weer 's wat anders...........PTO Sherman

Rick van Sinderen

Lid van de TWENOT
Interesses
workshop / fieldconversions
Schalen
  1. 1:35
Hi Allen,

Ben aan een Sherman begonnen, een Iwo Jima versie, is toch ff anders, het is nog maar een begin maar om een idee te geven:

En zoiets moet het worden:

Kit is een PTO M4A2 van Dragon, met een Formation M4A3 hull en de goede uitlaten, shoot please,

Groeten Rick

f

Zis iz my wooden tank............. 😈

Ziet er goed uit, alleen die stekels op de luiken
vind ik zielig voor de Japanners die t lef hadden
om op de tank te klimmen met een handgranaat.....
flauw hoor...........

Maar serieus, je maakt r wel werk van !

Mzzl,
Dan

(die weer vrolijk verder gaat vanavond aan zn ZTZ99A 😱 )

@Dan, verder gaat aan z'n ?? Mag ik een klinker kopen?

@Geert, bedankt, en het is stripjes beuken, net iets meer leven als balsa.

Groeten Rick

Aparte Shermie, Rick!
Die pinnen, de zandzakken en dat hout met camopatroon.
Waar diende dat hout eigenlijk voor? Kan me niet voorstellen dat dat als extra "pantser" gediend heeft?

Ha die Ron,

Gaat het al een beetje beter? Blijf lijm snuiven, verdooft een beetje.......

Dat hout diende als een soort zimmerit, tegen magnetische mijnen, zelfde reden dat die penny nails er zitten, die moeten nog wel op maar geknipt worden, zo'n 3mm.

Beterschap, Rick

pto

Rick

Ik ga dit zeker volgen,dit is precies in mijn intresse gebied,zou je mij kunnen vertellen welke formation onderdelen je gebruikt heb.
Ik heb gekeken op internet, de Formation pagina,maar ik vind de M4A3 hull niet in de produktie lijst.

Groetjes Peet

Hi Peter,

Een lang verhaal in het kort, ik had een concord, Tank Battles of the Pacific van Zaloga, daar stonden al deze opgetuigde Iwo Shermies in, als een M4A2, Dragon had een M4A2 PTO, klaar dacht ik.
De concord was een reprint uit 1995, en elke A2 bleek een A3 te zijn, het is ook moeilijk te zien.
Ik heb ervoor gekozen om een Formations M4A3 big hatch hull F078 te kopen , (ik dacht in Sneek) maar het is beter om een M4A3 kit van Dragon te zoeken, het is in ieder geval goedkoper.
En eerlijk gezegd, de Formations hull valt tegen, ik weet dat er veel mensen lyrisch over zijn, de mijne is een maandagmorgenprodukt, in het luik van de boegschutter zit een grote luchtbel die hem bijna in 2en deelt en een gietbalkje met kleine onderdelen is verschoven tijdens het gieten denk ik, onbruikbaar.
Ik denk dat ik een van de laatste uit de produktieserie heb, ik kon hem op de site ook niet meer vinden.
De zandzakken zijn van Neograde, een leuk setje en betaalbaar, via JW de Boer.

In de Dragon kit zat als extra een A3 achterplaat, ik had nog een paar Academyuitlaten liggen dus dat klopt dan ook, maar nogmaals, zoek de Dragon M4A3, da's denk ik de beste start.

De rest van de info kwam via ML, Ed Gilbert heeft een goed boek gemaakt over PTO Shermans, en op de site van Hard Corps Models is ook veel te vinden.
Je hebt ook wat vrijheid, de meest bekendste Shermies zijn pics van, Nightmare II, Davy Jones, COED enz, maar een groot deel bestaat geen foto's van en kun je je fantasie laten gaan.

Als je wat weten wilt, shoot,

Groeten Rick

He Rick, je bent weer lekker op dreef!!!! Ga deze volgen zonder technische input want verstand van Shermans heb ik niet maar vind ze wel leuk om te zien.

JW

Do isdie Bahnhof!! Ik leg plat..............

Ik kan dit ook alleen maar met hulp van Martin en Bert, maar zo'n opgetuigd ding vond ik wel leuk, en de Pacific is voor mij ook 's een andere invalshoek.

Groeten Rick

pto

Rick

Bedankt voor je antwoord,ik was al maanden bezig om alles uit te zoeken,en met dat antwoord van jou ben ik een stuk verder,en weet je
sinds ik mij verdiept heb in de pacific oorlog,vindt ik het Europese gedeelte minder interessant.
Je kunt zoveel kanten uit,kijk maar de landingsvaartuigen,de versterkingen van de Japaners,alleen het uitzoeken van de Shermans is al
een werk opzicht.Maar wel een leuke,ik blijf het volgen.

Peet

He peet,

Snap wat je bedoelt, het is voor mij nieuw gebied en er zijn leuke modeluitdagingen, als je kijkt wat Finescale uitbrengt aan Japanse tanks, heel leuk en weer 's wat anders.

Dit is leuk om een beetje te beginnen:
http://www.hardcorpsmodels.com/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

Een search op ML heeft mij ook veel gebracht, wil je in boeken investeren dan die van Gilbert of Harper, meest up to date, maar nogmaals, met een beetje moeite is er op het web veel te vinden.

groeten Rick

heb deze in het boekje staan van Steve Zaloga Building de Sherman M4
Wil deze ook ooit nog eens maken, vind hem er erg gaaf uitzien.
Is weer eens wat anders dan een gewone Sherman

Groetjes Manuel

Hoi Rick,

Dat wordt een mooi sherman Rick,Ik vindt met name de camo op het hout mooi,dat maakt hem direkt net iets aparter dan een helemaal groene.
Ik moet mij aansluiten bij de woorden van Jan willem ik heb ook geen verstand van shermans maar blijf hem wel volgen!

Groeten,

Roger

volgende keer weer iets duits ? 😉

Dat delen we dan Roger, ik voel me ook meer thuis in het duits, en zeker de fase waar jij je laatste dio's aan wijdt.
Maar het is juist die camo en alle aankleding die hem anders maakt.

Groeten Rick

He Rick,

Ik zou Rob Ervin even mailen voor de onbruikbare onderdelen.
Verder, goede start met de Sherman zo. Heb je t Iwo boek te pakken gekregen trouwens?

Groet, MartinD

Hi Martin,

Bedankt maar ik heb van alles missend de plastic Dragon variant genomen, toevallig verdwijnen juist de slechte stukken onder de zandzakken.
Ik hou me wel aanbevolen, ik weet nu al dat ik er nog eentje maak, en een Jumbo staat ook op het lijstje, heb de smaak te pakken!

Prettig weekend Rick

oooohhh noooooooooooo!!!!!
He is doomed!! 😈 😈 😈 😈 😈
Nog meer Shermans ?
Rick ik dacht je beter te kennen 😉

Maar nu even serieus,
het ziet er heel gaaf uit.
Ik blijf deze stiekem volgen.

groeten,
Herman

Heren toch, mag toch wel een uitstapje doen naar de dark side........

Maar de Sherman heeft toch wel iets als je je erin verdiept, er is meer variatie als dat op het eerste gezicht lijkt.

Groeten Rick

Een schatje met veel gezichten dan......
Neem er ook nog 's bij dat ik in verschillende boeken gelezen heb dat gefotografeerde Shermans nog geen 40% van het geheel in de 2de WO is, en klaar ben je...........

Stukje verder, een beetje dryfitten voor de verf erop komt, alle luiken enz liggen nog los voor de periscopen die apart geverfd worden, de bogies airbrush ik ook los, op z'n doggeriaans heb ik de bovenkanten wat ruwer gemaakt voordat de trackgeleiders erop gingen, de ruimte achter de bogies en de toren is behandelt met Mr.Surfacer, om vooral de toren een meer gegoten look te geven.
Uiteindelijk komt er over de bogies een U-profiel waaraan nog meer hout komt te hangen, en overal wat meer losse spullen, het rek over de motorluiken is een rebar rooster, bedoelt om de Japanse kleefmijnen van de luiken af te houden.

Bedankt voor het meekijken, reacties altijd welkom.

Machtig mooi om te zien. Heb in totaal zo'n tien verschillende nog te bouwen Sherman-uitvoeringen in de kast liggen, maar deze niet. Vooral het camo-patroon vind ik apart, een echte eye-catcher. Al met al een klus waar ik me niet aan waag, ik blijf voorlopig RUDD bouwen.

Blijf 'm zeker volgen...

groeten, Richard.

Hi Rick,

Dit is echt een vette Sherman aan het worden en erg origineel. Een klein puntje dat je nog zou kunnen verbeteren zijn de steunen aan de zijkant van het "laadbakje" dat achterop zit. Je hebt het al vervangen door dunne evergreen strip uit een stuk, maar in werkelijkheid is dit uit twee stukken, zodat het kan knikken. Hoop dat gelinkte foto het beter duidelijk maakt (kon helaas geen kleinere vinden). Succes met het vervolg!

m4a3e8_044_of_109.jpg

Groetjes
DIRK

He Rick,

Doggeriaans ... hmm, dat is wel wat veel eer 😳
De reserve track op de koepel ziet er wat zwakjes uit, vooral de tweede foto. Of het moet een stuk voorstellen dat in met een doek bedekt is?!

Groet, MartinD

Hi Jongens,

Bedankt voor de reacties,

@Richard, bedankt! Maar als ik wat beter had opgelet had deze ook RUDD gekunt met een paar stripjes hout erbij, ondertussen heb ik wat meer info over PTO Shermans, mocht je willen beginnen, vragen staat vrij!

@DJ, ik weet het, het onderdeel zit er zelfs 2x in, in plastic en PE, ik baseer het op een paar foto's van de 5th op Iwo Jima, ik heb een goede foto van een achterkant, daarop zie je gelaste strips, waaarom weet ik ook niet, net alsdat een phonebox nieuw voor mij was, sommige wel, andere niet, geen lijn in te ontdekken.

@Martin, volgens Harper werden de tracks tegen de toren gehouden en zo vastgelast, geen brackets ofzo, misschien bedoel je de dekenrol achterop de toren? Op de foto van de echte is hij echt rond, kon in mijn voorraad niet iets vinden wat er op leek, dit komt er het dichtste bij, maar ik had ook mijn bedenkingen, misschien beter zonder.

Groeten Rick

He Rick,

Ik bedoelde meer het detail wat de tracks hebben. Met name het achterste stuk, bij het hijsoog, is erg zacht. Met losse links en end connectors ziet dat er veel strakker uit.

Groet, MartinD

Ik snap het, maar losse links heb ik (nog) niet, bij de kit zaten de DS Tracks, maar even kijken hoe het uit de verf komt, wat er mogelijk is om er eventueel nog een tas over te hangen.
Zijn die AFV tracks goed?

Cheers Rick

Hey, dit is nu eens een leuke Sherman 😀
Top werk tot zover Rick.
Martin heeft me dit stekelvarken ook eens laten zien in het Iwo Jima boek, wellicht dat ik deze ook eens ga bouwen 🙄
Jan 🙂

Hi Rick,

Als je wat losse Sherman track links wil hebben laat het dan via PB even weten, ik heb nog wel wat over van een Dragon Firefly. Zijn niet helemaal de goede, maar als je ze met het profiel tegen de koepel aanplakt ziet je dat niet. Zal wel beter staan dan wat er nu op zit.

Groetjes
DIRK

Bedankt voor het aanbod DJ, maar hij is ondertussen al gespoten en het valt wel mee, plaatselijk een coverup verzinnen dan komt het wel goed.
Ik ga wel een voorraadje aanleggen in ieder geval, Sherman is een leuk object maar mijn voorkeur gaat uit naar de wat meer exotische varianten.
Firefly's zijn vooral leuk voor de Shermanholics ben ik bang, en zover ben ik nog lang niet.

Groeten Rick

En dan zeggen ze (ik ook) dat Shermans saai zijn, met alleen olivedrab...

Nee dan deze!
m4a320davy20jones20w.jpg

Houten schurtzen, stekels erop, leuke kleuren, zandzakken...
Je zou haast verleid worden eens iets geallieerds gaan bouwen... alleen die foeilelijke koepel erop 😈

Mooi werk!!!

Eric

weer een stukje verder:

een van de bogeys, verdwijnen bijna helemaal straks.

En hoever ik nu ben, na heel veel gelezen en gezien te hebben over Iwo Jima probeer ik een deselate bijna smerige look te creëren, het ploeteren door het fijne lava-as en het constant vastlopen zal in het echt wel zijn sporen nagelaten hebben, en dan de kleuren, aan de ene kant het bijna antrachiet lava-as, gemixed met het vaal bruine zand van net voorbij de kust, smerig dus.........

We gaan vrolijk verder, bedankt voor het (mee) kijken.

Groeten Rick

Terug
Bovenaan