Valentine mk.II bruggenlegger. 2 Esk. Pantserwagen

Bas Hermsen

Lid van de TWENOT
De Valentine bruggenlegger is gebruikt in Nederlands-Indië tijdens de politionele acties. Het zijn er niet heel veel geweest, maar een exemplaar waar meerdere goede foto's van zijn is het voertuig "Ineke", zoals gebruiken voor de Huzaren van Boreel, ingedeeld bij het 2e Eskadron Vechtwagens. Dit Eskadron opereerde in midden Java. Dit deel van Java viel onder de B-divisie en was opgedeeld in vier brigades. Het 2e eskadron maakte deel uit van de T-brigade, ook wel beter bekend als de Tijgerbrigade.

20250316_190027.webpanniversary-of-the-armored-troops-at-bandoeng-description-demonstrations-squadron-fighters-kn...webp

Dit specifieke voertuig ga ik nabouwen. Probleem is alleen dat van de bruggenlegger geen 1:35 model is. Dan maar zelf bouwen. Gelukkig zijn er genoeg walk arounds te vinden en in Overloon staat er ook nog 1. Dit zou mogelijk "Ineke" kunnen zijn, maar dat moet ik nog uitzoeken. Voor een ander diorama was ik al eens begonnen aan een Mk.III Valentine en die bleek niet te passen in dat diorama. De Mk.III reed namelijk niet rond in Afrika. Oeps. Deze basis gebruik ik nu en is eenvoudig aan te passen naar een Mk.II chassis (nagenoeg gelijk met een Mk.III chassis).

Ben eerst begonnen met wat plamuurwerk voor wat EPM's. Ook de torenplaat dicht gelast en voorzien van pantserplaatdetail.

20250316_200219.webp

20250316_200228.webp

20250316_200317.webp

20250316_200337.webp

Wat details uit een ander draadje:

EE346FDA-EDD0-4B97-A63C-A7F2B3D3E0CD.webp

20201129_135943.webp20201129_135953.webp20201129_140011.webp

Laatst bewerkt:
Is die brug niet (ongeveer) hetzelfde als die van andere Engelse bruggenleggers?
Scheelt je een boel werk als je die ervoor kunt gebruiken.

Gaaf project! Ga ik beslist volgen.

Bas,

Gaaf! Ik heb hier ook een Valentine liggen, die bestemd is voor een Bruggenlegger conversie.
Ik heb tekeningen voor je.

Er is wel een 1/35 conversie geweest van (ik dacht) Crossroads models, maar die is volgens mij maar heel kort verkrijgbaar geweest. Een aantal van de oude Scale-Line kits werd ook onder hun naam opnieuw uitgebracht. Had IMA niet ook een conversie?.....maar zelfbouwen is natuurlijk veel leuker!

Dapper project @Bas Hermsen. Ga ik volgen.
Een hele uitdaging, dus ik hoop inderdaad dat je al heul veul tekeningen en foto's hebt, of ander kruip je helemaal over HERCULES heen, in Overloon.

1742161805635.webp

Hey Alex, ik heb je een pb gestuurd. Conversie/resin sla ik over. In de basis is het geen hele complexe constructie om na te bouwen. Vraagt wel om precies werken en daarmee een leuke uitdaging.

Tripje naar Overloon gaat er wel inzitten denk ik!

Hey Alex, ik heb je een pb gestuurd.
Check je mail 👍

Conversie/resin sla ik over. In de basis is het geen hele complexe constructie om na te bouwen. Vraagt wel om precies werken en daarmee een leuke uitdaging.
Absoluut.....prima ding om zelf te bouwen.....het meeste is recht-toe-recht-aan. Die grote schroef is misschien wel een dingetje.

Maar ik moet wel bekennen dat ik de Valentine altijd heb gezien als de "Deux Cheveau" onder de tanks.
Grappig, maar je wilt er toch niet écht in rijden?

Echt wel !

Gaaf! Ik ben niet helemaal thuis in deze periode maar als ik het goed heb zijn er 4 Valentine bruggenleggers actief geweest in Nederlands-Indië. Één per Eskadron.

Op de beeldbank van Nederlands Instituut voor Militaire Historie (NIMH) heb ik dit voorbij zien komen.

Hier staan drie foto's van Valentine bruggenleggers in Nederlands-Indië en drie foto's van proefwaarnemingen in 1949 in Stroe.

Helaas zijn er geen namen zichtbaar op de brugleggers. Wel zie ik een voertuignummer T60163 op één van de foto's in Nederlands-Indië.

Het voertuignummer op de bruglegger in Stroe, 34?02, is denk ik nog het voertuignummer van het Canadese leger.

Foto's proefwaarnemingen;

Foto's Nederlands-Indië;

Lekkâh beezug jonguh!

Nice! Handgreep Brengun misschien naar beneden draaien? Geen must, maar in de modelbouwwereld zie je het niet veel.
En de riempjes van de rantsel er voor uit laten hangen ipv dat de in de houder zitten?
(Het is dat je zulke mooie details scherp neerzet in plastic en metaalfolie, anders was ik over bovenstaande nooit begonnen. Ik ben al blij alles met het blote oog te zien, laat staan zelf bouwen…)

Nice! Handgreep Brengun misschien naar beneden draaien? Geen must, maar in de modelbouwwereld zie je het niet veel.
En de riempjes van de rantsel er voor uit laten hangen ipv dat de in de houder zitten?
(Het is dat je zulke mooie details scherp neerzet in plastic en metaalfolie, anders was ik over bovenstaande nooit begonnen. Ik ben al blij alles met het blote oog te zien, laat staan zelf bouwen…)

Dank je Maarten. Goede ideeen, ga ik mee aan de slag.

Knap hoe je alle details weet aan te brengen, strak en in een behoorlijk bouwtempo.. De verhoudingen ogen goed (is met zo'n tekening wel puzzelen).

Succes gewenst bij het vervolg.

Groeten, Jan

Stond aardig gebarricadeerd, dus niet gelukt...

Bekijk bijlage 66165
Dat is jammer. Er was ontzettend veel te zien. Maar het nam het zicht en de toegang tot de museumstukken nogal eens weg.
Ik denk dat ik er van de zomer nog een keer heen ga. Ik wil dan best proberend wat op te meten. Als je zo lang kunt wachten.

Terug
Bovenaan