vignet (WIP)

medebouwers,

om even voort te borduren op conceptuele sferen, maar wel mijn aanzet om na lange tijd weer te bouwen, hierbij een probeersel.

Ik ga een zuilvormig sokkeltje gieten dat ik later eventueel op een rond houten plankje plaats.
Het loopt schuin af en onderaan wil ik een stukje oever laten zien, een stuk bmw zal zichtbaar boven wat ijsplaten ( jaja) uitsteken. Sneeuw her en der en on top twee Duitse figuren die ik momenteel nog uitzoek.
DSCF0001-13.jpg

DSCF0003-7.jpg

DSCF0008-7.jpg

Ik goot het met roodband, het idee ontstond uit nood, normaal werk ik met muurvuller voor mijn dio's maar had gewoon een grote zak roodband over. Door mallen ( die ik na het slagen van dit project gulzig in mijn keuken zal opzoeken) te voorzien van wat plastic als preservatief hoop ik zo wellicht een nieuwe lijn in mijn werk te vinden. Het sokkeltje rust nu op mijn verwarming, mogelijk dat het plastic ook een leuk effect achterlaat op de zuil.
Het watergedeelte wil ik later dieper uitfrezen, terugplaatsen in de mal en zuil op die plaats vol laten lopen met hars. Lijkt me leuk wanneer je van de zijkant ook nog wat zaken onder het ijs ziet liggen.

René

Jongens,
thanx voor het kijken
@Mark: Tja, ik heb altijd wel iets gehad met sneeuw en ijs, kan van alles boven drijven, toch? Gezien het formaat van het sokkeltje, komt in de richting van voertuigen een fiets of een motorfiets het meest in aanmerking.
@Jacco: Ja, leuk he...Het ís dat die willy's niet paste,...maar ik bewaar hem nog heel even.
@Kristof: Ja inderdaad man, het lijkt wel een kaasje🙂
Ik vind het wel grappig zo, net of de sokkel is uitgegraven, ook niet symetrisch. In ieder geval natuurlijk.
Het weegt bijna niks en laat zich goed bewerken straks.

René

🙁
Het 'Modellwasser' droogt kennelijk op als houtlijm en wordt niet transparant.
DSCF0015-4.jpg

Ik heb het roer omgegooid, ik haal morgen wel wat fatsoenlijke giethars.
In plaats van een ingebedde motorfiets, komt er een 20 mm kanon dat met éen wiel terechtkwam in het water.
DSCF0018-3.jpg

DSCF0019-3.jpg

DSCF0021-2.jpg

DSCF0023-3.jpg

leunend tegen het geschut nog iemand die op hulp wacht.

He René,

De smaak weer te pakken? Het ziet er goed uit. Zie dat je het geschut behoorlijk verweerd hebt en op het kaasje geplaatst 😉

Zelf vind ik het kaasje te klein voor de flak, motor en bijvoorbeeld een verbouwereerde bestuurder zouden beter passen m.i.

Ben benieuwd naar het vervolg!
Groetjes

Heej Johanna,

je hebt volkomen gelijk,uiteraard is het logischer iets binnen het kader van het vignetje te maken, maar ik vind het net zo leuk dat een klein gedeelte buiten zijn oevers treedt. OK, het oog wil ook wat, maar misschien verwennen wij het oog teveel 😉
Ik heb het dioramaatje ( het is nu geen vignet meer, geloof ik) nu voor me, het drama wordt best verhoogd, ondanks de krappe setting.Zit beweging in.
Het wordt weer een sneeuwdio, de verwering moet in the end een lichte rijp voorstellen.

en hoej, ja...
wat ben ik blij dat ik weer bezig ben... 😀

groetn', René

Hoi René,

Alles blijft smaak en dat is per persoon verschillend. maar goed ook anders wat het leven wel heel saai en konden we dit forum wel opdoeken 🙂

Wie weet verwennen we het oog en onszelf wel te veel, dat blijft iets subjectief natuurlijk. Zelf bouw ik graag binnen de kaders en zie wel een iets er overheen steken, dat is ook smaak.

Ik laat me verrassen 😉

Groet, Johanna

Ik vindt het wel wat hebben dat geschut wat het water is ingegleden.
De Flak heeft overigens weer echt zo`n Duret style 😉
En trouwens, ik zie dat je ook weer creatief bent geweest met de schaar 😱
Of had je nog een voorraadje 🙂

Greetz Jacco

Tiens Jacco,

ge zoud uw hoofd ook eens kunnen kuisen hè...
jouw mooie 250's en 251's in een pruikje maïsveld of zo 🙂
nee joh, ik heb een potje met het manna van wel drie relaties joh.
Zonder dat ze het weten dragen ze stuk voor stuk bij aan d'n modelbouw 😀
d'n ultieme wraak! toch 🙁 ....

ga me eens buigen over het figuurke Jac,

René

He René,

Je schiet al aardig op, de smaak te pakken? 😉

Wat voor sneeuw is dit? Af en toe ziet het er wat wattig uit, maar wit is het wel. Flak is lekker vies en veel gebruikt, vind dat wel mooi. Het is volgens mij wel onlogisch dat het op de loop zo dit ligt....

Succes met het figuurtjes, wordt vast een mooi Duretje 🙂

Groet!

Ik vind dit weer een heel originele benadering der dingen!
En wie niets nieuws probeert, die leert ook niets nieuws.
Op zich vind ik de FlaK beter passen dan de motor en oogt het geheel interessant met die sneeuw. Ik neem aan dat er nog een figuur bij komt?
Wat ik persoonlijk wel storend vind, is dat het gietsel niet aansluit bij de rest van de sokkel.
Hierdoor oogt het geheel rommelig en niet af.

@Johanna: tja, niets zo veranderlijk als het weer,...wat is logisch?
denk dat de hoek van de loop het wel denkbaar maakt dat er wat op kan liggen, de eventuele vaart van het geschut dat (net) in het water valt maakt het misschien ondenkbaar.
@Ron: Ron, het ís ook nog niet af. Moet nog eea camoufleren en in evenwicht brengen.
Wilde met de sneeuw even een scherper beeld van het eindproduct hebben.

dank jullie voor de reacties!

Ow Ron,
ik zie nu pas wat je bedoelt met het aansluiten van het gietsel op de sokkel ( was druk op werk ). Ik had het gietsel tijdelijk op een asbak gezet om beter te fotograferen.
Nee, zo is je kritiek duidelijk, in dit geval was het hondslelijk geweest.

groeten,

René

DSCF0001a-1.jpg

DSCF0008b-1.jpg

DSCF0009b-1.jpg

even de vorderingen van vanavond. Heb het grondje op een dekseltje van een jampot gelijmd. Handig met schilderen. Het dekseltje is ook het uiteindelijke voetje van het grondje ( volgen jullie het nog 😱 ?¿!)
Zonder jampot natuurlijk. Die blijft achter in de twenotmeetingreiskoffer.

Hoi Rene, vreemd ik vond dit aanvankelijk dikke scheissss maar gaandeweg ben ik er wel voor te vinden, MAAR ik vind het vignet gedurfd en origineel maar de zijkanten van je base (chapeau voor je lef) vind ik PERSOONLIJK niks, geef dit een mooie satijn-zwarte effen zijkant en je hebt een veel strekker geheel...

...je dio is echt heel ruw, geef dan een contrast met een mooie zijkant, geloof me het resultaat zal er prachtig uitzien !! nu effe niet 😉

cheers
Dom

Ja Dom,
ik kan er alle kanten mee op. Wil ik het op rots laten lijken moet ik eerst eens kijken hoe het uitziet. Gelukkig heb ik kritische toeschouwers.
Een stuk doorsnee van de aarde eronder wil ik eigenlijk uitbeelden, in die zin is zwart inderdaad mooi. Maar ik denk niet dat ik het ga effenen Dom 🙁

thanks voor je blik.

geen probleem RENE, net als bij Jan's werk zeg ik enkel, het is jou ding, doe ermee wat je wilt en voel je er gelukkig mee maar hou rekening met de comments en neem elke opmerking mee in het model of voor de volgende 😉

cheers
Dom

hm hm 🙂

wederom thanks Dom.
Gelukkig ben ik zeker, vooral als je nagaat dat ik een jaar of zo niks meer deed, geen goesting.
Fijn ook dat je even geduld had met de Scheisse.

bonheur,
René

Ik daarentegen vind het geheel juist weer wèl geslaagd uit zien!
Ik vind dat de "aarde-look" de algehele, koude sfeer van het vignet zeker ten goede komt.
Misschien nog iets meer diepte/ (donkere)kleurvariatie??

Nu nog laten aansluiten op een sokkel en klaar is Kees/René... 🙄

😉

Heej Ron,

dank je. Ik heb de tip van Dom overwogen en uitgeprobeerd, los van het feit dat de rotsstructuur er aantrekkelijk uit ziet.
In dit geval is mijn vignet een grapje, het mag lijken of ik het met een klokhuisverwijderaar uit zijn omgeving trok. In dit geval benadruk je het effect als je het contrast tussen de gebeurtenis en de drager vergroot.
Doordat de rotswand vrij gedetaileerd is, leidt het ontzettend af en is inderdaad in dit geval minder strak.
Ik heb de zijkant egaal donker gemaakt en afgelakt. Ik heb voor een volgend diorama wel een idee hoe ik rotswanden maak die wel essentieel zijn in dat diorama.
Binnenkort koop ik eens wat mooie sokkeltjes, voorlopig laat ik het nog even op een afgelakte deksel staan.

Dom en Ron, thanx 🙂

Ik had eerst mijn bedenkingen bij je techniek maar dit resultaat is best te doen voor een sokkel.
Niet "standaard" maar zeker qua kleuren vormt het toch een geheel met de rest.
Gewoon lekker blijven experimenteren, soms lukt iets beter dan andere keren maar je ontwikkelt zo wel een heel eigen stijl/vorm

Rob,

ook nog bedankt.
Experimenteren is gewoon leuk, je leert er een hoop van en gemaakte foutjes in het ene plan, kunnen opeens de inslag vormen voor een ander.
De inslag voor deze was overigens; eerst eens met het grondje beginnen, dan de rest.
DSCF0002-10.jpg

DSCF0004-9.jpg

DSCF0006-8.jpg

DSCF0009-9.jpg

DSCF0008-9.jpg

DSCF0013-9.jpg

DSCF0016-4.jpg

Alleen dat blikje....Dat geeft er een enorme "El Cheapo" uitstraling aan.. Dat is echt foeilelijk. 😱
Zet het gipsen blokje eens op een mooie voet en je hebt iets wat er direkt 100 keer beter uitziet.
Een diorama of vignette valt of staat met het geheel. Elk onderdeel dat afbreuk doet, doet afbreuk aan het geheel

@ DOM:ja man, ik keek er gisteren nog een naar, voelde een mannetje met zo'n ronde rode neus achter me roepen;'meemeemee!!', en het was een goede kritiek! Ook ik moet dit toegeven. Blijft pijnlijk.

@ Rob: om het gemak heb ik het tijdelijk op een dekseltje geplakt.
Ik kan het vignet zo op een jampotje schroeven en bewerken zonder de zijkanten te beroeren. Om in de toekomst wat te reizen met het vignet en alles intact te laten zag ik in de schroefmethode wel heil.
Gewoon een doos met gestabiliseerde jampotten 😱
Ach, laat ik nou eens gewoon wat geduld betrachten met het sokkeltje, ze gooien je er dood mee 😉

hm, blijft de vraag voor een naam voor het plaatje...

shoot!

Terug
Bovenaan