USMC M1A1 [13-09]

Re: USMC M1A1 [28-07, Markeringen en parketplus]

Haha, kijk al weer uit naar de bootreis, lekker fish and ships 🤐

En een oproep. Ik kan (nog) niet aan de tracks van bronco komen. Wie kan mij helpen? Zie:

http://www.twenot-forums.nl/viewtopic.php?f=4&t=22657

Hoi Bas, mooi ding, lekker strak gebouwd. Hoe doe jij dat met parketplus, verdun je die ook? En zo ja, waarmee?

Ben benieuwd naar de rest!

Kanne

Heel eenvoudig Kanne. Gewoon direct uit de fles. Spuiten met 1,5 bar van circa 20 cm afstand. Een aantal laagjes en alles is mooi gedekt en flinterdun. Vervolgens de airbrush schoonspuiten met kraanwater en mocht je hem een tijdje niet meer gaan gebruiken nog even door de ultrasoon halen.

Ah, dus toch. Omdat je zo'n mooie glansgraad bereikt dacht ik dat je het misschien had verdund. Maar goeie tip, misschien zijn mijn laagjes wel te dik. Bedankt!

Kanne

@Kanne: waarom denk je dat je laagjes te dik zijn dan? Ik heb ook een fles Parket Plus gekocht. Zolang je het langzaam opbouwt, werkt het goed. Houd de airbrush wel in beweging. Een poel van lak krijg je al snel als je te lang op één plek zit namelijk 😈

@Bas: en nu snel die tracks bestellen en doorbouwen!
Volgens mij heb je nog een berg werk te verzetten 🙄 😉

@Martin: die poelen zijn me maar al te goed bekend 😀 Bij mij willen ze nog wel eens ontstaan door te lang op één plek te blijven, bijvoorbeeld in lastige hoekjes, komt er toch meer lak op dan de bedoeling was. En onwillekeurig pas ik dan de rest daar op aan. Zuinig spuiten dus, en pas later voorzichtig dat soort plekjes bijwerken. En vooral niet haasten.

Mooi gespoten Bas en hanteer je voor jezelf nu een bepaalde volgorde hoe je nu verder te werk gaat?

JW

Kanne, zoals Martin aangeeft, heel rustig spuiten en de tijd er voor nemen.

Martin: valt mee, alleen leuk werk, dus geen berg. Ga al heuvelaf 😀

JW: Volgorde:

- decals en resterende markeringen;
- lokaal parketplus om alles te sealen;
- chipping;
- filters;
- (stof)wash en pinwash;
- daarna is het even bezien of ik nog een aantal chips accentueer.
- aflakken met matlak.

Altijd leuk om te lezen hoe divers de modellen hun weathering krijgen van bouwers.

Blijf hem volgen!

JW

Goed bezig Bas!
Ben benieuwd hoe hij gaat worden. De markeringen en diversiteit n kleur geven hem al een zeer diverse basis. Hoop dat je de foto goed kunt nabootsen.
Lang leve olieverf! 😀

mzzls

JW: klopt, het is maar net wat je zelf prettig vind werken. En voor vele aanpakken en materialen valt wel wat te zeggen.

Boris: Indeed, zonder olieverf was het leven van een modelbouwer maar arme troef 😉

Hoi Bas,

Ik bekeek net even je lijstje van wat nog te doen maar daar staat geen drybrushen bij vermeld !.Gebruik jij deze methode niet? Ik heb er nl een haat liefde verhouding mee,soms wel soms niet!

Groet/Roger

Elco: Ik zal mijn best doen 😉 Morgen volgt er weer een update.

Roger: Nee, ik vind het zelf niet realistisch. Na analyse van heel veel foto's en echte voertuigen (ook graafmachines) zie je een opgelichte rand die met dry brush is te bereiken maar zelden.

Bas Hermsen zei:
Roger: Nee, ik vind het zelf niet realistisch. Na analyse van heel veel foto's en echte voertuigen (ook graafmachines) zie je een opgelichte rand die met dry brush is te bereiken maar zelden.

Dry-brushen is toch per defenitie een techniek om "snel" de hoger gelegen delen van details wat op te lichten zoals de koppen van schroeven en de bovenkanten van de moeren...? Niet meer "de Verlinden-way" waarbij het hele voertuig met de (droge) blokkwast van een bijna witte laag werd voorzien... Net zo subtiel als je pinwash en je chippies; alleen op die plekken waar je wilt oplichten...
En gezien de negatieve commentaren die je keer op keer krijgt Bas lijkt het me goed dat je ook eens met die droge (dat dan weer wel) blokkwast gaat raggen...en waarom? Omdat het MOET! 😉 (trouwens het schijnt dat je met de haren van een herder heeeeeele goeie drybrush resultaten kunt halen...)

Blije groetjes en vooral nieuwsgierig naar het vervolg,
Martin

Dat kan, maar ik ben er geen fan van 🙂

En weer een update. Alle decals zitten erop. De usmc nummers zijn decals uit de verzamelbak, koste me even wat tijd, maar het is gelukt. Grootte is 1,5 mm. De decals zijn weer afgelakt met pledge en na uitharding gepolijst. Sommige randjes moet ik nog wat verder wegpoetsen.

De magere hein's op de weerszijde van de koepel zijn met de hand geschilderd en 6 mm hoog. Ook ben ik begonnen met de lichte krassen op de rechter pantserplaten. Vreemd genoeg zitten deze niet aan de andere zijde of op een andere locatie op de tank. Dit is gedaan met vallejo. De buff kleur van vallejo komt grotendeels overeen met mijn gemixte kleur. Kwestie van een beetje wit toevoegen en blenden maar. Nog wat plekjes bijwerken en dan kan de olieverf tevoorschijn komen.

DSC01582.jpg

DSC01583.jpg

DSC01584.jpg

DSC01585.jpg

DSC01586.jpg

Re: USMC M1A1 [30-07, Decals en Magere Hein]

Het lijkt verdorie wel echt joh...super mooi gedaan! Wanneer je zou zeggen dat ie op je oprit in zutphen staat zou ik het ook geloven...!!!! (Nogal naïef typje)

Martin Hiskemuller zei:
Wanneer je zou zeggen dat ie op je oprit in zutphen staat zou ik het ook geloven...!!!!
Ik dacht dat Bas daar ook zijn partytent had opgezet, om lekker in het zicht van de buren met een biertje erbij zijn tank te verweren.
Dus ja, op het oprit staat'ie soms wel ... hihi 🙂

@Bas: polijsten van de laklaag? Met heel fijn schuurpapier ofzo? Vertel, vertel, we schrijven mee.

Martin 1: dank je, maar ik heb geen oprit 😉

Martin 2: dat is "schuurpapier" wat ik een keer op een beurs heb gekocht, merk weet ik niet meer, maar het is een plastic folie verkrijgbaar in diverse korrel. Wat is heb gebruikt komt denk ik de buurt van 10.000. Laat het op de volgende bouwavond wel eens zien. Bij airbrush service almere kun je ook dergelijk schuurpapier krijgen. Wordt gebruikt voor het polijsten van de primer voor Alclad.

Bas, grappig te lezen m.b.t. polijsten! Wat is het nut hiervan?

JW

De filmlaag van de decals zorgt altijd voor een opstaande rand. Met het polijsten van de decals en laklaag ontstaat weer een glad oppervlak en kun je niet meer zien dat het decals zijn. Wel zorgen dat de decals zelf niet beschadigd worden 😉

Weer wat geleerd 😉 Dat probleem heb je dan natuurlijk niet met Archer decals. Maar wel een goede om te onthouden dus mijn dank!

JW

Klopt, maar die zijn niet voor dit voertuig te vinden, dus soms kun je niet anders. 🙂 Deze methode weerhoudt mij er niet van om met decals te werken. Toch nog handig die natte sokken ervaring 😀

Bas,

Ik ben al sinds het begin een stille volger van dit topic! Ik ben een enorme fan van moderne tanks, die helaas hier niet al te veel voorbij komen, maar als ik dan zoon stukje werk voorbij zie komen .. dan wordt ik weer blij 😀
Het ziet er prima uit! De toegevoegde onderdelen zijn super, net als de lak!

Ik plaats hier zelf zelden iets, maar dit moedigt me toch wel aan om ook weer is wat te plaatsen, ondanks dat ik nog niet zoon hoog nivo heb! 🙂

Martin: Zei je wat? 🤣

Marijn: Inderdaad heeft wo2 de overhand, juist daarom is jouw werk meer dan welkom 😀 Ik heb je abrams topic even nagekeken en jouw basis is erg goed. Vooral clean en dan ben je al een heel eind. Post vooral je werk en mocht je specifieke vragen hebben dan kun je altijd een pbtje sturen!

De eerste verwering is een feit. De foto geeft de finesse niet heel goed weer, maar het geeft een beeld. De olieverf is nog nat, dus na droging oogt het geheel zachter.

DSC01594.jpg

Re: USMC M1A1 [02-08]

Hoi Bas,

Zo op het eerste gezicht zou je zeggen dat de chipping vrij grof is, maar ik vermoed dat je de beschadiging van een foto hebt afgeleid en het dus in werkelijkheid wel zo kan.En er komt natuurlijk nog en stoflaagje op waardoor het geheel iets monotoner wordt.

Groeten,

Roger

Ha Bas,
Ik vind je kunst weer ongelooflijk...dit kan gewoon echt zijn! Het lijkt zelfs wel alsof de chip aan de rechterkant van het plaatje onderbroken is alsof de veroorzaker er langs gestuitert is...echt gaaf gedaan!!!
Ik ben zeer benieuwd naar de rest want dit is al veelbelovend!
vrolijke groeten...

Roger: Dat klopt, via deze link is de foto te vinden:

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:M1-A1_Abrams_1.jpg

Als de chipping geheel droog zijn dan ga ik nog met filters aan de gang. In vergelijking met de foto's zijn ze nog aan de donkere kant. Eerst maar eens afwachten hoe de chipping eruit ziet als ze droog zijn. Op zich zit er niet heel veel stof op, dus daar ben ik wat terughoudener mee.

Martin: dank je 🙂 De rest zal nog even duren en heel wat uurtjes in beslag gaan nemen. Per paneel ben ik ongeveer een uur bezig. De overige delen van de tank zijn gelukkig minder intensief verweerd en aan de andere zijde van de tank zijn slechts twee grote roestige krassen aanwezig. Ik vraag mij nu alleen af wat deze schade heeft veroorzaakt. Dit is, voor zover ik op foto's heb gezien, de enige Abrams die er zo afgeragd uitziet 😀

Matin: 😀

Olaf: Ja het gaat nu best wel hard 😉 Maar ook nog heeeel veel te doen. De tracks van bronco moet ik ook nog in elkaar steken 🤐

Kanne: Thanks!

En ik heb weer eens een figuur klaar 😀 Ik heb het gezicht volgens de Hurkmans-methode gedaan, en dat bevalt goed. Als alles droog is kan ik de overgang met de helm aan de zijkanten van het gezicht voorzien van een pinwash en mogelijk de huidskleur nog voorzien van een pinwash of extra hightlight. De rest is met vallejo gedaan en bevat alleen nog de basis met hightlights. Pinwashes en vuil volgen nog en ook de helm is nog niet klaar. De stofbril moet nog afgewerkt worden en de helm word nog voorzien van wat chips.

DSC01608.jpg

DSC01614.jpg

DSC01615.jpg

DSC01623.jpg

Re: USMC M1A1 [04-08 - figuur]

Hoi Bas,

Nou die 'Hurkmans'methode bevalt mij wel 😀 Mooi gezicht,ook het de kleur van het uniform ziet er goed uit.met acryl ziet het er vaak wat flets en monotoon uit maar jij weet het er toch 'levendig'uit te laten zien!

Groeten/Roger

heey Bas.

Strak gezichtje, kan je die de eerstvolgende bouwavond meenemen?
Ik wil zelf het gezichten schilderen ook onder de knie hebben.

Het mooie is dat het gezichtje er idd net zo uit ziet als Roger beschreven had in zijn SBS.

Dank jullie voor de reactie.

Marc: Het is een relatief eenvoudige techniek, maar het vergt heel veel pricisie. Ik zal de volgende bouwavond wel een demo geven. Zelf het hele fijne blenden heb ik met een loop gedaan en dat terwijl ik goede ogen heb 😱 😉

Heey Bas

Schietbuis bedoel je hehehehehe, nee even zonder gein echt mooi koppie en ik hoop op de bouwavond aanwezig te zijn.
Herman H schreeuwt om een leien dak 😉 dus dat word een leerzame bouwavond.

Schriftelijke update. De abrams staat er momenteel al 'iets' anders bij. Hopelijk heb ik zondag tijd om wat goede foto's te maken.

Bas Hermsen zei:
Ja ben er nog mee bezig. Heb deze week nog vrij, dus met circa 18 uur per dag verweren dat komt helemaal goed 🙄 😉

Bas denk je wel aan je nachtrust??? Meer dan 6 uur slaap per nacht leidt tot besef van de waanzin van alledag...en gaat ten koste van de E.P.T. (Effectieve Plak Tijd)

Succes man!!!

Terug
Bovenaan