video over de laskwaliteit op een sherman

Erik Bakker

Lid van de TWENOT
Schalen
  1. Waar ik maar zin in heb
  2. 1:35
Onderstaande video kwam ik net tegen.
Mijn collega die de laslessen geeft in onze werkplaatsen verteld vaak over de geschiedenis van het lassen en vooral hoe het nog aardig in de kinderschoenen stond.
Nu waag ik me heel soms eens aan een probeersel met elektrode lassen en ik kan me niks anders dan aansluiten hoe ellendig het lassen van een Sherman gegaan was.
Een historisch correcte las op een sherman ziet er dus eigenlijk niet heel erg lekker uit.

Ik dacht dat de lassen rvs waren. Verroesten rompen met glimende lassen heb ik regelmatig gezien. Zou dus ook een nikkel legering kunnen zijn.
Beiden inderdaad niet/laag magnetisch.

Een las op enige historisch correcte tank ziet er niet uit, ik heb laswerk aan een churchill gezien wat maar wat aan elkaar gespetterd zat, russisch wat volgens mij niet eens vast zat, en in een boek een amerikaanse tanker ( ...cooper?) Wordt beschreven dat men duitse tanks eerst beschoot met fosfor omdat de rook zo door de lassen naar binnen trok en de bemanning uitrookte.

En we moeten met zn allen eens kijken naar de richting van de lassen die we maken, die mooie v lassen staan super op je model, maar vaak zitten er helemaal geen duidelijke v lassen op.

Een duitse motorfiets is get frame gemaakt van 2 stukken geperste plaat, met een lasnaad in het midden, dkw?. Die 2 geperste platen werden met een rollende puntlas aan elkaar gemaakt, maar dat kon alleen snachts want anders zat het stadje verderop zonder stroom

Voor ons modelbouwers kunnen we de lassen niet netjes genoeg maken.
Bedenk dat alle afwijkingen de we maken 35 keer groter worden. Expres wat ruwer maken is hierdoor zwaar overdreven. Beetje vergelijkbaar met klinknagels/bouten/moeren/plaat dikte/etc. De afmetingen zijn vaak veel te groot maar anders niet uitvoerbaar.

Het is inderdaad een RVS lasdraad die gebruikt wordt op de sherman, in zijn kanaal probeert hij er ook zelf mee te lassen.
Ik was laatst op mn firefly bezig om de extra pantserplaten voor de bestuurder te plaatsen en de lassen die ik daarop reproduceerde waren niet zo netjes, maar eigenlijk in schaal best wel een acurate representatie, maar nu zitten er zandzakken over.

Terug
Bovenaan