Maarten
Ik begrijp je standpunt wel tav dhr H. en daar is in vorige postings ook regelamtig iets over gezegd, ook door bestuursleden.
Jaren geleden toen jij lid werd, was er hoogstwaarschinlijk nog niet zoveel animo in het figuurschilderen als heden tendage, maar de groep is zeer gegrenst in wat ingezet mag worden tijdens wedstrijden. Het moeten mi. figgies zijn van na 1900 en in principe landmacht en armor. Piloten worden dan alleen beoordeelt als er niets anders is (en ik spreek een beetje uit ervaring) maar over kampbewakers of vaandeldragers, uhhhh, dan zouden figuren op dio's dus ook wegmoeten, bijna 90% van de duitse dio onderwerpen hebben SSérs uitgebeeld staan en dat waren nu ook niet de meest vriendelijke soldaten, dan zie ik liever vaandeldragers, die dus alleen een ideaal verkondigen dan de troepen die die idealen in de praktijk brengen/brachten. Maar daarover doorgaan wordt een zinloze discussie.
Ik begrijp dat jij het schilderen van figuren ansich wel mooi vindt maar het dan ook maar bij laat en liever een voertuig doet. Prima, niets op tegen, ik bouw ook voertuigen, al heb ik een steeds grotere aversie tegen het bouwen, ik schilder liever. Wat dat aan ligt weet ik niet want ook met schilderen is het soms milimeterwerk Daarbij heb ik wel voordeel van mijn ervaring van het figuurschilderen als ik voertuigen maak.
Verder maak je de opmerking dat je steeds meer moeite heb met het uitleggen van de onderwerpen bij de Twenot, tja, merendeel is duits voertuig gerelateerd en dat is idd iets wat je uit moet leggen. Voordeel van allied figuren is dat dat de "good guys " waren, dus ik hoef niets uit te leggen
Rest mij nog 1 ding. I kken buiten de Twenot en IMPS geen andere landelijke vereniging die wedstrijden houdt en waar ik mijn figuren kan inzetten, Daarbij kies ik voor de Twenot vanwege het niveau wat elke keer groeit en waar je elke keer "gedwongen"wordt om je technieken aan te scherpen om bij te blijven. Niets ten nadele van de IMPS , maar het niveau is daar lager en daarbij ligt het zwaartepunt meer op vliegtuigen en civiel. Online groepen zijn leuk, ja om je werk te delen met andere beoefenaars over de wereld, maar gezien de reacties die je daar krijgt, soms erg minimaal heb ik liever een man tot man gesprek om punten aangereikt te krijgen die ik moet verbeteren of juist moet uitleggen
Is het je trouwens niet opgevallen dat er steeds meer kennis is over uniformen en aanverwante zaken en steeds meer moderm materieel te zien is? De TWenot groeit en soms niet die kant op als iemand wil zien?
Kortom, ik begrijp je best en je aangehaalde voorbeeld was nu niet echt een voorbeeld van tactisch jureren, alhoewel, modelbouwtechnisch misschien wel, onderwerp gerelateerd niet. Maar heb ook begrip voor figuurschilders zo als Gino, Eric Sikkema, Marc en ik zei de gek die juist erg veel plezier in hun tak van hobby hebben, maar ook een eerlijke kans willen hebben op een wedstrijd