Vizier spiegelglas Abrams Tanks

Zo het onderwerp is een mond vol ...

maar wat ik bedoel...als je naar het vizier kijkt van een tank dan is dat glas in een bepaalde manier gekleurd, meestal een blauw/rood/paarsige parelmoer kleur.

m1.jpg

dit is puur ter voorbereiding voor mijn Abrams tanks..
wat ik dacht is Clear Red van Tamiya en Clear Blue, druppel voor druppel mengen en dan licht opspuiten.

of eerst blauw laagje spuiten en dan laagje rood spuiten.(of anders om)
als een soort parelmoer.

wat denken jullie?

alvast bedankt.

Om deze site beleefd en leefbaar te houden verlangt de TWENOT dat de deelnemers aan deze forums hun volledige voor- en achternaam gebruiken! Vul dit dus in als "gebruikersnaam" tijdens het aanmaken van Uw account.Realiseer U dat Uw berichten door velen gelezen worden! "Nicknames", onvolledige namen en provocerende afbeeldingen worden geweerd omdat wij van mening zijn dat men over het algemeen omgang met echte personen prefereert. Mocht U iets toevoegen aan de site dan moet U bereid zijn hier achter te staan onder Uw eigen naam. Deze nieuwsgroep is een toevoeging aan ons 2-maandelijkse blad De Tank, en de TWENOT hanteert hier de zelfde hoge standaard!
Dit voorkomt dat mensen te gemakkelijk ondoordachte berichten plaatsen die zowel de lezers, de vereniging als de site geen goed doen. Tevens leert de praktijk ons dat veel mensen liever antwoorden via email dan op een nieuwsgroep, zodat het gebruik van Uw personalia alleen maar bevordert dat U goed geholpen wordt met Uw vragen. Indien U hardnekking weigert deze simpele regeltjes te volgen resulteert dit in het verwijderen van Uw berichten, of zelfs een volledige blokkering van Uw toegang!

Dit "vizier" is van de warmtebeeldkijker van de Abrams.
Het oppervlak is van Germanium (een bepaald soort metaal) wat erop gedampt is, en daarna voorzien van een coating.
De 'normale' periscopen zijn over het algemeen wat groenig van kleur, hetgeen komt omdat het gelaagd glas is.

De tip met een foto-negatief kan je goed gebruiken voor dit warmtebeeld, de overige periscopen schilder ik altijd:
alumuminium
clear green
clear blue
clear green voor het groenige effect.

Michel, geef me even je volledige naam door via een pb, zodat ik je inlognaam kan aanpassen 😉
Om deze site beleefd en leefbaar te houden verlangt de TWENOT dat de deelnemers aan deze forums hun volledige voor- en achternaam gebruiken! Vul dit dus in als "gebruikersnaam" tijdens het aanmaken van Uw account.Realiseer U dat Uw berichten door velen gelezen worden! "Nicknames", onvolledige namen en provocerende afbeeldingen worden geweerd omdat wij van mening zijn dat men over het algemeen omgang met echte personen prefereert. Mocht U iets toevoegen aan de site dan moet U bereid zijn hier achter te staan onder Uw eigen naam. Deze nieuwsgroep is een toevoeging aan ons 2-maandelijkse blad De Tank, en de TWENOT hanteert hier de zelfde hoge standaard!
Dit voorkomt dat mensen te gemakkelijk ondoordachte berichten plaatsen die zowel de lezers, de vereniging als de site geen goed doen. Tevens leert de praktijk ons dat veel mensen liever antwoorden via email dan op een nieuwsgroep, zodat het gebruik van Uw personalia alleen maar bevordert dat U goed geholpen wordt met Uw vragen. Indien U hardnekking weigert deze simpele regeltjes te volgen resulteert dit in het verwijderen van Uw berichten, of zelfs een volledige blokkering van Uw toegang!
Jan 🙂

Roel, moderne US voertuigen hebben een of andere laserbestendige coating op alle periscopen/kijkglazen, zie deze foto van een Bradley die ik genomen heb op een open dag ergens een keertje:

brad03.JPG

Al naar gelang de lichtval komt de kleur er steeds heel anders uit, leuke uitdaging toch? 🙂

inderdaad een uitdaging 😛
denk dat ik het maar op paars hou, heb namelijk een blad van tamiya

waarin de bouwer dat glas ook paars verft van z'n challenger.
alleen compleet dekkend paars en niet doorzichtig.

ook komt het op foto's voor dat dat glas helemaal geen kleur heeft, misschien proberen wat te oefenen op plastic om het parelmoer effect te krijgen en dan met smoke afspuiten?

ja het is een vloek dat soort details willen uitwerken 😛

Tamiya heeft een paar mooie transparante kleuren, rood plus blauw geeft paars.
Zeker op die moderne transparante vizieren in de neiuwste generatie kits geeft een dunne laag over de vizieren een loeistrak effect

ja precies dat was mijn idee ook, heb namelijk al de Tamiya Clear Red en Blue liggen om het mee te spuiten.

ik ben heel benieuwd.
misschien nog wel wat verdund aluminium voor de glitters.
of zou dat weer overkill zijn?

@Michel: ik schilder de kleuren laag voor laag: alu, clear blue, clear green, effe wachten... goede kleur? stoppen. Niet goed? Verdund clear blue enz, net zolang tot ik de kleur en dieptewerking heb die ik hebben wil.
En ja, ik heb ook wel eens een stukje belichte kleurenfilm voor m'n periscopen geplakt, maar dat is op den duur toch niet zo'n succes gebleken...

Ok bedankt.
maar jij gebruikt groen en blauw? dan krijg je licht blauw toch?
als ik een paarse gloed wil hebben dan moet ik rood gebruiken ipv groen, neem ik aan.

en het aluminium moet ik dat waterig verdunninen zodat je alleen het metallic effect krijgt?
of moet ik het alu gewoon 'onverdund' als basis erop verven?

In de Fine Scale Modeler uit December 2004 staat een artikel die ingaat op het kleuren van deze optieken.
Er wordt gebruikt gemaakt oa van dat Bare metal foil dat dan met Tamiya clear wordt overgeverfdt,en hij gebruikt ook van die gekleurde confetie van het glade folie soort.
Daar zitten verschillende kleuren in die bruikbaar zijn om te gebruiken hiervoor.

Grtz Jelle.

das wel een goed idee,
is het mogelijk dat je dat voor mij kan inscannen?

ik kan daar toch ook van dat aluminiumplakband gebruiken wat je voor buizen gebruikt?
misschien wel iets dikker maar ok.
of aluminium folie, tis maar een klein stukje.

Michel ik heb jammer genoeg geen scanner maar ik kan er altijd een kopietje van maken als je wilt?

En volgens mij zou je die aluminiumplakband die je bedoeldt ook wel kunnen gebruiken.

Laat maar even weten als je een kopietje wil en pbe je adres dan even.

Grtz Jelle.

Terug
Bovenaan