWENOT
Hallo,

Ik heb met mijn schuur de smaak weer eens te pakken. Dus gelijk erachteraan de Wespe van Tamiya in een klein diorama. Het diorama is bijna klaar, maar ik ben een trage modelbouwer, dus laat de voltooiing nog wel even op zich wachten. Ik vind het bewerken van de foto’s best een hoop werk, daarom maak ik er een feuilleton van.
De Wespe was een prettig model om te bouwen. Het is een Tamiya. Er zitten wel wat foutjes in. Ik heb die aan de hand van een oud artikel in de Military Modelling en Achtung Panzer nummer 7 over de Panzer I en II verholpen. De vloer moet naar beneden verplaatst worden. Voorin ontbreekt een munitiekast en de andere is niet hoog genoeg. Ze zijn beide opnieuw gemaakt.

Het meeste werk is waarschijnlijk verricht aan de radio. Daar is van alles bijgebouwd en de bekabeling is gemaakt. Verder heb ik aan de andere wand kasten en een brandblusser gebouwd.

Ik heb het interieur gespoten en verder geschilderd voor de zijwanden geplaatst zijn. Zo kon ik overal goed bij. Ik heb Vallejo acryl gebruikt.

Dat was deel 1,

Jan Coen

Bijlagen

• wespe_02.jpg
    wespe_02.jpg
    30,2 KB · Weergaven: 3.731
  • wespe_03.jpg
    wespe_03.jpg
    44 KB · Weergaven: 3.730
  • wespe_04.jpg
    wespe_04.jpg
    31,6 KB · Weergaven: 3.727
  • wespe_01.jpg
    wespe_01.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 3.730
  • wespe_05.jpg
    wespe_05.jpg
    33,4 KB · Weergaven: 3.730
  • wespe_06.jpg
    wespe_06.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 3.731
En dan volgt gelijk deel 2.
Vervolgens is de buitenkant onder handen genomen. De basislaag en de groene camouflage zijn gespoten. Ik breng vervolgens met penseel donkere en lichtere vlekjes aan om het egale van de kleur te doorbreken. Maar heel licht, het moet niet opvallen. De details en de verwering met de penseel. Ik vindt dat prettig om alle controle te houden en omdat je een afwisselender beeld in het stof krijgt.

Ik gebruik zeer verdunde verf. Maak een stuk dat je wilt schilderen eerst vochtig dan vloeit de verf heel mooi. Je kunt hem dan met de penseel rondduwen en vegen tot je een goed resultaat hebt. Ik gebruik daar een oud penseel voor met wat uitstaande haren. Mocht je teveel verf toevoegen, dan kun je dat gemakkelijk met een schoon penseel opnemen tot je de juiste hoeveelheid overhoud. Als het echt mis dreigt te lopen, dan haal je het met veel water weg voor het droog is. Het is beter om veel dunne lagen op te brengen om dat afwisselende beeld te krijgen. Krasjes en veegjes doe ik op dezelfde wijze. Het dikkere stof op de wielen en het onderstel bestaat uit Alabastine met Windsor & Newton rauwe omber en water. Dat geeft een mooie grauwe kleur van droog stof. En een fraaie textuur door het afwisselend dikker op te brengen. Ook hier bouw ik het in lagen op.

Dat was het voor nu,

Jan Coen

Bijlagen

• wespe_07.jpg
    wespe_07.jpg
    52,3 KB · Weergaven: 3.723
  • wespe_08.jpg
    wespe_08.jpg
    57,5 KB · Weergaven: 3.724
  • wespe_09.jpg
    wespe_09.jpg
    56,2 KB · Weergaven: 3.722
  • wespe_10.jpg
    wespe_10.jpg
    51,8 KB · Weergaven: 3.723
Hi Jan Coen,

Die eerste foto's doen me al meteen goed. Mooi bezig met plasticcard/evergreen en zelf de aanpassingen maken, met name de radio met transformer etc. Mooi werk!!

Groeten,
Eric

Hi Jan Coen,

Ziet er goed uit! Inderdaad mooi scratch werk, vooral de radio is inderdaad flink uitgebreid. Ik heb die Wespe ook zo (deels) verfijnd toen dat nummer van MM uit kwam. Was ergens midden jaren 90. Mooie tijd, toen kwamen er veel van dit soort leuke en mooie kits uit, vooral van Tamiya. Mooi gegoten, snel en gebruiksvriendelijk te bouwen en in basis al gedetailleerd. Moet verder nog aan de StuG 3 denken, de Tigers, Panthers en niet te vergeten de kleine maar o zo fijne Schwimmwagen. Dragon kwam toen ook op, maar die was kwalitatief nog wat minder verfijnd toentertijd. Eigenlijk zijn dat nog aitijd de kits die ik het liefste bouw. Ben nu de Jeep van Bronco bijvoorbeeld aan het bouwen. Mooi en super gedetailleerd, maar constructie had wel iets eenvoudiger gekund.

Mvg,

Vincent

Bedankt voor de positieve reacties. Rommelen met Evergreen doe ik graag. Uitvissen hoe je zelf dingen kunt maken is een flink deel van het plezier.
Vincent, ik had me niet gerealiseerd dat dat artikel al zo oud is. Bronco en Miniart bouwdozen zijn inderdaad een grotere uitdaging om in elkaar te zetten. Maar de details die je er voor terg krijgt zijn ook wat waard. Ik bouw voornamelijk geschut, en dan is een model dat uit veel onderdelen bestaat gemakkelijker aan te passen aan transport of vuurstelling. Niet dat ik mij daardoor laat weerhouden. Zoveel geschut is er nu ook weer niet in de aanbieding. Ik ben bezig met de Flak 41 van Bronco. Dat vind ik een waanzinnig mooi gedetailleerd model. Je krijgt soms al pijn aan je ogen als je de beschrijving bestudeerd. Maar alles past heel goed.

Ik zal binnenkort weer wat prijsgeven van het diorama.

Groet,

Jan Coen

Hi Jan Coen,

Ok ik ben benieuwd, ik ben ook fan van Flak, en dan vooral op wielen/rupsen 🤣 Heb van Bronco nog de sd kfz 6/2 met 37 mm Flak. Ik dacht dat die vergelijkbaar was met de oude Tamiya 7/2 qua constructie, maar zoals je het treffend zegt doen je ogen pijn van de handleiding alleen al. Na bestuderen inhoud had ik zoiets OK die bouw ik waarschijnlijk nooit 🤣 Ooit gekocht toen ik nog vooral focuste op voertuigen, maar accent ligt nu meer op diorama's. En dan bouw ik bij voorkeur toch modellen die snel te maken zijn zonder aan detail te verliezen. Bronco vermijd ik daarom liever, al moet ik hun Airborne Jeep wel gebruiken aangezien dit de enige is. Miniart: heb ooit hun T-50 gemaakt. Ik vond het plastic veel te zacht, maar volgend mij hebben ze dat euvel nu opgelost althans hun accessoire kits van nu zijn wel OK.

Verder heb ik nog altijd een voorliefde voor (sommige) Italeri kits. Ze hebben een aantal modellen die anderen niet kennen, zoals de Panzerwerfer Maultier, de SWS (ja nu Bronco), 6 rad 232 en de AB 41. Simpele kits en secondelijm is verplichte kost ivm de matige pasvorm doorgaans, maar met een beetje eigen werk en detailsets kun je er toch iets moois van maken. Zal wel aan mij liggen haha. Overigens is hun 10/5 kit een verschrikking.

Mvg,

Vincent

Na de bouw van de Wespe is het diorama aan de beurt. Ik heb me laten inspireren door foto’s van het geschut in stelling naast struiken/boompjes. En geschut dat is gecamoufleerd met takken.

Mijn uitgangspunt is dat het diorama van alle kanten bekeken kan worden en dus van alle kanten interessant genoeg moet zijn. Ik wil laten zien wat er zich afspeelt bij het schieten. Dus het stellen van de ontsteker en het klaarleggen van de munitie en laden van het geschut. Dat impliceert natuurlijk een bemanning, maar daar kom ik later op terug. Verder is er natuurlijk de rotzooi in de vorm van lege huizenkisten en granaatkratten, afgeschoten hulzen etc.
Voor de granaten heb ik de set van AFV club gebruikt. Daar zitten ook huizenkisten bij, maar die waren niet goed open te gebruiken. Ik vond op de site wehrmachts.kisten.free.fr prettig simpele late modellen met gespijkerde deksels. Daar heb ik er een stel van gebouwd.

De granaatkratten van AFV club zijn wat aan de simpele kant, die heb ik van de nodige details voorzien.

De struiken maak ik van HQ POWER High resolution OFC speaker cable. Die heeft twee aders die uit hele dunne koperdraadjes bestaan. Daar maak ik boompjes van door ze strak in elkaar te draaien en te splitsen. Zo krijg je een ding met vertakkingen. Omdat de draadjes zo fijn zijn, heb je heel weinig structuur. Ik schilder ze met Gesso, dat is een grondverf die gebruikt wordt om doeken te prepareren. Daarna nog met Windsor & Newton voor de kleur. Het gebladerte is van MiniNatur.

Daarna moest er flink wat gras geplant worden. Dat is gemaakt van sisaltouw dat van te voren geverfd is met textielverf van Dylon. Dat is een poeder dat je samen met zout oplost in heet water. Daar leg ik strengen uit elkaar gerafelde sisal in. Ze worden lichter naarmate het verfbad langer wordt gebruikt. Dat is gratis variatie. Verder kan de kleur aangepast worden door verschillende kleuren te mengen. Daarnaast ook nog eens spotgoedkoop.

Dit is de eerste uitwerking. De struik voor de Wespe heb ik uiteindelijk weer weggehaald. Die werkt daar niet goed.

Bijlagen

• wespedio_01.jpg
    wespedio_01.jpg
    49,8 KB · Weergaven: 3.353
  • wespedio_02.jpg
    wespedio_02.jpg
    53 KB · Weergaven: 3.351
  • wespedio_03.jpg
    wespedio_03.jpg
    54,6 KB · Weergaven: 3.350
  • wespedio_04.jpg
    wespedio_04.jpg
    58 KB · Weergaven: 3.351
  • wespedio_05.jpg
    wespedio_05.jpg
    45,7 KB · Weergaven: 3.353
  • wespedio_06.jpg
    wespedio_06.jpg
    46,1 KB · Weergaven: 3.353
Hoi Vincent,

Ik heb in het verleden ook met veel plezier en soms met heel veel eigen details Italeri bouwdozen gebouwd. Zeker de Panzerwerfer. Die 10/5 staat er in vergevorderde staat, wie weet haal ik hem nog eens tevoorschijn. Ik had een aandrijfwiel van een oude Tamiya 250 geroofd.
De 6/2 van Bronco heb ik ook. Die ga ik zeker eens bouwen. Er staan intussen nog heel wat modellen klaar om gespoten en verder afgewerkt te worden. Dat moet eerst maar eens gebeuren. Tot ik een niet te stuiten trek krijg ik minuscule onderdelen aan elkaar lijmen. Dan ben ik weer verkocht.

Have fun,

Jan Coen

Tegenwoordig is grasland een monocultuur waar verder niets groeit. Dat was vroeger anders, noem het maar kruidenrijk hooiland. Dus moest de ondergrond behalve met gras ook nog met allerhande andere planten en bloemen gevuld worden. De bloemen zijn gemaakt van papier met mijn beading tools. Daar krijg je mooie holle rondjes van. Blad van de kleine planten is Mininatur. De grotere planten en bloemen zijn gemaakt van hetzelfde koperdraad als de struik. De bladeren hiervan zijn van papier dat naderhand is geverfd.

Dan doe ik om af te sluiten nog een paar foto's.

Dat was het voor deze keer,

Jan Coen

Bijlagen

• wespedio_11.jpg
    wespedio_11.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 3.342
  • wespedio_07.jpg
    wespedio_07.jpg
    47,6 KB · Weergaven: 3.340
  • wespedio_08.jpg
    wespedio_08.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 3.341
  • wespedio_09.jpg
    wespedio_09.jpg
    60,6 KB · Weergaven: 3.342
  • wespedio_15.jpg
    wespedio_15.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 3.342
Hoi Pepijn,

Dat is geen domme vraag. Als je zelf bepaalde gereedschappen gebruikt ga je er van uit dat iedereen weet wat je bedoeld.
Op de foto zie je het gereedschap. Ik weet niet wat de Nederlandse benaming is. Het wordt gebruikt door juweliers. Zoals je ziet kun je er heel mooi rondjes mee uit papier of plastic stansen. Met verschillende diameters. De pijpjes hebben een uitholling zodat je rondje een beetje bol gaat staan. Je kunt gekleurd of wit papier gebruiken. De bloemetjes zijn natuurlijk gewoon te schilderen in elke gewenste kleur. Ik gebruik dit ook om knopen voor figuren te maken en klinknagels.
Ik plak de bloemetjes in het gras met witte houtlijm.

Ik hoop dat je vraag hiermee is beantwoord. Vraag anders gewoon door.

Jan Coen

Bijlagen

• wespedio_10.jpg
    wespedio_10.jpg
    43,9 KB · Weergaven: 3.292
Zoals eerder gemeld zocht ik nog een bemanning voor de Wespe. Ik wilde graag een zomers en warm scenario. Er viel niet even een aangenaam doosje open te trekken, waardoor ik gedwongen was om zelf mannen in hemden te bouwen. Ik heb hiervoor ettelijke figurensets geplunderd om de juiste handen, voeten en dergelijke te verzamelen. De zittende figuur is grotendeels Miniart, de lader en schutter zijn bijna geheel zelf geboetseerd. De knielende figuur is deels Dragon, evenals de munitie drager. Hun bovenlijven zijn geheel eigenbouw. Ik gebruik alleen Magic Sculp. dat vindt ik prettig werken omdat het hard wordt, zodat ik na drogen met mesjes en vijlen aan de slag kan om van alles bij te werken. Er zijn nog een paar onvolkomenheden die aandacht behoeven. Dus ik blijf nog even vijlen en vullen voor er geschilderd gaat worden.

En dan de bemanning zoals ze in het diorama komen.

Dat was het voor vandaag.

Bijlagen

• wespeman_01.jpg
    wespeman_01.jpg
    32,2 KB · Weergaven: 3.225
  • wespeman_02.jpg
    wespeman_02.jpg
    36 KB · Weergaven: 3.226
  • wespeman_03.jpg
    wespeman_03.jpg
    58 KB · Weergaven: 3.225
  • wespeman_04.jpg
    wespeman_04.jpg
    52,1 KB · Weergaven: 3.226
  • wespeman_05.jpg
    wespeman_05.jpg
    50,6 KB · Weergaven: 3.228
Hallo Jan Coen,

Ik vind je vegetatie werkelijkwaar schitterend gemaakt! De variatie, het kleurgebruik en bv ook het platgetrapte gras, heel mooi!

Nu had jij het over de vegetatie van toentertijd dat ie veel bonter was als nu. Ik heb zelf een enorme voorliefde voor de fase in een diorama waarbij het tijd is om de vegetatie aan te brengen, dus jouw opmerking wekte mijn interesse.
Toevallig werkt een vriend van mij bij een soort adviesbureau omtrent erfgoed, monumenten en ook bunkers, enz. En een collega van hem heeft dus uitgebreid onderzoek gedaan naar de planten rond de 2e WO en, geloof ik, zelfs een boekje over geschreven. Voornamelijk rondom bunkers omdat hij daar advies in geeft als er restauratiewerk gaat plaatsvinden. Ik hoor daar van de week meer over.

Mocht je interesse hebben in deze info, laat maar even weten. Maar ik wilde jou sowieso ook vragen of jij daar meer informatie over hebt of waar ik dat kan vinden op het web?

Groet Ditmar

Hoi Ditmar,

Allereerst bedankt voor het compliment. Ik ben wel geïnteresseerd in die informatie als je hem krijgt.
Tegenwoordig is grasland een saaie groene mat van Engels raaigras. Toen ik jong was stonden de weilanden in het voorjaar vol met boterbloemen en pinksterbloemen. In de slootkanten groeide ook van alles. Er werd veel minder vaak en minder vroeg gemaaid dan nu, waardoor al die verschillende soorten ook de kans kregen om te groeien en te bloeien.
Je beste referentie is je directe omgeving. Bermen, natuurgebieden waar weinig wordt gemaaid, enzovoort. Ruige landjes dus. Ik heb hier bij mij in de buurt heel veel foto's gemaakt in een natuurgebied met bomen, waterpartijen en stukjes grasland. En dat in alle verschillende jaargetijden. Dan heb je in een jaar een mooie referentiebibliotheek. Datzelfde heb ik gedaan in bosrijke omgevingen en op alle locaties waar ik op vakantie was. Ik doe er een stel foto's bij om een indruk te geven.

Een andere referentie zijn gewoon de foto's uit de periode 40-45 die we allemaal hebben. Kijk in plaats van naar het voertuig naar de begroeiing. Dat kun je uitbreiden met niet-militaire foto's uit die periode.
Om een indruk te krijgen van het soort planten waar we het over hebben zou ik gewoon naar inheemse plantensoorten kijken.
Het doel is niet echt om het precies na te maken, maar om een indruk te wekken van diversiteit. Bovendien maakt het een diorama interessanter om naar te kijken.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

Jan Coen

Bijlagen

• groen_01.jpg
    groen_01.jpg
    66,1 KB · Weergaven: 3.084
  • groen_02.jpg
    groen_02.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 3.084
  • groen_03.jpg
    groen_03.jpg
    71,3 KB · Weergaven: 3.084
Hoi Jan Coen,

Nette sculpting laat je hier zien!
Ook de vegetatie komt overtuigend over en idd variatie maakt een dio interesanter.

Ook oude fotos geven idd veel info als je eens langs de tank (of ander hoofdthema v/d foto) kijkt. Kan je veel leren gua gebouwen (structuur), algemeen gereedschap (wat zo rondslingert op bijv zo'n oude russische boerderij) of planten en bloemen. Zo kan je ook jaargetijden (en zelfs periodes!) aangeven in je dio door de juiste planten te gebruiken (let waarschijnlijk niemand op, maar jijzelf wel 🤣 🤣 )

Knutsel ze!

Gr
E

Hi Jan Coen,

Vegetatie is inderdaad mooi gedaan en een ode aan de wilde veldjes. Wat je zegt klopt en is ook een van de redenen dat het slecht gaat met de insecten. Het gras vind ik ook mooi van kleur, maar wat dik ogen. Wellicht dat je daar nog variatie in kan maken. Fijner gras is bijvoorbeeld te maken met de haartjes van een boomvrucht. Ik weet alleen welke boom dit is, ik zal nog een foto maken van de vrucht, dan weet je denk ik wel wat ik bedoel.

Je figuren zijn ook erg mooi gedaan!

Mvg,

Vincent

Bedankt voor de positieve reacties. Ik hoop binnenkort verder te gaan met de bemanning. Ik zag trouwens net dat Tamiya de Wespe uitbrengt met bemanning. Dat bespaart een hoop werk. Maar kost een hoop lol.
Erik, je hebt helemaal gelijk. Veel van het plezier bij het maken van diorama's komt van het uitzoeken hoe de werkelijkheid ooit in elkaar zat. Bij het reproduceren daarvan gebruik ik altijd voorbeelden. Ik heb ooit eens een rietkraag gemaakt en kwam er al rap achter dat je heel veel dingen denkt te weten, maar dat de werkelijkheid ingewikkelder in elkaar zit. Vandaar ook die bakken referentiefoto's.
Vincent, ik denk soms ook dat het gras tamelijk grof is. In werkelijkheid varieert het blad van de ruigere soorten gras die ik weer wil geven van 5 -10 mm in breedte. Dat is zo'n 0,1 - 0,2 mm in 1:35. En dat klopt met de variatie in dikte van het sisaltouw. Mijn voorliefde voor sisal ligt vooral in het feit dat je het gemakkelijk van te voren kunt kleuren. Dat weegt voor mij op tegen de schaal nadelen. Static grass vindt ik bijvoorbeeld te dun.

Veel modelbouwplezier,

Jan Coen

Hi Jan Coen,

Dikte gras varieert zeker. Voor fijner gras zijn die haartjes geschikt. Zie mijn dio waar ik het goedje heb gebruikt

23621548_1611846992195023_6739670131068892211_n.jpg

Mvg,

Vincent

Ja ahum, kiwi is het inderdaad niet, ik moet nog een foto maken van de vrucht/schil Het is in ieder geval van een boom die in Nederland voorkomt!

Vincent weet de spanning tot bijna ondraaglijke niveaus op te voeren. Nu is er weer een klein tipje van de sluier opgelicht. "De boom groeit in Nederland." Hetgeen betekent dat wij evenals Vincent toegang zouden kunnen hebben tot deze schat. Het ontbreekt echter aan meer concrete aanwijzingen zoals een naam of foto. Ik zou bijna het aanpalende natuurgebied afstruinen om alle beschikbare boomvruchten aan een nader onderzoek te onderwerpen. Wat mij weerhoud is de hardnekkige gedachte dat dit het verkeerde jaargetijde is.

Help ons uit ons lijden,

Jan Coen

Yo,

Ja ik zal de spanning niet groter en ondragelijker maken dan die al is 🤣 Hier een foto van zo'n pluizenbol.

34457162_1805840859462301_2329696694934962176_n.jpg

Foto van de vermoedelijke boom die deze vrucht draagt zal ik ook nog schieten. Ik heb geprobeerd te googelen wat voor een vrucht het is, maar dat was...vruchteloos 🤣 Hopelijk weet iemand het wel!

Mvg,

Vincent

Wat is dit dan?? 😱 Nog nooit gezien! Ziet er inderdaad wel uit als hele fijne grashalmen.

Tis niet de welbekende Furby-boom, hè??? 🙂

flauw...... 🤣

Hi Ditmar,

Ik weet het ook niet, ik zal eens navragen bij een expert wat voor een boom het is!

Mvg,

Vincent

Dit spul komt me bekent voor. Volgens mij vindt ik het hier in de buurt ook. Na wat googlen denk ik dat het plataan is. Zo'n boom met een gevlekte stam omdat er bast vanaf valt. Het zijn ronde bruine vruchten waar dat pluis in zit.

Benieuwd of ik het goed heb geraden.

Jan Coen

Dus is het deze dan? https://www.bomengids.nl/soorten/Gewone_plataan__Platanus_hybrida__London_planetree.html

Vincent kijk even naar de vrucht onderaan de pagina; kijk en vergelijk!

E

Hi Erik,

Ja het moet de plataan zijn, als het de stam zie met dat afgebladderde schors, geen twijfel mogelijk.

Mvg,

Vincent

Hallo,

Martin, bedankt voor het compliment. Ik denk dat het goed namaken van natuur begint met het goed bestuderen van je onderwerp. Dat doe je per slot van rekening ook met een voertuig of geschut. Voor mij is de essentie de diversiteit van de begroeiing. Bovendien is dat leuker om te maken dan een gladgeschoren gazonnetje. Hoewel dat zijn eigen uitdagingen zal hebben. Verder vind ik het een uitdaging om veel dingen zelf te maken met goedkope middelen. Ik leer van alle dingen die ik maak. Eigenlijk is plakken van gras, net als het in elkaar zetten van rupsbanden, heel erg zen. Bijna meditatief, maar wel arbeidsintensief.
Dit najaar kunnen wij dus allemaal op jacht naar platanen om de zaadpluizen te oogsten. Ik vraag me wel af of je ze kunt schilderen als je groen gras wil. Heb je dat wel eens uitgeprobeerd?

Jan Coen

Hi Jan Coen,

Ja ik zou alleen nu al kijken, kan goed zijn dat er nog er nog oude vruchten liggen, meen dat ik ze juist in zomer al vond. Vwb schilderen: dat kan alleen met airbrush. Dat is bovendien het snelste en door het bruin heb je net als met sisal al meteen een natuurlijke basis voor ouder gras en variatie in tinten. Met kwast verven geeft als resultaat dat alles aan elkaar kleeft. Alleen mooi als het nat gras in een zompige wei moet voorstellen of een stuk nat moerasland dus. Maak verder niet de fout de haartjes van de schil te halen: de schil behouden, zodat de haartjes mooi bij elkaar blijven zitten. De schil kun je gewoon op de ondergrond plakken. In no time heb je zo een stukje grasland gemaakt dus. Zie hier voorbeeld van mijn Normandië dio:

14446185_1205340712845655_4561006222097460530_n.jpg

De brandnetels heb ik overigens nadien nog een wash gegeven, oogden wat monotoon, dat terzijde.

Mvg,

Vincent

Hoi Vincent,

Dat ziet er wel goed uit. Ik ga het vast uitproberen. Wellicht is het spul ook nog voor heel andere zaken te gebruiken. Afgevallen naalden zou bijvoorbeeld kunnen. In stukjes knippen en strooien maar.
De platanen bij mij in de buurt staan langs de straat, daar wordt alles opgeruimd. Ik wacht wel tot het najaar. Zoals ik eerder al zei, ik ben een hele trage modelbouwer.

Groeten,

Jan Coen

Hi Jan Coen,

Ja ik zou het zeker gebruiken. Op deze foto staan trouwens ook klaproosjes, die heb ik gemaakt van de bloemetjes van mos. Of ja gemaakt: erin geplakt en de bloem rood geverfd 🤣 Moeder natuur geeft ons al een hoop gratis, je kunt alles wel kopen maar vaak is dat niet nodig als je het mij vraagt.

Mvg,

Vincent

Heerlijk topic JanCoen 😛

fijn detailleerwerk aan de Wespe ! maar wat me momenteel zeer boeit
zijn de bezigheden omtrent de vegetatie, wat er zeer goed uitziet !!

Ben namelijk zelf bezig met vullen van een stukje Bocage landschap,
en al doende merkte ik al snel dat over die gewenste rijke variatie nog genoeg te leren valt 🙄
Hoe leuk kan leren dan zijn tijdens een boswandeling 😀

Heb in jouw verslag alweer interessante dingen gelezen en gezien,
maar heb een vraag :

Ik heb ook sisal touw, maar omdat dat mooi op rolletjes zit gewikkeld
zitten daar van die harnekkige bochtjes in wanneer ik een stuk heb afgeknipt.
Op jouw foto's zie ik mooi rechte stukken.
Heb jij het recht gemáákt of zo aangekocht ?

vers geplukt groetje 😉

Hoi Peter,

Bedankt voor de complimenten. Dat van die inspiratie tijdens wandelingen komt me bekend voor. Ik maak altijd veel foto's van details in het landschap. De beelden zitten wel in mijn hoofd, maar als ik echt begroeiing ga maken heb ik die foto's toch nodig. Ik wil dan weten hoe het er precies uitziet.
Ik zag onlangs nog een prachtige boom waarvan de takken laag boven een sloot hangen. De sloot vol met eendenkroos en een mooie rietkraag. Dan krijg ik toch zin om dat te gaan maken. Voorlopig eerst maar dingen afmaken.
Ik koop mijn sisal ook gewoon op een bol of als lengte. De strengen rafel ik eerst uit elkaar en die zitten dan inderdaad vol met van die kleine slagen. De Dylon waar ik de strengen mee kleur is een heel waterige oplossing. Daardoor verdwijnen die slagen en krijg je rechtere stukken er gratis bij. Ik denk dat het met water ook wil. Gewoon onderdompelen, even laten trekken en dan drogen.

Succes,

Jan Coen

jan coen wijnstok zei:
[...] sloot vol met eendenkroos en een mooie rietkraag. Dan krijg ik toch zin om dat te gaan maken [...]
Zeer herkenbaar 😉

Bedankt voor de sisaltip 😀

groet 😉

Hi Jan Coen,

Machtig geheel, ziet er goed uit! Heeft even geduurd maar dan heb je ook iets 🙂 Heb je die figuren zelf gemaakt?

Mvg,

Vincent

Bedankt allemaal voor de reacties.
De figuren zijn voor een flink deel zelf gemaakt. Er staan foto's op de eerste pagina van deze post. Ik heb onderdelen gebruikt van Dragon en Miniart figuren. Behalve voor de figuur met de koptelefoon zijn alle bovenlichamen zelfgemaakt. De lader en de richter zijn vrijwel helemaal eigenbouw. Daar ontkom je eigenlijk niet aan als je iets bedenkt waar geen set voor is. Bovendien is het leuk om te doen.
In het echt zie je meer tintvariatie in de broeken. Foto's doen niet altijd recht aan subtielere variaties. Per slot van rekening breng je de enorme hoeveelheid kleuren en tinten die het menselijk oog kan zien terug naar sRGB, dat heeft een veel beperkter kleurbereik. Niets aan te doen dus.

Veel bouwplezier,

Jan Coen

Hoi Jan Coen,

het is een mooi sfeervol diootje geworden!
Met name de vegetatie ziet er overtuigend uit!
Heb je ook pe planten gebruikt of is het lasercut papier?

Groet,

Roger

Hoi Roger,

Dankjewel. Ik heb de vegetatie grotendeels zelf gemaakt. De planten zijn gemaakt van papier en dun koperdraad. Op pagina 1 staat een foto. Verder is het gras van sisaltouw en de bladeren Mininatur. De struik en de takken zijn ook van dun koperdraad gemaakt. Veel werk, maar dat vind ik een uitdaging.

Groet,

Jan Coen

Ook mijn complimenten! Mooi artikel geworden, met de verbeteringen aan het model zelf, de gemaakte vegetatie (chapeau! leerzaam!) en ook de uiteindelijke vignette.
Groeten, Eric

Terug
Bovenaan