Vitrine/display case

Omdat ik een bloedhekel heb aan stof op mijn modelen :x , maak ik voor elk project een vitrine/display case/stolp ( wat is eigenlijk de juiste benaming?). Waarschijnlijk trap ik voor de meesten een open deur in en vertel ik niets nieuws 🙄 . Toch wil ik met julie delen hoe ik mijn laatst vitrine heb gemaakt.

Daar gaan we:

Een plexi-glas plaat van 100cm X 50cm (Gamma, €11,50)
Met afplak-tape heb ik de zaaglijnen ruwweg afgeplakt, dit voorkomt beschadigingen en je kunt met potlood precies de maten aftekenen.
displ_01.jpg

Voor het op maat zagen heb ik een handzaag gebruikt. Wanneer je de zaag het werk laat doen en hem vrij vlak houdt kun je behoorlijk nauwkeurig zagen. Je kunt ook de plaat eerst insnijden en daarna breken, ik heb hier echter geen goede ervaringen mee. Het is best lastig om te voorkomen dat de lineaal, waarlangs je snijdt, veschuift. Hierdoor breekt de plaat niet recht af en/of krijg je lelijke krassen, op deze manier heb ik heel wat plexi-glas naar de knoppen geholpen 😈 .
displ_02.jpg

Omdat ik er vanuit ben gegaan dat de zaagsnede niet recht en haaks is, heb ik een nieuwe lijn getekend van waaruit ik de volgende maten en lijnen heb uitgezet.
displ_03.jpg

Voor de zekerheid heb ik ruim langs de lijnen gezaagd, dit betekend wel een hoop schuurwerk. Ik heb 3 soorten schuurpapier gebruikt van grof naar fijn. Een volgende keer probeer ik zo precies mogelijk langs de lijn te zagen, ik was met schuren verreweg de meeste tijd kwijt 😱 .
displ_05-1.jpg

Nadat de zijkanten op maat zijn gemaakt, is alles m.b.v. de grondplaat eerst droog gepast en met tape vastgezet. De bovenkant maak ik als laatst op maat.
displ_06.jpg

Voor het lijmen gebruik ik transparante Bisonkit.
displ_07.jpg

Wanneer je de lijm uit de verpakking haalt met een scherp mes, is het belangrijk dit met beleid te doen 😳 .
displ_08.jpg

De lijm heb ik aangebracht m.b.v. een tandenstoker, na een droogtijd van ±20 min. Kunnen de delen samengedrukt worden. ik heb hier extra goed opgelet dat de boven-en zijkanten goed aansluiten De boel wordt pas haaks wanneer de bovenkant wordt vast gelijmd.
displ_09.jpg

Hierna kon ik de precieze maten van de bovenkant bepaald worden. Deze is ook met de handzaag en schuurpapier op maat gemaakt.
displ_10.jpg

Het eindresultaat (een volgende keer moet ik wat netter zijn met de lijm 😳 ).
displ_11.jpg

Groeten en fijne Feestdagen,

Gert-Jan

Hartstikke leuke post Gert-Jan. Maar waar ik nou zo benieuwd naar ben: heb je nu een loszittende, afneembare kap? Of heb je ook een mechaniek verzonnen dat je deze vast kan zetten maar er evt. ook weer afhalen?

Het lijkt me dat-ie simpelweg om de bovenste rand van je base zit geklemd namelijk...

regs,
Ptr

Hoi PE -ter,

De kap staat gewoon los op de grondplaat. Ik heb de plaat gemaakt van een stuk MDF met wat profiellatjes er omheen, waarop de kap kan staan. ("kap" lijkt me trouwens de juiste benaming, dankje wel 😀 )

Groeten,

Gert-Jan

Hoi Gert-jan,

Ziet er heel goed uit mss moet ik in de toekomst ook van die kappen maken voor m,n BWN bootjes ?
Maar als je nu een liniaal met 2 lijm tangen vast maak aan de plaat en dan de plaat insnijden zou dat niet beter gaan???

En je heb er toch een speciaal mesje voor...dacht ik???

Maar het is zeker stof vrij ...ik heb twee goede vitrine kasten en die zijn ook niet echt stof vrij 😢

Gr Nick. 😉

Nick heeft gelijk, er zijn speciale mesjes voor het snijden van plexiglas. Dat werkt iig stukken makkelijker dan zagen, en geeft een strakkere snede. Leuke post Gert-Jan!
Jan 🙂

Dit ziet er zeker leuk uit! ik ga het meteen proberen..
is het ook een idee om dan nog van die houten sierplaatjes op de lijm-snedes te doen? (zelfde kleur als de grondplaat).. (van die 90 graden latjes 🙄 )

Rinus

Hoi allemaal,

bedankt voor julie reacties.

Het geeft inderdaad een strakker resultaat wanneer je het plexiglas insnijd en breekt. Het valt mij echter niet mee om recht te blijven snijden. Ik heb vaak dat de lineaal verschuift of dat ik niet diep genoeg insnijdt en de plaat niet recht breekt. Het lukt me al helemaal niet om smallere stukken af te breken in zo´n geval zul je helemaal door het materiaal heen moeten snijden. Mijn succes-gehalte met snij-en-breek-methode is mischien 75%. Misschien moet ik de lineaal idd vastzetten met klemmen en dieper insnijden 🙄 .

@Rinus, sierlatjes op de snijvlakken is best een goed idee, ik neem aan dat van die hoekproefielen bedoelt. Leuk experiment voor 2009.

groeten,

Gert-Jan

PS: voorzichtig met vuurwerk, modelbouwen gaat het beste met twee ogen en tien vingers. 😱

@Gert-Jan: kapje ziet er prima uit.

En ter leering ende vermaeck een paar tips voor de "snijden & breken" methode:

Zet de liniaal met een paar lijmklemmen vast. Niet de geveerde dingen, maar gewoon ouderwetse die je aan moet draaien.

Zet de liniaal ook altijd aan de goede kant vast, dus over het stuk dat je wilt gebruiken. In het geval dat je dan toch uit zou schieten met het mes, beschadig je in ieder geval niet je werkstuk.

Gebruik zo'n speciaal haakvormig acrylmes en snij de plaat een aantal keren op dezelfde plaats in. Hard drukken op het mes (met grotere kans op uitschieters) is dan niet nodig.

De breeklijn leg je bij voorkeur op de rand van de werkbank / tafel / ... Maakt niet zo veel uit, als het maar recht en vlak is. Tijdens het breken de liniaal op zijn plaats geklemd laten langs de breeklijn.

Hele smalle strips zijn inderdaad vaak moeilijk af te breken, maar bovengenoemde methode in combinatie met een platte tang of nijptang werkt vaak goed.

Veiligheidsbril op bij dit soort werkzaamheden kan geen kwaad (in verband met mogelijk wegspringende splinters).

Terug
Bovenaan