Vomag met 8.8 cm flak (update 2-6)

Hallo Marc,

Nee ik heb geen draaibank. Voor de potjes lijm ik verschillende evergreen rods in elkaar, dit kan met evergreen :!: Goed laten drogen en vervolgens met een vijltje en schuurpapier in vorm brengen.

De dekseltjes maak ik met een hollepijp set. De heb ik in de volgende diameters (2,3,4,5,6mm). Als je dik plasticplaat slaat (vanaf 0,5mm) dan krijg je een bolling aan een zijde. Dit komt omdat het plastic zich in de hollepijp perst als je ze stanst.

De hollepijpset heb ik bij de betere bouwspeciaalzaak gekocht voor 2 euro per hollepijp. Een goede investering al zeg ik het zelf. Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Groeten,

Bas

eric jacobs zei:
mijn god bert hoever ga je mijn respect heb je hoor . mooi om het zo te doen maar het is toch schaal 1/35 of niet? ga zo door ik ben al benieuwd naar de volgende update's.. groeten Eric
Geen idee, maar ik vind het dan wel grappig dat én Bert én Bas een Vomag bouwen. Zo vaak komt dat niet voor 🙂

Ben nu ook maar vast begonnen aan de flak18 van AFV. Maar wat een bende sink-marks 🙁

Flak1888cm007.jpg

Met trekken... 😀

Flak1888cm006.jpg

Mooie kettinkjes, op schaal 😛

Flak1888cm004.jpg

Alabasitine sneldroogplamuur verdunt met terpentine. Zo zijn de sink-marks snel verdwenen....

Flak1888cm003.jpg

Zo moet het worden, bron: Janusz Ledwoch Flak 18/36/37 no:155

Flak1888cm001.jpg

Ik ben dus nog wel even bezig 😕

Groeten,

Bas

He Bas,

Bedank voor de tip voor de muurvuller. Ik gebruik dat spul ook weleens, alleen dan zonder terpentine. Maar dit werkt denk ik wel beter 😕: :!: 😕: .
enne, ik verbaas me erover dat je zo veel sinkmarks hebt. Ik heb een aantal AFV Club kits gebouwd, maar heb er nooit echt veel last van gehad.

Succes verder en groeten,
MartinD 8)

Martin Dogger zei:
enne, ik verbaas me erover dat je zo veel sinkmarks hebt. Ik heb een aantal AFV Club kits gebouwd, maar heb er nooit echt veel last van gehad.

Succes verder en groeten,
MartinD 8)

ik ben bezig met de 251/22 van afv en ik word ook ramgek van de soms verschrikkelijk onhandig geplaatste en grote sinkmarks 😈

@bas: ik volg je project opde voet! werkelijk een prachtig stukje werk.

grtz jeroen

Bas,

Ziet er weer goed uit! Op de tweede en derde foto is goed te zien dat je de naad tussen de twee helften van de slede dicht geplamuurd hebt. Het lijkt of daarbij de boutkoppen ook weg geschuurd zijn. Ga je deze nog weer aanbrengen?

Groeten,

Erik.

Hallo Erik,

Dat klopt, dit heb ik gedaan omdat er vels boutjes misten of op de verkeerde plek zaten. Ook waren de verstevingingsribben de dik (met een naad in het midden,welke moeilijk is weg te werken) en de staaf aan de linkerkant (zie foto boven) was "samengesmolten"met de slede, deze was zeg maar geen losse stang. Uiteraart ga ik hiermee nog aan de slag.

Bedankt voor de reactie,

Bas

Hallo Frank: Zoals Dominique als verklapt ben ik druk bezig met mijn KFOR dio en FOC. Deze zullen eerst afgebouwd worden alvorens ik weer tijd heb om aan de vomag verder te bouwen 😉 Dus heb nog een maandje gedult en dan komt alles goed 😛

Groeten,

Bas

Van het weekend ff bezig geweest met de vomag. Het scherm is bevestigd en er is een accu van een tiger geplaatst. Omdat deze naderhand alleen vanaf de onderkant is te zien, vind ik het wel goed zo.

groeten,

Bas

Vomagbouwx001.jpg

Vomagbouwx002.jpg

Vomagbouwx004.jpg

Hoi Bas,

Je weet zelf ook wel wat scratchen is.
Erg strak werk en oog voor detail.
Ben benieuwd hoe het er uitziet als het klaar is,succes.

cheers,Tom

Yooo Baster,

Kun je niet beter werk gaan zoeken bij een der modelbouwfabrieken of je eigen productielijn oprichten oid? 🙂 🙂

Ziet er wederom superstrak uit! Hoe lang ben je ongeveer bezig met modelbouw per dag?

Cheers!

Jurjen

Heezzz Mensen,

Jurjen: Nee, van je hobby moet je niet je werk maken 😉 En normaal gesproken bouw ik zo'n 3 uur op een dag en 1 uur internetten 😱

Jan: zekers alleen op een voorwaarde, check je pb 🙂 , ik heb vandaag geregeld dat ik dan vrij ben dus ik ben zeker aanwezig op de 1ste meeting.

Groeten,

Bas

Hallo Rob,

Moet; nee, dit is alleen maar leuk, als iets mislukt kun je hier alleen maar van leren.

Energie; dit bouwen geeft meer energie dan vele blikjes red-bull. Hier krijg ik nou vleugeltjes van. Hoewel sommige twenotters daar weer minder blij mee zijn 😉

Naast het bouwen volg ik nog een opleiding ( 🙂 ) en doe ik aan schietsport (luchtgeweer), allemaal heel ontspannend 😉

Groeten,

Bas

Bas,
Geweldig zoals het er nu al uit ziet. Ik heb het idee dat er soms projecten zijn die eigenlijk niet beschilderd zouden mogen worden, alleen om te zien hoeveel echt - en authentiek!!! - modelbouwwerk erin zit. Chapeau!!! Greetz, Wim.

Ha die Bas,

zeg , hoe klein ga je nog met scratchen?
Petje af hoor. Ik kan er helaas het geduld niet voor opbrengen, ben meer van de "short cuts" Zeker als het in of onder het voertuig hangt.
Van de andere kant vind ik je werk ook wel weer erg inspirerend.
Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

BTW, is er al een weddenschap lopende over wanneer Trumpeter of zo met een spuitgiet modelletje voor een schappelijk prijsje op de markt komt? 😀 Is bij mij al drie keer overkomen na een hoop werk te hebben gestoken in het scratchen van verschillende dingen. 🙂

Groeten

Robert

Hallo Robert; Bedankt voor de steun 😱

Als trumpeter of een ander merk dit ding gaat uitbrengen dan stop ik met de hobby. Misschien is het verstandiger om hem alleen nog maar hier te posten 😉

Groeten,

Bas

Update:

De letters zijn gefixeerd met tamiya extra thin cement. Binnen 30 seconden zijn ze hard en de bevestigingspunten zijn bewerkt met een dun laagje secondelijm. Niets geen geklooi met zelf pe maken 😉

roostergrillx001.jpg

Pe beugel van een stug pe frame van cmk, wie wat bewaard heeft wat...

roostergrillx003.jpg

"bouten" erop

roostergrillx006.jpg

roostergrillx007.jpg

roostergrillx010.jpg

roostergrillx011.jpg

roostergrillx012.jpg

roostergrillx013.jpg

roostergrillx014.jpg

roostergrillx015.jpg

Dit is de eertse en zeker niet de laatste keer dat ik papier heb gebruikt. Werkt best wel relax.

Groeten,

Bas

Bas,

Super cool! Die letters... Hoe groot zijn die?!?! Zal een leuk klusje geweest zijn om de binnenkant uit die O te snijden! Ik ben alweer benieuwd naar je volgende foto's.

Greets,

Erik.

Dank u heren, jullie commentaar werkt alleen maar stimulerend.

@ Erik: Ik denk ongeveer 6 mm lang, en het rondje viel nog mee. Waarschijnlijk heb ik ook mazzel gehad dat het zo strak uitviel.

Groeten,

Bas

Tja,
hier past alleen maar een eerbiedig zwijgen: dit is modelbouw pur sang!

Greetz en ga zo voort - ik volg dit project met bewondering en ben jaloers op de vaart waarmee je je accuratesse weet te combineren.

Wim

Goh, dat is weer eens wat anders, die grote stukken plastic plaat! Hoe lijn je al die losse stukken precies uit? Met een stalen liniaal of iets dergelijks? Of werk je vanaf een bovenaanzicht op papier?

Greets,

Erik.

@ Erik: Hoofdzakelijk lijn ik alles uit met een metalen winkelhaakje (10cm). Voor de rest gebruik ik een stalen lineaal van 15 en 40 cm. Ik gebruik idd een boven en een zijaanzicht voor de maatvoering. 😱

Groeten,

Bas

Bas, om even terug te komen op die papieren letters. Ik denk dat ik die methode ook ga gebruiken om het bord van mijn huisje te maken. Had je eerst die letters gewoon aangebracht en dan die thin cement erover? Of andersom?

Groeten,
Wesley (die nog steeds verbaasd is over de 'skills' van sommige mensen - Een soort apart 😉 )

Hallo Wesley,

Eerst het onderdeel waar het papier op moet komen voorzien van thin cement. Dan de letters aanbrengen en deze dan nog weer voorzien van thin cement. Voor de zekerheid kun je hier en daar nog een beetje secondelijm aanbrengen.

Groeten,

Bas

Terug
Bovenaan