Af! Vroege M4A1, laat in de oorlog

Dit model is af!

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
In Zaloga’s The M4 Sherman at War: The European Theatre 1942-1945 staat op bladzijde 56 deze foto:

8BF60287-079D-4927-BA1C-685AB66B0BDC.jpeg

Schijnbaar genomen op 1 februari 1945 in Bischwihr, Frankrijk (vlakbij Colmar).

Het interessante hier is dat dit een foto is van drie maanden voor het einde van de oorlog in Europa, maar er staat een M4A1 op die niet alleen niet opgewaardeerd is, maar ook nog eens de originele wielstellen heeft met het terugloopwiel er bovenop en de originele spanwielen met spaken — oftewel eentje uit het begin van de productie van deze tank.

Modellen van deze uitvoering zie je meestal geschilderd als Amerikaans in training, of als Brits of Amerikaans in Noord-Afrika, of Amerikaans in Italië, maar eigenlijk niet met sneeuwcamouflage.

556FB49A-CC5C-4459-9B50-21B3534392E4.jpegAC5F5459-45EC-462C-AEEB-D918CF0C9A1D.jpeg53F9C4C8-AE47-4B04-92F5-63BC099E9815.jpeg1A70D76A-2894-4A5E-AEB3-85CF3C4593AA.jpegBE804C9A-3DEF-4D36-AA79-85868DF7A0AD.jpeg

Dit is een model van Asuka, uit hun „budget”-lijn zonder decals of geëtste onderdelen, maar die zijn als je het mij vraagt amper nodig. De rupsbanden zijn AFV Club, een setje dat ik een paar jaar geleden gekocht had maar niet erg tevreden over was; omdat ik bij dit model de wielen en rupsbanden vóór het schilderen bevestigd heb, besloot ik ze toch maar te gebruiken want nu hoefden ze niet werkend te blijven om ze rond de wielen te kunnen leggen. De zandzakken zijn zelfgemaakt, het figuurtje is MiniArt met een Royal Model kop, de bepakking is van allerlei oorsprong. De markeringen zijn allemaal van Archer, uit setjes die wél meewerkten 🙂

De tank is gemarkeerd als zijnde van 756 Tank Battalion. Ik weet niet 100% zeker dat de echte daar ook van was, maar toen ik een middagje besteedde aan uit te zoeken welke eenheid het zou kunnen zijn, kwam dat bataljon als het waarschijnlijkst uit de bus omdat het bij de divisie ingedeeld was die Bischwihr bevrijdde. Het was ook nog eens via Zuid-Frankrijk overgekomen uit Italië, wat de aanwezigheid van een hele vroege Sherman perfect verklaart.

Dat moet voorstellen dat de bemanning een stuk uit een zeil van een vrachtauto of zo gesneden heeft om wat in in te pakken 🙂 Ik wilde wat kleur op de tank en bedacht dat dit wel een leuke toevoeging was.

Uitstekend werk, Jakko !!
Mooi gebouwd, prima geschilderd met een goed oog voor details !
De blauwe verpakking staat goed erbij, vind ik, alhoewel de jerrycan op het motordek niet geverfd lijkt. (komt vast door de foto 😉)

Dat komt inderdaad door de foto, hetzelfde geldt voor de kistjes en het bemanningslid: in het echt zie je meer schaduwen en hoge lichten dan op deze foto’s.

En weer eentje vanuit de Elsass!!👍 (Populair tegenwoordig...😉)
Plaatje ken ik, vond ik altijd al wel interesant (zoals dio dan...) Voor wat meer kleur had je ook een oranje/rood air recognition panel kunnen plaatsen... (Over smaak valt....😉)
Iig je heb er wat moois van gemaakt Jakko, witte camo vind ik goed geslaagd!

Grtz
Erik

Bedankt allen. De Elzas lijkt inderdaad wel populair, maar ik zal je verzekeren dat ik dit voorbeeld puur gekozen heb vanwege de interessante combinatie van hele vroege Sherman in wintercamouflage 🙂

Beetje achtergrond, uit Harry Yeide "Steel Victory" leuk detail is dat deze eenheid gedeeltelijk was uitgerust met DD tanks, alhoewel dit er volgens mij geen is.
20210125_132015.jpg

Leuk project overigens. Gr Bas

leuk detail is dat deze eenheid gedeeltelijk was uitgerust met DD tanks, alhoewel dit er volgens mij geen is.
Klopt allebei. Je komt van die misleidende informatie tegen als „A- en B-compagnie werden voor de landingen in Zuid-Frankrijk omgerust naar DD-tanks” maar als je dan (veel) dieper graaft, blijkt dat dat écht betekent dat die twee compagnieën samen acht DD-tanks hadden. In compagnieën van drie pelotons van vijf tanks elk …

Dit kan geen (ex-)DD-Sherman zijn, want hoewel de Amerikanen daar M4A1’s voor gebruikten (met als reden dat de gegoten romp gestroomlijnder was — terwijl dat deel van de romp niet in contact zou horen te komen met het water …) is dit er een vroege, en dus met kleine bestuurdersluiken. Voor de DD-conversies werden vooral tanks met groot luik gebruikt, vanwege de betere ontsnappingskansen als de tank zonk. Ook zou er een ander spanwiel opgezeten hebben als dit wel een DD-tank was geweest.

Mooi onderwerk zon vroege Sherman in een late setting
Dat was ook precies wat me aansprak in deze foto. Als er een late M4A1 (75) W opgestaan had, had ik heb niet (ongeveer) nagebouwd 🙂

Terug
Bovenaan