(update 10-01-10) Daf M39

Zo dan het eerste projectje na mijn terugkeer.
Dus even rustig inkomen.

Ik ga er de Nederlandse versie van maken, dus met de oranje driehoeken.
Helaas is hier geen documentatie van te vinden, dus zal op de gok de decals moeten plaatsen (of iemand moet een afbeelding hebben).

Mijn eerste echte gehele resin model (met dank aan Jan Peters).

DSCF0002-3.jpg

Ook een eerste poging tot het zelf maken van een lasnaadje.

DSCF0004-2.jpg

DSCF0003-1.jpg

En rest tot nu toe..

DSCF0006.jpg

DSCF0005-2.jpg

Uiteraard zijn alle kritieken en tips van harte welkom.

Groeten Eric

Ahhh nog 'nen DAF.
Stoere bak. Leuk om er weer "in" te komen.
Is de kanonloop aan de onderzijde vooraan beschadigd?

Mooi, deze ga ik volgen 😉
De oranje driehoeken ben ik tot nu toe op geen enkele M39 tegengekomen. Toen ik de decals heb laten maken wist ik dat ook nog niet. Ik heb wel een flink aantal foto's van de M39 (en ander Nederlands materieel) online staan: >>klik<<
Verder is het boek over Daf pantserwagens van J. Bom een aanrader. Het is verkrijgbaar via de museum winkel van het Cavaleriemuseum.
Jan 🙂

Leuk, een M39! Neerlands trots 🙂. Een Daf met oranje driehoeken heb ik ook nog nooit gezien, maar er zijn er wel een paar met een grote rood-wit-blauwe vlag op de voor- en achterkant geschilderd.

Ron: dat is geen kanon, maar een Lewis MG.

De enige aanwijzing die ik gevonden heb is onderstaande foto, maar ook dit is een model, dus gebaseerd op ????

R72228.jpg

Ik zie het wel, ga eerst maar eens verder met bouwen.
Resin is lastig en breekt nogal makkelijk, maar dat gaat vast goed komen.

Groeten Eric

Hallo allemaal,

De bouw zit er bijna op, en er is zelfs een dio idee geboren.
Het voertuig op het moment nog in Nederlandse dienst (verklaart de oranje driehoeken) staat verlaten langs de Nederlandse weg.
Naast of op het voertuig staat een Duitse soldaat het voertuig te bestuderen.
(iemand nog een Duitser die iets staat te bestuderen ?)
Dan ben ik naast de Duitser nog op zoek naar Nederlandse uitrusting, ik zat te denken aan helm, wapen of iets dergelijks.
Uiteraard uit de juiste periode (1940).

Als er iemand is die nog iets heeft liggen, dan hoor ik dat graag.

Nog even een aantal bouw foto's.

9.jpg

8.jpg

7.jpg

16.jpg

14.jpg

13.jpg

12.jpg

11.jpg

10.jpg

Eric,
aan het eind van de strijd in mei 1940 hebben onze jongens een paar(?) van deze Dafs de zee ingereden om ze niet in duitse handen te laten vallen. Wellicht een dio idee?
Even wat foto's van een Daf op het Scheveningse strand/ boulevard:
1b_09487.jpg

1c_panserauto.jpg

9b_1_b.jpg

Eentje met de door Eelke al genoemde NL vlag:
m39-2.jpg

Nog twee wrakken:
12_4_07_149.jpg

greb_m39_060107.jpg

Inspiratie genoeg? 😉

Het model ziet er trouwens erg goed uit, ik heb toch wel een beetje spijt dat ik 'm weg gedaan heb 😳
Jan 🙂

Jan Peters zei:
Het model ziet er trouwens erg goed uit, ik heb toch wel een beetje spijt dat ik 'm weg gedaan heb 😳
Jan 🙂

Dankje Jan,

En ik zal er goed op passen.
De foto's had ik al van je album linkje afgepikt.

Ik denk dat ik inderdaad de vlag nog achterop ga maken.
Oranje driehoeken ben ik nog niet uit.

Dio denk ik nog even over na.. ga eerst het model maar eens afmaken.

Eric

Nou mooie fuck up.... druk bezig met het verf en spuit werkk.. zie ik ineens op een aantal hoeken de verf helemaal verschrompelen.. en ook de decals die ik op de deur heb geplakt die verdwijnen langzaam..

Ligt denk ik aan de thinner waarmee ik de olie kwastjes heb schoongemaakt... dus alles laten staan en afwachten wat er morgen nog staat.

En anders de verf er af en gewoon weer opnieuw beginnen 😢

Groeten Eric

Let wel, de vlag zat ook op de voorkant:

vdn5hz.jpg

Op het uitgebrande wrak op de tweede foto van Jan kun je volgens mij ook nog heel vaag zien dat er een vlag op de voorkant heeft gestaan, maar ik ben er niet helemaal zeker van.
Oranje driehoeken zou ik niet doen, ik heb die nog nooit gezien op een M39, ook niet op de schaarse foto's van het voertuig in Nederlandse dienst.

eelke warrink zei:
Let wel, de vlag zat ook op de voorkant:

vdn5hz.jpg

Op het uitgebrande wrak op de tweede foto van Jan kun je volgens mij ook nog heel vaag zien dat er een vlag op de voorkant heeft gestaan, maar ik ben er niet helemaal zeker van.
Oranje driehoeken zou ik niet doen, ik heb die nog nooit gezien op een M39, ook niet op de schaarse foto's van het voertuig in Nederlandse dienst.

Kijk dat is een foto die ik nog niet had... dus meteen opgeslagen.

Dit is een opstelling zoals ik bedoel, nu alleen nog een onderzoekende Duitser erbij.

Bedankt voor de foto, de vlaggen zijn geplaatst, op zowel de voor als de achterzijde.

24.jpg

23.jpg

Groeten Eric

Eric,
eelke warrink zei:
Jan Peters zei:
Verder is het boek over Daf pantserwagens van J. Bom een aanrader.

Een gedeelte uit het boek van J.Bom:
"sinds medio november 1939 moest op instructie van de Commandant van het Veldleger en na voorafgaande instemming van de Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht op alle Nederlandse pantserwagens een herkenningsteken worden aangebracht. Dit teken bestond uit een oranjekleurige gelijkzijdige driehoek met zijden van 30cm, die ieder waren omgeven door een zwarte rand met een breedte van 10cm. Het Nederlandse herkenningsteken moest met verf op de voorzijde, achterzijde, zijkanten en motorkap van een pantserwagen worden aangebracht. Deze instructie gold echter niet voor de bij het Depot Cavalerie aanwezige pantserwagens M39, omdat deze pas na hun overdracht aan de oorlogsregimenten huzaren onder de bevelen van de Commandant van het Veldleger zouden komen."

groeten
Richard

PoppyBooks zei:
Eric,
eelke warrink zei:
Jan Peters zei:
Verder is het boek over Daf pantserwagens van J. Bom een aanrader.

Een gedeelte uit het boek van J.Bom:
"sinds medio november 1939 moest op instructie van de Commandant van het Veldleger en na voorafgaande instemming van de Opperbevelhebber van Land- en Zeemacht op alle Nederlandse pantserwagens een herkenningsteken worden aangebracht. Dit teken bestond uit een oranjekleurige gelijkzijdige driehoek met zijden van 30cm, die ieder waren omgeven door een zwarte rand met een breedte van 10cm. Het Nederlandse herkenningsteken moest met verf op de voorzijde, achterzijde, zijkanten en motorkap van een pantserwagen worden aangebracht. Deze instructie gold echter niet voor de bij het Depot Cavalerie aanwezige pantserwagens M39, omdat deze pas na hun overdracht aan de oorlogsregimenten huzaren onder de bevelen van de Commandant van het Veldleger zouden komen."

groeten
Richard

Dus geen oranje driehoeken dus...

Richard bedankt voor de aanvuling.

Groet Eric

Eindelijk weer een updatje...

De Duitsers zij binnen, dus kan ik weer verder.

Ok de inspiratie foto. (Eelke bedankt)

vdn5hz.jpg

Stel je voor de laatste oorlogsdagen.. Een Nederlandse pantserwagen staat in Scheveningen, de bemanning heeft besloten te vluchten, de auto blijft achter en er liggen her en der wat uitrustingsstukken.
De auto word gevonden door de Duitsers en vervolgens gaan de Duitsers op onderzoek uit.
Er staat er één op de auto en die bekijkt de koepel door het open luik.
De andere Duitser zit geknield naast de auto met een Nederlands uitrustingsstuk (Arno bedankt) in zijn handen en bestudeerdt dit.

28.jpg

27.jpg

25.jpg

26.jpg

Als de figuren klaar zijn, dan ga ik eens een ondergrondje maken, zal zoiets worden als op de foto, dus een straat, stoep en een duin.
Maar ben er nog niet helemaal uit hoe dat allemaal te maken, dus tips zijn van harte welkom.

Groeten Eric

Eric de Graaf zei:

Eric,
mooi en origineel model dat je gaat maken.
De figuren zou ik alle drie aan één kant van het voertuig zetten. De zittende Duitser kun je misschien beter draaien, zodat hij met zijn gezicht richting de ander zit. Je krijgt dan meer interactie in je diorama.

Groet, MartinD

D'r valt hier nix te shooten...

Dit wordt een heel gaaf dio'tje....

Dat jochie.... dat ken ik toch ergens vandaan....

Volgens mij ligt 'ie bij mij bovenop in de sparesbox te wachten todat het zijn beurt is binnenkort... 😉

Interessant Eric en leuk gedaan ook. Jammer dat er zo weinig van dit soort karretjes te vinden zijn op de markt. Dragon zou keer gek moeten doen en zoiets uitbrengen. 🙄 🙄

Wil je er een beetje historische ladig aangeven dan, omdat dit een W-SS eenheid/uniformen zijn, de LSSAH van kunnen maken omdat die in de omgeving Rotterdam/Den-Haag/Delft/etc. actief zijn geweest. Dus paar LSSAH mannen op het Scheveningse strand zou kunnen.

Aangezien op Scheveningen staat zou je nog wat kunnen doen met lichte pigment kleuren.

JW

vdn5hz.jpg

Ik zat net even naar de inspiratiefoto te kijken, en er viel me wat op.... als ik het goed zie mist het rechter voorwiel, en staat hij met het steunwiel op de grond :idea:

VWB het dio idee, het jochie zou ik we laten... mij lijkt dat burgers uit de weg gehouden worden bij het onderzoeken van Beute.
Verder ziet de M39 er top uit, ik ga 'm zeker nog een keer bouwen 🙄
Jan 🙂

Jan,

Ik zit al weken die foto te bestuderen, en inderdaad, vandaag viel het mij ineens op.. het voorwiel mist, maar volgens mij missen alle wielen aan de rechter kant.

Maargoed, jochie twijfel ik zelf ook nog over, en Martin, ik heb nu thuis even de opstelling gemaakt aan de andere zijde van het voertuig, en je hebt gelijk, ziet er wel beter uit.

@ JW, help me eens op weg met het grote verschil in 1940 tussen reguliere eenheden en LSSAH (qua uiterlijk dan hoor).

Groeten Eric

Eric,

Even voor de goede orde, zonder belerend te willen zijn.
Alle pantserwagens M. 39, die bij het Depot Cavalerie aanwezig waren, zijn na het staken van de strijd op 14 met 1940 door eigen personeel zoveel mogelijk vernield. Er zijn dus geen M.39-bemanningen die besloten hebben op de vlucht te slaan. Op de foto, die als uitgangspunt voor jouw diorama dient, kun je volgens mij ook zien dat deze pantserwagen is beschadigd. Hij helt namelijk sterk naar rechts, waardoor de rechtersteunrol zelfs (bijna) de grond raakt. Overigens lijkt de schade verder nogal mee te vallen. De locatie van de foto is de strandweg (op de boulevard) te Scheveningen ter hoogte van de haven. Alleen daar bevindt zich namelijk een hoge wal die met basaltblokken is bekleed. Deze basaltblokken zijn op de foto ook duidelijk te onderscheiden.

Veel succes met de verdere bouw; ben erg benieuwd naar jouw eindresultaat.

John

Eric de Graaf zei:
Ik zit al weken die foto te bestuderen, en inderdaad, vandaag viel het mij ineens op.. het voorwiel mist, maar volgens mij missen alle wielen aan de rechter kant.

Hallo John,

Ik was zelf ook al tot de conclusie gekomen dat dit betreffende voertuig vernield was, of niet helemaal compleet.

Maar ik ben niet van plan om mijn daf te gaan vernielen, en denk toch dat het iets wordt zoals omschreven, maar je zet me wel weer aan het denken.

Bedankt voor de aanvulling.

Groeten Eric

Terug
Bovenaan