US Command Post/Machine Gun/Mortar Team

Ik ben begonnen met het ophalen van mijn figuurschilder technieken door wat oude figuren te gebruiken als studie materiaal voor inlijnen, drybrushen etc.
De resultaten kunnen jullie hier zien.
Ik heb gebruik gemaakt van oude Tamiya figuren als studie materiaal en laat daarom de Dragon 82nd Airborne nog even in de basisverf staan (zie threat elders).

Het drybrushen levert soms wat glimmende vlakken op.
Ik weet niet hoe ik het anders moet doen dan in de beschrijving van Verlinden staat. Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.
De figuren zijn zo´n 80% af en worden dus nog verder bijgewerkt.

commandpost6.jpg

commandpost1.jpg

commandpost2.jpg

commandpost3.jpg

commandpost4.jpg

Machine Gun Team met rankings en 9th Infantry Division emblemen van Archer.
machinegun3.jpg

machinegun1.jpg

machinegun2.jpg

Mortar Team met 3rd Infantry Division emblemen
mortarteam7.jpg

mortarteam6.jpg

mortarteam5.jpg

mortarteam8.jpg

mortarteam4.jpg

Vorige lichting foto´s is vervangen voor deze serie.
Deze foto´s zijn een stuk beter.
(Allerlaatste foto geeft een indruk van de vorige serie slechtere foto´s)

:!: Hoe kan je nu in godsnaam je schildertechieken oefenen en onder de knie krijgen en kwaliteit hebben met dergelijke oubollige kwaliteitsloze figuren. Er waren er toch wel andere om op te oefenen ?!

idd

Hoi Danny,
Hoe kan je nu in godsnaam je schildertechieken oefenen en onder de knie krijgen en kwaliteit hebben met dergelijke oubollige kwaliteitsloze figuren. Er waren er toch wel andere om op te oefenen ?!

Groot gelijk. Velen denken om te beginnen op goedkope figuren om geld te sparen, maar dit is het slechtste wat je kan doen. Goedkope (plastieke) figuren zijn zo slecht gedetailleerd, gegoten/gesculpt dat je ofwel bijna alles opnieuw moet sculpteren of dat je echt al héél goed moet kunnen schilderen. Koop dan liever een goed (duurder?) figuur dat mooie details heeft en neem er je tijd voor. Je zal zien dat deze veel makkelijker te beschilderen zijn en je veel sneller een veel beter resultaat zal bekomen wat ook weer aanmoedigend werkt.

Nog een tip stop met drybrushen en leer echt schilderen, dus zelf je highlights en schaduwen aanbrengen. Je zal merken dat JIJ dan de controle hebt over waar licht en schaduw valt en het schilderen veel leuker wordt. En je zal resultaten bereiken die je met drybrushen nog niet eens kan benaderen. En het is ook zoveel plezanter.

Vele groetjes,

Gino

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van de anderen.
Met deze figuren valt nauwelijks eer te behalen. Pak op zijn minst een middenklasser van Dragon of zo voor 5-6 euro overal te koop. Die zijn al veel beter.
Niettemin leer je wel door te oefenen. Het drybrushen van figuren, daar heeft Gino een erg goed punt. Hooguit op een tasje en dan zeer subtiel en zacht, maar je kunt veel beter en mooier met de kwast deze effecten schilderen.
Hoe oud zijn deze figuren eigenlijk, 20 jaar?

Zo had ik het nog niet bekeken,

Ik dacht inderdaad dat dit een goede manier zou zijn en zou het zonde vinden mooiere figuren te "verpesten" als het daar niet goed op gaat.

Wat betreft het achterweg laten van drybrushen:
Ik kan me voorstellen dat je met olieverf makkelijker kleurverschillen creeert dan met enamels. Is dat een misvatting?

Bedankt voor de tips.

Eric,

Met olieverf en enamels kun je blenden. Met olie heb je nog meer de tijd dan met enamels.
Als je acryl gebruikt, zul je het moeten opbouwen in heel dunne laagjes.

Hier een draadje, met eventueel nuttige kleuren:
http://www.timelinesforum.com/forums/showthread.php?t=7514

Groet, MartinD

Eric Stabler zei:
Zo had ik het nog niet bekeken,

Ik dacht inderdaad dat dit een goede manier zou zijn en zou het zonde vinden mooiere figuren te "verpesten" als het daar niet goed op gaat.

Wat betreft het achterweg laten van drybrushen:
Ik kan me voorstellen dat je met olieverf makkelijker kleurverschillen creeert dan met enamels. Is dat een misvatting?

Bedankt voor de tips.

Hoi Eric, of het makkelijker is durf ik niet te zeggen. Het is een andere techniek doordat je nat in nat kunt werken, blenden genoemd. Vooral het verschil met acryl is dan goed te merken omdat acryls natuurlijk drogen waar je bij staat. Ik verf nu met een alkyd dat is een snel drogende olievariant. Dan moet je denken aan droog binnen 3 tot 4 uur. Dat geeft ruim voldoende tijd om te blenden en je hoeft niet dagen te wachten tot je verder kunt.

Ik heb de figuren terug in de vitrine kast gezet en de 82nd Airborne er weer uit gehaald.

Ik heb wel olieverf liggen.
Hele goede van Windsor en Newton maar daar heb ik alleen de raw umber, burnt sienna, titanium white, yellow ocre, cadnium yellow en cadnium red van. Dat betekend dus dat ik nog een cyaan blauw op de kop moet tikken om alle kleuren te kunnen maken vanuit de rood, geel blauw basis.

Nu even wachten op de nodige inspiratie.
Het is best demotiverend om na een aantal avonden shadowen, drybrushen, inlijnen en transfers plakken aan de hand van de reacties tot de conclusie te komen dat het resultaat niet naar Twenot standaarden is 😀
Zelf vindt ik met name de Machine Gun en Mortar Team wel redelijk gelukt (de kwaliteit van de figuren an sich daar gelaten.)

Begrijp me niet verkeerd!
Jullie commentaren worden gewaardeerd en op waarde geschat.
Met een veer in je reet kom je een stuk minder ver dan opbouwende kritiek.

Eric Stabler zei:
Zelf vindt ik met name de Machine Gun en Mortar Team wel redelijk gelukt (de kwaliteit van de figuren an sich daar gelaten.

De foto's laten ook goede pogingen tot shading en highlighting zien. Er is alleen weinig eer aan te behalen. Ik zou gaan voor een goede DML set (Gen2?), of anders een setje van Alpine Miniatures om maar eens iets te noemen.

Ben wel blij om te zien dat je de commentaren ter harte neemt en ze positief inzet. Dat is een goede instelling en ik hoop dat ook dat je verdere vorderingen ook met ons wilt delen.

Groeten, MartinD

enamel

Bill Horan en Marijn van Gils, om er maar twee te noemen, zijn twee grootmeesters die met enamel werken. Alhoewel Marijn momenteel druk bezig zou zijn met om te schakelen naar acryl.

Als jij zelf het niveau van je figuren op dit moment goed genoeg vindt, zou ik vooral zo doorgaan. Al bij al is het belangrijkste dat je plezier beleeft aan deze hobby. Voor de een is dat proberen om steeds te verbeteren, maar ik ken ook een heleboel mensen die enorm plezier hebben met een figuur te plakken, schilderen, drybrushen en eventueel een washke. Persoonlijk heb ik voor die mensen ook enorm respect omdat ze zich misschien nog meer amuseren dan die die als maar beter proberen? Ik zeg alleen wat ik zou doen om er op mijn manier meer plezier van te hebben (dit is zeker niet DE manier). Ik besteed nogal veel (te veel ?) tijd aan een figuur (150 uur voor een 1/35 figuur is zeker niet lang) maar dan heb ik ook veel plezier voor mijn geld. Dus de belangrijkste tip die ik je kan geven : HEB PLEZIER MET DE FIGUURTJES!!!

Groetjes,

Gino

Eric, de reden voor het overstappen (door Marijn ?) op acryl is simpel. Als alles "goed fout" gaat komt er een eind aan enamels in europa aan het eind van dit jaar (er is al een wet in de maak dankzij de Groen linkse milieu kliek)
Ik kan je aanraden om op betere figuren met acryl en met olieverf te oefenen zo kan je ontdekken welke techniek en verf bij jou past.
Dit kan zelfs een combinatie zijn. Er zijn genoeg schilders die hun figuren in acryl opzetten en met olieverf de huidtinten doen (ikke ook) en de kleuren op de kleding meer diepte geven (werk ik aan, Gino probeert me elke keer als ik hem spreek weer meer contrasten aan te smeren 🙄)
Ga eens bij een club langs en vraag eens naar de werkwijze van anderen, het één op één kunnen zien wat iemand doet is goud waard.
Ik ga met de Twenot Zuid-Holland-Zuid naar de bijeenkomst op de 17e dus als je kan komen zie ik je daar misschien.

Willem

Ik wil nog even terug komen op de opmerkingen goedkope of dure figuren.
Zelf ben ik ook druk bezig om te proberen om zo goed mogelijk figuren te schilderen. Nu ben ik het er wel mee eens om dat te doen met "midden klasse" figuren. Maar om hier nu bijv Apline figuren voor te nemen vind ik zelf geen goed idee. Zo`n figuur kost al snel 17euro pers stuk,en ze zijn inderdaad erg mooi gedetaileerd. Maar dit komt niet tot zijn recht als je nog niet goed weet hoe je er mee om moet gaan. Het heeft mij erg geholpen om een 1:16 figuur te schilderen. Wel een van dragon,hier mee is het toch wat gemakkelijker om te zien wat je verf/techniek nu precies doet.

In iedergeval veel succes en veel plezier,het gaat er tenslotte toch om dat je lol blijft houden in je hobby.

Het plezier zal ik wel behouden. Deze hobby heeft zich naar mij toe al lang geleden als malaria doen gelden. Soms is het tijden weg maar het komt uiteindelijk altijd weer terug.

Ik heb nog minstens 5 doosjes Dragon US WWII staan (geen next gen), om van het aantal Duitse doosjes en allerhande tanks en softskins maar te zwijgen.
Ook mijn voorraad Humbrol verf is nog lang niet op. Nieuwe items kopen laat ik maar even achterwege.
Aangezien het ruilen van Dragon Duitse figuren geen respons kreeg in het vraag en aanbod topic zullen deze t.z.t. ook nog wel gebouwd en geschilderd worden.
Ook heb ik nog ergens een 1:20 Verlinden figuur liggen van een US soldier met een fles wijn in de hand en een Mackinaw winterjas aan (to the victor the spoils heet deze geloof ik?).
Kortom: materiaal zat eerst, ik kan het niet tegenover mezelf verantwoorden om nóg meer modelbouwgerelateerde spullen te kopen.

De acrylverf zal ik eens proberen als Humbrol op is maar dat kan dus wel even duren nog.
De link van Martin (step by step) zal daarbij welkome handvatten bieden, evenals de eerder door JW getipte link.
Allen bedankt voor jullie betrokken reacties en Gino, je hebt inderdaad gelijk: Het allerbelangrijkste is het behouden van het plezier in de hobby.
Bedankt voor het terug in perspectief zetten van het doel van deze mooie hobby.
voetnoot:
Gino,150 uur voor één 1:35 figuur niet lang? 😱

Terug
Bovenaan