Verfkwasten

Frans Thibaudier

Lid van de TWENOT
Gister verfkwasten gekocht met beverhaar.
Hoe kun je je kwasten in een goede conditie houden?
Ik heb het idee dat er stijfsel oid in de kwasten zit om
de haatjes bij elkaar te houden. Kan ik meteen met de
kwasten gaan schilderen of moet ik ze eerst in white
spirit oid laten weken?

Moet ik de kwasten na het schilderen ook nog op één
of andere manier behandelen?

Frans.

Hoi Frans,

Om mijn kwasten in goede conditie te houden, maak ik ze schoon in een glazen pot met kwastenreiniger en op de bodem een spons, waar ik de kwast overheen haal.
Vervolgens doop ik ze in een potje met afwasmiddel, waarna ik ze goed afspoel met lauw water.
Met mijn vingers strijk ik de haren in model en zet de kwasten ondersteboven om te drogen.

Succes Johan

Yep, zoiets doe ik het ook...

Kwasten met beleid reinigen in een niet te aggresieve oplossing,
terpetine of iets dergelijks....

Daarna uitspoelen onder de lauwe kraan en de haren lichtjes heen
en weer bewegen over een blokje zeep.
Beetje drogen met een doek en op zijn kop in een potje weg zetten...

Rico

Nieuwe penselen voor gebruik eerst goed uitwassen (vaak zit er iets in om ze een mooi puntje te laten houden, verkoopt beter)

Na gebruik, goed uitspoelen met de geschikte verdunner voor de gebruikte verf, droogmaken met een doek (oud T-shirt is zeer geschikt).
Dit een paar herhalen tot dat er geen vuil meer uit komt.

Dan inmasseren met shampoo (liefst zonder toevoegingen), daarna goed uitwassen. Ik zelf gebruik Zwitsal baby-shampoo (wat veilig is voor baby-haar is zeker goed genoeg voor je kwasten).
Je staat er versteld van hoeveel vuil er nog uit je 'schone' penselen komt.
Iets droog maken en de vochtige haren in een puntje strijken en met de haren naar boven weg zetten.

Beetje vaseline erop werkt goed, zeker als je een tijd niet gaat schilderen. Ikzelf ben heel lui en maak de kwastjes alleen schoon in terpentine en doe er een beetje speeksel op. En de kwasten altijd met de punt omhoog of omlaag bewaren.

Groeten,

Bas

Hey Bas,

uit ervaring, nooit omlaag, op een gegeven moment heb je allemaal kromme punten aan je kwastjes...
Zonde van de dure kwasten die sommige hebben...

Mij is geleerd, of omhoog, of plat leggen...

Rico

Bedankt voor het corrigeren 😉

Groeten,

Bas

Van Windsor & Newton kan je een tube kopen: Art's Gell, dat is een mild schoonmaak, reparatie en onderhoudsmiddel voor penselen.
Even uitspoelen met water erna en klaar.

Omhoog, omlaag....
Ooit een tip gelezen in het "Handboek Scheepsmodelbouw" (Ja, sla maar, Rob!! 😢 )
Na het schoonmaken (wat overeenkwam met een aantal van bovenstaande methoden) ophangen met de haren omlaag.
Wat ik dus doe:
Aan al m'n kwasten maak ik met CA-lijm een draadlusje aan de bovenzijde.
Na het schoonmaken hang ik ze hieraan op.
Werkt ook prima, en de haren blijven keurig in model.

Terug
Bovenaan