Verouderd zijlijntje met WR360 en wagon 1/35

Na een tijdje zonder gewone modelbouw,deed voorheen niets anders meer dan rc-schepen,besloot ik de draar weer op te nemen met dit diorama.
Dit diorama diende vooral om weer een beetje voeling met de materie te krijgen in aanloop van de bouw van men vervalen BR52.
De loc en wagon zijn van Trumpeter op 1/35,heb gekozen om recht uit de doos te bouwen,uitgenomen de buffer die ik zelf bouwde.
Ik bouw graag recht uit de doos,ben ervan overtuigd dat men op deze manier ook mooie resultaten kan bekomen.Wel probeer ik steeds details/veranderingen zelf aan te brengen.
Met goeie dokumentatie kan men ver komen.
Dit diorama is gebouwd naar een echt zijlijntje niet ver van mijn deur aan de zijkant van een kanaal,vroeger werd het gebruikt om zaden en steenslag te leveren aan een paar plaatselijke gebruikers.
Het speelt zich af anno 1946-1950,toen je dit oorlogsmateriaal overal in Europa nog erg veel tegen kwam.

http://s1047.photobucket.com/albums/b472/vandorpe/website%20wr360%20c12/Eindfotos%20WR360%20met%20gondola/

De bouwdozen leverden geen echte problemen op,ze waren redelijk goed.Het gras is met graspollen in 3 grotes opgebouwd en aangevuld met grasvlokken.
Dit werd nadien met 4 tinten kleur afgewerkt.
Opmerkingen en tips meer dan welkom
Meer foto's via men www.

Hallo Marc,

eerst een duim omhoog voor dit mooie diorama, het gras ziet er zeer goed uit mede door de verschillende textuur en kleurschakering.
Echter wel een vraag naar de 5de foto waar het lijkt dat deze trein uit de rails is gelopen of is dit het gevolg van de sterke vergroting ?
groet,

Willem

De toegepaste technieken verdien inderdaad het predikaat "mooi!" Vooral van die graspolletjes ben ik wel gecharmeerd.
Wel heb ik wat moeite met het voorbeeldgetrouwheidsgehalte, zo is bijvoorbeeld "Hannover" een Gattungsbezirk waarin gesloten wagons afkomstig uit het tijdperk van de Länderbahnen ondergebracht waren, en niet de open wagons. Een opschrift "Deutsche Reichsbahn" zal zeker in de eerste jaren na de oorlog voorgekomen zijn, echter werd al heel gauw (binnen een tijdsbestek van enkele maanden na 8 mei '45) daaraan een opschrift toegevoegd waaruit kon worden afgeleid of de desbetreffende wagon in de Britse, Franse, amerikaanse dan wel de Russische zone thuishoorde. En die ontbreekt. Terwijl wel de lok voorzien is van het na-oorlogse typenummer V36. Beetje verwarrend allemaal.
Maar, ik wil het nogmaals gezegd hebben, de technieken die je hebt gebruikt vind ik op zichzelf wel overtuigend. Behalve dan de wijzerplaten van de metertjes in de lok, die zijn gewoon wit. Etiketje maken, erin plakken, blanke lak erover en het ziet er meteen minder blind uit.

Groeten,

Kanne, die nou éénmaal een geweldige pietlut is als het om treinen gaat 😉

Bedankt voor de reakties.
Die wagons zoals afgebeeld zag je veel later nog zo hoor,de duitse oorlogstekens werden reeds verwijderd.
Heb navraag gedaan bij de nmbs,ze konden niets meer verduidelijken over deze periode?
De wijzertjes met een wijzerplaatje erin?
Goed idee,maar de binnenkant van die wijzertjes zijn maar 2,5 mm diameter,dat gaat boven mijn petje 😳
Daar zie je trouwens nadien niets meer van,het dak zit erop,en ander zicht op deze meters is er totaal niet.

Welke oorlogstekens doel je op? Bij mijn weten werden (goederen)wagons in de oorlog beletterd zoals voor de oorlog, al kwam het wel voor dat het voluit geschreven Deutsche Reichsbahn" vervangen werd door de afkorting DR (vanaf wanneer weet ik niet uit mijn hoofd, dat zou ik op moeten zoeken), en daarmee verdween ook het "Gattungsbezirk": bijvoorbeeld Kassel, München, Dresden voor gesloten wagons, Breslau (ea) voor open wagons, Köln voor 4- of meerassige platte wagons, Stuttgart voor rongenwagons etc. Vrijwel direct na het beëindigen van de vijandelijkheden werd door de bezettende (geallieerde) machten een opschrift aangebracht als kenmerk in welke zone de wagon thuishoorde (bijvoorbeeld Brit. US-Zone). Dat dat bij de SNCB niet bekend is is niet verwonderlijk, het was tenslotte een aangelegenheid die de Duitse spoorwegen aanging. Ook de NS (bestaat die nog?) zal weinig documentatie hebben over Belgische spoorzaken. En ik moet bekennen dat ik ook een leek ben op het gebied van de Societé Natinonale de Chemins de Fer Belgique. En Frans is ook niet mijn sterkste punt, zoals je ziet.
Maar wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je door je te verdiepen in dit soort zaken je je werk overtuigend neer kunt zetten. Hysterisch correct zeggen we dan 😉
En wat die wijzerplaten betreft: kijk eens in mijn BR52-draadje hoe ik dat gedaan heb. Als je interesse hebt, kan ik je wel een scan toesturen van wat wijzerplaatjes, met een fotoshop-programma kun je die dan naar believen vergroten en verkleinen. Kun je met gepaste trots af en toe je dak lichten om het interieur te laten zien 😉

Bonne chanche!

vandorpe marc zei:
Daar zie je trouwens nadien niets meer van,het dak zit erop,en ander zicht op deze meters is er totaal niet.

Dan zou ik me daar niet te druk over maken, ...

Mooie setting zet je daar neer, geheel mijn stijl, ik doe het er voor...

Heb je nog meer in je hoge hoed? 😀

Rico

Terug
Bovenaan