update 30 nov/1 dec--- kai shinhoto Chi Ha---

hallo, medebouwers

ondertussen al wel weer wat verder met mijn japans tankje....
hier even 2 foto's van de olie verf behandeling.
chiha-1.jpg

ik gebruik hiervoor 3 olieverf kleuren luftwaffe geel en burned sienna en voor de wat schaduwrijke stukken faded navy blue.
chiha-2.jpg

de bedoeling is om wat meer de kleuren met elkaar te blenden.
als je de olieverf dan voor de eerste keer uitsmeert denk je..😱h dat komt nooit meer goed. 😱
de hele tank onder een kleuren drab van de olie verf,maar telkens de verf met een in white spirit gedoopte kwast uitsmeren en ook deels een beetje verwijderend komt het paneel voor paneel toch weer goed.
ik heb er nog geen foto's van, die komen binnenkort van het resultaat tot nu toe,maar ik denk(en hoop) so far, so good...

tot de volgende update !

Hey,

Interessante actiefoto! Ziet er bijna eng uit. Deze methode is wel mooi, maar toch alleen echt nodig bij echt flink oude voertuigen?!
Ik snap alleen niet waarom bijvoorbeeld blauw wordt gebruikt. Deze kleur komt in de natuur toch amper voor? (smurf aangereden 😉 )

Veel succes, ik zie uit naar de volgende foto,

Anne

Is dit nu alleen te doen met olieverf of kan je er bijv. ook humbrol of iets dergelijks voor gebruiken?

Ben benieuwd naar het resultaat!
Gr.

Wijnand

olieverf werkt hiervoor het prettigste, maar het is een knap lastige techniek, je mengt het zaakje al snel te veel, en een goeie vernis laag ertussen is aan te raden, anders trekken sommige pigmenten =met name wit van talens= in je onderliggende verflaag, en dat blijf je zien

Timo

Dominique Vanderschaeghe zei:
het is een techniek die ik zelf nooit gebruik, ik filter liever met een enkele kleur, vind ik controleerbaarder
Zolang er geen smeerboel van maakt door te veel deppen en te veel WS, is dit ook best controleerbaar. Persoonlijk ben ik wel fan van meerdere kleuren, maar dat is ook omdat ik voornamelijk OD voertuigen maak. Ik zou bij een camo ook met minder te werk gaan denk ik.

@Thierry: ziet er netjes uit. Hoe is het resultaat geworden na blending?

Groeten, MartinD

boris bakker zei:
Dit is ook geen filteren. Het resultaat is daarom ook anders. Ik vind het een zeer bruikbare techniek die veel leven in je model gooit.

Mzzls

bwah dat zou ik zo niet zeggen, het dient ook om je basis kleurnuances te geven, ik zou niet weten welk ander resultaat je ermee beoogt ?

ik gebruik meestal een kleur of 10 om mee te gaan filteren, alleen gebruik is ze afzonderlijk, precies om de kleuren niet te gaan mengen, maar das juist de persoonlijke keuze 😉

cheers
Dom

't is geloof ik ook niet de bedoeling om de kleuren te mengen, maar om ze afzonderlijk uit te smeren over het oppervlak.

wat me opvalt, thierry heeft behoorlijk gorte kledders olieverf gebruikt, ik gebruik zelf hele kleine drupjes, geen idee of dat iets uitmaakt in het resultaat.

of het zijn stiekem kleine kleddertjes olieverf, en een heel klein tankje?

Timo

Het verschil is dat het ene filteren is en het ander fading. Bij een filter creeër je een diversiteit per paneel (of meerdere) waarmee je de originele kleur licht aanpast. Fading geeft het effect van verwering van de basislaag door zon, vuil, regen, hoe je het maar wilt noemen. Doordat je meerdere kleuren per paneel gebruikt is het effect ook veel duidelijker als verweringstechniek. Ik moet wel zeggen dat ik zelf de technieken een beetje door elkaar gebruik.

Mzzls

hallo,medebouwers,

veel reacties op deze 2 foto's,hoor.
en ik kan alvast verklappen dat het resultaat me niet tegenvalt.
inderdaad waren sommige klodders olieverf welwat aan de grote kant..
maar het effect wat ik hoopte te bereiken is zeker gelukt.
namelijk om de algehele kleur van de basis camo ietwat te veranderen.
meer te "blenden" en een iets verweerde look te geven.
belenden,filteren,faden...tja 😕
ik persoonlijk zou er niet te veel "techniek"achter zoeken...eigenlijk doe ik alles puur op mijn gevoel en soms lukt dat en soms pakt het anders uit.
je zou er van allerlei mooie benamingen voor kunnen gebruiken of verzinnen,maar ik denk dat veel bouwers een beetje afgeschrikt worden door deze termen en uit angst om de kit te verknoeien ,deze dingen niet durven te proberen...wat best wel jammer zou zijn.
ikzelf kies altijd voor gewoon iets uitproberen,en dat is dan toevallig op het model waar ik dan mee bezig ben.
bij grote twijfel test ik nog weleens iets uit op een oud proefmodel.
overigens zou ik geen enamel verf gebruiken hiervoor. ik ben geen expert maar ik denk dat het niet goed zou uitpakken.

iedereen weer bedankt voor de leuke reacties,en binnenkort plaats ik weer een update met het resultaat tot nu toe.

boris bakker zei:
Het verschil is dat het ene filteren is en het ander fading. Bij een filter creeër je een diversiteit per paneel (of meerdere) waarmee je de originele kleur licht aanpast. Fading geeft het effect van verwering van de basislaag door zon, vuil, regen, hoe je het maar wilt noemen. Doordat je meerdere kleuren per paneel gebruikt is het effect ook veel duidelijker als verweringstechniek. Ik moet wel zeggen dat ik zelf de technieken een beetje door elkaar gebruik.

Mzzls

filteren, faden, washen, het is bij mij een pot natte white spirit 🙂 , ik geef het geen namen, ik doe het gewoon 🙂

fading bereik ik met te filteren, ik ga m'n basiskleur gewoon lichter maken en alles ineenblenden 😱 , 3 moeilijke woorden in een zin, krijg ik nu een medaille 🙂 🙂

cheers
Dom

update 30 nov / 1dec 2008

hallo,medebouwers

Jazeker eelke,hier weer een paar updates van het japanse tankje.
P1060446.jpg

wat kleine dingen die ik nog moet doen..ik ben nog aan het bedenken of ik het rooster open of dicht zal doen...
P1060449.jpg

op de foto's komt het nooit zo uit de"verf",als in het echt zeker niet in het kunstlicht in deze donkere dagen...
P1060448.jpg

ondertussen de fruil tracks erom gelegd,en wat meer stof toegevoegd.
niet te veel..,want deze tank werd nooit meer gebruikt voor de eindslag.
P1060450.jpg

nu nog heel lichtjes weatheren,drybrushen...en de kleine details zoals de sleepkabel achterop dat soort dingen
en dan ga ik weer een poging wagen om wat betere en mooiere foto's te maken.
binnenkort dus weer het eind resultaat?

Ziet er goed uit Thierry,

Ik zou dat roster open laten. het is al een vrij monotoon voertuig, dus dat breekt het een beetje. Ik denk dat je (zoals je al aangeeft) nog wel wat verder kunt gaan met de weathering. Het ziet er niet verkeerd uit nu, maar wel erg schoon en basic. Ik ben benieuwd naar je volgende foto's.

Mzzls

Terug
Bovenaan