US Soldier Rainwear

Richard Bosker

Lid van de TWENOT
Interesses
WW2, Modern army
Schalen
  1. 1:35
  2. 1:72
Nu bezig met
Italeri Kangeroo (groepsbouw) , 1/72 Revell Boxer, Meng M3A2 bought@twenotijzendoornevent,
Hoog tijd dat ik ook weer 's wat post. ff geleden, wel bezig geweest met 'de hobby' maar mezelf niet de tijd gegunt om tussendoor een beetje te posten. Welnu, klein projectje, maar wel een tijdrovende omdat ik 'eromheen' een hoop heb lopen expirimenteren om te leren. Aardig gelukt, maar 1 van de geleerde lessen is wel dat je eigenlijk nooit uitgeleerd raakt en er altijd wel weer wat nieuws te ontdekken valt. Welnu, op de bouwavond van 'bouwgroep het gooi' (ondertussen al voorbij z'n 1-jarig bestaan) kwam ik op een schone manier aan onderstaand kitje. Nu wilde ik me mede door eerdere projecten graag verbeteren in het fabriceren van figuren. Kwam niet verder dan stripfiguur af zeg maar. Hier de foto's van het kitje...

1000023946.webp1000023947.webp

Wat ik vaak doe met een kitje is ff googelen en in youtube kijken of ik 'm tegen kom. Zo ook nu...

What can I say 😉 Ik kon er niet zo goed meer omheen. Dit dioo-tje sprak me enorm asn en dus dacht ik, let's go for it...

Laatst bewerkt door een moderator:
Dattt was een nobele gedachte, maar gaande weg was er genoeg uitdaging. Allereerst, naden vullen. Daar waar figuren tegen elkaar geplakt worden wil t nogal eens kieren. Had op de bouwavond en uit eerdere kitjes wat figuren over waarvan ik er een aantal in elkaar heb lopen plakken om op te oefenen. Kreeg er niet het goeie gevoel bij, gelukkig was de bouwavond aanstaande en kwam ik met een beetje hulp van uiteindelijk op de vallejo putty uit, met zo'n mooi scherp tuutje het beste resultaat. Opbrengen, daarna nat vingertje of wattenstaafje en voila. @Richard Cramer THANKS!1000024036.webp

En toen de figuren de kleur geven. Qua kleuren had ik een goeie leidraad aan de afbeelding aan de achterzijde, maar onderweg kom je zoveel tegen aan tips, truucs, methoden, middelen, youtube video's, eerdere ervaringen uit m'n eigen geklungel and so on... dus algezegd van alles lopen proberen en helaas niet al teveel foto's genomen, maar om wat bezigheid te tonen hier een paar van de spaarzame plaatjes 😀

1000022014.webp1000022015.webp1000022305.webp1000022717.webp

Doel is eigenlijk om met niet al te veel effort, een beetje toonbare figuren op tafel te zetten. Zwart primen en dan van bovenaf met wit preschaden is goed te doen en geeft een heel mooi effect. Alleen dan met dunne lagen (in t engels) 'Glazen' is me niet echt gelukt. Met tamiya vind ik het moeilijk, met vallejo gaat het beter, maar heb/had nog geen goeie thinner. Voor het exprimenteren met water lopen rommelen, maar ook dat gaf niet het beoogde resultaat. Nu ontdekte ik ook dat vallejo voor verven en airbrush apparte verdunners lijkt te hebben. Heb ze nog genoteerd en moet weer ff zoeken naar waar t ook alweer stond, mocht ik t vinden zal ik het nog aan deze post toevoegen.1000023179.webp

Laatst bewerkt:
Ziet er uit als een leuk project helaas is er door je foto’s weinig te zeggen qua feedback.

Als je een figuurtje af hebt kan je foto’s maken tegen een egale witte of grijze achtergrond zodat er gericht feedback op gegeven kan worden (mits je dat wilt)

Hi Martin, leuk dat je al inhaakt en supertof dat je me zou willen helpen met tips en truucs. Ik ben de draad nog aan het bouwen, dus er komen nog wat closeups van het eindresultaat, had idd meer tussendoor en van dichtbij moeten fotograferen. Maar niet gevreesd, dit was zo'n leuk projectje, dat het maakt dat ik op korte termijn er nog 1 wil starten. En dan beloof ik, sterker nog, ga ik GRAAG gebruik maken van je tips en truucs.

'Glazen' werd / word wel erg mooi in onderstaande video getoond. Heb het nog niet voor elkaar gekregen, maar die tijd gaat absoluut komen.

Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om de basiskleur te airbrushen, en dan de kleinere details te schilderen. Wat ik (maar dat kan ook een persoonlijke beleving zijn) is dat vallejo wel lekkerder schilderd op een 1 of andere manier. Maar tamiya met wat retarder doet het ook goed. Heb een beetje mix van beide toegepast. Wat wel een goeie les was, is om met een kwastje de 'schaduwen' in te schilderen. Dien ik wel bij te zeggen dat de kleur keuze wel belangrijk is. Heb wat kleurcombi's geprobeerd, maar kreeg het beste gevoel om de toegepaste xf-62 te schaduwen met de xf-1 matt zwart. Een andere geleerde les is dat een ragfijn kwastje (10/0 of 0/10, doe deze getallen ff vanuit m'n bovenkamer) ook een wapen is in de figuurschilderenmarij... de schaduwen invullen met een was is ook supereasy. Dat werd dan weer mooi getoond in onderstaande video.

Ik heb nu de ponchoschaduw geschilderd en de broek met een wash gedaan. Hieronder nog wat CLOSEUP foto's... (helaas niet helemaal scherp, maar het effect is wel te zien)

1000024039.webp

1000024042.webp
1000024041.webp

Laatst bewerkt:
en toen een lastig onderdeel uit deze sport. De gezichten. Maar om wat beter beslagen ten ijs te komen heb ik een setje face painting 70.119 verven van vallejo aangeschaft. Hier zit ook een stappenplan bij waar ik niet helemaal uitkwam en misschien ook nog iets te next level voor mij is. Bij elkaar wel 10 gezichten gepoogt een beetje knap te krijgen. Voornaamste les... er zit een basikleur in het setje die ik alleen al een mooie kleur vind voor het gezicht (vallejo 70.876). Als je deze nog op een mooie manier iets zou highlighten (drybrush?? glazen?? Wash???) ben je al een heel eind. De grap is dat me dit nog niet naar tevredenheid is gelukt, maar geloof me als ik zeg dat ik daar wat extra uurtjes aan heb besteed. Wat ook ontzettend uitmaakt is de ogen van oogwit voorzien en dan minidotje zwart/bruin tbv pupil. Geeft de figuren gelijk een blik. Superfijn kwastje is gevoelsmatig een musthave. Nog niet waar ik zijn wil, maar tov eerder figuren zeker al iets beter geworden.

1000024043.webp1000024044.webp
1000022308.webp

Altijd leuk om de gedane arbeid te bundelen in een lijmslagje en de figuren compleet te maken. De draagbanden van de wapens gemaakt met een dunstrookje van zo'n wijnfles wat om de kurk heen zit folie 😂. Helaas geen foto's gemaakt, maar alles is wel te zien bij het eindresultaat. Ook weer een les om de figuren compleet neer te leggen, dus met wapens en accessoires en ze dan zo te lijmen dat het als geheel klopt. Heb nog ff het mes moeten zetten in sommige armen om er uberhaupt een wapen eem beetje fatsoenlijk onder te krijgen. Wanneer eea dan al een lakkie heeft gekregen, hangt beschadigen en dus overnieuw een lakkie plaatsen al snel in de lucht. Hie was het ook alweer. Ervaring is de optelsom van al je fouten 🤣🤣🤣

Gaandeweg tijdens het fabrieken van de figuren het denken aangezet mbt hoe kom ik aan een ronde basis in de juiste afmetingen en ook nog s een beetje in de richting van wat de youtube video presenteerde. Met van alles bezig geweest (alsgezegd dit was echt een leerprojectje) tot ik met het uitlaten van de hond langs een afvalcontainer liep. Als deze vol raken gooien de mensen hunzakken ernaast, na een paar daagies weer en wind wordt de inhoud als vanzelf tentoongesteld. Klinkt poetisch toch? Maarrr in 1van de zakken zaten 3 potten die helemaal matchden. Deze ertussenuit gesprokkeld en gelijk de moeite genomen om de boel nu in de inmiddels geleegde container te gooien. Goeie daad verricht en een goeie buit rijker 😀😀😀

Hieronder de foto van zo'n potje. 1e heb ik verknald. 2e de rand afgeteken en met proxon de lijn gevolgd. Koste me wel 3 freesjes omdat het kunststof om de vrees vastsmolt, maar uiteindelijk kon ik 'm netjes uit het 2e potje creeren.

1000022836.webp

Bodempje van snelbeton, daarna eerste van 2 van die blauwe polystyreen??? plaatjes erin gedrukt.
1000024045.webp
Toen 2e erop gelijmd met houtlijm en tandenstokers en met stanleymes de boel in vorm gesneden. Uiteindelijk met snelbeton en wat grindjes de grond gemaakt.

Hoera een goeie basis, nooit gedacht dat ik t in me had, en toch? Wat een lol!! De boel in de kleur was een dingetje. Heb verschillende kleuren geprobeerd. En vooral buiten veel naar grondkleur zitten kijken 😂 uiteindelijk het beste gevoel gekregen bij xf10 dark brown met nog een toef xf1 matt black. Drybrush met ik dacht xf52.

Verder geen foto's van. Maar de verfpoging met xf64 redbrown gaf een resultaat dat ik in een ander kamertje kleurtechnisch ook weleens tegenkom 🤣🤣🤣 dat... was 'm in ieder geval echt niet.

Moest nog wel een boomstammenstouwtje zien te vinden. Gelukkig gaf een rondje met de hond in het bos opnieuw uitkomst. Toen ik uiteindelijk een geschikte 'boomstam' zag deze met respect netjes uit een boompje gesnoeid. Het resultaat is te zien in de fotos van het eindresultaat. Dit laat zich alleen ook weer kleurtechnisch niet zo goed op de foto zetten.

Laatst bewerkt:
M'n landje en de manne moesten vervolgens van allerlei spulletjes voorzien worden.

1. Houten kist en stelen van scheppen en dergelijke. O.a. gebruikmakend van onderstaande video.

2. De wapens... zwarte wapens doe ik met. De bruine houten wel tevreden over maar nog niet helemaal. Nog verder zoeken naar filmpje of stappenplan. Voor zwarte metalen wapens is deze video / methode makkelijk en fijn.

3. Zandzakken... aan de slag gegaan met luchtdrogende klei van den action. Maar gaf niet het gewenste resultaat. Droogte een beetje te kruimelige en barstig op en kreeg ook niet de juiste zandzakvorm uit m'n handen. Ik ga nog achte zo'n 2 componenten goedje aan, dat langer te bewerken is en mooier opdroogt. Uiteindelijk teruggevallen op de zandzakken die bij m'n eerdere kangeroo in de rekken zaten. Xf59. Daarna tamiya blackwash en een xf57 drybrush. Best ok al zeg ik het zelf.

Laatst bewerkt:
@Richard Bosker : Tamiya acryl is lastig te schilderen met penseel, perfect voor in de airbrush, verdund met wat IPA.
Ik bereik zelf steeds betere resultaten* vwb glazes in verschillende verdunningen met AK Gen 3 en recent Scale75 Warfront acrylverf.
Onderling te mengen en te verwerken met water.
ik ben wel afgestapt van kraanwater, dat heeft hier in de regio te veel kalk, wat je terugziet in de afwerking. Witte uitslag, randjes, niet mooi dus.
Nu pak ik het condenswater van onze wasdroger, daar zit geen kalk etc. in.
Die ogen zijn nog steeds te wit, vergeet dat voorlopig in 1/35, of werk andersom: zwart schilderen en dan met een naald, tandenstoker of superfijn penseel het wit aanbrengen.
Alleen links laat het figuur naar rechts kijken en andersom.
Aan beide zijden en hij kijkt recht vooruit. Rondom wit met zwarte stip laat 'm kijken of hij iets van onderen naar binnen voelt kruipen....
Als laatste de penselen: investeer eens in 2 of 3 hele fijne marterhaar penselen. Ik ben zelf erg te spreken over de service van Penselen.nl. Met wat onderhoud gaan deze best dure penselen trouwens best lang mee
Succes!

*Je hebt volledig gelijk over dat leerproces. Ook ik leer nog wekelijks nieuwe zaken.

en @Rob Plas ALWEER dank voor de zoveelste hulpzame reactie. Penselen.nl haha best een logische naam voor een site die.. ik zal eens kijken. Had/heb nu vallejo eigenmerk kwastjes en dat is al een hele stap voorwaarts...

En dan nu... het eindresultaat 😀😀😀 ware het niet dat ie nog onderhevig gaat zijn aan de expertreview van de vrienden van 'bouwgroep het gooi' en natuurlijk de niet nader te noemen klasbakken en modelbouwgrootheden die hier allen op een geweldige manier op dit forum bivakkeren !!! Er wordt al gesproken over een sneeuweffect, maar ook regeneffect mbv glanslak ed...Cheerio...

1000023940.webp1000023941.webp1000023942.webp1000023943.webp1000023944.webp1000023945.webp

Erg leuk gedaan, en ik denk inderdaad dat met een glanslak hier en daar de indruk van regen of natte kleding iets gaat toevoegen.
En al ben ik regelmatig jaloers op de figuren die hier en op andere sites worden getoond, toch blijf ik zelf ook nog altijd aan het rommelen met figuurtjes, en ik blijf proberen ogen te geven, gewoon omdat ik dat leuker vind ogen 😁
Inmiddels wel al afgestapt van hiervoor wit te gebruiken, neem nu heel lichtgrijs.
Voor pupillen gebruik ik nu dit:
1000046126.webp
Alleen ze op de juiste en zelfde plek krijgen lukt nog lang niet altijd, met regelmatig de beroemde Marty Feldman ogen als gevolg 😵‍💫
Omdat ik veel IDF bouw en dus figuren uit 'mediterrane' streken maak, is de huidkleur bij mij vaak wat donkerder. Ook het haar is over het algemeen donker en ik probeer ze ook wenkbrauwen te geven... nu nog een ongeschoren uiterlijk...

Hallo Bert, briljante tip mbt die stiften. Ik heb zelfs zo'n setje liggen. Dat ene filmpje mbt hoe de wash te doen is van een isrealische tankbemanning. Misschien wel de moeite. Sowieso leuk om ff te kijken. Ik mag het in de verloren momenten graag doen 😀

Tja figuren schilderen blijft toch wat hè Richard? Voor mij ist ook altijd 'op hoop van zegen ' en daar gaan we weer...
Maar al doende leert men. Vooral veel de mist ingaan, leer je het meest van. En weer vrolijk opnieuw met de volgende, die wordt vast beter! Voor het dio'tje wel 'n tip, zei het ook al tegen Eric. Probeer de componenten met washes en pigmenten wat meer te verenigen. Nu is die pluk gras bv wat erg prominent aanwezig. Als je in de natuur rondkijkt zie je dat zelden ineens een pluk gras uit de grond komt maar dat wat geleidelijk overgaat in de rest van het landschap door kleiner gras, takjes enz enz. Duss... hup jas aan en het bos in foto's maken!

Hi Ruud, dank voor deze comment en het meedenken. Was is en blijft ook het doel van het schrijven en delen van deze draad. Ben ik het helemaal met je eens, dat zo singulair als ik het projecteer het in moeder natuur nooit zo is. Had al wat snippers over van het boomstammen wandje. Kan geen kwaad om deze al in de buurt van te sprenkelen. Zat dan alleen met hoe zorg ik dat t vast komt te liggen. Verdunde houtlijm pipeteren en wat dan om de rest van singulair naar multi te maken. Heb ff geen beeld, inspiratie,ervaring met hoe 'm op de goeie manier te verrijken. Komt bij dat ik op een gegeven moment al zo mooi en leuk vind worden dat ik (een beetje) bang ben om 'm met vervolgstappen te verpesten. Ga de hond ff uitlaten,jammer dat t donker is 😀😀🙂 groetjes en tanks. Echt welgewaardeerd

Zou deze lekker zo laten. Als je er nu van alles aan gaat toevoegen/wijzigen eindig je misschien wel met iets waar je niet meer zo enthousiast van wordt. Goed is goed hè?.dat blenden met landschap blijft lastig hoor, bij die Stuart van mij tijdje terug heb ik ook heel wat kunst- en vliegwerk moeten toepassen om de weg te redden. Er lagen echt plakken zand op de weg ipv natuurlijk opgereden en gewaait zand en dat zag er niet uit. Verschillende groottes gras gebruiken gaat 't best. Dus niet alleen zo'n k&k polleke gras, maar doe er wat spoorweggras onder, wat zee gras ertussen enz. Bij zo'n borstwering wat steentjes en 'n plasje water bv. En wat laag gras ervoor. What ever it takes! Goed spieken hoe anderen dat doen, en maak het maar na is ook 'n goeie. En één ding...
Gras wordt pas bruin bij droogte of alst dood is. Als er veel water is is gras groener dan groen.
Op naar de volgende!

Inspirerend hoor @Richard Bosker ! Je doet het gewoon en gaat gewoon experimenteren. Zou ik ook eens moeten doen !

@Ruud Gillis Dank voor de tips, kan ik zeker wat mee. Grap is ook dat ik qua materialen nog zo goed als op 0 sta. Betekend niet dat ik als een gek van alles ga lopen aanschaffen, maar wat je hierboven uitschrijft helpt absoluut in het maken van goeie keuzes dus dank daarvoor. @Walter Jonkers gewoon doen, van proberen kun je leren. Maar gaat ook een hoop tijd in zitten. Heb figurewise 5 man lopen verstieren door expiriment en gerommel. Beetje vooruit gekomen, maar er blijft altijd ruimte om te verbeteren. Ik schat dat dat altijd wel zo zal blijven. Maar ik geniet echt van het bij elkaar brengen van alles. Een kissie waar ik echt ff tijd aan besteed, springt dan alleen al zo mooi uit zo'n landschappie... kan ik echt van genieten.

Terug
Bovenaan