US Airborne Normandy 1944: W.I.P. Update 21-06-09

Ik krijg de foto´s nu even niet beter dan dit.
Ik begrijp niet wat er misgaat met het focussen op de gezichten.
Evengoed een begin van waar ik mee bezig ben.
3 figuren van Dragon US Airborne Normandy schaal 1:35.
Vooralsnog is het de bedoeling gewoon 3 losse figuren op een simpel voetstukje te maken.
airbornenormandy1s.jpg

airbornenormandy2.jpg

airbornenormandy3.jpg

airbornenormandyu.jpg

Altijd weer een strijd:
Je doet de gezichten met olieverf en bij het aanbrengen van de ogen gaat het mis. Correcties doe ik dan met Humbrol enamel flesh wat een deel van de olieverfeffecten wegneemt. (Zeg maar gerust alles in het geval van de wenkende soldaat.)
Updates kunnen even duren aangezien ik niet meer zo productief ben als vroegáh.
Hoop in ieder geval dat jullie het de moeite van het bekijken waard vonden.

Ogentip, want die ene kijkt alsof er bij het hurken iets mis is gegaan met een te natte wind:

Optie 1: maakt ze alleen donker, laat een pruldrupje zwarte wash in de ogen lopen en laat het daarbij.
In 1:35 meestal voldoende
Optie 2: breng met een penseeltje met de spreekwoordelijke 2 haren een miniscuul wit puntje aan in de ooghoeken.
Alleen 2 maal links en je figuur kijkt naar rechts, of vice versa.
Aan beide zijden van de ogen en hij kijkt recht vooruit.
Scheel laten kijken is dan ook nog een optie 🙂

En als je een hele vaste hand en veel gedult hebt (deze doe ik ook altijd)
Schilder je een halve maan grenzend aan het bovenste ooglid. Is dit te lastig doe je een halve cirkel met daarin een wit puntje. Hier praat je overigens wel over +/- een tiende van een mm.

Groetjes 🙂

Bedankt voor de tips. Voor de volgende figuren ga ik dat zeker doen (een streepje zwarte wash.) Ik heb namelijk zo´n donkerbruin vermoeden (om het even bij de "natte wind" te houden) dat ik op de oogleden heb zitten schilderen alsof dat oogballen waren.

Als ik ze zo in de hand heb valt het met het grote ogen beeld ook redelijk mee. Dat zie je ook een beetje terug in de foto waar ze met zijn drieën op staan. Ik heb daarnaast goede hoop dat een helm één en ander ook wat af zal zwakken.

Bij deze figuren laat ik het erbij en maak er het beste van.

'T is precies zoals je zegt Eric 🙂 ,
Veel mensen hebben de neiging om bollen te schilderen als ogen. Echter zie je vaak maar een deel van de cirkel als je iemand aankijkt. (de rest is bedenk door de oogleden) Dit is ook de reden dat je van die starende zombie blikken krijgt. Het lichtjes omlijnen met een donkere kleur (minimaal) en het schilderen van slecht een halve ronde voorkomt dit.

Groetjs

Afgelopen twee weken ben ik bezig geweest met het aanbrengen van de basiskleuren op de figuren in Humbrol.
De webbing en afwerking is nog wat slordig maar dat wordt t.z.t.weggewerkt.

Vanmiddag heb ik toch de stoute schoenen aan getrokken en ben aan een klein diorama (of groot vignette) begonnen.
De nu nog witte wegwijzerpaal laat ik ws achterwege.
De tandenstokers worden uiteraard nog verwijderd en ik zal me moeten beraden hoe ik leven blaas in de nu nog erg dode boom.
De ondergrond in zijn geheel is ook nog verre van af, evenals de figuren.

Tips, suggesties, opmerkingen en aanmerkingen zijn van harte welkom.

82nd1u.jpg

82nd2.jpg

82nd3.jpg

82nd4.jpg

82nd5.jpg

82nd6.jpg

82nd7.jpg

82nd9.jpg

82nd8.jpg

Contrast

Hoi Eric,

Naar mijn smaak zit er gewoon veel te weinig (geen?) contrast in je schilderwerk. Daardoor lijkt alles plat en nogal doods te zijn. Ik denk dat als je meer gaat oplichten en schaduwen, inlijnen en wat ik contra-inlijnen noem je een veel groter 3-D effect gaat krijgen en het geheel interessanter gaat maken om naar te kijken. Ik zeg nogmaals dat dit naar mijn smaak is,en ik beweer geenzins dat dit de (enige) goede smaak moet zijn. Juist wat ik er vanvind.

Vele groetjes,

Gino.

Klopt helemaal Gino,

Er moet nog een hoop gebeuren, zowel aan de figuren als aan het grondwerk. Tis dan ook een W.I.P.PIE 🙂
Het leek me leuk om ook eens topic te maken met het verloop van begin naar eindproduct.
Die mening wordt zo te zien niet door iedereen gedeeld gezien het geringe aantal respons op mijn update 🙂
Misschien valt er gewoon nog te weinig over te zeggen.

De Archer Transfers zijn gisteren binnengekomen.
Ik kan ze dus t.z.t. ook voorzien van divisional patch en Amerikaanse vlag.
De markings op de helmen wordt wat lastig aangezien er een net over de helmen heen zit.

Leer en hout ga ik nog bewerken met olieverf.
Kan iemand me misschien de beste volgorde geven m.b.t. het aanbrengen van schaduwen in de plooien, drybrushen en inlijnen?
Brengen jullie al in de basiskleur licht/donkereffecten aan?
(Om even terug te komen op Gino zijn opmerking dat er geen contrast in de figuren zit.)

Het inlijnen, hoe doen jullie dat?
Gewoon met terpentine verdunde humbrol in een aanzienlijk donkerdere kleur dan de basis kleur of zijn hier "standaard" kleuren voor?
Waterdikte, melkdikte of toch meer verdunde verf (ofwel zoals je ook de basislaag aanbrengt.)

Contra-inlijnen?: is dat het heel licht maken van bijvoorbeeld naden op zakken etc? Zou zeer erkentelijk zijn voor enige uitleg.

Ik ben weer helemaal in de ban van het figuurschilderen.
(Alhoewel het nu allemaal wat langzamer gaat als vroeger, maar toen had ik ook nog geen drie kinderen en een Playstation 3 🙂 )

Vandaag een stapje verder met de ondergrond.
De bomen hebben vegetatie gekregen in de vorm van mos en de struiken zijn aanzienlijk voller.
Alle tips met betrekking tot de afwerking van de ondergrond zijn van harte welkom.
Ik twijfel o.a. over welke kleur het pad moet worden. Zo houden of donkerder?
Ook heb ik nog geen idee hoe ik de vegetatie het beste kan verven.
(Ik heb geen beschikking over een airbrush).
De foto´s zijn eigenlijk iets te vroeg genomen.
Bomen en struiken zijn inmiddels wat bij getrimt.
Reacties zijn welkom.
Aan de figuren is verder nog niks veranderd (t.o.v. de vorige update).
82nd11.jpg

82nd10.jpg

Sorry Eric, maar ik vind je bomen en struiken veel te grof. Ik zou dat mos verwijderen als ik jou was en met kruiden of met dat hele fijne strooigras aan de gang gaan, dit geeft m i een veel beter resultaat, eker in deze schaal.

Sukses Harry

Mos

Hallo Eric,

Zo heb je twee mensen, zo heb je twee meningen. Ik vind het mos op de bodem wel geslaagd. Ook de bodem zelf is prima, de overgang van zand naar vegetatie is subtiel. Wel zou ik de bodem nog iets donkerder maken: ik heb het gevoel alsof ik op een strand loop.

Je schrijft dat je de bomen en de struiken al bij hebt getrimt. Misschien is het toch een beter idee om de bladeren van kruiden o.i.d. te maken. Het eerste wat in mij op kwam toen ik deze bomen zag was: Medusa... 😕 .

Succes!

groeten, Richard.

Ik moet me bij de meningen aansluiten,het pad en de overgang zijn goed gelukt. Maar de bomen vind ik ook minder,zeker ook omdat je voor zowel de struiken en de boom het zelfde materiaal hebt gebruikt.
Het lijkt nu een struik op een stam. Probeer de boom zoals al gezegd met kruiden e.d te maken...

Bedankt voor de reacties.
Misschien kan ik de mos in de bomen laten en deze gebruiken als ondergrond voor kruidenstrooisel.
Ik heb ooit eens geprobeert de kruiden zo los op de "takken" (omgekeerde wortel van een plant zijn het) te verwerken maar dat zag er ook niet uit.
Nu is de vorm al aanwezig en kan ik eens kijken of dit goed werkt.

Nogmaals dank voor de input.

Re: Mos

Richard Cramer zei:
Zo heb je twee mensen, zo heb je twee meningen. Ik vind het mos op de bodem wel geslaagd.
Gelukkig heeft Harry het over het mos op de bomen. 😉

Buiten dat vind ik het ook erg grof over komen. Of het nu op de grond zit of op de bomen. Ik zou het mos weghalen, en grasplukjes kopen via Grey Funnel Line of Reality in Scale. Veel fijner materiaal en een stuk beter op schaal dan het huis, tuin en bos gebeuren dat je nu hebt.

Enne, een airbrush is wel een heel goede toevoeging aan het arsenaal voor modelbouw. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, terwijl ik altijd van het kamp 'het kan ook wel zonder' was. Een alternatief is misschien om spuitbusjes te gebruiken?!?

Groet, MartinD

Met grasplukjes kan ik geen struiken maken helaas.
Er zal een comprommis gesloten moeten worden.
Ik vindt persoonlijk dat de struiken er mee door kunnen voor Normandische "Hedgerow" vegetatie maar die bomen zijn me ook steeds meer een doorn in het oog.
Hier ga ik zeker nog naar kijken (ik zal eerst eeen bus spuitlijm aan moeten schaffen voor het vastzetten van Oregano etc.) De zandweg zal ik nog donkerder maken met hier en daar licht donkerverschillen.

Ik heb wel een airbrush (helaas ook al weer verouderde Badger M 50 o.i.d.) en ik meen zelfs dat de compressor het nog doet (model uit de jaren '70 of '80 meen ik).
Ik vertrouw de compressor alleen niet meer. Het is één of ander zelfbouw (tussengeplaatste drukmeter of drukkamer) en er zit zelfs zo'n switch op de stekker.
Ik heb deze jaren geleden voor het laatst gebruikt en toen sprongen er een vonk over bij het omgooien van de switch.

Ik heb inmiddels drie kinderen en daarmee zijn alle geschikte ruimtes voor een airbrush werkplaats (inclusief de schuur) vergeven 😢

Ik zal dus voor het betere 'handwerk' moeten gaan (Met de penselen wel te verstaan stelletje vunzen! jaja geef maar toe, jullie dachten heeeel wat anders 😉

Hoi Eric,

Er zijn genoeg geweldige producten in de handel voor levensechte bomen. Kijk eens op military models and cc en dan de top verkopen "takken met blaadjes" bijvoorbeeld.
Voor een eurootje of 10 moet je een paar geweldige bomen kunnen kopen/maken. En nee, ik krijg geen commissie😉
Wil je je dios een leveltje opkrikken dan moet je zelf deze kwaliteit kunnen/weten te maken of gewoon iets kopen dat meteen top is:

http://www.militarymodelsandaccessories.nl/p-12722-takken-met-blaadjes.aspx

gr John.

Super!
Dat is een site die ik zeker even ga bookmarken!
Mooi spul en ik ben bijna jarig 🙂
Bedankt John!
Martin ook bedankt voor de tips m.b.t. modelbouwmateriaal.

P.S. ik zie dat greyfunnelline Duits is.
Krijg je dan geen nare extra kosten of gaat dat alleen op als je bijv spul in de US besteld?
(Ik denk nog met pijn in de portomonee terug m.b.t. de €.109,- invoerrechten die ik moest betalen toen een bestelling van atthefront.com binnen kwam.)

je hebt niet te maken met extra kosten anders dan de portokosten. Ik zou je dan willen adviseren om het via Reality in Scale te bestellen. De portokosten zijn dan lager dan als je vanuit Duitsland besteld, de produkten zijn wel weer iets duur maar dat ie peanuts. In alle eerlijkheid deel ik de gegeven meningen over de structuur van de bomen/struiken etc.! Maar goed bij je volgende project kan je de andere produkten gaan gebruiken. Vergeet niet dat we 13 juni weer een Ureterp hebben, veel leuker om je werk weer eens in het echt te zien 😉

JW

Afgelopen week weer iets verder gegaan met het grondwerk.
Het blijft trial and error ben ik bang.
Na alle oregano in huis over de bomen te hebben gegooid had ik een soort van vierkante lappen gekocht van het merk Noch met bladeren erop. Deze zou je dan in gewenste vormen kunnen aanbrengen om bossages mee te maken.
Yeah...Right, het leek gewoon een ingepakt stuk mos.
Ik heb het tussen mijn handen rondgedraaid en de losgekomen blaadjes aangebracht om de grove struktuur van het mos te verfijnen.
Het gras heb ik rijkelijk aangevuld met de getipte graspollen van Martin Dogger (zij het een ander merk) en het zandweggetje heeft een donkere basiskleur gekregen. De witte bloemen zijn ergens uit de natuur geplukt. Van die planten die op miniatuur Berenklauw lijkt (misschien is dit ook gewoon jonge Berenklauw ik heb echt geen idee.)

Nog a far cry from home maar we gaan gewoon door.
Ik zie een hoop sprieten en slierten die ik nog weg moet halen en het weggetje is nu nog niks meer dan een basisondergrond.
Ik heb inmiddels losse bladeren van Noch in 3 kleuren gekocht, classic flock en Clump Folliage (plukken bosjes) van Noch (er staat ook woodland scenics op hetzelfde zakje, is dat overgenomen?)
Verder een spuitbus met lijm wat het aanbrengen aanzienlijk zal vergemakkelijken. Voorheen was ik inde weer met verdunde houtlijm wat een vieze kliederboel is.
De skeletboompjes waren uitverkocht, maar voor een volgend diorama weet ik waar ik moet zijn (Marklinshop in Assen). Heerlijk dat je dit spul gewoon in de winkel in de buurt kan kopen.
Genoeg gepraat, hier even een update.
Ook een mooie gelegenheid om de portable photostudio van de Leen Bakker uit te proberen.
De erg groene foto´s hebben een photoshop "autocolor" filter gehad.
Alle commentaar is weer welkom:
Zo was het bij de vorige update:
82nd11.jpg

En zo is het nu:
grond1.jpg

grond2.jpg

grond4.jpg

grond5.jpg

grond6.jpg

Deze foto laat duidelijk de stuktuur zien:
ground3.jpg

Bij de lokale koffieshop geweest? Het lijkt wel of je Nederwiet hebt gebruikt. Het is een te dichte massa. Haal er wat tussen uit, zodat je een beetje doorkijk krijgt.
Maar als jij het ok vindt....lekker zo laten.
Benieuwd naar de figuren.

Grt,

Erwin

De bloemetjes zijn niet behandeld. Is er iemand die weet hoe je dit kan doen? Het groene op de foto is een photoshop probeersel. De buin/groene variant benaderd de werkelijkheid veel meer.
Ik zal nog eens weer naar de bomen kijken, maar ik vindt het zelf in iedergeval een verbetering t.o.v. hoe het was.

Bedankt voor de reacties.

Vraagje:
Ik heb gisteren iets van 20 Vallejo flesjes gehaald.
Helaas had modelbouwzaak de stoomfluit een beperkt assortiment (1 van 3 bestaande stellingen) maar desalniettemin een leuke basis.

Kan ik deze figuren (in dit stadium) nog probleemloos over schilderen met Vallejo? Ofwel: kan ik deze laag als primer laag gebruiken? Er is al iets meer gedaan aan shading dan op onderstaande foto te zien is.
grond5.jpg

Mijn vooraad Humbrol begint wat lobbig te worden nu dus ik kan (het verantwoorden en 😉 ) over gaan op Vallejo.
Ik zit er sterk aan te denken figuren en verf mee te nemen naar Frankrijk deze vakantie.

excuse moi 😳
Humbrol enamels.

Ik lees elders in een topic dat (naar de mening van een gebruiker) Vallejo een goede basis/ondergrond is voor Humbrol.
Ik vroeg me af of dit andersom ook zo is, of dat het iig geen problemen oplevert.
De figuren hebben naast de op foto staande basecaoting nu ook een donkerder shade rond de zakken, webbing en in de vouwen bestaande uit de basiskleur+zwart.

Eén en ander is inmiddels een week geleden aangebracht.

ja, daar kun je wel op doorborduren, je moet er alleen rekening mee houden dat je niet zoals met humbrol kunt blenden, en je de schaduwen zult moeten doen met hele lichte washes, en ze er gewoon keihard op kunt schilderen waarna je met wat drybrushen de randen weer wegkrijgt.

en ik zou zeggen, probeert het, vallejo krijg je er vanaf met een zachte tandenborsten en van die lekker ruikende ammoniak voor de schoonmaak, dan loopt de verf er zo vanaf!

Timo

ja, gewoon proberen, wie niet waagt, wie niet wint.

let wel op met vallejo, uit 't potje is het te dik, je zult wat moeten verdunnen, en daar moet je enige feel in krijgen, ik denk dat ik 3 delen verf met 1 deel water meng, maar dat hangt wel wat af van de buitentemperatuur. vallejo is niet super dekkend in 1 keer, dus meerdere dunne laagjes geven het beste resultaat, en ik doe de basis eigenlijk altijd met de airbrush, als ik dan een amerikaantje zou gaan verven, dan krijgt ie eerst rudimetair een basiskleur op 't gezicht en de handjes, en dan geef ik em een basis voor het uniform, meestal de broek en de jas met een andere tint die ik dan later wat naar elkaar toe blend.

ben nu zelf bezig met een rus, maar die tijd, das toch wel erg lastig hoor tijd maken is nu zelfs erg lastig, en dan werk ik pas halve dagen 😈

Re: US Airborne Normandy 1944: W.I.P. Update 24-04-10

Na bijna een jaar 😱 eindelijk een update:
Ben wat te rigoureus met het inlijnen bezig geweest, maar op één of andere manier is het niet heel erg storend op 1:35.
Zal het wel nog wat afzwakken. De 82nd Patches zitten erop, nu de vlaggen nog. Laarzen en holsters moeten nog met olieverf, maar dan mag ik eerst nog even de storende naden op de laarzen verwijderen.
Wapens staan ook in de basisverf om de houtdelen met olieverf te doen.
De bazooka soldaat heeft nu even een buitgemaakt MP40 vast om wat om handen te hebben.

Fotograferen is helaas niet mijn forté waardoor er wat contrast verloren gaat. Hoop dat het toch een beetje een goed beeld geeft.
Ik post de foto's even op klein formaat om de ware grootte (en dus het effect van het inlijnen) te benaderen.
Mocht er behoefte zijn aan grote pics dan hoor ik dat graag.
Erg benieuwd naar jullie reacties.
4547419945_6864d25738_m.jpg
4547898677_6523bfd431_m.jpg
4548539840_5d4031b323_m.jpg

4548515034_609be97a77_m.jpg
4547870751_a2bd5de7b9_m.jpg
4547883177_fd198d5ec3_m.jpg

4548060940_9e9660bd48_m.jpg

Netjes Eric.

Nu toch Vallejo gebruikt of niet?
Zo ja, hoe beviel het?
Het inlijnen vind ik wel mee vallen hoor, ziet er toch goed uit zo, niks mis mee hoor.
Hoe heb je het inlijnen gedaan?

Groeten, Peter

Dank je Peter.

De basis is inderdaad met Vallejo gedaan. Ik heb deze verf echter weer van de hand gedaan en als het goed is staan die nu bij Andre Jonker in de kast. Ik kreeg het gevoel ervoor niet in de vingers en heb de donkere partijen en drybrush met Humbrol gedaan wat ik toch prettiger vind werken (waarschijnlijk omdat ik daar van meet af aan mee gewerkt heb.) Vallejo gaf bij mij een wat wolkachtig effect en droogde me te snel op het penseel. Ik vond het wat minder vloeiend werken dan Humbrol, tot op het stroeve af. Ook wist ik niet goed hoe je met Vallejo het drybrusheffect, highlighten en blenden van schaduwpartijen toe moest passen. (los van het feit dat ik weet dat ook deze effecten met Vallejo opgeschilderd moeten worden.)

Inlijnen deed ik met terpentine, tot iets dikker dan inkt, verdunde Humbrol waarmee ik vanuit de losse pols de lijnen natrok/zette. Ik heb meen ik ook wel gelezen dat dit gedaan kan worden met het aantippen op een naad waardoor dan sterk verdunde verf de naden inloopt. Misschien dat ik dat nog eens ga proberen maar vraag me af of dat overal even goed werkt. Misschien geeft dit een iets minder sterk contrast. Op zich ben ik wel tevreden maar de volgende keer neem ik een iets minder harde kleur (lichtere kleur.)
De highlights moeten nog worden aangebracht op de naden en ik zal, zoals hiervoor vermeld, de lederen delen nog met olieverf doen na de nodige flash van de laarzen te verwijderen.

Bedankt voor de lovende woorden, als fan van jouw werk zegt me dat wel wat.
8)

Vraagje:
heeft iemand ervaring met het aanbrengen van zwarte camo op gezichten 1:35?
Ik weet niet goed hoe dit het beste aangepakt kan worden.
Humbrol of Olieverf lijkt me te zwart (ververig bij gebrek aan een beter woord).
Zou dit met houtskool of schraapsel van een 4B potlood misschien een beetje te doen zijn of gaan dat soort dingen toch op een zwartgeverfd gezicht lijken?

Terug
Bovenaan