Update Teutonsche vaandeldrager

Hoi iedereen,

Ondertussen heb ik nog wat verder gesmodderd aan mijn teutonsche ridder. Zijn kleed is nu zo goed als klaar. Ik denk dat ik op de schouders nog eens ga oplichten en op de donkerste plekken en daar waar zijn schild komt te staan nog eens schaduwen. Natuurlijk nog wat "bevuilen" ook en alle details schilderen.

Alle kommentaar is meer dan welkom.

Vele groetjes,

Gino.

surcoatshaded.jpg

Ik vind dit eigenlijk geen goed onderwerp voor een tankhobbysten vereniging.
Het feit dat er enkele jaren geleden besloten is dat er ook apart figuren mogen meedoen bij clubwedstrijden vind ik al jammer, maar de meerderheid besliste anders... 😢

Ben ik de enige die er zo overdenkt?

ps.
Het figuur vind ik erg mooi geschilderd, zou ik zelf zeker niet kunnen!

Hoezo is het jammer dat figuren apart zijn? Geef mij eens een paar argumenten waarom een figuur en een tank hetzelfde is?
Het zou dus per definitie inhouden dat een figuurschilder geen schijn van kans zou maken tijdens een wedstrijd omdat het merendeel van de leden toch een grotere voorkeur hebben naar voertuigen dan naar figuren, tja een paar figuurtjes om hun tank op te fleuren is wel okee. Ik heb zelf ontdekt dat er een groot verschil bestaat tussen voertuigen schilderen en figuren. Bouwtechnisch is er niet veel te beleven bij figuren, maar dat neemt niet weg dat het beschilderen aan figuren vaak een wat vastere hand en een "beter"oog voor kleurnuances vereist dan bij voertuigen (hiermee wil ik absoluut de voertuigbouwers niet onderuit halen).
Okee, de figuurtjes van Gino passen niet in de context van de TWenot, maar daarom zet Gino deze figuren ook niet in bij een wedstrijd en ik ben trouwens erg blij dat hij zijn pacific marine en zijn duitse ww2 figuren ook niet inzet, hebben de andere tenminste nog een kans 😉 😉
Gino post zijn figuren op dit forum omdat hij de ervaring, kennis en kritsch kijk van de Twenot erg hoog waardeert en niet alleen OH en AH wil horen, hij wil zich doorlopend verbeteren en dankzij oa de Twenot's kritsche blik kan hij dat ook (en nee, ik heb totaal geen belangen in of bij Gino, maar dit is meer hoe ik Gino inschat)

Bert (groot voorstander van meer figuurschilders)

Bert Takken zei:
Hoezo is het jammer dat figuren apart zijn? Geef mij eens een paar argumenten waarom een figuur en een tank hetzelfde is?

Toen ik jaren geleden lid werd van de Twenot was er de regel dat er alleen militaire voertuigen (en bij de gratie gods ook geschut)
De Twenot was een echte tankers vereniging. Figurenbouw als aparte groep werd niet toegestaan om discussie over het te tonen onderwerp te voorkomen. Bij de eerste clubqwedstrijd waar apert figuren konden meedoen gebeurde dat waar ik al jaren bang voor was: Adolf Hitler kreeg de eerste prijs en was meteen ook best of show... Leg dat maar eens uit aan de rest van Nederland, ik kan het niet. Want als dat kan, kan er de volgende keer kampbewakers of marcherende vaandeldragers in paradepas ingelegd worden. Er zijn andere verenigingen waar figurenbouw en schilderen centraal staat, waarom niet daar publiceren?

Ik zeg dit niet omdat ik het schilderen niet knap vind, nogmaals zelf doe ik het niet na. Ik heb echter steeds meer moeite met het uitleggen van de getoonde onderwerpen binnen de Twenot aan de rest van Nederland.

De verening heeft in het verleden gekozen om deze weg in te gaan, een democratische beslissing die ik respecteer. Hopenlijk wordt toch ook begrepen hoe ik over e.e.a. denk... 😕

Gedeeltelijk ben ik het wel met Maarten eens wat de doelstelling van de Twenot is/was.

Maar de tijden veranderen en er komen meer figuur schilderaars dus moest de Twenot daar op inspringen met de uitzonderingen dat het millitair gerelateerd is tot een bepaalt jaartal 1e wereldoorlog dacht ik.

Wijs besluit van het bestuur.

Wat de figuren van Gino betreft deze zijn meer dan welkom op de site om de simpelen reden dat we (wie er intresse in heeft) veel van hem kunnen leren en dat hij altijd duidelijk antwoord geeft op een vraag, inplaats van een vaag antwoord waar niets wijzer van word.

Gr,
Ronald Kok

ps ik heb gehoord dat de Twenot ook in de toekomst vliegtuigen gaat toelaten 🙂

Ook ik vind dit persoonlijk niet echt op zijn plaats ook al is Gino 1 van de beste figuurschilders die der bestaat, we mogen al blij zijn dat wij ooit de helft van zijn niveau halen 😀 😀 .
Aan Gino zelf: subliem zoals gewoonlijk !!!
groeten
Dominique

Maarten
Ik begrijp je standpunt wel tav dhr H. en daar is in vorige postings ook regelamtig iets over gezegd, ook door bestuursleden.
Jaren geleden toen jij lid werd, was er hoogstwaarschinlijk nog niet zoveel animo in het figuurschilderen als heden tendage, maar de groep is zeer gegrenst in wat ingezet mag worden tijdens wedstrijden. Het moeten mi. figgies zijn van na 1900 en in principe landmacht en armor. Piloten worden dan alleen beoordeelt als er niets anders is (en ik spreek een beetje uit ervaring) maar over kampbewakers of vaandeldragers, uhhhh, dan zouden figuren op dio's dus ook wegmoeten, bijna 90% van de duitse dio onderwerpen hebben SSérs uitgebeeld staan en dat waren nu ook niet de meest vriendelijke soldaten, dan zie ik liever vaandeldragers, die dus alleen een ideaal verkondigen dan de troepen die die idealen in de praktijk brengen/brachten. Maar daarover doorgaan wordt een zinloze discussie.
Ik begrijp dat jij het schilderen van figuren ansich wel mooi vindt maar het dan ook maar bij laat en liever een voertuig doet. Prima, niets op tegen, ik bouw ook voertuigen, al heb ik een steeds grotere aversie tegen het bouwen, ik schilder liever. Wat dat aan ligt weet ik niet want ook met schilderen is het soms milimeterwerk Daarbij heb ik wel voordeel van mijn ervaring van het figuurschilderen als ik voertuigen maak.

Verder maak je de opmerking dat je steeds meer moeite heb met het uitleggen van de onderwerpen bij de Twenot, tja, merendeel is duits voertuig gerelateerd en dat is idd iets wat je uit moet leggen. Voordeel van allied figuren is dat dat de "good guys " waren, dus ik hoef niets uit te leggen

Rest mij nog 1 ding. I kken buiten de Twenot en IMPS geen andere landelijke vereniging die wedstrijden houdt en waar ik mijn figuren kan inzetten, Daarbij kies ik voor de Twenot vanwege het niveau wat elke keer groeit en waar je elke keer "gedwongen"wordt om je technieken aan te scherpen om bij te blijven. Niets ten nadele van de IMPS , maar het niveau is daar lager en daarbij ligt het zwaartepunt meer op vliegtuigen en civiel. Online groepen zijn leuk, ja om je werk te delen met andere beoefenaars over de wereld, maar gezien de reacties die je daar krijgt, soms erg minimaal heb ik liever een man tot man gesprek om punten aangereikt te krijgen die ik moet verbeteren of juist moet uitleggen
Is het je trouwens niet opgevallen dat er steeds meer kennis is over uniformen en aanverwante zaken en steeds meer moderm materieel te zien is? De TWenot groeit en soms niet die kant op als iemand wil zien?

Kortom, ik begrijp je best en je aangehaalde voorbeeld was nu niet echt een voorbeeld van tactisch jureren, alhoewel, modelbouwtechnisch misschien wel, onderwerp gerelateerd niet. Maar heb ook begrip voor figuurschilders zo als Gino, Eric Sikkema, Marc en ik zei de gek die juist erg veel plezier in hun tak van hobby hebben, maar ook een eerlijke kans willen hebben op een wedstrijd

Dit zal Gino erg leuk vinden.....
..een discussie over het wel of niet toelaten van figuren in de Twenot op
je dak krijgen terwijl je alleen maar om commentaar van je figuur hebt gevraagd.

Niet bijzonder gastvriendelijk als U het mij vraagt!
Deze discussie hoort thuis op het reguliere forum en niet in een fotoalbum waar modelbouwers/schilders om tips en commentaar vragen.

M.vr.gr.,
Marcel

Marcel Jussen zei:
Dit zal Gino erg leuk vinden.....
..een discussie over het wel of niet toelaten van figuren in de Twenot op
je dak krijgen terwijl je alleen maar om commentaar van je figuur hebt gevraagd.

Niet bijzonder gastvriendelijk als U het mij vraagt!
Deze discussie hoort thuis op het reguliere forum en niet in een fotoalbum waar modelbouwers/schilders om tips en commentaar vragen.

M.vr.gr.,
Marcel

Dit probleem is al eerder aan de orde geweest en toen was besloten om dit soort figuren gewoon in het fotoalbum toe te staan, zolang het niet te gek gaat worden met diversen anderen onderwerpen.

En als Gino de responsen leest weet hij ook wel dat het er maar een is die het vuurtje weer eens heeft aangestoken.

Ronald

Het begint wel een lekker grimmig sfeertje te krijgen zo... Ik ben het wel met Marcel eens dat het niet erg netjes is om zo'n discussie te starten terwijl iemand alleen maar commentaar vraagt op zijn model.

Dus Gino; zeer goed werk in mijn ogen. Ik hoop binnenkort een keer een demonstartie van je te kunnen bekijken.

Toch wil ik nog wel even door gaan op deze discussie want daar heb ik ook nog wel een opmerking op. Ik denk dat iedere vereniging met zijn tijd dient mee te gaan. Als daar figuren bij horen waaorm niet. Ok het blijft de TWENOT, maar als je geen nieuwe invloeden toe wil/durft te laten ben ik bang dat je op een gegeven moment leden gaat verliezen en dus kennis en technieken en misschien ook wel vrienden.
Ten tweede, op het wedstrijd jury formulier wordt gevraagd of het model is 'aangekleed' met figuren ed. Als ik geen figuren kan schilderen kan ik daar dus ook geen punt op scoren. Het is dus wel zo fijn als er mensen zijn die je technieken op dat gebied kunnen bijspijkeren. De figuren van Gino zijn dan wel niet 'modern militair georienteerd' maar de technieken zijn zeker bruikbaar.
Ten derde, krijg je hier hooguit van 5 % van de leden een reactie en kun je nooit een algemene mening van de club krijgen op deze manier.
Ten vierde, ik vindt het goed dat men blijft nadenken over dit soort onderwerpen maar ik denk dat je erg goed moet oppassen met wat je zegt. Mede doordat iedereen dit soort berichtjes anders intepreteerd.

Persoonlijk hoop ik niet dat er vliegtuigen worden toegelaten want dan moeten we onze naam veranderen in ENOVVETH; Eerste Nederlandsche Organisatie Voor Vliegtuigen En TankHobbyisten.

Wouter

Bert Takken zei:
moet ik mijn boetekleed maar weer aantrekken, Ron? 😳 😳 😳 😢 😢
Bert

🙂 Nee hoor Bert sloeg niet op jou.

Ging er alleen om dat er weer eens iemand met meneer H. op kwam draven, en hij weet ook waarom en hoe dat figuur winnaar is geworden en ook over de postings van Gino Poppen.

En Gino wil ik voor geen geld missen hier op de site, ook al kan hij geen figuren schilderen 🙂

Van die vliegdingen was maar een grapje hoor

Ronald

Hoi Gino,

Ik vind je ridder erg mooi aan het worden. Niet alleen het malienkolder, maar ook dat witte kleed. Kun je me vertellen hoe je dit geschilderd hebt?

Uitkijkende naar je antwoord en de volgende fotosessie groet ik je uit een donker Swalmen, 😈 😉 😉
Hugo

Bij de eerste clubqwedstrijd waar apert figuren konden meedoen gebeurde dat waar ik al jaren bang voor was: Adolf Hitler kreeg de eerste prijs en was meteen ook best of show

Als je Bunnik bedoelt:
Nee het figuur werd daar geen best of show!!!
Ja het won best of class, en waarom:
Dit figuur is puur schildertechnisch beoordeeld door een vakjury met daarin o.a. Steve Zaloga en Ron Volstad en ondergetekende. Een welverdiende winnaar.
De beide buitenlandse gasten keken toch ook iets anders tegen dit figuur aan als wij.
Deze discussie is intussen uit den treure gevoerd, oa op dit forum en in het blad.

Waarom jij nu deze hele oude koeien uit de sloot wilt halen is mij niet geheel duidelijk, maar zeker niet op zijn plaats.
Ook de sneer naar figuren binnen de wedstrijd is zinloos, de tijden veranderen en gebleken is dat er zeker behoefte aan is binnen de leden.
Mocht je er anders over denken wil ik je graag een uitnodiging voor de eerstvolgende bestuursvergadering sturen, dan kunnen we er een agendapunt van maken
Rob

Rob

Rob,

dank voor dit kort maar duidelijk bericht.

Laten we ons nou richten op datgene waar dit Fotoalbum voor in het leven is geroepen: nl genieten van die mooie dingen die hier geshowd worden, en waar de bouwers vragen voor eventuele op- en aanmerkingen zodat ze misschien weer een mooier volgend model (wat dat ook moge zijn) bouwen.

Groet,
Hugo (die geen zin heeft in dergelijke discussies maar dit toch effe kwijt wil)

argumenten

Hallo heren,

ik wist niet dat mijn riddertje zo'n discussie teweeg zou brengen. Ik wou enkel zeggen dat ik mij niet aangevallen voel, geen enkel probleem als sommigen er een andere mening op nahouden. ik zou zeker niet verantwoordelijk willen zijn voor een scheur binnen Twenot. Mochten er zich zo'n teken voordoen, verwittig me dan en ik post enkel nog mijn figuren na WOII. Is er trouwens een Nederlandstalig forum aangaande figuren?

Vele groetjes van iemand die hoopt dat iedereen hier toch nog vriend is met elkaar (en zeker met mij 🙂

Gino.

Ieder z'n mening denk ik maar......

Ik hoop alleen dat Gino hierdoor niet zodanig afgeschrikt wordt dat hij stopt met posten op dit forum. Hoewel zijn onderwerpen niet altijd direkt gerelateerd zijn aan het tijdperk dat de Twenot bestrijkt, valt er altijd zeer veel van zijn figuren te leren, en zijn zijn technieken direkt toepasbaar voor allen van ons die figuurtjes willen schilderen als aanvulling op de tanks die we bouwen en, al is het er maar eentje, dit figuur van hetzelfde niveau willen laten worden als de tanks.

Groetjes
DIRK

Gino, blijf ALSJEBLIEFT posten, ik kijk altijd met veel genot naar jouw figuren, ik post weinig omdat ik er toch niets aan toe te voegen heb als zeer ongeoefend figurenschilderaar 😉

Ik hoop dat je je niet laat wegjagen hier en nog vele jaren blijft posten 😀

Rick

Gino,
het is al eerder gezegd: hier op dit fotoalbum zijn voertuigen en figuren welkom, zeker ook de jouwe.
Voel je vooral niet, en niemand trouwens, geremd om hier je figuren te posten en je vragen te stellen of antwoorden te geven.
Bij deze dus het verzoek aan de mensen om deze discussie niet nog een keer op te laten laaien, het is zinloos en veroorzaakt onrust die niet nodig is.

Met vriendelijke groet
Rob

Terug
Bovenaan