welk type tank is dit en wie is de maker van dit moois

deze stond gisteren in amersfoort.
mijn vraag is welk type is dit en is dit resin of als bouwdoos verkrijgbaar?
en wie heeft dit stukje vakwerk gemaakt?
alvast bedankt groetjes marc
2004_0306amersfoort20040045.JPG

Marc,
dit is een M8 howitzer moter carriage; ik denk dat het het model van tamiya is. Dit is een oud tamiya model (jaren 7O ? ) Het wordt regelmatig door tamiya heruitgegeven; ik weet niet of het momenteel in de handel is. Je kan misschien eens informeren bij je modelbouwhandel.
Wie het model gemaakt heeft weet ik niet; ik was niet in amersfoort.
pascal bastiaens

M8 HMC van Tamiya

De foto laat het Tamiya model zien; kijk naar de tracks, de verbindingsstukken zitten niet tussen de schakels maar op elke schakel zelf. Dit kan dus in het echt niet (op een model heden ten dage eigenlijk ook niet .......maar ja, deze bouwer heeft dit model wel af en ik moet het nog bouwen 😉 )

Dit is inderdaad het model uit de 70-er jaren.

hoi Marc,

dit is idd het "oudje" van tamiya, en word regelmatig heruitgebracht....bel even naar Rob van de Lancier, of naar Ton van Scale-line, als hun m niet hebben weet ik bijna zeker nog wel een zaak hier in den haag die het kitje voor je heeft, dus stuur me dan even een prive berichtje.

de kit is ook erg mooi uit tebreiden, met een eduard PE set, en een hele mooie interieur set van verlinden, losse tracks zijn verkrijgbaar van AFV, maar dat hoeft uiteraard niet!

ik zag het model in Amersfoort, en ik denk dat ik de genoemde kit + setjes maar ga pakken, zeker na het zien van de foto 😀

gr,
Frans.

he die marc ,

Ik heb net de hele zooi voor deze kit aangekocht . Tracks , interieur , bepakking , etsset echt de hele mikmak .

Let er wel op dat als je dit doet je zeker met je aftermarket zeker wel 6 x overde kopgaat . IK bedoel invergelijking met de prijs van deze kit .

Het Aftermarket is nog wel te krijgen maar het is zoeken m et de bekende speld......

Ik heb alles uit de US laten komen ( daar was het hier en daar nog voorradig )

succes met je voertuig

MVG

Eric

Hee,

Dat is mijn model! Uit frustratie omdat ik weer niets af had voor de wedstrijd in Amersfoort van afgelopen zaterdag (Ja Peter, ik heb daar ook last van.....jij had teminste nog iets af), heb ik maar weer eens twee "half-af" modellen meegenomen en deze M8, die ik een jaar of 5 geleden heb gebouwd.

Het is inderdaad de oude M8 van Tamiya. Hoewel het een oude kit is, is het nog steeds een erg leuk ding en zeker iets van te maken. Ik heb indertijd aan de hand van foto's wat extra detail aangebracht aan de buitenkant en binnenkant van de toren (extra gietstructuur, details aan sluitstuk, bevestigingen voor mantel-hoes etc.), de spatborden veranderd, een gedeelte van de wadinggear toegevoegd, de Hedgerow-cutter van Tamiya's M5 kit toegevoegd en verder nog de kleine haakjes, gespjes etc. etc.
Het figuurtje komt uit de US tank crew set van Dragon. De munitie is van Verlinden.

Als ik nu naar het model kijk, zie ik inderdaad dat de kwaliteit van mijn model niet meer van deze tijd is. Wat Peter al aangeeft....de tracks kloppen gewoon niet! De AFV-club tracks bieden hier een prima uitkomst.
Bovendien ontdekte ik nog een gietnaad op de antennevoet en een dikke vette uitstoot-kring aan de binnenkant van de toren.......

Voor degenen die dit model nog gaan bouwen, Eric, Frans, Marc, Peter (?),
veel succes!
Voor referentie: Er staat onder andere een M8 HMC in het museum in Saumur, Frankrijk en er komen ook regelmatig foto's van het voertuig voor in boeken over Normandie.

Misschien dat ik er toch nog maar een ga bouwen.......

Alex

Voor iedereen die bovenstaand model wil bouwen, en wil kunnen zeggen dat het een nauwkeurig model is, wil ik even melden dat Tamiya grove fouten gemaakt heeft in de afmetingen van de romp. De M8 HMC gebruikte de romp van de M5 lichte tank (met wat aanpassingen), maar Tamiya heeft zowel hun M5 als M8 gebaseerd op de romp van hun M3 Stuart. Nu was de M5 echter behoorlijk wat langer dan de M3, waardoor het model te kort geworden is met iets van een halve tot een hele centimeter (uit m'n hoofd). Bij Tamiya heeft men dit opgevangen door het motordek (het hoge stuk achteraan de romp) in te korten.

Je kunt het model dus zo uit de doos bouwen en je er allerlei dure detailleersets opplakken, maar als je die lengte niet aanpast dan zou ik zeggen dat je behoorlijk je geld weg aan het gooien bent geweest 🙂 Om hem op lengte te krijgen moet je de onderkant van de romp verlengen (tussen de wielen) of helemaal opnieuw bouwen, en, zoals al gezegd, het motordek ook. Daarnaast is er van alles dat meer details kan gebruiken — zeker niet op de laatste plaats de ook al eerder genoemde rupsbanden.

Ok Jakko,

Dus er moet dus nog wel wat meer aangepast worden! De M5 wil ik ook nog wel eens bouwen, dus ik ben erg benieuwd wat aangepast moet worden aan de Tamiya kit. Ik weet dat Steve Zaloga dat eens heeft gedaan. Als het goed is staat het artikel over die verbouwing in het boekje van Concord over het bouwen van de Stuart tank. Ik had gehoopt dat boekje afgelopen weekend in Amersfoort aan te schaffen, maar heb het niet gezien.

Weet iemand of dat boekje al in Nederland verkrijgbaar is?

Alex

Alex ,

Is er ook nog wat meer info te vinden op het web omtrend dit model ?

Ik ben niet zo'n boeken koper.........

Enne om nog ff terug te komen op die hedgerow cutter.....
Van welk merk is die ?
Dan kan ik er ook nog ff twee op de kop tikken !!!!!!!

mvg

Eric

Vergis ik me nou, of ligt er munitie op de MC die niet bij deze vuurmond hoort?
Kijk even naar de diameter van de schietbuis en naar de granaten...
Maar wellicht heeft Alex daar een plausibele verklaring voor, of kijk ik gewoon scheel...

Roel

Nee Roel,

Je kijkt niet scheel. De "dikke" loop die je ziet, is niet de vuurmond. Er zit in deze dikke buis een dunnere buis. Deze dunnere buis is de vuurmond.
Maar vanuit deze fotohoek, kan ik je vraag goed begrijpen, aangezien je de dunnere buis niet ziet.

Alex

Alex van de Wetering zei:
Dus er moet dus nog wel wat meer aangepast worden! De M5 wil ik ook nog wel eens bouwen, dus ik ben erg benieuwd wat aangepast moet worden aan de Tamiya kit. Ik weet dat Steve Zaloga dat eens heeft gedaan. Als het goed is staat het artikel over die verbouwing in het boekje van Concord over het bouwen van de Stuart tank. Ik had gehoopt dat boekje afgelopen weekend in Amersfoort aan te schaffen, maar heb het niet gezien.
In Military Modelling heeft een aantal jaar geleden een artikel van Steve Zaloga gestaan over het detailleren van de M8, en een tijdje eerder één van Cookie Sewell over de M5. Beide beschrijven een andere manier om de romp op de goede lengte te brengen: doorzagen en stukken ertussen zetten, of helemaal opnieuw bouwen uit plastic plaat. Ergens heb ik het idee dat de tweede minder werk zal zijn, maar zeker weten doe ik het niet — misschien is het 't makkelijkst om gewoon te wachten tot AFV Club een M5 uitbrengt...? 🙂

Dat laatste artikel veroorzaakte trouwens een korte wisseling van lange brieven in het blad over de details van het model van de M5, en over bepaalde dingen die Sewell aangenomen had maar die volgens de bekende (?) tekenaar D.P. Dyer weer niet zouden kloppen. Als je het nummer over de M8 te pakken krijgt, staat daar ook de eerste brief met antwoord over de M5 in (ik weet dit uit m'n hoofd omdat ik dat nummer afgelopen weekend nog heb zitten lezen 🙂).

De M8 HMC heeft een 75mm howitser aan boord.

De nummers van Military Modelling zijn vol. 29 (1999), no.10 voor het artikel over de M5 van Cookie Sewell, en vol. 29 (1999), no. 14 voor het artikel over de M8 HMC van Steven Zaloga.

De romp van het Tamiya model moet met 4mm verlengd worden.
Maar... voordat je begint met het doorzagen van je model: AFV club set 35056 "U.S. Light Tank M3/M5/M8 Stuart Vertical Volute Spring Suspension" bevat zowel 'spoked' wielen als ook de 'Kelsey-Hayes disc' wielen. Aangezien deze 'disc' wielen alleen werden gebruikt op de M5 tank en M8 HMC... zal er hoogst waarschijnlijk wel een M5 en/of M8 van AFV aankomen. Laten we hopen dat ze hun huiswerk goed gedaan hebben en een juiste (verlengde) hull hebben gebruikt en niet die van de M3A3 doos.

Voor een review van de Stuart VVSS boogies zie: M3/M5/M8 Stuart Vertical Volute Suspension Kit No. AF 35056, First Look Review by Terry Ashley (PMMS)

Terug
Bovenaan