Voorstellen met een Tamiya Panther, eindfase

M.van Kammen

Lid van de TWENOT
Ik ben nieuw hier, dus even voorstellen, Martin, bijna 58 jaar en vanaf de vertelsels in mijn vaders schilderbedrijf geconfronteerd met de tweede wereldoorlog. Was voor mij een fantastische periode om dat allemaal aan te horen en in de kleine plaatselijke biep werd alles bekeken en opgenomen over die tijd. ( in de jaren zestig)
Om dat uit te beelden werd er, mede door mij vader een tankje en vliegtuigje aangeschaft, zij waren van het gezeur af wat er met sinterklaas en verjaardag te geven. ( 10,12 jaar).
Verfjes genoeg voorradig en er werd ook driftig gekliederd, met de nadruk op gekliederd!
Decals werden uitgeknipt en met Velpon er stevig op gelijmd. Hoe verzin je het. 😳
Puberen en dwalingen verloor ik de interesse in deze materie en............ het kwam weer terug.
Na een periode bij Defensie gewerkt te hebben en vervroegt eruit kwam de belangstelling voor modelbouw weer boven, door de ruime vrije tijd ben ik weer begonnen.
Dit is het eerste model, een oud, gedateerd Tamiya kit schaal 1:35. Niet echt verkeerd, goede pasvorm, soms goed gedetailleerd, maar ook veel manco's.

Oordeel niet te hard, het is mijn eerste en weet inmiddels waar ik fout ben gegaan en dat zijn vooral rechtstreeks uit het potje spuiten, jammer maar helaas.
Wie interesse heeft in de totaalbouw verwijs ik naar brouwers waar ik begonnen ben;
http://www.modelbrouwers.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=41819

Gr, Martin

Re: Voorstellen met een Tamiya Panther

Hoi Martin,

Welkom op het forum. Zo te zien heb je de modelbouw goed in de vingers, als ik de camo-keuze en -afwerking zie. 🙂
Heb je al een volgend project op de tafel staan ?

groet Johannes

Re: Voorstellen met een Tamiya Panther

Ja zeker,
Dit wordt een Jadgpanzer IV L70 ( Dragon # 9043) die ik ambieer, en heb inmiddels. Ik doe stapje voor stapje, hier heb ik ook van Voyager PE bij gekocht.
Hoe dat gaat, vertrouwen.

Gr, Martin

Dank voor de reacties.
Ik weet en zie het ook bij dit model dat ik nog veel moet leren, maar ja, het is ook mijn eerste.
Ik wilde te snel, niet eerst lezen, maar omgekeerd en dat was fout natuurlijk, te donker opgezet, dingetjes die niet kloppen met de "echte" Panther G, maar ik heb er schik in.

Naar gelang de kritieken die ik misschien krijg voor verbeteringen wilde ik deze zo maar laten en ga ik op weg gegevens verzamelen voor de volgende; de Jagdpanzer IV L/70.
Na 45 jaar stilstand in deze hobby heb ik de smaak weer volledig te pakken!! 🤣

Gr, Martin

Ha die Martin,

We hebben het in de laatste maanden al vaker over deze Panther gehad. Om kort te gaan: zeker niet slecht voor een eerste na meer dan 45 jaar 😀 ! Neem je ervaringen van dit model mee naar de Jagdpanzer IV en ik weet zeker dat we dan een model krijgen om naar uit te kijken.

groeten, Richard.

Naar aanleiding van het geknutsel met de takken op de Jagdpanzer IV L/70 en na de foto's bestudeerd te hebben van de echte 314 van Unterscharfüher Rech heb ik besloten deze Panther nog eenmaal onderhanden te nemen.

Heb wat figuren opgescharreld en weer aan de slag. Kritieken op de heer Rech zijn van harte welkom, ik schilder liever schaal 1:1 op canvas dan dit gepriegel voor de eerste keer. 😈 Ook veel snijwerk om hem in deze houding te krijgen was een crime.
Dit vraagt toch studie en vele oefeningen.

Helaas is het net de omgekeerde houding, maar ik neem maar aan dat hij ook niet uren op deze manier heeft gestaan. Wat kenmerkend van de heer Rech was dat hij meestal als één van de weinigen die de pyroscoop gebruikte in plaats van een verrekijker.
Naar gelang de kritieken ga ik bezig met de bemanning van de JP IV. 🙄

Gr, Martin

Hé Martin,

Denk dat je je ff moet realiseren dat je alles niet in 1x 100% kan doen dus ga je daar ook niet aan storen of ergeren.
Je bent gewoon lekker bezig en denk dat je je in 1'ste instantie "moet" gaan focussen op je voertuig en doe tussendoor je figuren. Een figuur in een tank/diorama/setting is weer anders dan een puur alleen figuur setting.

Je pb.vraag m.b.t. figuur boek heb ik in de vraag van Henri van Meel beantwoord met link naar Bol.com (vraag/aanbod deel van het forum)

Ga ook even het historische loslaten want, sorry ben ff eerlijk in deze, klopt ie van geen kant maar laat ook dat je niet afleiden. Het gaat om je skills/vaardigheden.

Neem je Panther/Jagdpanzer IV mee 31 januari en laten we gewoon lekker face to face gaan zitten "bomen". Naast mij zit denk ik wel de beste airbrusher van de provincie en ver daarbuiten, toevallig ook mijn heel goede vriend Geert, en ook die kan je zeker de nodige tips/tricks meegeven aangaande airbrush. 😉

Gr.JW

Ha die Martin,

Ik denk dat ik het alleen maar met JW eens kan zijn: door het (in Sneek) te zien, ervaar je hoe "we" tot bepaalde resultaten komen. Geert is zeker één van de betere airbrushers die er rondlopen, JW heeft aardig wat kennis aangaande het schilderen figuren. En zo zullen er wel meer mensen rondlopen die je antwoord kunnen geven op eventuele vragen.

Zelf heb ik ook het plan opgevat om naar Sneek te komen, kunnen we eindelijk eens "face to face" met elkaar spreken. Wellicht kan ik je dus ook wat nuttige tips geven en dingetjes laten zien.

Wat betreft de Panther: ik vind de takken hier beter tot hun recht komen dan bij de Jagdpanzer, maar ik zou dit project als afgerond beschouwen en verder gaan. Keulen en Aken zijn ook niet op één dag gebouwd. Wanneer jij progressie gaat maken (en daar ben ik van overtuigd) dan is het juist leuk om terug te kijken naar je eerdere werk en die progressie te zien.

Groeten, Richard.

Tsjonge Martin, mooi werk man !
Vind je enthousiasme ook zeer aanstekelijk 😀

Twee Panzers gedaan nu... wat wordt de volgende ?

Vrolijk groetje 😀
Peter

Ja, dit is de eerste, tenzij het meetelt van het vliegend spul dat ik zo'n 50 jaar geleden met Velpon in elkaar zette, 😕 met de tong tussen de tanden de decals keurig uitknipte en met papier en al met dezelfde lijm bevestigde (geen kennissen en internet he?) En natuurlijk niets lezen, was Engels. 😳 😳 😳

De volgende wordt weer een Dragon, oud model: De "Jagdpanther" early.
Maar moet nu eerst een soort van transport doos maken om de tanks heel in Sneek te krijgen (openbaar vervoer).

Ik start sowieso deze week met het nieuwe project.

Gr, Martin

Neem zo'n inklapbaar kratje van één of andere bouwmarkt, snij piepschuim opmaat zodat je dit op de bodem van je kratje kan doen. (of een doos wat je maar makkelijk vindt) neem satéprikkers, zet je modellen op je piepschuim en rondom de satéprikkers plaatsen. Vast, simpel, doeltreffend en goedkoop 😉

Gr.JW

Hoi J.W.
Dat klusje is al geklaard, had dit kunstje al afgekeken in Ureterp van iemand en gelijk maar op de toekomst voorbereid voor 4 a 5 modellen. 🙂 Dat vervoeren moet goedkomen naar Sneek toe, alleen nu nog iemand charteren die mij van het station naar de locatie kan vervoeren.
Morgen de nieuwe doos van de JP openen. 🤣

Gr, Martin

Terug
Bovenaan