Vraag over buitenboordmotor

Jakko Westerbeke

Forumbeheerder
Lid van de TWENOT
Interesses
Pantservoertuigen, vnl. WOII t/m Golfoorlog
Schalen
  1. 1:35
Nu bezig met
Sherman III „Churchill”, Medium Tank T6, A34 Comet
Vanuit het Polderhuis-museum kreeg ik de vraag of ik kon helpen met het bepalen of deze buitenboordmotor, schijnbaar merk/type Seagull, gebruikt zou kunnen zijn tijdens de Slag om de Schelde. Dit omdat hij „volgens familieoverlevering is achtergelaten op het strand bij de landing op Walcheren”. Omdat ik eigenlijk nul kennis heb over deze dingen daarom nu m’n vraag of iemand hier daar iets zinnigs over zou kunnen zeggen 🙂

IMG_4290.webpIMG_4287.webpIMG_4288.webp

Seagull inderdaad. Voor de oorlog al populair in de watersportwereld.
Geen idee of dit eentje is die door de engelse marine gebruikt is. Het startkoord in ieder geval niet orgineel. (Wit/geel nylon)

Op de tweede link van Henry lees ik:—
Information that they actually got used in WW2 is sketchy at best,
not a single british seagull has ever been shown in use during WW2.
Dat is natuurlijk geen definitief bewijs, maar doet me toch vermoeden dat deze motor niet op Walcheren achtergebleven is als gevolg van de landingen.

Wat dan wel weer de vraag oproept: hoe en waarom is deze, uiteindelijk best oude bb motor, hier in 't Zeeuwse beland.....

Inderdaad, maar ik denk dat dat nóg moeilijker vast te stellen gaat zijn …

3 Engelse jongens hadden het plan opgevat in 1946 stiekem op trip te gaan naar Nederland en hadden de boot van één van de vaders “geleend” om vol bravoure de Noordzee over te steken. Uiteraard de nodige jerrycans met brandstof mee. Echter….. vlak voor aankomst met de kustlijn in zicht moest de brandstof bijgevuld worden. Een van de jongens struikelde met de jerrycan en deze komt zo ongelukkig terecht dat een gat/scheurtje in de romp ontstaat en de boel gaat zinken. In een reflex wil een ander de boot lichter maken en gooit alles uit het schip, zelfs de buitenboordmotor. Geschreeuw en verwijten over en weer maar het heeft geen zin meer….de boot zinkt en de jongens moeten het laatste stukje zwemmen…. We hebben nooit vernomen hoe de vader reageerde helaas…
En aldus geschiedde het dat …..

Kennelijk werd er op Britse collapsible boats soms wel gebruik gemaakt van buitenboord motoren. Ik denk dat ik een paar stills gevonden heb van een collapsible boat uitgerust met zo'n ding. Of het hier een Seagull bb betreft is van die afstand niet te zien. De film is gemaakt tijdens de oversteek van het Sloe in 1944 (operation Mallard).

De eerste still van het filmpje (Seaforth Highlanders) is trouwens in Lewedorp gemaakt :

Lekker druk tafereel van het uitladen van een truck vol collapsible boats :

Het BP filmpje in kwestie :

Dat de gevonden motor ook echt van de landing bij Westkapelle stamt lijkt me niet waarschijnlijk.

Arjan

Laatst bewerkt:
Niet noodzakelijk Westkapelle, maar ergens op Walcheren — meer weet ik ook niet. Hij is eigendom van iemand die hem aan het museum wil geven, maar ik weet niet waar diegene precies vandaan komt.

@Arjan Wiskerke De kans is erg groot dat het om een Seagull gaat. Het brandstoftankje horizontaal achterop is hun typisch ontwerp. Er waren niet veel fabriekanten in de tijd die dit maakten, zeker niet in grote aantallen. Het was natuurlijk een luxeprodukt.

Ik ben nog verder aan het kijken en het lijkt er inderdaad op dat ze veel gebruikt zijn in de oorlog.

(Reeds gemelde site Verwijderd)

Laatst bewerkt:
Dat is de site waar Henry ook naar verwees, en volgens mij zegt die dat er geen bewijs is dat ze in de oorlog gebruikt zijn. Maar de beelden die Arjan opduikelde líj́ken dat tegen te spreken …

Terug
Bovenaan