US M113A2 woestijnversie AFGEROND [01022010]

Schalen
  1. 1:35
Hallo allemaal,

Ik had het even helemaal gehad met alles wat Duits was en besloot een doos te pakken die teruggrijpt op mijn eigenlijke voorkeur, namelijk iets moderns.
Iets heel anders, namelijk een M113A2 Desert Version van Tamiya.
001-Doos.jpg

Een review van deze kit is op PMMS te vinden en daar staat voldoende over hoe de kit is samengesteld.

De kit valt als een gebakje in elkaar en na een paar uur werk staat het model in de steigers:
002-Gebakje.jpg

003-Gebakje.jpg

Foto's zijn wat minder dan anders, maar laten voldoende zien.
De kit kent tot nu toe geen problemen.

Ik ga versie B maken zoals in de review te zien is. Wel moet ik een combinatie vinden van de juiste kleur in de XF kleuren van Tamiya. De bouwtekening geeft een TS kleur aan TS-46 Light Sand.

Wordt vervolgd!
Gr Jogy

Ben ondertussen gewoon door gegaan, bouwde snel weg.
Dit gebakje valt zo in elkaar, echt veel werk is het niet. Het is ook niet helemaal een historisch correct model omdat Tamiya vooral oude M113 sprues heeft gebruikt als basis en twee nieuwe heeft toegevoegd waarvan 1 uit bagage bestaat. Hiermee willen ze een juiste versie neerzetten alleen is dat niet zo, maar dat mag de pret niet drukken, want als alles historisch corret zou zijn, was de wereld ook heel anders geweest 😉

De bouwafplaatjes:
004-Bouw%20af.jpg

005-Bouw%20af.jpg

006-Bouw%20af.jpg

008-Bouw%20af.jpg

De schutter die met weinig beschutting de boel in de gaten moet houden.
007-Bouw%20af.jpg

Nog wat kleine plekjes wegwerken en dan gaat dit gebakje een kleur krijgen. Dan ga ik kijken wat ik verder met dit gebakje doe, eerst de volgende stap.

Wordt vervolgd!
Gr Johanna

He Tristan, de .50 is omgekeerd, had eventjes niet goed opgelet en voor het gat komt een tasje te hangen dus die heb ik niet gevuld, de rest had ik allemaal wel gevuld.

Vandaag heb ik de M113A2 voorzien van een kleurlaag en dat staat nu te drogen.

Wordt vervolgd!
Gr Johanna

Hallo allemaal,

Heerlijk rustig hier wat me inspireerde verder te gaan, een verflaag aan te brengen van Flat Earth tot Buff met wit en dat alles kreeg een plek op een klein ondergrondje wat een stukje woestijdweg in Irak moet voorstellen.

Basis ondergrondje waar nog het een en ander aan moet gebeuren:
009-Mini%20ondergrondje.jpg

De basiskleuren op het voertuig:
010-Eerste%20verflaag.jpg

011-Eerste%20verflaag.jpg

012-Eerste%20verflaag.jpg

Het is zeker niet af, de wielen zitten er op net als de tracks vanwege de foto, dus trek daar vooral geen conclusies uit 😉

Dit mag eerst drogen en dan ga ik verder met de voertuig. Alle bagage staat in een basislaag, twee figuurtjes hebben ook een basiskleurtje gekregen dus de komende tijd heb ik genoeg te doen.

Dit was het nieuws uit de warme woestijn 😉
Gr Johanna

Hallo,

Ondertussen weer een stap verder, wielen en tracks geverfd en toegevoegd, de M113A2 is voorzien van decals, daaroverheen heb ik een matzijden laag gespoten van Gunze en de figuren zijn in een vergevordere stadium. wat betekent dat ze niet helemaal af zijn.

013-Decals.jpg

014-Decals.jpg

015-Decals.jpg

016-Decals.jpg

017-Decals.jpg

Dat was het weer.
Grtz Johanna

Ondertussen model voorzien van een washje van 502 Abteilung Wash Brown en Black, de ene keer meer bruin, de ander keer meer zwart, na gelang de positie op het model.

018-Wash.jpg

019-Wash.jpg

020-Wash.jpg

021-Wash.jpg

Heb geen flauw idee hoelang dit moet drogen, maar zal wel goedkomen.

Gr Johanna

Ha die Johanna,

Even mierenn..ken.

Aan de tank helm zit normaal een kabel die het voertuig in loopt, en dat van die kabel geld ook voor de koppeling tussen de handtelemic en de radio, en zonder antenne kan ie zenden wat ie wil, maar gaat het echt niet lukken.

Maar verder na de wash ziet het er best goed uit.

Ik wacht geduldig op het eindresultaat.

Groeten Eric

Re: US M113A2 woestijnversie update! [12012010]

J.Prummel zei:
Ik had het even helemaal gehad met alles wat Duits was en besloot een doos te pakken die teruggrijpt op mijn eigenlijke voorkeur...

Ja dat is nu eens echt onbegrijpelijk... helemaal gehad met alles wat Duits was??? Maar goed, dan is zo'n rijdende schoenendoos inderdaad wat anders 😉

Maar je kunt je wel lekker uitleven met veel washes, fading, filters etc om die rechte vlakken levendig te maken. Laat je helemaal gaan... stofstofstof... en naast een kabel voor de radioset wellicht ook die stofbril vastzetten met een riempje?

Eric

Hallo Eric(s)

Eerst over de figuren: ik heb wat zitten klooien en uiteindelijk ga ik de klep dichtdoen, want de figuur is niet echt geslaagd qua uitvoering. In plaats daarvan gaat het luik dicht en zet ik twee figuren naast de M113A2, komt binnenkort in beeld.

Verder ga ik eerst de bepakking schilderen en droogpassen zodat ik kan zien wat overblijft aan ruimte op het voertuig zelf. Ik ga er geen zooi van maken, op mijn referentiemateriaal zien ze er redelijk onderhouden uit.

Komt vanzelf 😉
Gr Johanna

J.Prummel zei:
...Eerst over de figuren: ik heb wat zitten klooien en uiteindelijk ga ik de klep dichtdoen, want de figuur is niet echt geslaagd qua uitvoering. In plaats daarvan gaat het luik dicht en zet ik twee figuren naast de M113A2, komt binnenkort in beeld...

Is dat niet de weg van de minste weerstand ? Klinkt alsof je eigenlijk die mannekes wat moet gaan bestuderen om er iets beters van te maken...
Het is jouw project en ik vind t leuk om te zien ! Probeer het gewoon door te zetten !

groet Frank

Hahaha, is wel zo 😳 , ik zal er over nadenken, want voor de rest zijn de bestaande mannen wel geslaagd en de anderen kan ik altijd gebruiken voor een ander project. Heb een hele dag om er over na te denken.

Wordt vervolgd!

Woow heel netjes Johanna! 🙂 😀

Ik mag ze graag zien, M113's. Ik ben namelijk een erg groot fan van die bakkies.
Heb je nog wat gehad aan de link die ik gaf na die M113 op Missing Lynx?
Trouwens, ik was vanmiddag even in een van mijn Concord boekjes aan het loeren (Operation Thunder Run, Iraq 2003) en tot mijn grote verbazing zag ik daar aardig wat M113A2's op de foto staan. Met name de MEDEVAC. Dus de M113's zonder extra fuel tanks etc. Maar goed, de M113A3 is gewoon een stuk mooier om te zien eigelijk.

Succes met de bepakking 😉

Hoi Robert, heb zeker wat aan de link gehad, was interessant om te zien hoe deze Fransoos de kit aangepakt had. Helaas zijn er niet zoveel bouwvoorbeelden te vinden. Ik heb wel een aantal Osprey boekjes over de inval in 2003 maar dat gaat vooral over units en niet over voertuigen.

Ondertussen heb ik wat fading toegepast, nu nog een beetje stof, de schutter heb ik schoongemaakt en opnieuw geverfd, nu zijn de onderdelen op zijn hoofd beter te zien, kabeltjes aangebracht en de bepakking van een primerlaag voorzien, dus genoeg gedaan 😉

Zal ergens nieuwe foto's maken en plaatsen.

Gr Johanna

Ha die Johanna,

Bedankt voor de tip! De "van Dycke-bruine" washes afwisselen met wat donkerder (zwart).... daar was ik nog niet opgekomen 🙂 . Vind het mooi subtiel en hoop dan ook dat je niet te veel fading en stof, stof, stof, stof hebt toegepast. Is natuurlijk een kwestie van smaak (....Herr Reits! 😉 ...). Ben ook een fan van het ondergrondje. Is dat de oude asfaltweg van Verlinden of is het "home made"?

Vind de figuren minder maar daar ben je nog mee bezig heb ik begrepen dus ik wacht geduldig af.

groeten, Richard.

Hoi Richard,

Graag gedaan, met uitproberen ontdek je soms de handigste dingen en uiteindelijk verweer je toch op de manier zoals je hetzelf goed vindt. Het wordt geen enorm vies ding, heb nu wat fading toegepast waardoor het geheel wat donkerder geworden is en je wat strepen ziet die vervuiling door de lange toch moeten voorstellen. Echt veel stof komt er niet op, heel subtiel, maar dat doe ik pas als alle bepakking op het model zit, zo kan ik zien wat zichtbaar blijft.
Het ondergrondje is home made, stuk schuurpapier wat ergens van overgebleven was, dat heb ik wat opgeschuurd met een blokje, schoongemaakt en op de glasplaat geplakt en vervolgens de hoeken afgewerkt met wat plaster zodat niet meer zichtbaar is dat het restant was 😉 Daarna streepje aangebracht met een sjabloon.

Wat vind je niet goed aan de figuren?

Gr Johanna

De laatste reactie is al een poosje terug en echt snel gaat het allemaal niet meer. Mijn fysiek laat me zo zeer in de steek dat ik beperkt iets kan doen en zo heb ik geruime tijd nodig gehad om de lading op de M113A2 te krijgen zoals ik het wilde hebben. Het was een behoorlijk geschuif omdat het lekker vol moest lijken, maar ik wilde ook het voertuig zelf laten zien en dat was puzzelen.

Wat ik nog moet doen is het volgende:
Bagage afwerken door inlijning, schaduwen etc.
Figuren idem dito.
Wat stof en modder, zei dat ik dat heel beperkt aan ga brengen.

Dit zijn de geheten beruchte laatste loodjes.
Plaatjes:
022-Beladen.jpg

023-Belading.jpg

024-Belading.jpg

025-Belading.jpg

Dat was het voor deze keer!
Gr Johanna

Re: US M113A2 woestijnversie update! [25012010]

HOi JOhanna,

ik vind het een mooi geheel geworden. Goed dat je de manschappen erbij hebt gehouden...dat maakt (houdt) het een stuk dynamischer.
Good works so far

groet frank

Hoi Johanna,

Ziet er goed uit, bepakking doet het hem helemaal! Succes met de laatste loodjes, ben benieuwd naar het eindresultaat. M.b.t. stof/modder, zorg door het aanbrengen ervan dat je ondergrondje en je voertuig qua kleur en intensiteit meer een geheel worden.

Groetjes
DIRK

Jaa mooi hoor!🙂 😀
Ik zou alleen nog eens goed naar het camou schema kijken van de bepakking in woodland, die komt namelijk net niet helemaal in de richting van eht orgineel. verder ziet het er goed hoor!! Klasse bakkie 🙂 Ik zou trouwens niet te veel met modder gaan gooien. Doorgaans is het namelijk meet stof wat je ziet. Bij de voorkant kan nog wel het een en ander maar de zijkanten zien er al prima uit.

'Hoi Johanna,

Mooi voertuig, en door de figuren er bovenop is het een mooi geheel.
Wat betreft de bepakking ben ik het niet helemaal eens met mijn voorgangers.
Het ontneemt het zicht van de M113 en de figuren. Vindt dit zonde omdat je M113 goed gelukt is. Bepakking is in mijn beleving te veel van het goeie.
Ik weet dat je zegt dat ze nog niet klaar zijn. Maar mij `pakt`het nog niet
Neem je hem mee volgende week??

Greetz Jacco

Maar dat onderscheid deze M113 juist zo mooi als al die andere 10.0000 M113's die er al zijn 😉 😀
Als je soms foto's ziet moet je wel 10 keer kijken wil je zien dat er onder de bepakking een M113 zit. Dat is gewoon de realiteit en dat maakt deze voertuigen juist ook wel weer stoer, al die ronslomp er om heen. Anders heb je een schoenendoos met tracks eronder, dat wil je toch ook niet? 😉
Enige puntje vind ik nog de woodlandcamouflage van de bepakkings van het model, verder vind ik hem echt super fraai!!

Ha die Johanna,

Wat betreft mijn vorige posting: ik was/ben niet zo te spreken over het detail van de camo-pakken. Aan de andere kant kan het wel een patroon zijn dat zo hoort. Jou kennende (...) heb je veel tijd besteed aan research en achtergrondinfo. Maar wanneer ik dan kijk naar de camo-patronen op de bepakking, dan vind ik die beter geslaagd. Kwestie van smaak gelukkig, moet zelf ook nog maar eens een fatsoenlijk "pea-pattern" afleveren 🙂 😉 .

Ben benieuwd naar de volgende update, denk dat wanneer de bepakking een paar washjes en vuil heeft gekregen dat het er dan nog beter uitziet.

groeten, Richard.

Hallo allemaal,

Voordat ik de laatste foto's plaats eerst een reactie.
@Richard: Ben je met eens dat de camo van de figuur die wijst minder goed geslaagd is dan van de andere twee figuren. De schutter heb ik opnieuw gedaan omdat zijn gezicht ook niet mooi was, maar ik heb voor de rest het zo gelaten, het is mijn eerste moderne camo project en het kan altijd beter.

Eind vorige week had ik dit project afgerond, kreeg ik een bericht van een Amerikaanse Irakganger die mijn project had gezien dat de uniformen en taskleuren niet juist waren. Tja, dus historisch correct is deze versie zeker niet, maar goed ik vind het zonde alles aan te passen omdat ik het verder niet slecht vind wat ik gedaan heb dus bij deze stel ik een historisch niet-correctaangeklede versie van de M113A2 op weg naar Bagdad voor:
026-Eindfoto.jpg

027-Eindfoto.jpg

028-Eindfoto.jpg

029-Eindfoto.jpg

030-Eindfoto.jpg

031-Eindfoto.jpg

032-Eindfoto.jpg

033-Eindfoto.jpg

Het was een leuk project, heel wat dingen geoefend, veel kan beter zoals de gezichten en een deel van de camo. Ondergrondje is heel simpel gehouden, was deze keer ook niet zo van belang, plaatje moet nog gemaakt worden, vandaar een tijdelijk tekstje.

Deze kan de kast in en het volgend project loopt al een poosje maar die is hier (nog) niet te zien.
Benieuwd naar jullie reacties!
Gr Johanna

Johanna, bouwtechnische en schildertechnische opmerkingen zal ik niet maken omdat ik totaal niet in dit soort voertuigen ben maar wat me wel opvalt is de lijst die je gebruikt hebt. En dat vindt ik heel jammer, want met alle respect naar jouw werk, is dit een gemiste kans en is een "grote stoorzender" 🙁 🙁 Hopelijk neem je hem mee komende woensdag dan kan ik je wat meer input geven. Maak nou de volgende keer zelf een leuke lijst voor je setting want zo'n IKEA dingetje dat heeft je project niet verdiend!!!

JW

Hoi JW,

Neem het woensdag mee, figuren zijn minder, vandaar de vraag.

Tja, het lijstje is van Xenox, ik ben er niet zo handig in zelf iets te maken en ik heb ook niet de rijkdom enorm dure lijsten te regelen, dus mocht je handige suggesties hebben dan ben ik er zeker benieuwd naar!

Gr Johanna

Johnny, denk ik niet, ga met de bus en ik neem de FOC ding mee, woensdag ga ik met de auto en dan kan ik veel makkelijker iets mee nemen. Dan volgt deze volgende maand bijvoorbeeld.

Mooi eindresultaat van een oprukkende glasbak, niet te vies niet te schoon.
Dit type camo voor de pupkes is er lastig te schilderen maar je komt aardig in de buurt!

Denk dat b.v. een zwart glanzend naamplaatje met witte rand de boel wel goed doet.

Mocht je nog zin hebben dan zou ik de kolf van t drinkende pupke weer zwart maken 😉

Wederom een mooi model neergezet, whats next 🤣 ?

Terug
Bovenaan