"Uncle Jerry Is Coming Through!" [Update 20-04]

Dag mensen,

Ik ben ook van plan mee te doen met deze FOC en wel met een Tiger I. Het wordt waarschijnlijk een Tiger I van de SS Panzer Abteilung 101. Hier een linkje die ik gevonden heb met een stel foto's van deze Tigers: http://www.ww2f.com/topic/30451-ssspzabt-101s-tigers-in-normandy-pictures/

Hier een greep uit de collectie foto's van bovenstaande site:

ap89x2.jpg

j1517t.jpg

2nk89s9.jpg

2dbnnt3.jpg

De kit die ik ga gebruiken is van Dragon en om precies te zijn kitnummer 6406. Ik ga een loop van RB model toevoegen. Tracks zijn DS tracks, dus ik twijfel nog deze te vervangen. Zijn de tracks van AFV Club een goede toevoeging of kan ik dan beter voor Friuls gaan? Verder moet de zimmerit ook toegevoegd worden. Zelf maken, Atak of PE?

Verder heb ik vorige week van men ouders gehoord dat we volgend jaar juli af zullen reizen naar Normandië om dat stuk geschiedenis eens goed onder loep te nemen, ik heb er al zin in! 😛

Dat was het voor nu.

Groeten,

MvC

Re: Tiger I Late SS Pz. Abt. 101

Mooi thema Maarten en ik zou zo wie zo voor ATAK en voor Friuls gaan.
Heel goed ook moet je kijken naar de div.Kp.'s in de 101 en dan vooral hoe bepaalde tekens al dan niet geplaatst zijn:

http://wehrmacht-lexikon.de/waffen-SS/einheiten/zusatzmaterial/truppenkennzeichen/panzerabteilung.php

http://ww2drawings.jexiste.fr/Files/6-Others/Others/Organization/Ground/Axis/Germany/2-Organization/sPz.Abt/sSS-PzAbt-101.htm

http://www.flickr.com/photos/spzabt/5851769214/

Mocht je een naam nodig hebben van een bepaalde kommandant hoor ik het ook wel.

Gr.JW

Dahaag mensen!

Na het één en ander gezocht te hebben kwam ik op de site die ik in mijn openingsbericht plaatste de volgende foto's tegen:
tigerinr111ssspzabt101f.jpg

tigerinr1119frankreichv.jpg

tigerinr111frankreichvi.jpg

Het lijkt me mooi om deze foto als uitgangspunt voor mijn project te gebruiken, wellicht ook dezelfde setting qua vignette. Het bijschrift verteld dat de foto genomen is in Villers-Bocage en het Tiger 111 van SS.Pz. Abt. 101 is. Nu vraag ik me af wie de commandant was van deze tank en of er wellicht meer foto's en informatie over deze tank beschikbaar is.

Ik hoop wellicht dit weekend al een start te kunnen maken met het onderstel van de tank.

Groet,

MvC

Hoi Maarten dit is de 121 die op dat moment als commandant Untersturmführer Lukasius had.

Lukasius, Winfried Ustuf. 28. 1.22 1./s.Pz.Abt.101 6.44
Oscha. Berlin 13./Pz.Rgt.1 7.43
Schtz. 7./Pz.GR.4 10.41

Gr.JW

Bedankt, JW! 😛 Na gezocht te hebben op Tiger 121 i.p.v. 111 heb ik ook een foto van de achterkant gevonden die natuurlijk erg bruikbaar is.

39765-700x435.jpg

Ik heb echter ook ergens gelezen dat hij uitgebrand is, nu vraag ik me af hoe dit zichtbaar is, aangezien ik de Tiger I niet graag roestig en vol met roet en as wil gaan maken. Dus hoe is te zien in hoeverre de Tiger uitgeschakeld?

Verder kwam ik nog wat zeer interessante plaatjes tegen die genomen zijn in de straat waar Tiger 121 uitgeschakeld is:

vil41.jpg

vil28.jpg

112d0a8a.jpg

Als laatste nog een foto toen en nu:

8167663636_07a02ba61a.jpg

Groeten,

MvC

Ik zie nu dat er al iemand is geweest die deze setting heeft nagebouwd en er zelfs een pdf over heeft gemaakt waar hij weliswaar wel geld voor vraagt... Binnenkort maar 's kijken of ik 'm koop. 🤐

tigerBocage.jpg

Groetjes,

MvC

Hallo Maarten,

Glenn heeft op Facebook/ Missing Lynx destijds updates geplaatst; ik zou eens kijken of je dit kunt terugvinden.
Volgens mij is dit ca. een jaar geleden gemaakt.

Groetjes

Maarten ik zou me niet zou druk maken om deze setting ik meen zelfs dat ie hem in 2.Kp. heeft gemaakt dus gewoon bouwen lijkt mij zo. Wil je hem nabouwen zoals de foto of in de periode van de aanval (dus dat ie net is uitgeschakeld)?. Zover mijn kennis gaat is ie door een firefly uitgeschakeld bij de achterkant van de romp. Doet de foto ook wel goed laten zien geloof ik omdat ie aan de voorkant goed intakt is. Maar mijn kennis over inslagen, effect van een firefly granaat m.b.t. een Tiger tank is heel gering sterker nog dat weet ik niet 😉 Maar zover ik eerder dit type foto heb gezien lijkt mij dat ie wel vuur heeft gehad maar of ie nu totaal is uitgebrand lijkt mij sterk gezien de aanwezig muntie/granaten binnenin.

Gr.JW

Oké, bedankt, JW! Over een week heb ik kerstvakantie en dan ga ik een begin maken met dit project. Eerst nog even een lopend project wat verder richting de afrondingsfase sturen... 😉

Trouwens, ik kwam deze foto nog tegen:
14wr4ur.jpg

Ook gaaf met de Britten er zo bij.

Groeten,

MvC

Tijdje geleden sinds de laatste update, maar ik heb zeker niet stil gezeten. De bouw van de Tiger is zelfs in een zeer vergevorderd stadium. Ik moet echter nog wel de Friuls in elkaar zetten en het gereedschap met PE toolclamps op de upperhull bevestigen. Verder zijn er nog een paar dingetjes die aangebracht moeten worden, zoals een PE strip onder kanonmantel, de reservetrackschakels op de turret en nog wat andere zaken. De upperhull zit ook nog niet vast, dus vandaar de ruime kier bij de rand van de upperhull. 😉 De zimmerit is gemaakt met behulp van lakplamuur van Alabastine en de Tamiya Zimmerit Applicator. De loop en loopjes zijn van RB Model. De sleepkabels zijn van EurekaXXL, al kwam ik er achter dat er gewoon een vergelijkbaar setje door Dragon meegeleverd is. 🙄

Ik ben van plan om deze Tiger een onderdeel te laten zijn van een groter geheel, met als concretisering het volgende dioramaidee: in een straat in Villers-Bocage (of een ander Normandisch dorpje) staat een groepje Britten te rusten bij een huis/ruïne. De jeep van de vier Britten staat ook in de straat. Ineens komt er echter een Tiger I door een muur aan de andere kant van de straat gereden en richt zijn loop min of meer op de Britten, deze schrikken hier enorm van en hebben wegrennende/geschokte houdingen.. Naast de ruïne staat een muur met een poort erin en door deze poort komen tot overmaat van ramp nog een paar Duitse soldaten die het vuur openen op de vier, niet zo fortuinlijke, Britten.

Ik heb al een schets gemaakt om het idee nog wat beter in beeld te krijgen, deze zal ik binnenkort ook even posten zodat het idee wat beter zichtbaar is. De jeep is van Italeri en moet ik hier en daar nog een beetje aanpassen om er een Britse versie van te maken, maar met de know-how van Bert Lindeboom, gaat dit vast goed komen. 😛

Voor de soldaten ga ik de volgende figurensets gebruiken:
1499_rd.jpg

DML 6515

dml_35_von_luck_6155_a.jpg

DML 6155

3021_rd.jpg

DML6239

Al deze setjes zijn van Dragon. De Duitse setjes zijn al wat ouder, maar aangezien ze in een wat groter geheel geplaatst worden, zal dit niet zo'n probleem zijn. De hoofdjes gaan sowieso vervangen worden door varianten van Hornet.

De ruïnes en de muur ga ik van bluefoam maken. Het puin en dergelijke gaat waarschijnlijk gips worden.

Genoeg gepraat, tijd voor wat foto's:

vfz8uq.jpg

9rsnlg.jpg

2jdl8bm.jpg

2myopcl.jpg

2a8erfs.jpg

Dat was dat.

Ik ga rustig door. We hebben immers nog even de tijd. 😱

Tips en commentaar zijn zoals altijd weer meer dan welkom!

Groetjes,

MvC

Re: Tiger I Late [Update 01-02]

die 6515 is wel een van de betere setjes van dragon vindt ik persoonlijk, ik zit er sterk aan te denken om em nog eens aan te schaffen en met m'n huidige technieken en referentie en kleuren opnieuw te bouwen. ik vind de figuur met de zeltbahn en de andere staande figuur best wel geslaagd, en ben benieuwd wat je er van maakt!

Ha die Maarten,

Ik vind je bouwkunde steeds beter worden. Zelf de zimm maken is je meer dan goed gelukt! Uit de keuze voor je figuren leid ik af dat je een "actiescene" gaat nabootsen?

Klein puntje van aandacht; ik neem aan dat de sleepkabels nog afgewerkt moeten worden? Ze zweven zo een beetje boven de hull...

Ik blijf deze met aandacht volgen 🙂 !

groeten, Richard.

t past als gegoten, al zal ik de volgende x wel een aanpassen met magic sculpt, en uiteraard passen de munitietasjes enzo beroerd op de riem, maargoed, die zijn snel genoeg in 3 stukken gesneden en vervolgens per stuk opnieuw opgeplakt. de volgende x wel een koppie van hornet, en wat extra liefde besteden aan de wapens. ik zal dan bv van de staande mp schutter het klepje bovenop de mp uitfrezen of uitboren of hoe je zuks ook doet, alsof ie net geschoten heeft.

hou er wel rekening mee, dat beide cammo patronen een pain in the ass zijn, zeker het splinterpatroon heeft aardig wat studie nodig om em in de juiste richting te krijgen, vooral omdat ie ook nog een x om z'n hoofd zit en ga zo maar door. al met al wel wat studie nodig, eventueel zijn er wat leuke boekjes van osprey die je het patroon wat duidelijker laten zien en je de goede richting in duwen welke kleuren te gebruiken.

Thanks voor de reacties, mannen!

@Richard, het wordt inderdaad een actiescène:
Maarten van Campenhout zei:
De jeep van de vier Britten staat ook in de straat. Ineens komt er echter een Tiger I door een muur aan de andere kant van de straat gereden en richt zijn loop min of meer op de Britten, deze schrikken hier enorm van en hebben wegrennende/geschokte houdingen.. Naast de ruïne staat een muur met een poort erin en door deze poort komen tot overmaat van ramp nog een paar Duitse soldaten die het vuur openen op de vier, niet zo fortuinlijke, Britten.
Wat betreft de sleepkabels: bedankt dat je me er op wijst. 😉

@Timo, de camouflagepatronen is inderdaad een puntje ter attentie. Het zijn niet de meest makkelijke patronen. Ik heb de boekjes van Calvin Tan en Jaume Ortiz en heb ook al wat links opgeslagen met bruikbare info. 😛

Groetjes,

MvC

Goed bezig Maarten.
Leuk om te zien dat er nog iemand met hetzelfde voertuig bezig is met dit voertuig.
Inhoudelijk ken ik de set niet maar het Dragon setje met Britten hebben interessante poses. Ik ben benieuwd hoe ze bevallen.

Groetjes en succes!

Goed bezig Maarten, en een spannende scene... klinkt goed !

De poses van het setje Britten zijn gekipt voor jouw plan 😛 , maar laat je dan de Bren-shutter juist wéghollen ? (begrijpelijk vanwege Tiger..)

Klein vergezocht idee : als de Tiger ook in actie is (rijdend) zou je dat kunnen laten zien door
de tracks niet of weinig te laten doorhangen..

weiter machen bitte
bravo_zpse8aefded.gif

groetje

Bedankt voor jullie reacties en aanmoedigingen, Peter en Roger! 😛
peter van dijk zei:
Klein vergezocht idee : als de Tiger ook in actie is (rijdend) zou je dat kunnen laten zien door

Goed idee! Zal kijken of ik dit kan verwerken in het dio, maar het zijn wel Friuls, dus moet nog ff kijken hoe en wat. 😉

Greetz,

MvC

Maarten van Campenhout zei:
Bedankt voor jullie reacties en aanmoedigingen, Peter en Roger! 😛
peter van dijk zei:

Goed idee! Zal kijken of ik dit kan verwerken in het dio, maar het zijn wel Friuls, dus moet nog ff kijken hoe en wat. 😉

Greetz,

MvC
aan de Friuls zal 't niet liggen, indien nodig kun je misschien de tracks gespannen krijgen
door de vrijloop-wielen ietsje naar achteren te monteren ?

@Peter, ik ga kijken wat ik kan doen. 😉

Even een korte update:

Ondertussen ben ik al een heel eind met de bouw van alles. Ik heb de muren en ruïnes bijna af qua bouw. Ook de Tiger, de Jeep en figuren zijn in feite klaar qua bouw. Wat ik nu eerst ga doen is de deuren voor de poort maken en de straat en de grond boetseren. Als dit alles gereed is, gaan we beginnen met de eerste schilderwerkzaamheden. Hier wat foto's, zodat jullie een kleine impressie hebben van de opzet so far. De foto's zijn genomen met de camera op m'n smartphone, dus niet High Quality ofzeau. 😉

rk4xgp.jpg

Zonder voertuigen en figuren.

sl4t2s.jpg

Mét voertuigen en wat figuren.

24ou9v5.jpg

De diverse personages van het diorama. 😛

Tot zover een korte impressie. Volgende keer zal ik een wat uitgebreidere update plaatsen met wat hogere kwaliteit foto's. 😱

Greetz,

MvC

Re: Tiger I Late [Update 20-03]

Hé Maarten imposant en misschien juist iets te imposant. Je laat je blikvanger, je Tiger, enorm wegvallen bij die muur. Als ik je verhaal goed lees wil je (althans dat begrijp ik uit je tekst) de Tiger door de muur laten komen (hij komt als het ware met veel geweld door de muur heen?) Laat dat dan ook je focuspunt zijn van je diorama en het hele verhaal ook in een compactere setting neerzetten. Hij komt nu heel "nauw" binnen omdat ie vastzit tussen 2 muren en je dus automatisch een speerpunt van je Tiger laat wegvallen. Eigenlijk valt je hele Tiger weg en zijn grote/lompheid/omvang is juist iets wat je moet gebruiken in je setting. Je geeft je Tiger nu een plaats op het achterste stuk van je diorama en eigenlijk valt ie nu enorm weg. Je had je Tiger er beter wat meer schuin op kunnen zetten zodat ie wat prominenter in mijn beeld komt te staan en je jezelf ook ruimte gaat besparen. Die muur aan de overkant had je veel kleiner qua opzet "moeten" doen zodat je een openblik hebt op de Tiger. Je hebt nu in het zichtbeeld een openstuk, waarschijnlijk kapot geschoten muur? waar op de hoek een grenadier staat in de richting van een tommy. Dat stuk open ruimte aan je zichtkant heeft geen toegevoegde waarde en eigenlijk is het een storende factor in mijn optiek.

Ik zou persoonlijk dat voorste stuk muur aan beide kanten, dus waar de jeep tegenaan staat en die waar de duitse grenadiers staan weghalen of ieder geval lager maken van opzet. Je kan ook iets doen met wat struiken/bomen/hekje/etc. maar geef meer ruimte. Desnoods laat je de muur staan waar de grendiers zitten en haal je de muur weg waar de jeep tegenaan staat en maakt dat iets lager door een hekje of iets dergelijks maar geef het meer ruimte en laat mij als kijker van meerdere kanten je verhaal wat beter zien. Ik ben nu gedwonen om veelal van bovenaf je dio te bekijken

De muur waar de Tiger doorheen komt zo neerzetten dat je Tiger wat voller in beeld komt.

Less is more!!!!!

Gr.JW

Hoi JW,

Bedankt voor je uitgebreide reactie. Je hebt absoluut gelijk dat deze setting niet ideaal is. Iemand anders heeft mij hier ook al op gewezen en zelf begon ik ook al te twijfelen. Dit alles bij elkaar heeft ervoor gezorgd dat ik voor een geheel andere compositie ga kiezen en het veel compacter ga maken.

Ik ga hier zelf nog even goed op broeden en over een tijdje zullen jullie vast weer een update gaan zien. 😱

Maar nogmaals bedankt voor je heldere feedback, JW! 😛

Greetz,

MvC

Mooi werk Maarten ! maar JanWillem heeft wel een punt ja... dus ik ben benieuwd hoe het nu gaat worden.

Mijn suggestie : compositie kwa bebouwing zo laten, maar de Tiger vooraan door de muur laten komen en de JEEP naar achteren verplaatsen.

Viel Spaß 😀
Peter

Bedankt mannen! Ik ga zeker m'n nieuwe plannen hier presenteren.

Dus bij deze mijn nieuwe plan:

9qzb6b.jpg

Zoals de Jeep hier staat, dus evenwijdig aan de muur, wil ik de jeep zetten. Dit lijkt mij het meest logisch?

De setting is dus aardig compact. Alles wat nu te zien is, is dus de kale basis qua compositie. Er komt nog een grote hoeveelheid (wegschietend) puin bij en de jeep zal ook nog enigszins beschadigd worden door de impact. Ik haal m'n inspiratie voor dit porject met name uit het diorama van Axel Repping van een paar jaar terug: . "Bow Down To The King!"

0711083.jpg

©Axel Repping.

Dat was het voor nu. Ik hoor graag wat jullie ervan vinden! 😱

Groetjes,

Maarten

Re: Tiger I Late [Update 28-03]

DOEN Maarten
bravo_zpse8aefded.gif
, lekker compact en het laat uitstekend zien wat je wilt vertellen !

Ik zou wel de doorbraak in de muur wat meer onregelmatig maken (niet zo recht).

mazzel 😉

waarschijnlijk zal z'n muur alleen niet in z'n geheel gewoon omvallen en bij de grond afbreken als er geen huis aan vast zit of als er een haakse hoek in de muur zit (dus als de muur een keer de bocht om gaat) misschien een idee?

Succes i.i.g.

Oscar

Thanks voor het meedenken mannen. 😛

Ik ben ondertussen alweer een stukje verder met het geheel en ik zal hier binnenkort een inhoudelijke update over geven. Ik ben echter op zoek naar juiste decals voor de diverse onderdelen van het dio. Ik heb een oproepje gedaan in het V&A gedeelte. Maar laat ik 'm hier maar ook even voor het gemak zetten: 😱
Ikzelf zei:
Hallo iedereen,

Voor m'n huidige project ben ik de laatste tijd wezen zoeken naar kloppende Britse eenheden ten tijde van de slag om Normandië om het geheel wat historisch correcter te maken. De Tiger wordt zoals te zien is in m'n FOC-topic van de 101 SS Schwere Panzer Abteilung. De jeep en de figuren zijn Brits en ik heb hier al het één en ander met Bert Lindeboom over besproken. Hij gaf aan dat ik de Britten het beste van de 50th Infantry Division kan doen. Nu ik de laatste tijd geen contact meer met Bert kan krijgen plaats ik hier een oproepje en ook gelijk met de vraag of dit een goede combinatie is zo. Als specifieke eenheid wil ik de 6th Durham Light Infantry Battallion nemen.

Nu heb ik daarvoor naar mijn weten de volgende decals voor nodig:

Het divisielogo van de 50th Infantry Division:
50th_mini.png

Het AoS van de 6th Durham Light Infantry Battallion:
60_Infantry.png

Deze zijn dus voor de jeep.

Voor de figuren heb ik dan deze insignes nodig:
zujsk0.png

Archer heeft hier een setje van, maar het maakt me niet uit van welk merk de decals zijn.

Tot slot heb ik dan nog twee decals nodig van het logo van 101 SS Schwere Panzer Abteilung, die naar mijn weten niet in de kit meegeleverd is.

Deze tekens dus:
101_1kp.jpg

Kortom heb je één of meer van deze decals liggen en doe je er niets mee, dan hou ik me aanbevolen om ze over te nemen. Mocht je opmerkingen over de historisch accuraatheid van dit geheel hebben hou ik me ook zeer aanbevolen. 😛

Alvast bedankt!

Groetjes,

Maarten

Dag medebouwers,

Ondertussen ben ik voorzien van de nodige decals, waarvoor dank. Hierbij een update met daarin wat foto's van de onderdelen van het diorama.

De Tiger en jeep zijn klaar voor verwering, evenals de muren. Het is allemaal nogal kaal, maar er is tot nu toe al de nodige uurtjes in gestoken. Ik ben erg benieuwd hoe dit uiteindelijk in het diorama er uit komt te zien. Er is in ieder geval een goede kans dat ik 'm af heb voor de 15e. Al het schilderwerk is gedaan met Vallejo. Er zal dus nog het nodige aan verwering gaan gebeuren. Dit is dus de basis.

Hier wat foto's:

2u938sm.jpg

282g560.jpg

2saikh5.jpg

xfpbgz.jpg

Dat was het voor nu. We hebben nog een flinke weg te gaan. 😱

Groetjes,

Maarten

Re: "Uncle Jerry Is Coming Through!"

Dag iedereen,

Ik heb helaas niet de deadline kunnen halen i.v.m. drukte vanwege het feit dat ik dit jaar HAVO examen heb moeten doen. Dit examen heb ik gelukkig gehaald en ik heb nu dus een aardig lange zomervakantie. We gaan de komende tijd dus weer gestaag verder met dit project, dus hierbij verzoek ik de moderator mijn topic naar het Voertuigen en Diorama's gedeelte te verhuizen. 😉

Het was al met al een leuke FOC en het was mooi om het resultaat van de afgekomen modellen afgelopen zondag te kunnen aanschouwen.

Groetjes,

Maarten

Terug
Bovenaan