Wat ligt er op de boegplaat van deze M4A1 ?

André Meere

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
Goedenavond,

Bij het afstruinen van diverse internet sites liep ik tegen de onderstaande foto aan. Wat mij betreft een intrigerende foto aangezien de Sherman het van Normandië heeft gehaald in Duitsland te komen. Zo doende wil ik deze setting op termijn eens gaan nabouwen en ben vast begonnen met het verzamelen van de juiste M4A1 (Tasca), Fruil T51 met duckbills (korting bij Krikke😉 ), de brugdelen van HD models,

Welke items nog ontbreken zijn de Hedgerow cutter (vind ik wel in overloon), de Summerfield matting (ik geloof dat ik dat patroon bij Diodump zag, anders Koënig), en die onderdelen (rij schakels) die op de boeg liggen.
Deze laatste kan ik niet plaatsen, zijn het een rij ice clads, of een rij met ander type tracks?
Iemand enig idee?

1169910003340002.webp

De dingen op de voorplaat zijn gewoon rupsbandschakels, maar ze liggen op hun kant, zonder eindverbinders. De hedgerow cutter is zelf te maken uit een beetje plastic plaat en/of strip.

Ik zie niet zo goed welk type schakels het zijn. Zo te zien zijn ze van metaal, niet rubber.

De tank is trouwens gebouwd bij Pacific Car and Foundry, vermoedelijk gebouwd in februari 1943 (volgens blz. 280 van Son of Sherman tweede editie), en is van de A-compagnie van 741st Tank Battalion. Let op dat het kanonschild een heel vroeg exemplaar van de M34A1 is, met hijsogen er dwars bovenop — je kunt er net eentje zien boven het schild, net voor/onder het hijsoog voorop de toren.

je kunt er net eentje zien boven het schild, net voor/onder het hijsoog voorop de toren.
ja gezien. Volgens mij zit in mijn tasca doos (35 010) nog het hele smalle gunshield) dus daarvoor dan ook maar op zoek naar een alternatief 👍

Ik zie niet zo goed welk type schakels het zijn. Zo te zien zijn ze van metaal, niet rubber.
Ik heb al een aardige collectie sherman tracks bij elkaar 😉

Alle Asuka (ex-Tasca) 75 mm Shermans die ik gebouwd heb, hadden zowel een M34 als M34A1, en meestal twee lopen (de ene conisch, de andere met dikkere monding) dus je zou allicht de hijsogen van de M34 kunnen pakken.

Maar wat ik nu wel zie op de foto (omdat ik er specifiek naar keek): deze tank heeft inderdaad een vroege M34A1, met een strip voor schroeven aan de rechterkant. Uit m’n hoofd zit dat type niet bij Asuka-Shermans, die hebben alleen het latere model met een dikkere rechterkant, zonder zo’n strip.

Terug
Bovenaan