Verf op vinyl tracks...

Remco Hollebrandse

Lid van de TWENOT
Interesses
Geallieerd WO2
Modern IDF en NL
Vliegdingen 1:48
Schalen
  1. 1:16
  2. 1:35
  3. 1:48
  4. 120 mm
Nu bezig met
ILoveKit 1:16 Sherman M4A1E8, AFV Club LST 1:350, Zimi Models 40mm Quadrupple Bofors
Hoi,

Voor mijn Trumpeter Strv 103B MBT had ik een setje Trumpeter Workable tracks nabesteld. Ik had de nodige ( of onnodige?) moeite deze samen te stellen.
Eenmaal samengesteld moeten ze rond de tank gelegd worden en dat brak mij aan de rechterzijde dusdanig op dat ik ervoor wil kiezen aan de linkerzijde toch de vinyl tracks uit de doos te gebruiken. Nu heb ik die met een Mr. Primer Surfacer 1000 (uit een spuitbus) in de grond gezet. Dat werkt voor geen centimeter. De primer laat overal los. Doe ik iets fout of moet ik een andere primer gebruiken?

Ik primer nooit, verf rechtstreeks op de tracks.
Meestal gun metal eerst, dan aluminium of natural steel op de rijvlakken, drybrushen op de raakvlakken buiten, dan donkere washes en roest op de uiteinden/bouten.
Werkt prima, wel alleen acryl verf van vallejo.
Ik vermoed dat mr. Surfacer te hard wordt. Acryl verf blijft flexibel(er).

Ik gebruikte vroeger altijd Humbrol Enamel (heb ik nu nog). Een laag was al voldoende. En ruim twintig jaar later zit het er nog goed op.

Ik gebruik nooit een primer
Waarom zou je?
Enamel en acryl uit de spuit hechten prima.
Eerste laagje is meestal roestbruin.
Eash van zwarte olieverf + white spirit
Lichtrijs drybrushen

Voor rupsbanden van zacht plastic gebruik je het liefst verf die een beetje flexibel blijft na het uitharden. Dan kom je al snel bij acrylverf uit, maar die op waterbasis (uit de knijpflesjes, of de potjes van Revell of Italeri) zou ik niet op zulke rupsbanden gebruiken. Enamelverf wordt nu net hard wanneer het droogt, dat is niet zo’n geschikte keuzen, ook al gebruikten we dat er vroeger allemaal voor 🙂

Ik heb VMS no peel primer gebruikt op de Tamiya T62 tracks.. daarna AK en Tamiya kleurtjes gevolgd door pigment. Geen probleem tijdens tracks om de wielen trekken, alle kleur zit er nog 100% op.

"Geen probleem tijdens tracks om de wielen trekken"

Tegenwoordig bevestig ik bij Christie loopwerken en alles wat daar op lijkt eerst de tandwielen en de spanwielen. Daarna zet ik de rupsbanden op hun plek en tenslotte plaats ik de wielen op de assen. Ik merk dat dat 2 voordelen heeft:
  • de verf wordt niet niet meer van de rupsbanden geduwd
  • je hoeft niet heel veel aan de rupsbanden te trekken tijdens het op hun plek zetten, waardoor er ook geen onderdelen of (span) wielen afbreken.

EJ

Terug
Bovenaan