[Update_12_12_06] Begin weathering Panzer 1F_wintersjipjes

Hoi hoi,

Ik heb even een vrije zondag besteed aan het opwerken van een oud model, waarover ik eigenlijk nooit tevreden ben geworden. De panzer 1F. Dit was tevens voor mij een mogelijkheid om de chipmethode met Maskol eens uit te testen, waarover ik vorige maand voor het eerst las hier op Twenot.

Dus hup, panzergrijs over het model en weer opnieuw begonnen.

Het model staat nu in zijn basiskleuren. Hierna komen diverse filters over het model om de kleuren wat te breken.

Het wordt een verlaten model, staand in een Russisch sneeuwlandschap. Dit geeft mij de mogelijkheid een 2e techniek te proberen, die ik laatst tegenkwam op ML. Het mengen van Soda met houdlijm om sneeuw na te bootsen... ik was van dat effect onder de indruk.

Ik hoop dat jullie het wat vinden, chips zijn altijd reden tot discussie. 😉

Groeten,
Bouke

Pzkpfw1F_1.jpg

Pzkpfw1F_2.jpg

Pzkpfw1F_3.jpg

Pzkpfw1F_5.jpg

Mooi gedaan hoor Bouke. Ik behoor een beetje tot het chippen-is-meestal-teveel-kamp dus een beetje minder zou meer mijn smaak zijn, maar je "Maskol techniek" ziet er in ieder geval prima uit.

Keep us posted.
PE-ter

Bedankt Heren!

Ik ben het met je eens mr. PE-ter 😉 Deze techniek lijdt tot veel chips, maar ik vind het voor een wintercammo toch kunnen.

Dom, het is de bedoeling dat dit beestjes` loopwerk behoorlijk onder de kek zit van het baggeren door de bagger 🙂 Dus heb niet echt doe moeite genomen daar veel te chippen, misschien nog een beetje achteraf met een penseel.

Bedankt voor jullie kritische oog.

Groeten,
Bouke

Hoi Lars en Boris!

Bedankt Jung`s het is dankbaar werk chippen met maskol, alleen dat gepulk achteraf, om al je stukjes maskol te vinden en eraf te krijgen...

Lars mijn volgende stappen zullen zijn,

filters aanbrengen over het witte/lichtgrijs. Hier en daar wat roest en roestsjipjes. En niet onbelangrijk het aanpakken van het loopwerk, moet nog even kijken hoe ik dat ga doen. En ook moeten de diverse details geschilderd worden, schepje, krik etc.

Groeten,
Bouke

Heej Remco,

Dat heb ik gedaan met Gips en styreen. Styreen om de verhoging in het landschap te maken en gips om het af te werken. Lekker modelleren en nu is het zaak het goed af te werken met verf en olieverf. Omdat ik zelf het resultaat te grof vind, ga ik zoals gezegd een sneeuwlaag aanbrengen, zodat het allemaal wat minder opvalt.

Groeten,
Bouke

ziet er goed uit. misschien een klein beetje meer roest (als ie dan toch verlaten is) maar dat is misschien persoonlijke smaak. hoe heb je die roest eigenlijk gedaan? Heb er zelf altijd wat moeite mee.

Hoi Bouke ik vind de roesteffecten wel meevallen. In elk geval als je nog wat meer bruinkleuren in zijn geheel toevoegd. De whitewash is nu wel heel erg wit. En vooral voor een verlaten voertuig zou je toch verwachten dat er hier en daar bruine aanslag (modder, zand drek etc.) te zien is.

Groeten Lars

Heej Lars en Benjamin,

Dankjewel voor jullie reactie.

@ Benjamin; Deze roestvlekken maak ik met humbrol enamel verf die. Nummers 63 gemengd met rood(153) en 116 zijn hiervoor geschikt. Met een 000 penseel breng ik een streep of een puntje/plekje aan en ga het daarna blenden met terpentine tot het gewenste effect is bereikt, soms is het nodig daarna weer even een puntje pure verf toe te voegen aan de roestplek om het overtuigender te maken. Op deze manier kun je ook roeststrepen maken; plekje maken en uitvegen in een lijn naar beneden met terpentine. Het is even puzzelen, maar je moet in ieder geval zorgen dat je niet teveel terpentine op je penseel hebt zitten, dus afvegen aan een tissue, anders gaat de verf teveel lopen.

@ Lars; Je hebt gelijk, maar daar wordt ook driftig aan gewerkt. Ik heb nu alleen nog maar het plekje rond de torenbehandeld.

Groeten,
Bouke

Hoi Jeroen,

Dankjewel! Ik ben wel van plan om er uiteindelijk een figuur bij te maken,

Of eentje die gedesillusioneerd wegloopt met een jerrycan in zijn hand.

Of een rus die dekking zoek achter deze achterblijver.

Grtz!
Bouke

Terug
Bovenaan