welke 4 kanaals zender ??????????

hallo
heb laatst naar lang wikken en wegen toch maar een tiger 1 ful option van tamiya aangeschaft.
nou lees ik dat somige mensen nogalwat problemen hebben met hun 4 kanaals zender.
welk merk is nou het best/degelijkst/normaal geprijst en geeft de minste problemen!
en wie weet waar ik een alminium loop kan kopen voor dit model

mede bouwers alvast bedankt[/i][/b]

Hi,
Voor de loop kan je op Ebay terecht en ik geloof dat tamiya ook een loop voor het katje heeft?

En waarschijnlijk zullen enkelen Duitse firma ook lopen verkopen, maar daar kunnen de RC boy`s je meer over vertellen denk ik.

Gr,
Ronald

Hoi Enrico,

Ik zelf gebruik voor mijn Tiger een Futaba FX 18, eerst gebruikte ik een Futaba F14 maar toen werkte niet alles zoals 't hoort 8)
De FX 18 is helaas nogal prijzig (ca. € 350,=) 😱

Groeten Theo

Hai Enrico

Een simpele 4 kanaals Robbe (Futaba) skysport doet het ook prima.

Computerzender heeft het voordeel dat je wat dingetjes kunt afstellen of mixen. Zo kun je bijvoorbeeld het gas veel gevoeliger dus langzamer op laten komen waardoor je Tiger langzaam en schaalgetrouw wegrijdt, terwijl je gas geluid iets eerder reageert. Bij modernere tanks kun je bij het draaien van de tank de koepel mee mixen waardoor de loop (ongeveer) op het doel gericht blijft.
Ik had trouwens gehoord dat de schietfunkties etc. bij een FX 18 niet werkt door de elektronische trimknopjes. THEO????) Weet iemand daar meer van of wie heeft ervaring. (ik maar dat was negatieve ervaring)

Ik ben benieuwd.
Erico succes en veel plezier.

Arie

De schiet functies werken bij mij prima, als ik de knuppel een klein stukje naar voren beweeg dan gaat de loop omhoog, zet ik de knuppel in 1 beweging naar voren dan schiet 't kanon. naar onderen precies eenderalleen dan 't machine geweer
En schiet de tiger een keer niet meteen 1 of 2 klikjes met de trim en dan lukt 't wel. Gelukkig voor mij geen problemen met de FX 18 en de Tiger

Met de F 14 deed 't machine geweer 't juist niet 😢

Maar zo heeft ieder zijn eigen ervaring (goed of minder goed) 🙂

Ik gebruik de FX 18 niet alleen voor mijn tanks maar ook voor schepen 😉
De Tiger is bijvoorbeeld model nummer 19 🙄

HIER staat een filmpje of eigenlijk staat 't filmpje op de site van de Modelbouwclub Huizen en dan staan de tanks onder de rubriek Transport :!:
Helaas was de filmer bang om beschoten te worden en bleef op grote hoogte 🙂 dit was trouwens de 2de rit met mijn Tiger 😛

Hmz, das niet zo mooi om allemaal te horen

Ik zit namelijk met hetzelfde "probleem". Ik heb een King Tiger 1:16 gekocht en moet er ook nog zenderspul bij kopen.

Wel raar dat dat dan niet werkt, want volgens de specificaties op de site moet het met elke zender werken.

Ik ben zelf van plan om een tweedehands FX-14 ofzo te kopen, maar ik hoor dus dat deze ook niet helemaal naar wens presteert.

Ik denk dat ik dan maar eens wat ga navragen bij tamiya en de modelbouwwinkel voordat ik een set aanschaf!

Hoi Jurgen,

Mijn ervaring met zenders is koop (altijd) een nieuwe zender, dan weet je zeker dat de zender goed is.(en garantie)
Bij 2 de hands bestaat er de kans dat je de ellende van een ander koopt (helaas uit eigen ervaring) 😉 of je moet de verkoper goed kennen :!:

Maar wat die F14 betreft ik heb van alles geprobeerd maar de machinbe geweer deed 't niet 😢
En degene van wie ik de Tiger heb gekocht gebruikte een F16 (vergelijkbaar met een F 14) en bij hem werkte alles wel 😕

Hoi Theo

Ik ben blij om te horen da het bij jou wel werkt. Dan zou het bij mij ook moeten lukken. Maar weer eens uitgebreid proberen. Nuttig he' zo'n forum.
Overigens, nieuw kopen is een goed idee. (maar ieder kent z'n eigen portemonnee het beste. Na zo'n uitgave als een tank moet dat er nog maar even bij. Liever een nieuwe "simpele" zender dan een twijfelachtige aantrekkelijke computerzender.

Bedankt
Arie

GOEDE MORGEN
HEB NET ALLE BERICHTEN GELEZEN.
DEZE SITE IS ECHT SUPER 😀 EEN VRAAG STELEN EN JE KRIJGT VERSCHILENDE ERVARINGEN TE HOREN.
VOOR DE 4 KANAALS ZENDER IK MOET ER NOG ECHT EVEN OVER
NA DENKEN :!: 😕: :!: 😕: ,EN DIT KAN OOK GERUST WANT IK BEN NOG MAAR NET MET DE BOUW VAN MIJN TIGER BEGONNEN EN WIL HIER ECHT DE TIJD VOOR NEMEN.MOET OOK WEL ZO,N BEDRAG GEEF JE OOK NIET ELKE DAG UIT.
IK BEN ER NOG STEEDS NIET UIT WAT VOOR 😕: CAMOEFLAGE JASJE DE TANK MOET KRIJGEN OF DAT IK HEM GERMAN GREY MAAK.
EN WAT IS DE ERVARING VAN DE MAASTE BOUWERS 😕: 😕:
ONDERDEEL VOOR ONDERDEEL SPUITEN OF ALS HET GEHEEL IN ELKAAR ZIT 😕:

Goed,

Ik informeer dus nog even bij tamiya voordat ik er 1 koop.

Ik wil namelijk wel een goede zender, maar dan wel zonder teveel fratsen, want dat hoeft nu ook weer niet.

Ik wil toch kijken of ik een F-14 kan krijgen...(en dan informeer ik nog wel even verder bij tamiya)

Maar is een F16 dan nog veel duurder?

Greetz,

Jurrie

F 16 wordt niet meer geproduceerd in plaats daarvan is de F 14 gekomen.
En er is dan de Skysport
Kijk anders ff bij Robbe voor meer info over de diverse zenders
http://www.robbe.de/ staan de gewone 4 tot 8 kanaal zenders van Robbe

Ja, die Skysport lijkt me ook wel mooi...heb ik ook al naar gekeken.

Maar dan moettie natuurlijk wel alle funcites kunnen doen🤐
(theoretisch kan dat met elke 4 kanaals zender, maar in de praktijk dus blijkbaar niet🙁)

Jurrie

Hoi Jurgen,

En dat is 1 van de redenen waarom ik zo'n zender zou kopen in de winkel.
Als 't niet lukt ga je gewoon terug naar de winkel met tank en zender 🙂
En dan mag de winkelier 't oplossen, hoe dan ook op 't eind rijdt de tank en daar gaat 't om 😉

Groeten Theo

Hoi

Skysport doet ut. Ik heb ook een Skysport bij m'n Tiger.
Werkt alles niet naar wens zoals verkeerd om?? Met een schakelaartje kun je de kanaal stuk voor stuk omgekeerd Laten werken.
Doet het geheel niet wat je wlt?? (komt niet vaak voor), druk op reset op je DMD unit in de tank, doe de voorgeschreven stuurbewegingen (uit bouwbeschrijving) en alles moet het doen. Omdat de zender weing extra funkties heeft kun je daar dus ook weinig meefout doen.
Skysport wordt overigens meestal geleverd met een aantal servo's. Die kan je eventueel eruit laten. (heb je in de Tiger niet nodig) Daardoor wordt de set (ietsiepietsie) goedkoper. Dat scheelt echter zo weinig dat je ze beter kunt houden. Nu je eenmaal met RC bent begonnen kun je ze vast nog wel eens ergens inbouwen.

Succes
Arie

zender

goede middag heren ik gebruik zelf de f14 op mijn tanks heb 2 tiger 1
tiger 2 en de leopart a2a6 heb op de leopart de zender zo staan dat
hij gelijk reageert.
ik wil bij deze degene die zin heeft een keer te komen kijken op de club
die ik heb met ongeveer 6 personen.
wij komen om de 4wkn bij elkaar om te praten en met elkaar een
tankbattle na te botsen doormiddel van een battlesystem.
wij komen dan bij elkaar in zetten in een party centrum
de eerst volgende is op zaterdag 23 oktober

gr erik[/b]

Zo zie je maar weer dat al met al de meeste zenders gewoon werken, (alleen mijn F 14 dan niet) maar mijn Fx 18 werkt weer prima 🙂 (bij Arie weer niet) 😢

Maar ik blijf erbij koop geen 2 dehands zender (of je moet 't verleden kennen) je koopt mogelijk de ellende van een ander :!: (en heel belangrijk de garantie)

@ Erik,Waar is die bijeenkomst 😕:

Groeten Theo

Heren,

Zowel de F14 als de Skysport zijn geschikt, de 14 heeft als je het goed wil doen een kleine aanpassing nodig, maar kan ook zonder.

De FX18 is echt bedoelt voor vliegen, de mixerfuncties heb je niet nodig maar je betaald ze wel, mijn adviesje, de Skysport, bij ons in Pijnacker nu met 6 kanaalsontvanger (35 of 40 mhz) en 3 servo's voor 139 !!

Mzzl Rick

Rick zei:
De FX18 is echt bedoelt voor vliegen, de mixerfuncties heb je niet nodig maar je betaald ze wel

Helaas is dit een iet wat verkeerde stelling 🙂 voor de Tiger heb je geen mixer functies nodig

Maar om nu gelijk te zeggen dat een mix functie alleen voor 't vliegen is bedoeld 😢
Voor mijn Gepard (in renovatie mode) die wordt uitgerust met 2 motoren ga ik wel de Mix functie gebruiken zodat bij een kleine stuur uitslag bijv de linker track langzaam gaat draaien en bij een grotere stuur uitslag staat dan de linker track stil en bij volledige stuur uitslag draait de linker track achteruit.
Dit is mogelijk met de mix functie van de FX 18 😉

Maar Rick raadt dus ook aan om een nieuwe zender te kopen

Rick van Sinderen zei:
..de 14 heeft als je het goed wil doen een kleine aanpassing nodig, maar kan ook zonder...

Wat bedoel je precies met die kleine aanpassing/waar kan ik iets vinden over die aanpassing?

Greetz,

Jurrie

Hi Theo,

In principe heb je gelijk, maar de tread begon om een zender voor weihnûg voor de Tiger 1, en met een F14 twinstick en V kabel mixer van Graupner bereik je hetzelfde als je beschreef voor minder geld.
Ik heb namelijk de indruk dat veel van de nieuwe leden jong zijn en elke euro telt dan.

Verder regel ik voor klanten regelmatig nieuwe zenders in voor helicopters, en dan merk je dat zenders als de FX18, FF7 en 9 perfect mixen met servo's voor gyro's, ailerons enz. en dat kan je van een hoop andere zenders niet zeggen.
Dus ik bedoelde te zeggen, tuurlijk als je de mixfuncties gebruikt dan zijn er maar weinig beter, helemaal met je eens, maar stel je hebt al een F14 of 16, dan zijn er meer dingen mogelijk.

En nog ter algemene info, koop geen 2de hands F14, heeft geen zin, bij ons kost hij uit mijn hoofd gezegd 239 euro met ontvanger en servo's, en kaal met alleen ontvanger zoiets van 169 ongeveer, maar deze zender is al zolang in produktie dat hij de nodige evolutie heeft meegemaakt, dus koop je een 2de hands van een jaar of 6 oud dan lever je een hoop in wat er nu standaard inzit.

Mzzl Rick

Jurrie.......

Niet helemaal duidelijk uitgelegd, sorry, maar ik bedoelde bij F14 's van de eerste serie, koop je een nieuwe dan heb je geen problemen.

Mzzl Rick

met een F14 twinstick en V kabel mixer van Graupner bereik je hetzelfde als je beschreef voor minder geld.

Volgens mij is een FX 18 niet zo gek veel duurder niet meer dan 30 tot 40 euro duurder maar daar gaat 't niet om.

We dwalen af naar een welles nietis ravijn.

Het gaat om welke zender en daar zijn dus diverse mogelijkheden, F 14, Skysport, FX 18 zelfs misschien wel een Graupner zender MC 10.

Maar er is nog 1 kleinigheidje, koop een 40 mhz zender en geen 35 mhz zender.
35 Mhz is er uitsluitend voor 't modelvliegen, dit is wettelijk geregeld.

Ik zou zeggen maak een keuze en heel veel bouw en rij plezier.
Plaats eens een foto 😉

Groeten Theo

Hoi,

Ik gebruik voor mijn tanks 2x F16 en 1x F18 van Futaba. Geen problemen en als voordeel de hoeveelheid instellingen van bv de throttle. Vergeet niet, misschien is dat het probleem, op de Tamiya regelaar (is dat de DMD?) met het potmetertje af te stellen dat als je de trimmer gebruikt de loop niet omhoog gaat. Trouwens koop geen PCM ontvanger en HF module want dan schakelt de tank niet uit als je de zender uit doet. Hij valt dan terug op de PCM en blijft lekker doorpruttelen zonder dat de zender aan staat.

P.S. onze bijeenkomst die Erik noemt is verschoven van zaterdag de 23ste naar zondag de 24ste oktober.

Groetjes Willem

Hallo Theo

het is inderdaad een welles nietes ravijn.
maar in ieder geval bedankt voor de tips.
Plezier van het bouwen heb ik nu zeker.( wat een kit)
als ik zover ben dat ik kan spuiten (ben begonen met spuiten zal ik een foto proberen te plaatsen.
Nog en vraag; ik lees veel boeken over de tijger 1 en zie vele kleur mogelijk heden zelf heb ik het idee om hem donker grijs met groene en donker gele camo te spuiten. volgens de boeken bestond dit toen wel alleen zie ik er nooit (kleuren)plaatjes bij.
kun jij hoer meschien iets over vertellen

alvast bedankt .

enrico

🙂 Hoi Enrico,

Hieeeeeeeer kan ik je niet veel over vertellen, probeer de handige linken eens hier op dit forum.
De naam zegt 't al erg handig, maar zelf ben ik nog niet veel kleuren foto's tegen gekomen wel heel veel prent afbeeldingen in kleur, soort tekeningen.
Zoiets als dit maar nog geen grijs met camo 😕 wel egaal grijs.
sPzAbtlg_508_121.jpg

Ook heb ik eens horen zeggen dat er toendertijd veel zelf gedaan werd met camouflage, op 't veld maar of dat waar is 😕 😕:

Dat er veel in het veld gedaan werd is waar, alleen de hogere echelons hadden een specifieke camo, camoverf werd gewoon aangeleverd, hetzij vloeibaar of anders in pigmentblokken die men verdunde in benzine en aanbracht werd door te spuiten, of met borstels en zelfs met takkebossen, Gross Deutschland had in het voorjaar van 43 veel panzergeel over grau camo, helaas heb ik daar geen kleurenfoto van.

Er is een panzercolor en sommige concords waar hier voorbeelden van in staan.

Mzzl Rick

Oke, maar dan nu even samengevat:

(voor mij dan)

Welke 4-kanaals zender kan je nu het beste kopen voor het minste geld EN goede kwaliteit(goede prijs/kwaliteit verhouding) ?

Noem je top 3/ top 2 whatever aub🙂

[EDIT]
En ik wil em dus gebruiken voor de King Tiger van Tamiya, maar deze heeft dezelfde functies als de gewone Tiger..En kan ik die servo's er beter uit laten halen OF ze erbij nemen en zelf doorverkopen. Want ik ben niet(misschien wel nooit) van plan deze te gebruiken verder..
[/EDIT]

Jurrie

Hi Jurrie,

De beste keus volgens mij,

De Skysport, 4 kanaals, met 3 servo's en 6 kanaals ontvanger, voor 139 euro, nadeel is dat je geen kanalen kunt uitbreiden, gebruik je hem voor de Tiger, is dat ook niet nodig, voordeel is de prijs.

Of de F14, zender met ontvanger voor 169 euro, nadeel zou de prijs kunnen zijn, alhoewel zenders goedkoper dan ooit zijn, voordeel, je kunt eindeloos uitbouwen als je nog spannende plannen hebt in de toekomst.

Beide zenders hebben zich meer dan bewezen, vooral de F14 heeft nogal een evolutie doorgemaakt en is beter dan ooit.
Maar wel nieuw kopen! voor deze prijzen schiet 2de hands kopen niet op en koop je vaak andermans gestrande experimenten.

Mzzl Rick

@Harry,

Dat is toch de skysport die Rick genoemd heeft?

@iedereen

Zijn er nog andere mensen met een top2/top3? Of is iedereen het wel eens met de top2/3 van Rick?

Greetz.

Jurrie

Hoi

Die zender wordt inderdaad hier (in europa en omstreken ) verkocht onder de naam Robbe (Futaba) Skysport. Het is het nieuwe type.
De oude was ongeveer gelijk maar dan in het zwart en met een accumetertje. Ik heb deze zelf ook voor o.a. mijn Tiger 1.
Rick (als ik de naam goed onhouden/ gegokt heb) zei dat deze voor 139 euri kompleet bij Quartel (oa in pijnacker) te koop is.
Dat is zeker niet duur. zeker als je de servo's nog eens doorverkoopt.
Inleveren bij de winkel kan ook maar meestal hoef je dan niet op veel te rekenen. Maar ik val in herhaling, merk ik.
Groeten Arie

Terug
Bovenaan