vraagje over kogelband .50

hey medebouwers!

'kwas even wat foto's aant zoeken en ik kwam hier op terecht:
uscggunner.jpg

nu mijn vraagje. Ik zie dat er om de zoveel kogels 1 zit die een ander kop (wit ipv zwart) heeft? Voor wat dient dat? Zijn dat die befaamde lichtpatronen die je op de nachtfoto's ziet mss? Wat was het verschil met een gewone kogel?

Alvast bedankt!

Groet,
Hendrik

Hendrik,
dat zijun inderdaad de "tracers"-lichtpatronen om te zien waar de kogel heengaat...Dezen hadden normaal gezien een rode kop...
Een leuk verhaal...wel vliegding gerelateerd...in het begin van de oorlog schoten de vliegtuigen ook met tracers...het probleem was echter dat de tracers andere ballistische eigenschappen hadden dan de gewone kogels; dit betekende dat als je tracers op het doel terechtkwamen je andere kogels ernaast gingen... 🙂
pascal

hehehe, das wel sch*t voor die piloot dan (srry srry, biertje voor iedereen!! 😉 )
Zijn die tracers eigenlijk dodelijk of is dat iets zoals die fosfor die ze nu gebruiken voor het slagveld te verlichten? Dat spul brandt naart schijnt tot op je bot!!! 🙄

Groet,
Hendrik

Sterker nog....
Er zijn meerdere kleuren patronen...
ff uit het hoofd;
2x Armor Piercing
2x Ball (antipersoneel)
1x Tracer....

enz enz enz....

Lichtspoorpatronen hebben inderdaad andere ballistische eigenschappen dan de 'gewone' Ball-patronen. Ze worden tijdens de vluchttijd iets lichter omdat het magnesium(!) van het lichtspoorelement verbrandt.
Voor Jan-de-Infanterist is dat niet zo'n probleem: voor hem is de richting belangrijker dan de elevatie, die is makkelijk te corrigeren.

Soorten patronen voor de .50:
Ball: de 'gewone' patroon, koperen buitenmantel, staal van binnen
Geen kleurcodering op de kogel
AP (Armour Piercing) Pantserpatroon, koperen buitenmantel, hardere, iets anders gevormde staalsoort binnenin.
Zwarte kleurcodering op de kogel)
TR (Tracer) lichtspoorpatroon: in feite een Ball, met een kleine uitholling aan de achterzijde met een magnesium-element erin.
Rode kleurcodering op de kogel.

Samenstellingen van banden oorlogsmunitie:
1 TR, 2 AP, 2 Ball
1 TR, 4 Ball

In Libanon gebruikten we 1 TR, 2 AP 2 Ball. Erg effectief tegen (ex-) Israelische Halftracks en (ex-)Syrische BTR-s 152.
(waarbij wel gezegd moet worden dat de 'moderne' AP-munitie bijna twee keer zoveel kinetische energie heeft als de AP's uit WO-II)

Soorten patronen voor de .50:
Andere Amerikaanse 12,7x99 mm munitie is brandmunitie (Engels: incendiary) met blauwe kogelpunt en API, oftewel pantserbrandmunitie, met zilverkleurige kogelpunt. De Engelsen maken ook nog observatiepatronen, die een lichtflits geven als ze het doel raken, die volgens de NAVO-standaard een gele punt hebben.

Verder waren trouwens Amerikaanse kogelpunten ten tijde van de foto bovenaan deze thread soms anders dan de moderne NAVO-kleuren:
AP: zwart
API: zilver
Brand: blauw
Lichtspoor: bruin of rood
Pantserbrand-lichtspoor: rode punt met zilveren ring erachter
Brand: donkerblauwe punt met lichtblauwe ring (alleen 12,7x99 mm)
Observatie: gele punt met rode ring
Duplex: groen

Kijkend naar de foto krijg ik dus de indruk dat deze schutter een gemengde band AP en API heeft geladen, maar omdat het niet echt goed te zien is lijken er ook andere tussen te zitten …
Samenstellingen van banden oorlogsmunitie:
1 TR, 2 AP, 2 Ball
1 TR, 4 Ball
Ik heb een Nederlands (?) munitieblik waarop staat dat het een band van 100 patronen APT bevatte.

Terug
Bovenaan