Werkstatt s.Pz.Abt.506

A

Anonymous

Hi,

Onlangs een digitale camera aangschaft en daarmee wat aan het proberen geweest op het dio waar ik nu (af en aan al een paar jaar) mee bezig ben.

Moet zeggen dat ik van dit dio nu al erg veel heb geleerd, met name dat ik me vreselijk in de grootte heb verkeken, ik dacht dat doe ik wel even, paar boompjes, wat grondwerk... mooi niet dus 😱 . Voorlopig is dit dan ook de eerste en laatste keer dat ik me op een dio van deze grootte stort.

Het is de bedoeling dat dit de werkstatt van s.Pz.Abt.506 op 18 december 1944 gaat worden, toen s.Pz.Komp."Hummel" wers opgenomen in de Abt. ter voorbreiding op "Wacht am Rhein".
Voertuigkleuren en uitvoering zijn puur gebouwd met in het achterhoofd de gedachte "it could have happened". Ik wilde nl. erg graag dit onderwerp bouwen maar wel met mijn eigen visie/draai op/aan dit gebeuren.

Gebruikt heb ik de Sd.Kfz.9 van Tamiya met conversie voor de Sd.Kfz.9/1 van Calibre35, 16ton Fries kraan van Des (met volledig scratch bovenbrug), de Sd.Anh.24 met s.Mach.Satz.A van ???, Opel Blitz van Italeri met deels werkstatt-conversie van verlinden en deels scrath opbouw, Academy's Tiger fruh met interieur en de koepel van de mitte-versie (moet later in de kraan komen te hangen) hierbij trouwens de late stalen wielen van Johan Bijl gekregen ter vervanging van de rubbere. (via deze weg nogmaals dank, Johan)
Uiteindelijk ook nog een en ander aan PE en andere AM dingetjes ertegenaan gegooid om het hlelemaal af te maken (man, wat een wasijst eigenlijk 8) )

(btw. de werkelijke kleuren zitten net ergens tussen deze foto's in... de eerste is nl. met flits en de 2de zonder)

Was eigenlijk met name benieuwd wat jullie van de huidige setting/lay-out/uitvoering vinden? Ik heb al wat hoogteverschillen aangebracht, volgende stap is het aansmeren van het grondwerk zodra ik daarvoor de laatste dingetje van Mol binnen heb.

Vervolgens moeten alle details nog geverfd worden, alles geweatherd en dan nog een paar figuurtjes erbij... al met al waarschijnlijk dus nog wel een paar jaar werk in het tempo waarin ik bouw 🙂

Alle kritiek, vragen, opmerkingen en tips zijn welkom!

groet, Erwin

Vervolgens moeten alle details nog geverfd worden, alles geweatherd en dan nog een paar figuurtjes erbij... al met al waarschijnlijk dus nog wel een paar jaar werk in het tempo waarin ik bouw 🙂

Leuke setting. Ben zeker benieuwd hoe het gaat worden. Maar dat zien we over een paar jaar dan wel 😀

Ik vind het een erg mooie opzet tot nu toe. voertuigen zien er al redelijk uit, dus dat gaat helemaal goed komen. Misschien dat je de grote weg lichte met een bocht kunt laten lopen om net dat beetje meer spanning erin te krijgen. Je hebt het niet parallel aan de randen van het dio laten lopen, maar verder zijn alle lijnen en hoeken wel haaks en recht tegenover elkaar.

Maar dit doe ik je niet na! Heb vaak zulke plannen gehad in deze orde van grootte, maar tot uitvoering brengen is me nooit gelukt! Chapeau!!!

Mannen bedankt,

@ Martin: de lijnen worden dalijk wel wat grilliger; ik heb trouwens expres geen bocht in de weg gelegd omdat het idee is dat de Famo de Tiger onder de kraan trekt zodat deze haar koepel terug kan krijgen en daar toch een redelijk rechte weg voor nodig heeft. Ik zal iig wel de weg waar de Opel nu staat wat minder haaks maken, dank voor de tip!

@ Kanne: ik denk dat ik de bomen voorlopig zo laat; ik heb idd het draadje gevolgd wat je bedoeld en het model in Bunnik zien staan maar vond deze te dicht begroeid voor wat ik wil, mijn bomen zijn in de basis echter wel op dezelfde manier gemaakt alleen heb ik andere takken gebruikt waardoor het effect wat kaler is.

groet, Erwin "die voorlopig nog wel van de straat is 😀"

nou, van wat ik zo lees petje af, vooral voor die kraan, ziet er schitterend uit.
waar ik wel een kanttekening bij wil plaatsen is de logica achter de opbouw van je dio. nou ken ik de mechanische details van de kraan niet, maar als ik het gevaarte zo zie vraag ik me af hoe ze 'm hebben opgebouwd met al die bomen er omheen...
het staat wat dicht op elkaar, wat in je compositie zeker verantwoord is, maar praktisch gezien denk ik dat er voor het werkzame personeel weinig ruimte is om reparaties aan voertuigen uit te voeren
misschien toch die blitz eraf laten om ruimte te winnen??? misschien een hard offer, maar overweeg het eens
succes ruud

Dank Ruud,

Het mooie van deze kraan is dat hij als een soort schaarbrug werkt, hij hoeft alleen op lokatie gebracht te worden en dan gaat de rest vanzelf 🙂
Vandaar het zijweggetje ook waar hij met z'n neus instaat... ik heb daarmee geprobeerd te suggeren dat hij via deze weg, met een beetje steken, op zijn positie is neergezet.

Ik heb je optie ook nog even overdacht, maar ik kies toch voor de opel (en de verantwoorde compositie 😉 ) Maar toch bedankt voor de gedachte!!!

groet, Erwin

Lars Fehse zei:
Dit ziet er leuk uit!
Zal de Tiger een interieur krijgen?

Thanks, en interieurtje heeft hij al (is de witte/donkere vlek op de foto's) alleen het motorblok ontbreekt nog. O ja, en de weathering ontbreekt ook hier... ga nl. alleen verven wat ik zie.

Erwin

he erwin,misschien helpt dit je?
gallery.cgi

gallery.cgi

😛

Ook weer wat verder gekomen met het grondwerk van dit dio. Ik moet nog wat doen aan het weggetje om dit wat realistischer te maken.
Ook ga ik de bomen toch nog wat voller maken want helaas hebben ze last gehad van naalduitval 😕
Ondertussen gebeurt er ook af en toe nog wat aan de voertuigen... moet zeggen dat ik alles lekker door mekaar doe... net waar ik zin in/tijd voor heb. Al met al zit er zekers nog heeeeeeeeeeel wat werk in. 😱

Hier dan 2 plaatjes van hoe de stand nu is:

picture005mediumle7.jpg

Totaal overzicht

picture016mediumiu8.jpg

Detailtje van de drums

groet, Erwin

Heej Erwin!

Je moet ook altijd kerstbomen met kluit kopen, die vallen niet uit 😉

indrukwekkend diorama project weer van je kerel, begint al aardig op een naaldbos te lijken, de ondergrond begint al aardig realistisch te worden, ik zou het alleen nog wat donkerder maken met de airbrush. Vaak zie je in bossen toch een wat donkerbruine ondergrond door alle verrotte bladeren en dergelijke, hoe heet dat ook alweer, humus? Ik denk dat daarna ook je modellen wat mooier in het geheel opgaan, behalve dan de gele tijgert.

Keep us posted!

Grtz,
Bouke

Dank voor de complimenten!!

@Hendrik: Die boomtoppen vind ik zelf ook niet geslaagd... moet toch eens op zoek naar plaatjes van het echie om te kijken wat hier van te maken is. Of als er iemand tips heeft hou ik me ook aanbevolen!

@KaBouker 😉 hee gosert, idd een les voor volgend jaar om bomen met kluit te kopen 😀 Die gele tijgert moet nog flink geweatherd worden. Moet er 1 worden die al flink wat actie heeft gezien, hopelijk gaat íe daarna wat mooier op in de omgeving. (ps.even off-topic: hoe is het trouwens met de studie? Al afgestudeerd kleurdoos? 😉 )

groet, Erwin

Het is een mooi dio, maar er zijn twee kleine dingen die me opvallen.
1). Die Tiger is wel erg schoon (maar dat lijkt me ook nog WIP)
2). Het hout is over het algemeen vrij licht, met name die blokken waar de koepel op rust zien er onbewerkt uit. (maar ook dit lijkt WIP te zijn)

Voor de rest is het echt een hele mooie: vooral de compositie is prachtig.

Thanks Benjamin! 😳

En ja, je hebt helemaal gelijk... alles is nog WIP. Ik heb nu nl. alles even bij mekaar gezet om te zien hoe de compositie toont (en voor de foto 🙂 )

Terug
Bovenaan