Vraagje over decal-vloeistoffen

Nick Elias

Lid van de TWENOT
Heren,

Na tig jaren mij trouw te hebben gediend, is mijn Microsol set en sol bijna op! En nu er zoveel nieuwe goedjes op de markt zijn verschenen is mijn vraag?

Moet ik weer Microsol kopen of zijn er inmiddels betere varianten verkrijgbaar??

Gr. Nick

Ik heb toch gewoon weer set en sol gekocht, kwamen het beste uit de test op joeptjoep

Ja, daarom heb ik ook nieuwe gekocht, ik draaide daardoor de bovenkant van de dop stuk en dan verdampt het best snel..

Ik ben dus niet de enige met dat probleem … de flesjes blijven goed, de doppen gaan op den duur kapot.

Misschien moet ik eens een paar andere flesjes zoeken en de inhoud daarin overgieten.

Ik stoot die flesjes vroeg of laat om en dan heb ik weer spijt dat ik niet even de moeite genomen heb om het spul over te gieten in een vierkant Humbrol potje. Dat van die desintegrerende doppen herken ik ook ....

Zoeken op "sample flesjes", "miniflesjes" of "druppelflesjes" levert zeer bruikbare vervangers op (een Microsol flesje bevat 30ml vloeistof).
Enkele voorbeelden :

Helios Holland heeft veel van wat wij hobbyisten gebruiken, veul goeikoper dan 'onze' doelgroepgerichte (lees : dure) After Marketeers, maarrr...
het nadeel hier is dat order afhandeling (incl. postzegels) een tientje kost voor orders tot € 50,- (vanwege inpakken van glazen flesjes)

Plasticflessen.nl heeft ook een scala aan flesjes en dopjes ! Kleine aantallen voor particulier OK, maar prijs op aanvraag..

Maar dit setje van twee kan uiteraard ook.... al zijn de flesjes 80ml... bij de HEMA (voor € 2,10)

De goedkoopste vervangingsflesjes zijn shampoo sample flesjes....goed formaat.... rondvragen bij familie en vrienden.

Laatst bewerkt:
Same here.....die dopjes verkruimelen na verloop van tijd.... Verder ben ik nog steeds tevreden over de werking van Set en Sol zelf. Heb wel eens een alternatief van Revell (dacht ik) gebruikt en dat werkte eigenlijk ook prima.

Ik heb de versie van Ammo ooit eens gekregen. Werkt ook prima. Denk haast niet dat er groot verschil in zit. Ik heb ook een potje van Daco Products. Helaas is daarbij na een aantal jaar wel de werking ervan zeer sterk afgenomen (staat ook op de 'bijsluiter'.). Dit heb ik bij andere producten nog niet gezien.

Heren,

Dus gewoon weer de oude set en sol kopen. Werkt ook prima maar dacht misschien is er inmiddels een beter goedje op de markt verschenen.

Bij mij was ook 1 dopje verkruimeld? Veel voorkomend probleem als ik het zo lees. Misschien een keer andere flesjes gaan gebruiken!?

Bedankt voor de tips

Gr. Nick

Naar aanleiding van dit onderwerp:

615D2613-2FB9-4E41-92F3-1C104B8493AB.jpeg

Lege potjes voor één of ander soort pilletjes van Dr. A. Vogel blijken precies groot genoeg om een (nog bijna vol) potje Micro Set of Sol in over te gieten. Er zit een metalen dop met een afdichting op, dus uitdrogen zal geen probleem zijn. Als je iemand kent die dit soort dingen slikt, kun je er vermoedelijk zoveel krijgen als je ooit nodig zult hebben.

En is dit spul dan veel beter dan het spul van Tamiya? Vraag me dat af omdat ik tot dusverre Tamiya gebruik maar af en toe moeite heb decals goed in of over details te laten aansluiten..

Ik ken het tamiya spul niet maar set en sol krijgt het voor mij allemaal strak, ook op onregelmatige vormen

Ik zweer toch bij Humbrol potjes, in het potje met de witte dop zit nu Microset en Bison verdunner in het andere. Vanwege de brede bodem en het lage zwaartepunt zal je deze niet snel omstoten.

S9bYxOt.jpg

Arjan

Het enige dat ik soms omstoot is een Gunze of Tamiya lijmpotje, dat net zo vierkant is als die van Humbrol …

Humbrol Decal Cote 1 en 2 heb ik heel lang geleden gekocht, voordat je hier makkelijk aan Micro Set en Sol kon komen, maar dat werkte echt voor geen millimeter. Ook die van Testors heb ik geprobeerd, met hetzelfde resultaat: weinig tot niks dat je niet al kreeg door alleen afweken in water. Toen ik eenmaal in een winkel Micro Set en Sol tegenkwam heb ik die gekocht en ze werken voor mij perfect.

Het enige dat ik soms omstoot is een Gunze of Tamiya lijmpotje
Ik dacht gisteravond: "ik neem eens zo'n speciaal biertje mee naar mijn hobby-hoek"

#Leeermoment

Whisky glazen hebben een bredere bodem en een lager zwaartepunt, 🥃
zo als Arjan mooi omschreef bij zijn Humbrol potjes.

Dus drink geen bier maar whisky tijdens de modelbouw.

Laatst bewerkt:
Dit onderwerp van omvallende flesjes is al eens vaker aan bod gekomen.
Ik had ook al eens geadviseerd om een glas te gebruiken of simpel een plankje en het flesje met contactlijm er op lijmen werk ook prima.

Of... kneed met FIMO of Sculpey een dikke bal. Vet de bodem van het flesje in en maak met het flesje een mooi holletje in de klei.
Dan het voetje afbakken en BOEEM... een sukkelaar beveiliging !! 💪😁🤟

Het kan je wel over drempelvrees heen helpen, als je iets wilt aanpakken en moed wilt verzamelen.
De gouden tip idd: ik ga dat eens proberen bij het spuiten ….. hoewel ik vrees dat er dan weinig verf op het model komt….

Het kan je wel over drempelvrees heen helpen, als je iets wilt aanpakken en moed wilt verzamelen.
De gouden tip idd: ik ga dat eens proberen bij het spuiten ….. hoewel ik vrees dat er dan weinig verf op het model komt….

Wacht effe.... hoewel erg leuk om te doen... is het uiteraard niet de bedoeling om je spuitje te vullen met drank 🤪🥳

Wacht effe.... hoewel erg leuk om te doen... is het uiteraard niet de bedoeling om je spuitje te vullen met drank 🤪🥳
Die tip is geen goud waard maar is briljant…. En ik maar thuis zeggen dat ik telkens beneveld raak door de verflucht….

Doet me denken aan ....
Collega's die gelegerd waren in Seedorf en op met de veerpont op verlof wilden naar Noorwegen of Zweden of zo. In elk geval zo'n land met enorme accijnzen op alcohol. Nét vóór vertrek ontdekten ze dat de ruitenwisservloeistof op was. Alle winkels waren al dicht.
En zo werd er een belastingvrije fles Stro rum (80%) van de Cadi in het reservoir leeg gegoten. Dat bevriest immers pas bij -273 graden of zo.
Dus toen ze langs de douane gingen en de ruiten schoon maakten, werden ze voor volkomen gestoord verklaard.

zo te zien dus ook makkelijk zelf te maken met een stukje verpakkingsmateriaal of wat hout en figuurzaag 😁
Ik bedoel..... 4 euro voor één met schuim omrand gat 😱

Ik zweer toch bij Humbrol potjes, in het potje met de witte dop zit nu Microset en Bison verdunner in het andere. Vanwege de brede bodem en het lage zwaartepunt zal je deze niet snel omstoten.

S9bYxOt.jpg

Arjan
Waar gebruik jij die Bison verdunner voor?
Ik werk nu 4 maanden bij die fabrikant, in Goes, en voor het eigen personeel kan er veel geregeld worden dus....

Of een stukje hardboard en vier latjes, lijkt me zo.
Of je wint een twenot on line wedstrijd voor een geprinte potjeshoudert/3D spreukentegeltje..... (Al weer erg lang erg stil in die hoek trouwens......?)

Al weer erg lang erg stil in die hoek trouwens......?
mja... zal zeker in orde komen... men bleek nogal druk met een magazijn reorganisatie.... kep er toch wel vertrouwen in vooralsnog voorlopig 😉

Waar gebruik jij die Bison verdunner voor?
Ik gok om mee te lijmen. Het is iets van 1/3 MEK en de rest is ander oplosmiddel — na een tip van dhr. De Grave op een TWENOT-bijeenkomst 30+ jaar geleden heb ik eigenlijk nooit iets anders meer gebruikt, behalve als het kwastje in m’n huidige lijmpotje „op” was zodat ik een nieuw potje heb moeten kopen voor het kwastje …

Vandaag even navraag gedaan, het goedje bestaat idd voor het overgrote deel uit MEK.
En MEK wordt hier per volle tankauto geleverd. Zal binnenkort eens een aanvraag voor een litertje voor thuis doen.

Terug
Bovenaan